Tillsyn i jordbrukslandskapet
Här hittar du som arbetar med naturtillsyn information om planerad tillsyn i jordbrukslandskap.
Biotopskyddet handlar om små mark- eller vattenområden som på grund av sina särskilda egenskaper är värdefulla livsmiljöer för hotade djur- eller växtarter eller som annars är särskilt skyddsvärda. Genom att skydda sådana naturmiljöer förbättras förutsättningarna för att långsiktigt bevara den biologiska mångfalden. En ökad tillsyn inom området ger förutsättningar att minska förlusten av livsmiljöer och arters spridningsvägar i jordbrukslandskapet.
Den här vägledningen vänder sig till
Den här tillsynsvägledningen vänder sig till dig som arbetar med naturtillsyn på en tillsynsmyndighet.
Bra att veta
Passa på! Fram till och med mitten av maj går det att se vårt inspelade webbinarium från den 30 mars 2023. Läs mer under webbinarium längre ned på sidan.
Den här nya tillsynsvägledningen är en del i arbetet med den nationella strategin för miljöbalkstillsyn. Påverkan på naturvärden i jordbrukslandskapet är ett av fokusområdena under naturtillsyn, se mer information om fokusområdet längre ner.
Vill du dela erfarenheter med andra kollegor som jobbar med tillsynen enligt den nationella strategin är du som handläggare på kommun eller länsstyrelse välkommen att ansluta dig till forum för miljötillsynsstrategin. Det gör du på www.miljotillsynsstrategin.se
Prioriteringsgrunder för riskbaserad tillsyn i jordbrukslandskapet
På den här sidan hittar du vägledning som stödjer tillsynsmyndigheterna i planering och prioritering av tillsyn i jordbrukslandskapet.
Myndigheternas roller och ansvar inom naturtillsynen
Ansvarsfördelningen av naturtillsynen och tillsynsvägledning i jordbrukslandskapet är fördelat mellan Naturvårdsverket och Jordbruksverket samt Försvarsinspektören för hälsa och miljö, länsstyrelser och kommuner. Fördelningen av tillsynsansvaret regleras av Miljötillsynsförordningens (2011:13), 2 kap. 1-9 §§ och för tillsynsvägledningen 3 kap 1-16 §§.
Webbinarium
Inom fokusområdet har det ingått att årligen genomföra kunskapshöjande aktiviteter.
Tre webbinarier har vi genomfört, 30 september 2022, 30 mars 2023 och 26 april 2024. Webbinarierna anordnades av Naturvårdsverket tillsammans med Jordbruksverket. Webbinarierna vände sig främst till handläggare på länsstyrelsen som arbetar med naturtillsyn.
Presentationer från webbinariet den 26 april 2024
Inledning, Naturvårdsverket (pdf 2 MB)
Vilda pollinatörer i jordbrukslandskapet, Naturvårdsverket (pdf 3 MB)
Åtgärder i jordbrukslandskapet för att gynna vildbin, Länsstyrelsen Östergötland (pdf 3,3 MB)
Prioriteringsgrunder för riskbaserad tillsyn i jordbrukslandskapet, Naturvårdsverket (pdf 1,5 MB)
Erfarenheter av tillsyn, Länsstyrelsen Kalmar (pdf 619 kB)
Se webbinariet Vilda pollinatörer, åtgärder och tillsyn i jordbrukslandskapet i efterhand
Under webbinariet fick deltagarna ställa frågor som talarna fick svara på. Alla frågor finns sammanställda under Frågor och svar.
Presentationer från webbinariet den 30 mars 2023
Tillsynsaktiviteter och operativa målen - Naturvårdsverket (pdf 2 MB)
Forum för miljötillsynsstrategin – Naturvårdsverket (pdf 413 kB)
Juridik, prejudikat - Naturvårdsverket (pdf 929 kB)
Tillsyn över hänsynsregler i jordbruket – Länsstyrelsen Västra Götaland (pdf 2,1 MB)
Formulering av förelägganden – Länsstyrelsen Skåne (pdf 6,7 MB)
Anteckningar från gruppdiskussionerna (pdf 20 kB)
Se webbinariet "Tillsyn i jordbrukslandskapet" i efterhand
Under webbinariet fick deltagarna ställa frågor som talarna fick svara på. Alla frågor finns sammanställda under Frågor och svar.
