Tillsyn av markavvattningsverksamheter

Här hittar du som arbetar med tillsyn av markavvattningsverksamheter vägledning.
Markavvattning är en en åtgärd som utförs för att avvattna mark, när det inte är fråga om avledande av avloppsvatten, eller som utförs för att sänka eller tappa ur ett vattenområde eller för att skydda mot vatten, när syftet med åtgärden är att varaktigt öka en fastighets lämplighet för något visst ändamål. Definitionen finns i 11 kap 2 § miljöbalken.
Tillsynen omfattar skada på allmänna och enskilda intressen och tillsynen regleras i 26 kap. miljöbalken.
Den här vägledningen vänder sig till
Den här tillsynsvägledningen vänder sig till dig som arbetar på länsstyrelse med tillsyn av markavvattningsverksamheter. I förekommande fall även om tillsynen har överlåtits till kommunen.
Bra att veta
Denna sida är under uppbyggnad och kommer kompletteras vartefter ny vägledning finns.
Frågor och svar
Här hittar du svar på frågor som kommit in från bland annat webbinarie om markavvattningsverksamheter. Frågorna har besvarats av Naturvårdsverket. Vi kommer löpande fylla på med fler frågor och svar.
1. Vad är en fixpunkt?
Fixpunkten är en rättskraftig markering i ett höjdsystem, rikets höjdsystem eller ett lokalt höjdsystem, som anger dikets/vallens läge i höjdled i en speciell punkt. I äldre förättningars plan- och profilkart anges fixpunkten (F.p.) med ett kryss och ett höjdvärde (ex 27.41) . Fixpunktsbeskrivning kan läsas i handlingarna på profilritningen exvis ett ”kors i gjuten sockel till järnstativ”. Vid tillsyn av tillståndet kan dessa fixpunkter vara helt avgörande för att avgöra om tillståndet följs eller inte.
2. Utveckla gärna lite om särskilda skäl för att ge dispens. Beror det på vilka värden som riskerar att skadas? I så fall gäller det bara våtmarker/vattenanknutna värden, eller alla naturvärden?
För att få dispens krävs att det finns särskilda skäl. Det finns inte preciserat vad som utgör särskilda skäl. I förarbetena till miljöbalken anges att bedömningen av vad som är särskilda skäl ska ske främst mot bakgrund av intresset från naturvårdssynpunkt att bevara de återstående våtmarkerna inom området, samt att det berörda området i princip saknar betydelse från naturskyddssynpunkt.
Ett av förbudets huvudsyften, att kraftigt begränsa eller sätta stopp för utarmningen av våtmarker, ska i varje dispensprövning vägas mot de särskilda skälen. Syftet med markavvattningsförbudet är centralt vid bedömningen av vad som är särskilda skäl. Det är våtmarksbiotoper, oavsett hur låga eller höga naturvärden de har, som ska skyddas genom förbudet. Att det är låga naturvärden i en våtmark är inget särskilt skäl för att ge dispens. Men bedömningen av vad som är särskilda skäl kan påverkas av vilka naturvärden som finns i våtmarken. En dispens kan medges om området som berörs saknar betydelse från naturskyddssynpunkt. Med det menas t ex. om våtmarkens karaktär och egenskaper försvunnit eller inom snar framtid kommer att försvinna på grund av redan rådande förhållanden. Våtmarkens hydrologi ska alltså ha ändrats mot torrare förhållande, våtmarksfloran ska ha försvunnit eller vara på väg att försvinna och andra arter har etablerat sig på våtmarken. Våtmarkens utveckling ska bedömas vara irreversibel. Då kan våtmarken bedömas sakna betydelse från naturskyddsynpunkt.
I en dom från mark- och miljödomstolen i Nacka (M 4053-15) som inte fått prövningstillstånd i MÖD anges att spår av mänsklig aktivitet som äldre torvbrytning, dikning eller myrslåtter inom en våtmark som bedömts ha klass 4 i våtmarksinventeringen inte behöver innebära att våtmarken automatiskt saknar betydelse ur naturskyddssynpunkt. I samma dom anges att det inte är ett särskilt skäl att den utpekade våtmarken utgör en mindre del i ett större våtmarksområde.
