Stenmur, ärende om dispens för biotopskydd

Granskad: ‎den ‎28‎ ‎oktober‎ ‎2024

Naturvårdsverket har överklagat en biotopskyddsdispens enligt den nya lagstiftning som trädde i kraft 1 september 2014. Genom överklagandet vill Naturvårdsverket skapa praxis.

Naturvårdsverket har överklagat en biotopskyddsdispens som medger att en längsgående stenmur i en åker får tas bort. Genom överklagandet vill Naturvårdsverket skapa praxis, så att tillämpningen av lagstiftningen blir likartad i hela landet.

Vi har avidentifierat överklagandet då det är sakskälen vi vill lyfta fram.

Naturvårdsverkets bedömning

Naturvårdsverket har gjort bedömningen att det saknas särskilda skäl för att ge dispens i detta fall. Vi anser att den längsgående stenmuren är av betydelse för att upprätthålla syftet med biotopskyddet och att den inte utgör ett så stort odlingshinder att den bör tas bort.

Ny bestämmelse i lagstiftningen

Den 1 september 2014 trädde en ny bestämmelse i biotopskyddslagstiftningen i kraft (7 kapitlet, paragraf 11 b i miljöbalken).

Syftet är att underlätta för jordbruksföretag att få dispens för åtgärder, som kan bidra till att göra verksamheten mer ekonomiskt hållbar, och som därmed kan bidra till ett långsiktigt aktivt brukande.

Förutsättningar som ska vara uppfyllda för att få dispens är:

  • dels att åtgärden behövs för att utveckla eller bibehålla ett aktivt brukande av jordbruksmark
  • dels att biotopskyddets syften fortfarande ska kunna tillgodoses, även om åtgärden får utföras

Dom 29 december 2015

Dom från Mark- och miljödomstolen i Växjö meddelades den 29 december 2015 i Mål nr M 928-15.

Domstolen undanröjer länsstyrelsens beslut om dispens från biotopskyddsbestämmelserna för att ta bort stenmur nr 1, dvs. den längsgående stenmuren i åkern.

Domstolens bedömning är att förutsättningar för dispens inte har funnits. Länsstyrelsen har gjort en beräkning av den ackumulerade vinsten för jordbruksföretaget vilken inte ifrågasätts av domstolen. Däremot saknar domstolen underlag för bedömning om biotopskyddets syften fortfarande kan tillgodoses med hänsyn till förekomsten av samma typ av biotopskyddsområden, eller med hänsyn till naturvärdena hos det biotopskyddsområde som dispensen avser, och de naturvärden som biotopskyddsområdet bidrar till i landskapet.

Vår slutsats blir att länsstyrelsen bör göra en uttalad bedömning av ett specifikt område och objekt, och att både punkt 1 och 2 i 7 kap. 11 b § MB ska vara tillgodosedda och redovisade för att dispens ska kunna ges.

Mark- och miljödomstolens dom har inte överklagats.

Följ ärendet

2015-02-19

Biotopskyddsdispensen från länsstyrelsen kommer till Naturvårdsverket

2015-03-05

Naturvårdsverket överklagar dispensen

Komplettering av överklagande 2015-03-27, från Naturvårdsverket (pdf 111 kB)

Naturvårdsverkets överklagande av dispensen för biotopskydd (pdf 109 kB)

2015-12-29

Domstolen undanröjer länsstyrelsens beslut om dispens från biotopskyddsbestämmelserna för att ta bort stenmur nr 1, dvs. den längsgående stenmuren i åkern ska vara kvar. Domen har inte överklagats.

Dom Växjö Tingsrätt (pdf 512 kB)

Om tillståndsprövning enligt miljöbalken