Presentationer från webbinariet den 30 september 2022
Nationella tillsynsstrategin och fokusområdet - Naturvårdsverket (pdf 1 MB)
Juridik inom biotopskyddet – Naturvårdsverket (pdf 1,5 MB)
Föreskrifter och vägledningar – Jordbruksverket (pdf 793 kB)
Statistik över biotopskyddsärenden – Naturvårdsverket (pdf 127 kB)
Pollinatörer i jordbrukslandskapet – SLU Artdatabanken (pdf 3 MB)
Gynna vilda pollinatörer – Jordbruksverket (pdf 4,7 MB)
Grön infrastruktur - Naturvårdsverket (pdf 1,7 MB)
Handläggarstöd – Miljösamverkan Sverige (pdf 356 kB)
Se webbinariet "Jordbrukslandskapet – Naturvärden, pollinatörer och juridik" i efterhand
Under webbinariet fick deltagarna ställa frågor som talarna fick svara på. Alla frågor finns sammanställda under Frågor och svar.
Frågor och svar
Det är ovanligt att de som nekats dispens tar bort stenmuren, diket eller något annat. Det är mer vanligt att villkor inte följs i givna dispenser, tex att inte utföra kompensation. Då blir det väl inte så viktigt att planera tillsyn på det?
Ja det är ovanligt, men det händer att biotoper tas bort trots att dispens är nekad. Det geografiska prioriteringsunderlaget kan med fördel användas för att bedriva tillsyn på tagna beslut samt kompensationsåtgärder. Det kan också användas i prövningen av ett dispensärende, för att undersöka vilka jordbruksmarker som är viktigast att bibehålla utan åtgärder, utifrån GI och för pollinatörers levnadssätt.
Behöver man använda sig av alla steg i prioriteringsverktyget? Med många sållningssteg riskerar det att bara bli ”en tumme” kvar när man är färdig. Svårt göra kampanj på för få ärenden.
Detta är enbart ett verktyg för att snäva in var tillsynen i jordbrukslandskapet gör störst nytta. Handläggarens erfarenhet och kunskap om hur jordbrukslandskapet ser ut på olika platser i länet och kunskapen kring arter, är den viktigaste parametern innan man avgör var och hur tillsynen ska bedrivas. Underlaget kan användas för att planera tillsynen under flera år framöver, eller för att driva kampanjer, även i områden där man inte har så många tillsynsärenden.
Att kontrollera 75% av nekade dispens förutsätter ju att vi fått in dispensansökningar enligt Jordbrukverkets föreskrift, vilket vi knappt får in. Inflödet av ansökningar behöver öka, hur får vi till det?
Ja, det är egentligen bara att hålla med. En viktig del för att få in dispenser är att öka medvetandet hos lantbrukare att (1) dessa regler finns och (2) att det kan behövas en dispens.
En möjlig samarbetspartner i länsstyrelsens tillsyn vi diskuterat är landsbygdsenhetens fältkontrollanter, kan de vara aktuella?
Ja, alla kompetenser som arbetar med jordbruk, grön infrastruktur och arter behövs i tillsynsarbetet. I miljösamverkans Sveriges handläggarstöd finns ett nytt dokument som beskriver rutiner för hur handläggare på länsstyrelsen eller kommunala handläggare kan anmäla när de ser borttagande av biotoper eller landskapselement ute i fält. Anmälan tas omhand av tillsynshandläggaren som utreder om dispens finns eller saknas, och om ett tillsynsärende ska skapas.
När domstolen bedömer att "det kan inte uteslutas att dispens kan ges" och att återställande är orimligt. Vad händer om dispens söks och nekas, går det att göra ett nytt föreläggande då?