3. Hur ska man veta hur de kan underhållsrensa ett dike om det är olagligt. Det finns inga fastställda mått för djup och bredd, dvs som har rättskraft. Men de har väl ändå rätt att underhållsrensa?
En skyldighet att underhållsrensa diket finns enligt 11 kap. 17 § miljöbalken trots att det är olagligt eftersom underhållsskyldigheten gäller för alla anläggningar. Om anläggningen saknar tillstånd bör utgångspunkten vid underhållet vara det djup eller läge som fanns vid tillkomsten. Om flera rensningar har skett under årens lopp torde i stället det djup eller läge som fanns efter den senaste lagliga rensningen utgöra utgångspunkt. Tillsynsyndigheten kan förelägga verksamhetsutövaren att ansöka om lagligförklaring av anläggningen för att den ska få rättskraft. Om anläggningen inte kan anses laglig kan fortsatta rensningar förbjudas. Naturvårdsverket bedömer således att det inte kan anses finnas en rätt att underhållsrensa ett olagligt dike.
4. Under vilken period som markavvattning inte var tillståndspliktig?
Den 1 juli 1986 infördes tillståndsplikt för markavvattning i naturvårdslagen (1964:822).
5. Tillstånden anger väl ofta ett minsta djup i diket. Sedan kan man ha grävt djupare i vissa fall. Måste verksamhetsutövaren bevisa på något sätt att man grävde djupare på tex 1930-talet?
Vid tillsynen måste man kunna visa att man inte har grävt djupare än vad som har bestämts i tillståndet, eftersom endast det som prövats har rättskraft. En fördjupning kan anses som laglig om den inte krävde tillstånd enligt den lagstiftning som gällde när åtgärden utfördes. Verksamhetsutövaren kan ansöka om lagligförklaring för att fördjupningen ska få rättskraft.
6. Om ett nytt naturtillstånd inträtt med skyddsvärda arter ex. orkidéer. Krävs då artskyddsdispens?
Artskyddsförordningen gäller på samma sätt för alla verksamheter, både för de som pågått innan förordningen infördes och för nya verksamheter. Underhåll kan kräva dispens om arter som är fridlysta påverkas, trots att anläggningarna omfattas av tillstånd. Det enda undantaget är om frågan redan är prövad i samband med tillståndsprocessen och finns med i tillståndet. Om dispens inte krävs har man rätt att underhålla sina diken, trots att det har förflutit lång tid sedan senaste rensningen och trots att ett nytt naturtillstånd har inträtt.
7. Hur ser ni på utredningsansvaret?
Låt säga vi får in ett klagomål från en allmänhet att en olaglig markavvattning skett. Denne skickar in kartor, ungefärlig tid när markavvattningen skett, samt foto från platsen. tillsynsmyndigheten ska skyndsamt anmäla överträdelser av bestämmelser i balken eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av balken till Polismyndigheten eller Åklagarmyndigheten, om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts. Här anar TM att ett brott begåtts. Därmed utreder inte TM detta vidare för tillfället utan kastar sig på att åtalsanmäla skyndsamt. Är det rätt förfarande eller ska man utreda mer? Fältbesök innan åtalsanmälan?
Se även svar på fråga 14. En misstanke om att en överträdelse har skett ska ej förväxlas med antagande om att ett brott kan ha begåtts. Tillsynsmyndigheten bör inte göra en anmälan till polis- eller åklagarmyndighet som endast baserar sig på uppgifter i ett klagomål eller tips. Skyldighet att anmäla infinner sig när tillsynsmyndigheten själv har kunnat konstaterat att en överträdelse av en straffsanktionerad bestämmelse har skett. Tillsynsmyndigheten bör vidare vara noggrann med att dokumentera de överväganden som görs i samband med anmälan. Skyndsamhetskravet innebär inte att tillsynsmyndigheten ska anmäla det misstänkta brottet fortare än att den har kunnat konstatera att en överträdelse av en straffsanktionerad bestämmelse har skett. För att ärendet ska kunna drivas vidare och bevis kunna uppvisas är det bra att dokumentera så mycket som möjligt i anslutning till att myndigheten ser något som skulle kunna vara ett miljöbrott, t.ex. i samband med ett fältbesök.
