Serbien - Stöd till EU- tillnärmning

Granskad: ‎den ‎11‎ ‎november‎ ‎2024

EU-tillnärmning är ett högt prioriterat område för Serbien. Sedan 2011 stödjer Naturvårdsverket landet i deras förberedande arbete inför de kommande anslutningsförhandlingarna till EU.

EU och Serbien inledde diskussionen om medlemskap i oktober 2005. Serbien lämnade in en ansökan i december 2009 och de formella förhandlingarna inleddes i januari 2014 efter att Serbien erhållit kandidatstatus. Efter en ingående granskningsprocess fick Serbien en inbjudan att lämna in en förhandlingsposition för att inleda förhandlingar om kapitlet om miljö och klimatförändringar (kapitel 27). Det stöd som Naturvårdsverket gav genom projekten ENVAP1 och 2, 2011–2016, bidrog i hög grad till det positiva resultatet av denna process.     

Environment Accession Project 3 (ENVAP3)

ENVAP3 inleddes i september 2016 och var planerat att pågå till augusti 2020. Efter en begäran från Serbiens miljöskyddsministerium, MEP, kom man överens om att förlänga det till april 2022.  

Verksamheten har varit inriktad på att stödja MEP i samordningen av processen att utveckla en förhandlingsposition för kapitel 27. Den omfattar 14 stöddokument och har totalt mer än 1 500 sidor. Den slutliga förhandlingspositionen för kapitel 27 godkändes av Serbiens regering och lämnades in till EU i januari 2020. Efter det har MEP vidareutvecklat stödmaterial och klargörande ståndpunkter som användes i diskussioner med medlemsstaterna inför öppnandet av kapitel 27 för förhandlingar och under själva de kommande förhandlingarna.   

Därefter har Europeiska kommissionen utarbetat ett utkast till EU:s gemensamma ståndpunkt till Serbien om kapitel 27 som lades fram för Europeiska rådet för vidare hantering under hösten 2020. Kluster 4 - Grön agenda och hållbar konnektivitet, öppnades sedan för förhandlingar vid anslutningskonferensen med Serbien på ministernivå den 14 december 2021. Detta innebar att kapitel 27 öppnades för förhandlingar tillsammans med andra kapitel i kluster 4: 14-Transportpolitik, 15-Energi och 21-Trans-Europiska nätverk. ENVAP3 var ett starkt stöd för detta positiva framsteg för Serbien.  

Environment Accession Project 4 (ENVAP4) 

De tre föregående etapperna av ENVAP ansågs vara framgångsrika. Serbien bad därför Sverige och Naturvårdsverket om fortsatt stöd för planering och genomförande av förhandlingar och tillnärmning (införlivande av lagstiftning, institutionellt stöd, genomförande och verkställighet).  

Utifrån denna begäran beslutade Sida att finansiera en fjärde etapp, Environment Accession Project in Serbia, phase 4 (ENVAP4) - "Supporting Serbia's Chapter 27 environment and climate change negotiations and approximation".

Projektets mål är följande:  

  • att stärka ministeriets kapacitet för en inkluderande förvaltning av tillnärmnings- och förhandlingsprocessen
  • att anpassa Serbiens normer och politik för miljöskydd och klimatförändringar till EU:s krav. 

Projektmålen och genomförandeaktiviteterna kommer i sin tur att ge förväntade resultat och stärka ministeriet i följande avseenden:  

  • dess ledande roll i samordningen av tillnärmning och förhandlingar enligt kapitel 27, övervakning av framsteg, rapportering och prioriteringsbaserad planering
  • i samordningen och underlättandet av genomförandet av kraven i kapitel 27.  

Kontinuerligt stöd

Den nya metoden för EU:s utvidgningsprocess kräver att EU-kommissionen, KOM, inte bara fortsätter att se över de övergripande framstegen i förhandlingarna, utan också föreslår vägen framåt för de följande åren med mer detaljerade reformer, inklusive förslag till korrigerande åtgärder. En annan aspekt är klustermetoden där enskilda kapitel öppnas och avslutas i kluster. Kapitel 27 ingår i kluster 4 - Grön agenda och hållbara förbindelser, tillsammans med kapitel 14 - Transportpolitik, kapitel 15 - Energi och kapitel 21 - Transeuropeiska nätverk.  

Dessa aspekter av den nya metoden kommer i kombination med den ekonomiska planen och investeringsplanen och den gröna agendan för västra Balkan att påverka framtida tillnärmning och förhandlingsrelaterad prioritering av åtgärder. Det kommer också att kräva förbättrad kommunikation och samordning mellan de olika sektorer som berörs av de olika kapitlen inom klustret.  

Trots alla omkringliggande viktiga faktorer i processen kommer avslutandet av förhandlingarna om kapitel 27 att vara beroende av de framsteg som görs i kapitel 27 - införlivande, genomförande och tillämpning av gemenskapens regelverk på miljöområdet. Under nästa etapp kommer anslutningsprocessen att kräva intensiva åtgärder och engagemang från alla institutioner som omfattas av kapitel 27 samt stöd från det civila samhället och allmänheten för att uppnå målen för tillnärmningen. Institutionernas, och framför allt MEP:s, förmåga att hantera skyldigheterna enligt kapitel 27 genom god förvaltning måste utvecklas och synliggöras.   

Förutom det allmänna processtödet ger svenska experter direktivspecifikt stöd för tillnärmning av kapitel 27:s alla sektorer: 

  • avfallshantering
  • vattenförvaltning
  • klimatförändringar
  • kemikalier
  • naturskydd
  • begränsning av industriföroreningar 
  • horisontell lagstiftning
  • luftkvalitet 
  • buller   

Projektet stöder också kommunikation om kapitel 27, inklusive utveckling av faktablad om flera ämnen, t.ex. kapitel 27, EU-anslutning, luftkvalitet, klimatförändringar, naturskydd, avfallshantering, vattenförvaltning och miljöinvesteringar. ENVAP4 har också utvecklat en webbsida för serbiska regeringens förhandlingsgrupp 27, som används för att publicera information och dokument om anslutningsprocessen för kapitel 27. Den är placerad på MEP:s webbplats och öppen för alla.  

ENVAP4 genomförs i nära samarbete med andra Sida-finansierade svenska utvecklingsprojekt som stöder EU-anslutningsprocessen. Under flera år har ENVAP haft ett nära samarbete med Sveriges Kommuner och Landsting och Kemikalieinspektionen. 

Resultatstrategi