Villkor om energihushållningsplan med krav på löpande åtgärder och delegation till tillsynsmyndigheten
Mark- och miljööverdomstolen ändrar villkor om energihushållning för SCA Obbola AB:s verksamhet i Obbola, Umeå kommun i enlighet med Naturvårdsverkets överklagande.
Mark- och miljööverdomstolens dom
Mark- och miljööverdomstolen ändrar villkor 5.1 om energihushållningsplan på så sätt att det av villkoret framgår ett krav på att åtgärder ska vidtas i skälig utsträckning för att effektivisera energianvändningen. Villkoret förenas också med en delegation till tillsynsmyndigheten att meddela skäliga villkor om vilka åtgärder, framtagna inom ramen för energihushållningsplanen, som ska genomföras och inom vilken tid.
Mark- och miljööverdomstolen motiverar detta sammanfattningsvis enligt följande. Bolagets verksamhet är en sådan komplex verksamhet där det är lämpligt att arbetet med förbättrad energihushållning bedrivs successivt utifrån en energihushållningsplan. En skrivning i energihushållningsvillkoret om att åtgärder ska vidtas i skälig utsträckning för att effektivisera energianvändningen förtydligar och konkretiserar den skyldighet att hushålla med energi som följer av miljöbalkens allmänna hänsynsregler och är därmed miljömässigt motiverad. En sådan skrivning stämmer även överens med praxis. Vad gäller delegationen till tillsynsmyndigheten framgår det av det aktuella energihushållningsvillkoret att bolaget endast behöver redovisa åtgärder som är tekniskt möjliga och realistiska att genomföra, vilket begränsar omfattningen av de åtgärder som kan komma att beslutas inom ramen för en delegation och skapar förutsebarhet för bolaget. Vidare avgränsas delegationen till skäliga villkor om åtgärder, det vill säga vad som är rimligt enligt 2 kap. 7 § miljöbalken.
Bakgrund
SCA Obbola AB ansökte om tillstånd för fortsatt och utökad verksamhet vid SCA Obbola AB:s pappersbruk i Obbola, Umeå kommun. Ansökan avser tillstånd enligt miljöbalken att utöka produktionen vid Obbola pappersbruk till totalt 850 000 ton liner per år med en fördelning mellan sulfatmassa och returfibermassa om 600 000 respektive 400 000 ton per år. Ansökan handlades av mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt.
Mark- och miljööverdomstolen meddelade dom den 19 augusti 2019.
Naturvårdsverket överklagade den 5 september 2019 deldomen avseende energihushållningsvillkor (villkor 5.1). Därefter har Naturvårdsverket kompletterat sitt överklagande den 3 oktober 2019. Mark- och miljööverdomstolen har meddelat prövningstillstånd varefter Naturvårdsverket har yttrat sig i målet den 16 september 2020, den 18 november 2020 och den 29 december 2020. Under skriftväxlingen har Naturvårdsverket justerat sitt överklagande i vissa delar.
Sammanfattningsvis begärde Naturvårdsverket att Mark- och miljööverdomstolen skulle ändra mark- och miljödomstolens dom och föreskriva villkor om energihushållningsplan med krav på löpande åtgärder samt överlåta till tillsynsmyndigheten att meddela skäliga villkor om åtgärder framtagna inom ramen för planen. Detta eftersom den aktuella verksamheten har en betydande energianvändning och att det därför är viktigt med tydliga och uppföljbara villkor för verksamhetens energihushållning.
Dokument
Mark- och miljööverdomstolens dom 2021-03-18 (pdf 2,6 MB)
Naturvårdsverkets yttrande till Mark- och miljööverdomstolen 2020-12-29 (pdf 105 kB)
Naturvårdsverkets yttrande till Mark- och miljööverdomstolen 2020-11-18 (pdf 155 kB)
Naturvårdsverkets yttrande till Mark- och miljööverdomstolen 2020-09-16 (pdf 133 kB)
Naturvårdsverkets överklagande till Mark- och miljödomstolen 2020-09-05 (pdf 102 kB)
Umeå tingsrätts, mark- och miljödomstolens dom 2019-08-19 (pdf 22 MB)
Naturvårdsverkets yttrande om behov av kompletteringar av ansökan daterat 2019-03-25 (pdf 4 MB)