Här kan du läsa vad en anmälan bör innehålla
I tillsynen kan man behöva kräva in ytterligare underlag eller fortsätta utredningen för att tex kunna ställa krav på efterföljande åtgärder.
8. Om fisket kan skadas ska en anmälan göras, hur långt innan åtgärd behöver anmälan göras? Vi får ofta in rensningsanmälningar dagen innan de ska starta rensningen.
Tillstånd enligt miljöbalken behövs inte för att utföra rensningar för att bibehålla vattnets djup eller läge i ett dike. Om fisket kan skadas, ska anmälan om de planerade arbetena göras till länsstyrelsen innan arbetena påbörjas. Enligt Naturvårdseverkets bedömning kan länsstyrelsen kräva att en sådan anmälan görs inom rimlig tid innan arbetena påbörjas. Det är inte rimligt att anmälan kommer in så sent som dagen innan rensningen.
9. Vi har förstått att vi ska anmäla om det finns misstanke om överträdelse och inte bara av oss konstaterad överträdelse?
Det är en missuppfattning. Det föreligger ingen skyldighet att anmäla enbart för att man tror eller misstänker att en överträdelse kan ha skett. Först när tillsynsmyndigheten själv har konstaterat att överträdelsen, objektivt sett har skett, föreligger skyldighet att anmäla. Detta kan utläsas av 26 kap 2 § miljöbalken där det framgår att det föreligger en skyldighet att anmäla överträdelser av bestämmelser i balken eller i föreskrifter. Vidare att så ska ske ifall man kan anta att ett brott har begåtts vilket innebär att överträdelsen måste vara straffsanktionerad enligt 29 kap MB. Alla överträdelser av balken är inte straffsaktionerade och för sådana överträdelser finns inget skäl att anta att ett brott har begåtts. Med andra ord; att en överträdelse av en straffsanktionerad bestämmnelse har skett är inte lika med att ett brott har begått, däremot finns anledning att anta att överträdelsen kan vara ett brott. Huruvida så är fallet är något som polis och åklagaren har att utreda. I specialmotiveringen till miljöbalken (se prop. 1997/98:45, del 2 s. 267) understryks att tillsynsmyndigheterna inte ska göra någon bedömning av huruvida överträdelsen kan föranleda fällande dom eller om det är ett ringa brott (se 29 kap. 11 § första stycket), utan anmäla de faktiska förhållandena så snart en straffbar överträdelse kan konstateras, se även prop. 1997/98:45, del 1 s. 495.
10. Vi har ibland stött på skrivningar om att ett nytt naturtillstånd inträtt och att man därför inte skulle ha rensat ett dike (även om det är så pass gammalt att det är lagligt i övrigt). Kan man använda "nytt naturtillstånd" på något sätt inom handläggning eller tillsyn, och ska ta hänsyn till detta?
I Naturvårdsverkets allmänna råd 96:3 om markavvattning stadgas att ett nytt naturtillstånd har inträtt när flora och fauna eller naturmiljön i övrigt under tiden efter den senaste dikningen förändrats och detta naturtillstånd genom en upprepad dikning eller rensning skulle försvinna. Som vägledning uttalas att detta är fallet när ett handgrävt dike maskinrensas, eftersom handgrävning sedan länge inte tillämpas, och vidare när ett maskingrävt dike i skogsmark inte underhållits under cirka 30 år i norra Sverige eller cirka 20 år i södra Sverige.
Om det kan anses olämpligt att en rensning genomförs på grund av att ett nytt naturtillstånd råder, anser Naturvårdsverket att tillsynsmyndigheten bör utreda om markavvattningsföretaget kan anses övergivet. Ett tillstånd får då efter ansökan av tillsynsmyndigheten återkallas. Innan så har skett får ett ingripande genom föreläggande eller förbud ske om det är brådskande och nödvändigt för att undvika att ohälsa eller allvarlig skada på miljön uppkommer.