Osäker, men om domstolen upphävt ett föreläggande på den grunden kan det rimligen bli aktuellt med ett nytt föreläggande eftersom den saken då inte är prövad. Ett av fallen som berörde den frågan återförvisades, vilket framstår som en bättre lösning.
Var hittar man lagtexten om miljöhänsyn för åkerrenar?
I Jordbruksverkets föreskrifter SJVFS 2020:2 (meddelade med stöd av 12:8 MB).
Går det att lägga ut länsstyrelsen i Västra götalands beslut på en samarbetsyta?
Beslutet (maskat) finns på samarbetsytan Naturtillsyn (tillgänglig för länsstyrelserna), sidan Tillsyn över hänsynsregler i jordbruket.
Hur ser man på kommunens roll i skyddet av natur- och kulturmiljöer? Ska kommunen fungera som ögon och öron åt länsstyrelsen eller kan kommunen förelägga om eventuella återställanden?
Ja, se fråga ovan om hur kommunala handläggare kan anmäla vad de ser i fält och hur det bör dokumentera.
Om fältbesök på Miljösamverkan Sveriges webbplats
Exempel: Igenfyllda småvatten där det kan vara delad tillsyn mellan länsstyrelsen och kommun om fyllnadsmaterialet är att betrakta som avfall enligt 15 kap miljöbalken. Olika lagstiftningar men bra om kommun och länsstyrelse kan samarbeta även om det är länsstyrelsen som förelägger utifrån biotopskyddsbestämmelserna i 7 kap miljöbalken.
Syftet med biotopen ska upprätthållas "även om VU har särskilda skäl uppfyllda och får dispens". Hur brett ska "syftet" tolkas? Är det på artnivå exempelvis återplantering av samma art i en allé som krav i villkor vid dispens för avverkning?
– Så här står det i Naturvårdsverkets vägledning - Vid föryngring av alléer bör en bedömning av trädslagsval och hur föryngringen ska utföras göras från fall till fall. Återplantering bör normalt ske med lövträd av inhemska arter som redan finns i allén, och helst med lokala sorter av arter som naturligt förekommer i trakten.
I vissa fall kan det dock vara motiverat av kulturhistoriska, estetiska eller skötselmässiga skäl att istället använda främmande trädslag. Detta kan till exempel gälla om allén redan består av sådana trädarter, eller om det är mest lämpligt i den miljö allén finns.
Det är en fördel om trädsorter som är beprövade avseende ändamål, härdighet och uthållighet kan användas. Flera av de mest sällsynta arterna som lever i träd är specialiserade på en speciell trädart. I vissa fall kan antalet värdträd vara avgöranden för den sällsynta artens långsiktiga överlevnad.
När en sådan sällsynt art finns i ett område är det viktigt att nedtagna träd ersätts med samma trädart så att kontinuiteten av värdträd bibehålls. Men om träden tas ner på grund för att de drabbats av exempelvis almsjuka eller askskottssjuka kan det också vara direkt olämpligt att omplantera samma art på platsen.
Vad är en hägnadsrest? Kan du definiera begreppet?
– Hägnadsrester finns definierat i 3 § i föreskriften (SJVFS 2020:2). Hägnadsrester är rester av material som har använts för att hägna in djur eller avgränsa mark, som exempel kan nämnas halvgärdesgårdar som består av eller har bestått av en trägärdesgård ovanpå en låg stenmur.
Klargör vilka som är operativ tillsynsmyndighet i de olika fallen, biotopsskyddsområden samt Jordbruksverkets föreskrift om natur och kulturvärden?
– Länsstyrelsen har ansvar för tillsynen i fråga om biotopskyddsområden som inte ligger på mark som omfattas av skogsvårdslagen och som har beslutats av regeringen eller länsstyrelsen. Länsstyrelsen kan överlåta detta ansvar till kommunen.
