Ansökan om tillstånd till uppförande och drift av förbränningsanläggning och hamn i Lövsta
Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt har den 28 november 2022 avslagit ansökan om tillstånd till anläggande och drift av energianläggning och hamn i Lövsta. Stockholm Exergi AB har överklagat domen till Mark- och miljööverdomstolen som meddelade prövningstillstånd den 18 april 2023.
Mark- och miljödomstolens dom
Mark- och miljödomstolen har den 28 november 2022 beslutat att inte ge tillstånd till anläggande och drift av energianläggning och hamn i Lövsta. Domstolen har ansett att de ansökta verksamheterna innebär en sådan risk för vattenförorening som omfattas av förbud enligt gällande skyddsföreskrifter för Östra Mälarens vattenskyddsområde. Domstolen har vidare ansett att det saknas sådana särskilda skäl som krävs för dispens från förbuden, även med beaktande av att risken för en förorening av råvattnet är begränsad. I och med att dispens inte kan meddelas saknas förutsättningar för att ge tillstånd till de ansökta verksamheterna.
Länk till mark- och miljödomstolens pressmeddelande med information om domen samt möjlighet att beställa domen:
Naturvårdsverkets viktigaste synpunkter
Naturvårdsverkets yttranden i målet vid mark- och miljödomstolen är avgränsade till frågor om utsläpp av kväveoxider, metaller och halvmetaller samt dioxiner och furaner till luft, buller i driftskedet, artskydd, efterbehandling, saneringsmuddring och kontrollprogram.
Naturvårdsverkets inställning i målet är att vi bestrider att sökt tillstånd meddelas. Vi anser att bolaget på befintligt underlag, med hänsyn tagen till de skyddsåtgärder och försiktighetsmått som bolaget föreslagit för mark- och vattenområdena samt mot bakgrund av föroreningssituationen i Lövsta, inte visat att vald plats är en lämplig lokalisering. Vi bedömer även att påverkan på den lokala fladdermusfaunan kan behöva prövas enligt artskyddsförordningen men har ingen erinran mot att dispens kan beviljas.
För det fall mark- och miljödomstolen skulle ha funnit att tillstånd kunde meddelas på befintligt underlag har Naturvårdsverket yrkat på villkor avseende bland annat utsläpp av kväveoxider, metaller och halvmetaller samt dioxiner och furaner till luft, buller och kontrollprogram i anläggnings- och driftskede. Naturvårdverket har även yrkat på tillägg i bolagets föreslagna villkor gällande arbeten i vatten, såsom när i tid som grumlande arbeten inte ska vara tillåtna att utföra om inte heltäckande skyddsskärm kan användas. Vi har även yrkat på att villkoren ska reglera åtgärdsmål för dioxiner, begränsningsvärde för bidrag av suspenderande ämnen och på vilket avstånd från arbetsområdet för muddring som begränsningsvärdet ska uppfyllas.
Naturvårdsverket har tidigare i målet gett in yttrande med krav på komplettering av ansökan. Detta har bland annat gällt lokaliseringsutredningen, avgränsning av förorenade sediment, alternativa metoder, skyddsåtgärder och kontrollplan för muddringen, klargörande av riskbedömning, åtgärdsutredning och riskvärderingen avseende den förorenade marken, villkorsförslag för utsläpp till luft och förutsättningarna för avskiljning av koldioxid.
Naturvårdsverket har yttrat sig över bolagets överklagande av mark- och miljödomstolens dom till Mark- och miljööverdomstolen. Naturvårdsverket anser att den överklagade domen är riktig och att det inte föreligger några skäl till att Mark- och miljööverdomstolen ska göra en annan bedömning.
Underrättelse till regeringen
Naturvårdsverket har bedömt att den ansökta verksamheten kan antas få betydande omfattning eller blir av ingripande slag och underrättat regeringen. Den ansökta verksamheten och de anläggningsåtgärder som föreslås medför risker att föroreningar sprids i Mälaren och skulle kunna försvåra framtida åtgärder för att minska miljöpåverkan från föroreningarna i Lövsta. Föroreningssituationen behöver därför beaktas i bedömningen av om vald plats är lämplig. Eftersom det fortfarande finns osäkerheter gällande frågan om tillräckliga skyddsåtgärder kan vidtas har Naturvårdsverket bedömt att förhållandena är sådana att Naturvårdsverket har en skyldighet att underrätta regeringen.