Om det inte går att dra slutsatsen att företaget är övergivet har företaget rätt att underhålla sina diken, trots att det har förflutit lång tid sedan senaste rensningen och trots att ett nytt naturtillstånd har inträtt.
11. Hur är möjligheten att agera ifall man får in en anmälan mycket sent?
Ett tillsynsingripande får inte begränsa ett tillstånd som har rättskraft. Tillsynsmyndighet får dock meddela sådana förelägganden eller förbud som är brådskande och nödvändiga för att undvika att ohälsa eller allvarlig skada på miljön uppkommer. För att man ska tillämpa denna undantagsregel bör antingen sannolikheten för skada vara ganska stor eller också den befarade skadan vara betydande. Verksamheten kan oftast fortsätta så snart missförhållandena avhjälpts.
12. Hur ska man se på kunskapskravet? Behöver verksamhetsutövaren skaffa sig kunskap om sin generella påverkan? Förekommer egenkontroll?
26 kap. 19 § miljöbalken, egenkontroll, gäller verksamhet som kan befaras medföra olägenheter för människors hälsa eller påverka miljön. Däremot ska förordningen (1998:901) om verksamhetsutövares egenkontroll inte tillämpas på markavvattningsföretag där verksamheten inte kan anses vara yrkesmässig. Egenkontroll och kunskapskravet enligt de allmänna hänsynsreglerna gäller i den utsträckning det är rimligt, hälso- och miljöeffekterna av verksamheten är avgörande. Typiskt sett får anses att kravivån är högre när underhållsåtgärder vidtas i ett markavvattningsföretag, t.ex. dikesrensingens påverkan på natur och fiske, än vad gäller markavvattningsföretagets påverkan som sådan. Att kräva att markavvattningsföretaget allmänt sett ska ha kunskap om hur vattenförkomsten nedströms påverkas eller hur den tillståndgivna markavvattningen bidrar till en klimatpåverkan är enligt Naturvårdsverket att dra kunskapskravet för långt. När tillstånd till markavvattning söks är det dock rimligt att sökanden också kan redogöra för vilken påverkan markavvattningen kan antas medföra. Motsvarande krav bedömer Naturvårdsverket inte kan ställas på ett befintligt markavvattningsföretag med tillstånd.
13. Kan man besluta om ett interimistiskt förbud i värsta fall?
Av 26 kap. 9 § miljöbalken framgår att ett förbud inte får begränsa ett tillstånd som har rättskraft. Undantaget är förbud som är brådskande och nödvändiga för att undvika att allvarlig skada på miljön uppkommer. Det scenario som Naturvårdsverket bedömer skulle kunna aktualisera ett förbud är om ett nytt naturtillstånd, med höga naturvärden, har inträtt p.g.a uteblivet underhåll. Förbudet ska i så fall kombineras med att tillsynsmyndigheten också ansöker om att tillståndet återkallas. Begreppet interimistiskt beslut är inte relevant i detta sammanhang men förbudet utformas lämpligen så att det gäller fram till dess att tillsynsmyndighetens ansökan om återkallelse är slutligt avgjord.
Domar och rättsfall
Här listar vi olika domar som relaterar till tillsyn av markavvattningsverksamheter.
Rättskraften för lagliga verksamheter och anläggningar som saknar tillstånd
MÖD 2008:26
Föreläggande att återställa ett vattenavledningsföretag av år 1926 i ursprungligt skick. Rensningar utfördes i företaget dels under 1970-talet dels år 1999. Då rensningarna under 1970-talet inte stod i strid med den äldre vattenlagen var åtgärderna inte prövningspliktiga. Härigenom tillskapades däremot en ny och laglig vattenanläggning vars djupnivåer, och inte 1926 års djupnivåer, skulle vara utgångspunkt för bedömningen av om 1999 års rensningar förändrat vattnets djup så att tillståndsplikt förelegat. Miljööverdomstolen fann att så inte var fallet. Föreläggande om återställningsåtgärder kunde därmed inte lagligen riktas mot företaget. Föreläggandet undanröjdes.