Kommunen har ansvar för tillsyn över biotopskyddsområden som beslutats av kommunen. Skogsstyrelsen har tillsynsansvar för biotopskyddsområden på sådan mark som omfattas av skogsvårdslagen och som Skogsstyrelsen beslutat om.
Svårt att veta vem som har tillsynsansvaret, kommunerna ellet länsstyrelserna? Vad kan vi som jobbar med tillsyn på miljöfarlig verksamhet på kommunerna tillsyna inom biotopskyddet?
– Se fördelningen i svaret ovan. Tillsynsansvaret för det skyddade området är begränsat till frågor som rör området, och det kan bli aktuellt med annan tillsyn inom området, till exempel en annan myndighets tillsyn över miljöfarlig verksamhet.
Hur stora skillnader ser ni i jordbrukslandskapen, södra jämfört med mellersta/norra Sverige? Positiva inslag som stenrösen, skogsholmar, vildvuxna/blomstrande partier.
– Det finns förstås stora skillnader mellan olika delar av landet. Av olika skäl. Vissa slättlandskap är kraftigt utarmade på element som öppna diken, åkerholmar etc. medan den rationaliseringen inte har gått lika långt i andra delar.
Avspeglar antal dispenser det faktiska behovet av tillsyn? Kan man tänka sig att det är vanligare i vissa län att förbjudna åtgärder går ”under radarn”?
– Nej, men det kan vara en indikation på var behovet av tillsyn är större än på andra håll. Men långt ifrån hela sanningen. För att komma närmare behöver vi analysera läget mer ingående. Mörkertalet kan vara mer eller mindre stort på olika håll.
Vad menas med att om möjligt utnyttja befintlig fröbank? Hur vet man om den platsen har en befintlig fröbank?
– Alla platser har fröbank. Om den är potentiellt intressant avgörs främst av brukshistoriken. Framför allt är det magra, extensivt brukade åkrar på sandiga eller grusiga jordar som har intressant fröbank, intensivt brukade åkrar med historik av behandling med biocider till exempel roundup är tyvärr mindre intressanta.
Är fröbanken vid liv efter avverkning, cirka 70 år efter granplantering?
– Beror på växtart. Olika växter har olika lång fröbank där ärtväxter (vickrar, klöver, käringtand) står i särklass och säkerligen lever efter 70 år. Andra arter kortare. Många arter kan dock överleva länge i mindre luckor genom icke blommande plantor på sparlåga. Notera att hygget måste rensas på hyggesrester annars tar andra typer av näringsgynnad fröbank över så som hallon och olika dån-arter. Hygget ska så klart tidigare ha varit betes eller slåttermark för att fröbanken ska vara intressant.
Naturvärden på hyggen - vad kan markägaren göra då han/hon har sådana värden? Vad kan tillsynsmyndigheten råda markägaren om?
– Det bästa är förstås om markägaren har tillgång till betesdjur och området kan stänglas in och betet återupptas. Om markägaren är knuten till någon certifiering (till exempel FSC) så kan man låta området klassas som ett så kallat NS-område (naturvård med skötsel) i skogsbruksplanen och sedan skötas för att bibehålla öppenmarksvärdena. Det kan till exempel röra sig om att ha lövskog eller behålla ett glest trädskikt.
Vid dispens enligt 7 kap 11b § om att ta bort dike som försvårar brukande är skälet att en liten åkerareal ska införlivas i en större. Finns det en siffra för hur liten denna areal får vara för att få dispens?
– Nej, det finns ingen exakt siffra som gäller generellt. För att förutsättningarna i den första punkten i 7 kap. 11 b § MB ska vara uppfyllda ska en dispenssökt åtgärd behövas för att utveckla eller bibehålla ett aktivt brukande av jordbruksmark. Prövningen av dispensfrågan måste alltid ske genom en saklig bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet, där även andra faktorer än skiftenas storlek kan få betydelse.
Biologisk mångfald och ekosystemtjänster är högst beroende av varandra. Förklara gärna mer om detta?
