Nedskräpningsavgifter för vissa producenter
Kommuners fastställda kostnader för nedskräpning
Här finns Naturvårdsverkets förslag på kommunernas fastställda kostnader för att städa upp avfall som skräpats ner. Kommuner och producenter har möjlighet att lämna synpunkter på beräkningar som ligger till grund för föreslagen fastställd kostnad.
Du hittar information om den metod som Naturvårdsverket använt samt beräkning av kostnaderna i arbetet med att ta fram storleken på produktavgiften.
Sidan vänder sig till
Kommuner samt producenter för vissa engångsprodukter inom förpackningar, ballonger, våtservetter samt vissa tobaksvaror och filter.
Bra att veta
Kommuner och producenter kan mellan den 9 december 2024 och 3 januari 2025 lämna synpunkter på Naturvårdsverkets beräkning av kostnader.
Metod för bedömning av kommuners nedskräpningskostnader
Naturvårdsverket ska enligt 13 § förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter fastställa kommunernas kostnader utifrån
- den andel av de kostnader som kommunerna har redovisat enligt 28 § 1 och 2 som utgörs av kostnader för de engångsprodukter som avses i 8 § 1–4, 6–8, 10 och 11, beräknat utifrån dessa produktkategoriers andel av antalet föremål som totalt skräpats ned enligt den skräpmätning som ska utföras enligt 31 §, och
- Naturvårdsverkets bedömning av om de kostnader som en kommun har redovisat enligt 28 § 1 och 2 är för höga med hänsyn till folkmängden, befolkningstätheten, turismen och andra faktorer som kan påverka kommunens kostnader för nedskräpning.
Metoden för Naturvårdsverkets bedömning enligt 13 § 2 beskrivs i rapporten som Ramboll tagit fram på uppdrag av Naturvårdsverket:
Beskrivning av metod för bedömning av kostnader (pdf)
Nedan beskrivs de tre delar som utgör fastställandet av kommunernas kostnader.
Del 1 – Förväntad kostnad för nedskräpning
De inrapporterade kostnader som bedömningen bygger på är kvalitetsgranskade och vid behov justerade.
I regressionsanalysen tas ett förväntat värde fram för respektive kommuns totala kostnad för nedskräpning uttryckt i kronor per invånare.
Med förväntat värde avses de kostnader en kommun antas ha för att städa upp avfall som skräpats ned. Värdet tas fram utifrån inrapporterade och granskade kostnader samt 11 bakgrundsfaktorer. I regressionsanalysen beräknas för varje bakgrundsfaktor ett förklaringsvärde som säger hur mycket kommunens kostnader får avvika från kommungruppens genomsnitt (SKR:s kommungruppsindelning).
SKR:s kommungruppsindelning (skr.se)
Nytt för i år är att endast kostnader för ”Uppstädning”, ”Administration och planering” och ”Informationsspridning” tas med i regressionsanalysen och därmed ingår i det framräknade förväntade värdet. Det innebär att kostnader för ”Insamling och rapportering” adderas i efterhand. Anledningen till detta är att det är kostnader som uppkommit i och med förordningen och borde därför ersättas oberoende av kommunens övriga kostnader. Naturvårdsverket behöver dock fortfarande bedöma huruvida kostnaderna är för höga. Naturvårdsverket har gjort bedömningen att en veckas arbete (40h, 1000kr/h) är en rimlig övre gräns för rapportering till Naturvårdsverket och därför har kostnader över 40 000 kronor per kommun justerats ned (11 kommuner fick nedjusterade kostnader).
Del 2 – Justering utifrån förväntad kostnad
Först beräknas respektive kommuns förväntade kostnad för hantering av avfall som skräpats ned enligt förordningen. Detta sker genom att multiplicera det förväntade värdet med antalet invånare i kommunen.
Efter det jämförs respektive kommuns förväntade kostnad med kommunens inrapporterade kostnad för ”Uppstädning”, ”Administration och planering” och ”Informationsspridning”. Om en kommuns inrapporterade kostnad överstiger kommunens förväntade kostnad nedjusteras värdet till förväntad kostnad.