MÖD 2010:47
Beslut att lämna klagomål avseende rensning av dike utan åtgärd. Länsstyrelsen lämnade utan åtgärd fastighetsägares klagomål avseende att arbeten utförda i ett dike på fastigheten skulle ha varit en dikesfördjupning i stället för en rensning. Miljödomstolen avslog överklagandet. Miljööverdomstolen ansåg det visat att diket vid grävningen inte bara hade rensats och breddats utan även hade fördjupats. Därmed hade en tillståndspliktig markavvattning utförts. Miljööverdomstolen upphävde miljödomstolens dom och länsstyrelsens beslut och återförvisade målet till länsstyrelsen.
Begreppet markavvattning och dess avgränsning
MÖD 2014:5
Tillsyn över vattenverksamhet. Bortledande av dagvatten som uppstår på ett antal fastigheter utanför detaljplanelagt område har inte ansetts utgöra avledande av avloppsvatten och inte heller markavvattning i den mening som avses i 11 kap. miljöbalken. De åtgärder i form av uppförande av enstaka bostadshus som vidtagits på fastigheterna har inte heller i övrigt ansetts ha en sådan inverkan på mark- och vattenförhållandena på en intilliggande fastighet att tillsynsmyndigheten borde ha vidtagit tillsynsåtgärder. Det har således inte funnits anledning för länsstyrelsen att ingripa.
MÖD 2012:7
Uppläggning av fyllnadsmassor i ett vattenområde ansågs inte vara markavvattning. En tomtägarförening lade fyllnadsmassor i ett område som delvis utgjorde ett vattenområde utan att först inhämta tillstånd till åtgärden. Länsstyrelsen ansåg att åtgärden var att betrakta som markavvattning och förelade föreningen att vidta rättelse genom att ta bort massorna. Mark- och miljööverdomstolen fann att utfyllnaden inte utförts för att sänka vattennivån i området eller för att förbättra avvattningen av marken och att syftet inte heller varit invallning till skydd mot vatten. Ett väsentligt syfte med utfyllnaden får i stället anses vara att tillskapa en markyta som man med större lätthet kunde vistas på. Mark- och miljööverdomstolen instämde därvid i mark- och miljödomstolens bedömning att den utfyllnad som föreningen vidtagit inte var att betrakta som markavvattning enligt definitionen i 11 kap. 2 § 4 miljöbalken och att utfyllnaden inte på den grunden kunde anses vara tillståndspliktig markavvattning.
Mark- och miljööverdomstolens dom den 13 november 2013 i mål F 514-13
Fråga om visst avledande av vatten avsåg avloppsvatten eller markavvattning och således om anläggningslagen (1973:1149) var tillämplig eller inte. Lantmäterimyndigheten hade genom omprövning med stöd av anläggningslagen kompletterat en gemensamhetsanläggning genom att tillföra den vissa anläggningar för dagvattenhantering.
Underhållsåtgärder
Växjö tingsrätts, miljödomstolen, dom den 29 september 2009 i mål M 1289- 09
Angående rensning i underhållssyfte i Bråån. I domen aktualiserades frågan om tillståndets rättskraft i förhållande till krav på dispens enligt artskyddsförordningen. Domstolen fann att det krävdes att dikningsföretaget medgavs dispens från fridlysningsbestämmelserna för att få vidta de aktuella åtgärderna.
Miljödomstolen anförde bl.a. följande.
”Vid tidpunkten för förrättningen var det emellertid inte aktuellt att pröva sådana frågor som numera omfattas av bestämmelserna om fridlysning i artskyddsförordningen. Någon prövning av sådana frågor har således inte gjorts i samband med förrättningen och förrättningsbeslutet saknar därför rättskraft i detta avseende (jfr prop. 1997/98:45, del 2, s. 252 samt Per Henrik Lindblom: Miljöprocess, 2002, del II, s. 697–702). Det saknas vidare övergångsbestämmelser till artskyddsförordningen som undantar verksamheter som påbörjats innan fridlysningsbestämmelserna trädde ikraft från kravet på dispens (jfr övergångsbestämmelserna till 7 kap. 28 a § miljöbalken). Det krävs därför att dikningsföretaget medges dispens från fridlysningsbestämmelserna för att få vidta de aktuella åtgärderna. I Handbok för artskyddsförordningen 2009:2, del 1, Bilaga 7 har Naturvårdsverket också anfört att ett dikningsföretags rättighet enligt 11 kap. 17 § miljöbalken att utföra rensning i enlighet med ett förrättningsbeslut inte ger det rätt att åsidosätta bestämmelserna i artskyddsförordningen.”
