Stöd och information

Nedskräpnings­avgifter för vissa producenter

Cigarettfimpar på gata med kullerstenar

Kommuners fastställda kostnader avseende 2022

Granskad: ‎den ‎5‎ ‎juli‎ ‎2024

Naturvårdsverket presenterar kommunernas fastställda kostnader för att städa upp avfall som skräpas ner enligt förordningen om nedskräpningsavgifter.

Du hittar information om den metod som Naturvårdsverket använt samt beräkning av kostnaderna i arbetet med att ta fram storleken på produktavgiften.

Sidan vänder sig till

Kommuner samt producenter för vissa engångsprodukter inom förpackningar, ballonger, våtservetter samt vissa tobaksvaror och filter.

Bra att veta

Kommuner och producenter har haft möjlighet att lämna synpunkter på Naturvårdsverkets beräkning av kostnader för år 2022. Totalt inkom sju synpunkter.

Metod för bedömning av kommuners nedskräpningskostnader

Naturvårdsverket ska enligt 13 § förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter fastställa kommunernas kostnader utifrån

  • den andel av de kostnader som kommunerna har redovisat enligt 28 § 1 och 2 som utgörs av kostnader för de engångsprodukter som avses i 8 § 1–4, 6–8, 10 och 11, beräknat utifrån dessa produktkategoriers andel av antalet föremål som totalt skräpats ned enligt den skräpmätning som ska utföras enligt 31 §, och
  • Naturvårdsverkets bedömning av om de kostnader som en kommun har redovisat enligt 28 § 1 och 2 är för höga med hänsyn till folkmängden, befolkningstätheten, turismen och andra faktorer som kan påverka kommunens kostnader för nedskräpning. Förordning (2024:71).

Metoden för Naturvårdsverkets bedömning enligt 13 § 2 beskrivs i rapporten som Ramboll tagit fram på uppdrag av Naturvårdsverket:

Beskrivning av metod för bedömning av kostnader (pdf)

Nedan beskrivs de tre delar som utgör fastställandet av kommunernas kostnader.

Del 1 – Förväntad kostnad för nedskräpning

De inrapporterade kostnader som bedömningen bygger på är kvalitetsgranskade och vid behov justerade.

I regressionsanalysen tas ett förväntat värde fram för respektive kommuns totala kostnad för nedskräpning uttryckt i kronor per invånare.

Med förväntat värde avses de kostnader en kommun antas ha för att städa upp avfall som skräpats ned. Värdet tas fram utifrån inrapporterade och granskade kostnader samt 11 bakgrundsfaktorer. Värdet beräknas i relation till kommungruppens genomsnitt.

SKR:s kommungruppsindelning (skr.se)

Beräkning av respektive kommuns förväntade värde finns sammanställt i filen:

Naturvårdsverkets bedömningsmodell av kommuners kostnader (xlsx)

Del 2 – Justering utifrån förväntad kostnad

Först beräknas respektive kommuns förväntade kostnad för hantering av avfall som skräpats ned enligt förordningen. Detta sker genom att multiplicera det förväntade värdet med antalet invånare i kommunen.

Efter det jämförs respektive kommuns förväntade kostnad med kommunens inrapporterade kostnad. Om en kommuns inrapporterade kostnad överstiger kommunens förväntade kostnad nedjusteras värdet till förväntad kostnad.

Om en kommuns inrapporterade kostnad understiger kommunens förväntade kostnad görs ingen justering av kommunens inrapporterade kostnad.

Inrapporterade kostnader som överstiger de förväntade kostnaderna tas därför bort, vilket görs för samtliga kommuner. Resultatet blir Naturvårdsverkets bedömning av kommunernas totala kostnader för avfall som städas upp enligt förordningen.

Del 3 – Justering för skräpmätning

Vartannat år görs en nationell skräpmätning. Enligt senaste skräpmätningen utgjorde engångsplastprodukter 58 procent av totala antalet nedskräpade föremål.

Om skräpmätningen

Detta resultat används för att bestämma hur stor andel av kommunernas kostnader för hantering av avfall som skräpats ned och som ska ersättas av producenter för dessa engångsprodukter.

En kommuns inrapporterade kostnader består av fyra delar:

  1. städa upp avfall som skräpats ned på de platser som kommunen har renhållningsansvar för enligt lagen (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning,
  2. administrera och planera den verksamhet som avses i 1,
  3. samla in och rapportera uppgifter som ska lämnas enligt denna förordning eller föreskrifter som har meddelats med stöd av förordningen, och
  4. sprida information för att minska negativ påverkan på miljön från nedskräpning av engångsplastprodukter.

Observera att kostnadsposten ”Transport och behandling” enligt en ändring i förordningen (2021:1002) är borttagen tills vidare.

Förordning om ändring i förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter (pdf, svenskforfattningssamling.se)

Kostnader för uppstädning samt administration och planering, punkt 1 och 2, justeras ned baserat på resultatet från skräpmätningen. För punkt 3 och 4 görs ingen nedjustering.

Justeringen gör genom att multiplicera resultatet från del 2 med resultatet från den senaste skräpmätning, i det här fallet 58 procent.

Beräkning av kostnader

Under fliken Sammanställning i excelfilen visas kommunernas fastställda kostnader för hantering av avfall som skräpats ned som utgörs av de engångsprodukter som avses i 8 § 1–4, 6–8, 10 och 11 i förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter.

Naturvårdsverkets bedömningsmodell av kommuners kostnader (xlsx)

Figuren nedan visar att kommunernas inrapporterade och granskade kostnader uppgick till 418 miljoner kronor. Efter justering utifrån förväntade kostnader bedömde Naturvårdsverket kommunernas totala kostnader för nedskräpning till 302 miljoner kronor. Efter justering utifrån skräpmätningen fastställer Naturvårdsverket att kommunernas kostnader för hantering av avfall som skräpats ned som utgörs av de engångsprodukter som avses i 8 § 1–4, 6–8, 10 och 11 i förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter fastställs till 178 miljoner kronor.

diagram-bedomning-av-kostnader-nedskrapning.png