– Biologisk mångfald är en förutsättning för att ekosystemtjänster ska kunna fungera, men om man ser till ekosystemtjänsten pollinering av jordbruksgrödor så är det bara ett fåtal pollinerande insekter som behövs för att kunna utföra tjänsten, vilket visats i många studier varav jag refererar till några.
Titeln på en av studierna är talande: “Pollinator conservation – the difference between managing för pollination services and preserving pollinator diversity”.
Huvudbudskapet är att om nytta tillmäts stor betydelse när man avgör vilken biologisk mångfald som ska bevaras kommer vi att förlora väldigt mycket biologisk mångfald. Uttryckt på annat sätt, biologisk mångfald som gör nytta för mänskligheten levererar ekosystemtjänster, all annan biologisk mångfald (huvuddelen, inklusive sällsynta arter) levererar inga eller mycket begränsat med ekosystemtjänster.
Hur kan vi på kommunen kommunicera med länsstyrelsen när vi upptäcker områden med höga naturvärden som förstörs om det inte finns rödlistade pollinatörer i området?
– Om ni ser att områden med höga natur- och kulturvärden skadas eller tas bort, så ska ni alltid anmäla detta till tillsynsmyndigheten. Tillsynsmyndigheten utreder då om dispens finns för åtgärden och om dispens är beviljad, så kontrollerar myndigheten om dispensen efterlevs. Om dispens inte är beviljad så utreds vilka värden som kan ha skadats av åtgärden.
Olika delar och områden i landskapet är skyddade på olika sätt. När det gäller skyddet av natur- och kulturvärden så handlar det inte om att skydda enskilda individer (av växter eller djur) utan om att skydda artgrupper från att helt försvinna från området. Vidare granskas hur landskapet ser ut, att den gröna infrastrukturen fortsatt bidrar till att bevara den biologiska mångfalden.
All rapportering av arter är ett bra komplement till de inventeringar som utförs av myndigheter, kommuner eller verksamhetsutövare, och kan ses som ett av flera kunskapsunderlag som används vid tillsyn av naturområden.
Vid dispenser ges nästan alltid krav på kompensationsåtgärd. Finns det fall då det inte skulle vara aktuellt med kompensationsåtgärd? Liknande vid överträdelse, måste alltid rättelse göras?
– Enligt miljöbalken 16 kap. 9 § 3 p. får tillstånd eller dispens och upphävande av tillstånd eller dispens förenas med skyldighet att utföra eller bekosta särskilda åtgärder för att kompensera det intrång i allmänna intressen som verksamheten medför.
I Naturvårdsverkets Handbok (2016:1) om ekologisk kompensation står det att ”Biotoper skyddade med stöd av 7 kap. 11 § MB har stor betydelse för odlings- och skogslandskapets biologiska mångfald och gröna infrastruktur samt för produktion av ekosystemtjänster. Även om intrånget i det enskilda fallet är litet kan den kumulativa påverkan bli betydande och kompensation är därför ofta motiverat för att upprätthålla naturvärden och en fungerande grön infrastruktur på landskapsnivå.”
Frågan om huruvida krav på ekologisk kompensation bör ställas eller inte, behöver bedömas i varje enskilt ärende där tillstånd eller dispens lämnas enligt miljöbalken. Är det uppenbart att den påverkan som uppstår är obetydlig krävs ingen vidare utredning av kompensationsfrågan, men om det konstaterats att intrångets art och omfattning är sådan att kompensation bedöms vara motiverad, behöver förslag till kompensationsåtgärder tas fram av verksamhetsutövaren.
I 26 kap. miljöbalken regleras hur tillsynen får bedrivas. Bland annat anges att tillsynsmyndigheten ska kontrollera efterlevnaden av miljöbalken och vidta de åtgärder som behövs för att åstadkomma rättelse. Vid överträdelser så kan rättelse vara det enda sättet att återställa skada som har orsakats i naturen.