Domen överklagandes till Mark- och miljööverdomstolen som beslutade att inte meddela prövningstillstånd.
MÖD 2003:36
Föreläggande om återställande av bottennivå. Länsstyrelsen hade förelagt en markägare att återställa en dikesrensning med hänvisning till tillståndet för dikningen från 1906 hade förfallit och att ett nytt naturtillstånd hade inträtt. Efter överklagande från markägaren upphävde miljödomstolen föreläggandet och domen fastställdes av Miljööverdomstolen (MÖD), som uttalade att frågan om ett vattenföretag är övergivet får avgöras med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet (jfr NJA 1984 s. 790). Eftersom länsstyrelsen inte kunde vederlägga uppgifterna från markägaren att rensningar hade genomförts regelbundet och en större rensning hade skett så sent som år 1992, kunde vattenföretaget inte anses övergivet och tillstånd till de underhållsåtgärder i utloppskanalen som bolaget genomförde år 1999 krävdes inte. MÖD fann följaktligen att det saknades laglig grund för föreläggandet.
MÖD 2007:32
Anmälan av ett sänkningsföretag om rensning. Ett sänkningsföretag anmälde till länsstyrelsen att det ville utföra underhållsrensning av en å. Länsstyrelsen bedömde att ett nytt naturtillstånd hade etablerats och att sänkningsföretaget var övergivet, eftersom det inte hade skett några årensningar under 80 år. Länsstyrelsen ansåg att sänkningsföretagets tillstånd hade förfallit och förbjöd rensningen. Miljödomstolen delade, mot bakgrund av att inga rensningsarbeten utförts under de senaste 80 åren, länsstyrelsens bedömning att ett nytt naturtillstånd inträtt och att tillstånd därför krävdes för att utföra rensningen. Miljööverdomstolen uttalade, att den omständigheten att lång tid förflutit utan att rensningsarbeten förekommit inte ensamt är avgörande för frågan om företaget ska anses övergivet. Även behovet av rensning måste vägas in liksom hur lång tid som förflutit sedan sådant behov uppstått. Då miljödomstolen inte prövat frågan om sänkningsföretaget skulle betraktas som övergivet visades målet åter till miljödomstolen för fortsatt behandling.
Dokumentation från träffar
Webbinarium 30 januari 2024
Den 30 januari 2024 genomförde Naturvårdsverket ett webbinarium om omprövning och återkallelse av tillstånd till markavvattning. Här hittar du presentation och FAQ från webbinariet.
Konferens 8-9 nov 2023
Den 8-9 november 2023 genomförde Naturvårdsverket konferensen Tillsyn av markavvattningsverksamheter för markavvattningshandläggare på länsstyrelser. Dokumentation från konferensen finns här:
Anteckningar
Presentationer
Case markavvattning - Lst Blekinge (pdf)
Information om konferensen - Naturvårdsverket (pdf)
Skyddas stadsnära våtmarker från exploatering? - KTH (pdf)
Markavvattning dagvatten och grundvatten - Naturvårdsverket (pdf)
Markavvattning och planer - Lst Uppsala (pdf)
Rättskraft - Naturvårdsverket (pdf)
Underhåll av markavvattningsföretag och vattendrag i Skåne län - Lst Skåne (pdf)
Vattenförvaltning och markavvattning - Vattenmyndigheterna (pdf)
Webbinarium 7 mars 2023
Den 7 mars 2023 höll Naturvårdsverket ett webbinarium för markavvattningshandläggare på länsstyrelser om tillsyn och rättskraft.
Här hittar du presentationerna från webbinariet samt en länk till webbsändningen. Webbinariet går att titta på fram till början av juni.