Beslut om avvisning avseende Cementas ansökan om täkttillstånd vid Slite på Gotland

Granskad: ‎den ‎18‎ ‎september‎ ‎2023

Mark- och miljööverdomstolen avvisade Cementas ansökan om tillstånd till fortsatt och utökad täktverksamhet med mera vid Slite i Gotlands kommun.

Beslut i Mark- och miljööverdomstolen 

Mark- och miljööverdomstolen (MÖD) anser att miljökonsekvensbeskrivningen, även med gjorda kompletteringar, är behäftad med så väsentliga brister att den inte kan utgöra grund för ett ställningstagande till verksamhetens inverkan på miljön. MÖD har därför bedömt att det föreligger ett processhinder för prövning av ansökan om tillstånd till fortsatt och utökad täktverksamhet. MÖD har undanröjt mark- och miljödomstolens dom, utom såvitt avser prövningsavgift och rättegångskostnader, och avvisat tillståndsansökan. Att avvisa en ansökan innebär att domstolen inte gör någon prövning i sak. 

Naturvårdsverkets bedömning 

Naturvårdsverket prioriterar verksamheter med stor miljöpåverkan. Vid ansökan om tillstånd till täkt är det viktigt att bevaka att lokaliseringen är lämplig i förhållande till bland annat riksintressena enligt 3 och 4 kap. miljöbalken. Viktiga frågor kan vara exempelvis grundvattenspåverkan. Dessa frågor kan vara av olika vikt för Naturvårdsverket att bevaka beroende på vilken typ av täkt det handlar om. Naturvårdsverkets engagemang i prövningsärenden om täkter syftar också till att Sverige ska kunna uppfylla sina internationella åtaganden. Det kan till exempel gälla artskydd, Ramsarkonventionen om skydd av värdefulla våtmarker och Natura 2000-områden. 

I nu aktuellt ärende motsatte sig Naturvårdsverket att tillstånd skulle meddelas och yrkade att Cementas ansökan skulle avvisas eller avslås. 

Naturvårdsverket bedömde att underlaget i målet, framför allt det hydrogeologiska underlaget, inte innehöll den information som behövs för att kunna bedöma omfattningen av den sökta verksamhetens påverkan på miljön. Till följd av det ofullständiga hydrogeologiska underlaget fanns det enligt Naturvårdsverket en uppenbar risk för att förlusten av habitat underskattats av bolaget. 

Enligt Naturvårdsverket var inte modellen konstruerad för att på detaljnivå hantera t ex. karstmiljöer. Naturvårdsverket hade i domstolsprocessen återkommande belyst behovet avytterligare lokala mätdata och resultat från geofysiska undersökningar. Resultaten från sådana mätningar och undersökningar ansåg Naturvårdsverket var nödvändiga för att kunna få en god förståelse för de lokala geologiska, hydrogeologiska och hydrologiska förhållandena, vilket inkluderar förekomst av dränerande strukturer och flödesvägar för grund- och ytvatten.

Naturvårdsverket hade även synpunkter på redovisat nollalternativ, att den sökta verksamheten inte är förenlig med artskyddsförordningen och lyfte frågor avseende bedömningen av verksamhetens påverkan på grundvatten och kringliggande grundvattenberoende ekosystem. 

Historik

2021

Mark- och miljööverdomstolen avvisade ansökan genom beslut den 6 juli 2021. Cementa har överklagat beslutet till Högsta domstolen. 

Efter huvudförhandlingen yttrade sig Naturvårdsverket den 3 november 2020, 7 december 2020 och den 27 april 2021. 

2020

Naturvårdsverket yttrade sig den 28 februari 2020 (komplettering av överklagandet), 25 maj 2020 (bemötande av Cementas överklagande), den 15 juni 2020, 10 juli 2020, den 31 augusti 2020 och deltog vid huvudförhandling den 5-9 oktober 2020 hos Mark- och miljööverdomstolen.

Mark- och miljööverdomstolen lämnade prövningstillstånd den 26 mars 2020.

Naturvårdsverket överklagade den 27 januari 2020 mark- och miljödomstolens dom. Även Länsstyrelsen i Gotlands län, ett antal miljöorganisationer, privatpersoner samt Cementa överklagade domen. 

Mark- och miljödomstolen beviljade tillstånd genom dom den 17 januari 2020. 

2019

Naturvårdsverket motsatte sig att tillstånd skulle lämnas av mark- och miljödomstolen och yttrade sig i mark- och miljödomstolen samt deltog vid huvudförhandling, 2019.

2018

Cementa AB ansökte, 2018, om tillstånd hos Nacka tingsrätt, mark- och miljödomstolen, att få tillstånd till fortsatt och utökad täktverksamhet samt viss vattenverksamhet m.m. 

Dokument