Underrättelsen i sig innebär inte att Naturvårdsverket har tagit ställning till om tillstånd kan meddelas eller inte.
Regeringen beslutade den 26 augusti 2021 att underrättelsen inte leder till någon åtgärd från regeringens sida. Det innebär att regeringen inte kommer pröva tillåtligheten av den sökta verksamheten i Lövsta.
Varför har Naturvårdsverket lämnat en underrättelse till regeringen? Vad innebär det?
Vi är skyldiga att underrätta regeringen när en verksamhet kan få betydande inverkan på människors hälsa och miljön. Verksamheten riskerar att påverka en känslig miljö då Mälaren är en dricksvattentäkt för 2,2 miljoner invånare. Det innebär inte att vi har tagit ställning i sak. Det är en omfattande tillståndsprövning där flera av remissmyndigheterna uttrycker osäkerheter kring platsvalet.
Genom att vi underrättar får regeringen information om ärendet och kan välja att pröva tillåtligheten. Nu när regeringen beslutat att inte ta till sig ärendet fortsätter handläggningen i mark- och miljödomstolen, frågan om tillstånd avgörs då av domstolen i en dom.
Naturvårdsverket har skickat underrättelser till regeringen tidigare, men det händer inte ofta.
Vad är det som gör att Naturvårdsverket har bedömt att ärendet kan ha stor inverkan på människors hälsa och miljön?
Framför allt är det valet av plats eftersom den ligger i ett väldigt förorenat område. Det är giftiga ämnen som samlats i mark och sediment på botten under lång tid, sedan slutet av 1800-talet. Det är en ny anläggning som ska byggas och därför behöver bland annat schaktning, sprängning och muddring göras. Dessutom tillkommer hantering av stora volymer schakt- och muddermassor som behöver tas omhand. Sammantaget innebär dessa omständigheter att det finns risk för att giftiga ämnen kommer i rörelse och sprider sig vilket kan leda till negativ påverkan på Mälaren som är en dricksvattentäkt.
Även om åtgärder kommer att vidtas i området där den nya anläggningen planeras, finns det fortsatt risk att föroreningar från omkringliggande område sprids. Schaktning och sprängning kan skapa nya spridningsvägar för föroreningarna.
Bakgrund
Stockholm Exergi AB har ansökt hos Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt om tillstånd enligt 9 kap. och 11 kap. miljöbalken till uppförande och drift av energianläggning och hamn med mera i Lövsta i Hässelby i nordvästra Stockholm. Energianläggningen (kraftvärmeverket) planeras bestå av en eller två fastbränslepannor för samförbränning av biobränsle och högst 900 000 ton avfallsklassade bränslen per år samt en eller flera hetvattenpannor, allt med en totalt tillförd effekt om 620 MW.
Lövsta har länge varit en plats för behandling och deponering av avfall. Platsen har under lång tid varit och är fortfarande en plats för industriell verksamhet. Det finns också en småbåtshamn och badstrand på platsen. Den historiska användningen har medfört att både mark och sediment är förorenade. Ansökt verksamhet innebär att man behöver göra viss efterbehandling på land och i vatten inför anläggandet av förbränningsanläggningen. Muddring behöver ske i vattenområdet både för att sanera förorenade sediment och för att kunna anlägga hamnen.
Dokument
Naturvårdsverket yttrande i sak till mark- och miljödomstolen den 25 maj 2022 (pdf 257 kB)
Regeringsbeslut den 26 augusti 2021 (pdf 945 kB)
Naturvårdsverkets underrättelse till regeringen den 20 maj 2021 (pdf 195 kB)
Naturvårdsverkets yttrande i sak till mark- och miljödomstolen den 26 februari 2021 (pdf 276 kB)