Tillsynsmyndigheten får meddela de förelägganden och förbud som behövs för att miljöbalken, domar och andra beslut som har meddelats med stöd av balken ska efterlevas. Så även här behöver en bedömning i varje enskilt ärende göras.
Hur får man tag på bra fröblandningar för insådd av växter för pollinatörer?
På Naturvårdsverkets webb finns mycket information om olika växter som gynnar vilda pollinatörer.
Faktablad: Öka blomrikedomen med hjälp av ängsväxter (pdf)
Faktablad: Öka blomrikedomen med hjälp av ettåriga växter (pdf)
Faktablad: Öka blomrikedomen med hjälp av fleråriga växter (pdf)
Faktablad: Öka blomrikedomen med hjälp av träd och buskar (pdf)
– Projektet Hela Sverige blommar har tagit fram fröblandningar för pollinatörer. Projektet genomförs av Hushållningssällskapet.
Det går även att be leverantörer att göra speciella blandningar anpassade till förutsättningarna.
Hur kan stenrösen/stenmurar definieras? Är exempelvis en stenmur skyddad som är igenväxt till stor del?
Odlingsröse i jordbruksmark
På eller i anslutning till jordbruksmark upplagd ansamling av stenar med ursprung i jordbruksdriften. Bör vara minst fem (5) stenar, enligt Naturvårdsverket.
Stenmur i jordbruksmark
En uppbyggnad av på varandra lagda stenar som har en tydlig, långsträckt utformning i naturen och som har eller har haft hägnadsfunktion eller som funktion att avgränsa jordbruksskiften eller någon annan funktion.
Bilaga 1 till förordningen (1998:1252) om områdesskydd enligt miljöbalken m.m.
Det spelar egentligen ingen roll hur igenväxt stenmuren är, så länge den uppfyller definitionen enligt ovan så omfattas den av biotopskydd.
Vart är stenmur/stenröse biotopskyddad? Hur nära åkermarken måste den ligga om den exempelvis ligger på skogsmark intill åkermark eller i betesmark?
Det finns ingen fastlagd gröns i meter räknat, utan det får bedömas från fall till fall. Det är i första hand länsstyrelsen som gör den bedömningen, i sin egenskap av tillsyns- och prövningsmyndighet när det gäller biotopskyddsområden i jordbruksmark.
Hur behandlas dispenser om att riva biotopskydd? Är det stor chans att få ta bort ett helt stenröse/stenmur eller beviljas dispenser i regel inte?
Inom ett biotopskyddsområde får man inte bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd som kan skada naturmiljön.
Om det finns särskilda skäl, får dispens från förbudet ges i det enskilda fallet. En fråga om dispens ska prövas av den myndighet som regeringen bestämmer (dvs. länsstyrelsen i dessa fall) 7 kap. 11 § andra stycket miljöbalken.
När en fråga om dispens enligt 11 § andra stycket avser att inom ett biotopskyddsområde enligt 11 § första stycket 1 vidta en åtgärd som underlättar för jordbruket, ska det anses finnas särskilda skäl för dispens om
- åtgärden behövs för att utveckla eller bibehålla ett aktivt brukande av jordbruksmark, och
- biotopskyddets syften fortfarande kan tillgodoses med hänsyn till förekomsten av samma typ av biotopskyddsområde eller med hänsyn till naturvärdena hos det biotopskyddsområde som dispensen avser och de naturvärden som biotopskyddsområdet bidrar till i landskapet. (7 kap. 11 b § miljöbalken)
Under perioden 2018-2023 har sammanlagt 436 dispensärenden enligt 7 kap. 11 b § prövats av länsstyrelserna. Av dessa har 81 % beviljats, helt eller delvis. Dispenserna gäller främst stenmurar (54 % av ärendena) och öppna diken (34 %).
Om man tillskapar en ny åkerholme i närheten, blir den då automatiskt biotopskyddad? En ”ny” åkerholme har ju troligtvis mycket låga naturvärden jämfört med en äldre med utvecklad växtlighet och etablerade arter.