Om en kommuns inrapporterade kostnad understiger kommunens förväntade kostnad görs ingen justering av kommunens inrapporterade kostnad. Anledningen till detta är att Naturvårdsverkets uppdrag är enligt förordningen att bedöma huruvida kommunernas kostnader är för höga, därav finns ingen möjlighet att justera upp kostnader som är lägre än det förväntade värdet.
Inrapporterade kostnader som överstiger de förväntade kostnaderna tas därför bort. Detta görs för samtliga kommuner.
Kommunens kostnader för ”Insamling och rapportering” (upp till 40 000 kr) adderas sedan till den justerade kostnaden för ”Uppstädning”, ”Administration och planering” och ”Informationsspridning”.
Resultatet blir Naturvårdsverkets bedömning av kommunernas totala kostnader för avfall som städas upp enligt förordningen.
Del 3 – Justering för skräpmätning
Vartannat år görs en nationell skräpmätning. Enligt senaste skräpmätningen utgjorde de engångsplastprodukter som omfattas av förordningen 58 % av totala antalet nedskräpade föremål.
Detta resultat används för att bestämma hur stor andel av kommunernas kostnader för hantering av avfall som skräpats ned och som ska ersättas av producenter för dessa engångsprodukter.
En kommuns inrapporterade kostnader består av fyra delar.
- Städa upp avfall som skräpats ned på de platser som kommunen har renhållningsansvar för enligt lagen (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning.
- Administrera och planera den verksamhet som avses i 1.
- Samla in och rapportera uppgifter som ska lämnas enligt denna förordning eller föreskrifter som har meddelats med stöd av förordningen.
- Sprida information för att minska negativ påverkan på miljön från nedskräpning av engångsplastprodukter.
Observera att kostnadsposten ”Transport och behandling” enligt en ändring i förordningen (2021:1002) är borttagen tills vidare.
Kostnader för ”Uppstädning” samt ”Administration och planering”, punkt 1 och 2, justeras ned baserat på resultatet från skräpmätningen. För punkt 3 och 4 görs ingen nedjustering.
Justeringen görs genom att multiplicera resultatet från del 2 med resultatet från den senaste skräpmätning, i det här fallet 58 %.
Resultatet utgör Naturvårdsverkets förslag på kommunernas fastställda kostnader för hantering av avfall som skräpats ned som utgörs av de engångsprodukter som avses i 8 § 1-4 och 6-8 i förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter.
Beräkning och förslag på fastställda kostnader
Tabellen visar Naturvårdsverkets förslag på kommunernas fastställda kostnader för hantering av avfall som skräpats ned som utgörs av de engångsprodukter som avses i 8 § 1-4 och 6-8 i förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter.
Kommunernas inrapporterade och granskade kostnader för punkt 1-4 ovan uppgick till 505 miljoner kronor. Efter Naturvårdsverkets justering för felrapportering uppgick kostnaden till 504 miljoner kronor. Efter justering utifrån förväntade kostnader bedömde Naturvårdsverket kommunernas totala kostnader för nedskräpning till 379 miljoner kronor.
Efter justering utifrån skräpmätningen föreslår Naturvårdsverket att kommunernas kostnader för hantering av avfall som skräpats ned som utgörs av de engångsprodukter som avses i 8 § 1-4 och 6-8 i förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter fastställs till 222 miljoner kronor.
Bedömning av kommunernas kostnader för all nedskräpning
Lämna synpunkter på Naturvårdsverkets beräkning av kostnaderna:
Synpunkter på föreslaget ska lämnas till Naturvårdsverket per e-post senast den 3 januari kl 12.00.
Ange i ämnesraden: "NV-24-054142: Synpunkter på förslag om kommunernas fastställda kostnader avseende 2023".
Svaren ska lämnas per e-post till arende@naturvardsverket.se
Fastställda kostnader för tidigare år
Vidare läsning
Frågor och svar om nedskräpningsavgiften
Här finns svar på vanliga frågor om nedskräpningsavgiften, till exempel hur beräkning av produktavgiften går till och vad pengar som betalas ut kommer användas till.