Om den tillskapade åkerholmen uppfyller definitionen av en åkerholme ("En holme av natur- eller kulturmark med en areal av högst 0,5 hektar som omges av åkermark eller kultiverad betesmark.") kommer den att omfattas av biotopskydd. Det är inget krav att kräva kompensation i samband med ett beslut om dispens, så prövningsmyndigheten kan avstå från det.
Om ravinen är bred med mycket växtlighet på sidorna (dvs själva vattendraget hamnar ganska långt från den mark som faktiskt brukas) har vi bedömt att den inte omfattas av det generella biotopskyddet. Men strukturen kan ju ha ett högt naturvärde ändå. Hur bedömer man lämpligen borttagande av en sådan ravin i syfte att rationalisera jordbruket?
Jag har lite svårt att se det framför mig, låter som ett ovanligt exempel. Det kan ju tänkas att i det enskilda fallet att ett sådant öppet dike inte omfattas av biotopskydd. Å andra sidan kan kanske ravinen i sig anses ligga i jordbruksmark och därmed omfattas av biotopskydd. Något som prövningsmyndigheten får bedöma från fall till fall. Om man anser att bestämmelserna om biotopskydd inte går att tillämpa kanske däremot 12 kap. 6 § miljöbalken gör det. Om du vill diskutera detta vidare kan du ta direktkontakt med mig.
Skulle det vara okej att använda illustrationerna t ex i möten med allmänhet och lantbrukare?
Illustrationerna från Weronikas föredrag om pollinering är fria att använda. Ange bara källa. Naturvårdsverket på de flesta och Maj Rundlöf Lundsuniversitet i de fall det anges.
Hur ser ni på möjligheterna till att få till detta utifrån att lantbrukare/markägare måste kunna tjäna pengar, utveckla sitt lantbruk mot effektivare produktion, osv? Jag bemöts ofta av att de föreslagna åtgärderna inte är realistiska ur ett företagsekonomiskt perspektiv.
Svårt att säga, det finns förslag om hur det ska löna sig att utföra åtgärder som gynnar biologisk mångfald. Det finns numer möjligheter att söka medel för restaurering av betesmarker och restaureringshamling. Om regler och strategier kommer ändras i framtiden så kan det innebära större möjligheter, t.ex. om restaureringsförordningen från EU godkänns.
Hur långt norrut förekommer dessa arter av vildbin?
Många rödlistade arter av bin har en sydlig/sydostlig utbredning i landet eftersom de är knutna till ett varmt och torrt klimat. Stortapetserarbi finns upp till Mälardalen, medan guldsandbi finns upp till norra Värmland och mellersta Dalarna. De ej rödlistade arterna sälgsandbi och trätapetserarbi förekommer längre norrut, till mellersta Norrlandskusten. På grund av ett varmare klimat expanderar en del bi-arter nu norrut, förutsatt att lämpliga livsmiljöer finns. Dessutom har vi dålig kunskap om många bins utbredning, vilket gör att en del arter kan finnas längre norrut än vad vi tidigare känt till.
Har ni någon erfarenhet av gynnande åtgärder för pollinatörer inom solcellsanläggningar?
Förutsatt att öppna ytor inom anläggningen kan avvaras för naturvårdsändamål kan en mängd insatser göras, till exempel skapande av sandblottor och sandbäddar, utläggning av död ved, samt utplantering/insådd av pollen- och nektarväxter - såvida inte dessa redan finns naturligt, då bör de gynnas genom lämplig skötsel såsom sen slåtter.
Kan verksamheter eller markägare söka om någon form av ersättning för att genomföra några av dessa åtgärder?
Utöver de stöd och bidrag som finns för mer generella insatser inom odlingslandskapet, till exempel jordbrukarstöden för ängs- och betesmarker, samt de nationella ersättningarna för restaurering av ängs- och betesmarker, finns idag inga stöd för mer specifika åtgärder såsom sandbäddar, sandblottor och insådd/inplantering.
Hur är det med getingar - har ni någon information om hur viktiga de är?
De vuxna getingarna besöker blommor för nektar och genomför därigenom en viss pollinering. Getingarnas larver föds dock upp på animalisk föda, och det är framförallt som rovdjur på skadeinsekter, till exempel bladlöss, som getingarna gör stor nytta.
Var det lokala fröer som togs till pluggplantorna?
Ja, till viss del. Vi har bedrivit en del insamling av fröer lokalt och låtit driva upp dem till pluggplantor. Dessa har dock inte täckt hela vårt behov, utan vi har också använt oss av plantor av annan härkomst. Dock alltid svensk härkomst, och oftast relativt nära Östergötland.
Vilken fraktion av sand har ni använt i era sandbäddar? Är det viktigt med fraktionsstorlek? Normalt är ju sand 0/2 mm men sedan finns ju s.k. betongsand 0/4 mm. Är ibland ganska stor prisskillnad mellan fraktionerna.
Vi har framförallt använt oss av "sandlådesand" som oftast anges bestå av kornfraktion 0-2 mm, men även "putssand" och "fyllnadsand". Putssand anges ofta bestå av 0-4 mm, så betongsand tror jag bör funka, men jag har ingen erfarenhet av denna typ själv.
Skulle ni säga att släppa tamgrisar som bökar på sådan betesmark är sådan liknande åtgärd som kultiviering?
Förbudet gäller kultivering, men det säger inte närmare vad för redskap eller metod som avses. Om kultiveringen görs med grisar eller med harv har antagligen ingen betydelse, så länge som det finns en person ansvarig för kultiveringen. Om någon släpper ut grisar på naturbetesmarker så låter det olämpligt, men om grisarnas bökande är otillåtet eller inte beror ju på om natur- eller kulturvärden skadas av åtgärden.
Hur ser man på massor från anlagd damm, är det massor som omfattas av föreskriften? Massor som uppkommit från anläggande av damm som markägaren vill lägga i betesmark.
Om det är rensmassor från skötsel av dammen så bör de kunna likställas med rensmassor från diken, men handlar det om fyllmassor vid anläggande av dammen så låter det snarare som "schaktmassor" och dessa är ju uttryckligen inte tillåtna att lägga i betesmarker.
Hur bedömer man en mager åkermark som börjat få in naturbetesväxter och som betas. Åker eller betesmark?
Se definitionen av betesmark i 3 § Jordbruksverkets föreskrifter om hänsyn till natur- och kulturvärden i jordbruket: "... ordet lämpligt [lämpligt att plöja] innebär här att man förutom praktisk hänsyn också tagit hänsyn till natur- och kulturvärden". En gammal åker kan teoretiskt bli en betesmark enligt föreskiften, men det lär ta väldigt lång tid.
Det är viktigt att inte blanda ihop begreppen rådgivning och prövning. Länsstyrelsen kan inte ge råd på vilka åtgärder som är ok att göra i en betesmark utan behöver få in det som en prövning. Det skulle innebära att föregå en prövning.
Det som togs upp i presentationen från Jordbruksverket gällde att vi rekommenderar lantbrukaren att kontakta länsstyrelsen för bedömning av natur- och kulturvärden. Det handlar då inte om rådgivning kring lämpliga åtgärder utan att både lantbrukaren och tillsynsmyndigheten är överens om ifall natur- eller kulturvärden skadas av en åtgärd.
Ajourhållare på Jordbruksverket klassar inte om åkermark till betesmark om där inte finns skyddsvärda/sällsynta arter på marken (ang stöden).
Det är en restriktiv hållning generellt till att hålla på och växla mellan åkermark och betesmark.
Del av nationell strategi
Påverkan på naturvärden i jordbrukslandskapet är ett av våra fokusområden i den nationella strategin för tillsyn enligt miljöbalken. Fokusområdet finns beskrivet under Naturtillsyn och har ett antal preciseringar som ska genomföras under strategiperioden.