LONA-tjänsten

Granskad: ‎den ‎18‎ ‎mars‎ ‎2025

Kommuner som ska ansöka om LONA-bidrag gör det i e-tjänsten LONA-tjänsten. Här kan du läsa mer om e-tjänsten, inloggning och behörighet samt få svar på vanliga frågor.

I LONA-tjänsten kan

  • kommuner ansöka om LONA-bidrag
  • lokala aktörer skicka projektidéer till sin kommun
  • intresserade söka bland pågående och genomförda LONA-projekt. Inget eget konto behövs.

Logga in i LONA-tjänsten

Här kan kommuner och initiativtagare logga in i LONA-tjänsten. Den som vill veta mer om tidigare och pågående LONA-projekt kan söka fritt i e-tjänsten.

Så loggar du in

Du som redan har ett konto loggar in med e-postadress och en tillfällig pinkod som du får via e-post. Om du inte har ett konto behöver du få behörighet.

  • Initiativtagare till projekt (till exempel privatpersoner) skapar själv sitt konto direkt i e-tjänsten.
  • Handläggare på kommun eller länsstyrelse kontaktar administratören på sin arbetsplats för behörighet.
  • Naturvårdsverket utser administratörer på kommun respektive länsstyrelse.

Fel i LONA-tjänsten eller problem att logga in?

Har du hittat ett fel i LONA-tjänsten eller har problem att logga in? Kontakta support genom att mejla till:

lona-support@naturvardsverket.se

Användarmanual och FAQ

Du ansöker om bidrag i LONA-tjänsten. I användarmanualen finns information om hur ansökan går till. Du kan också ladda ner en FAQ där vanligt förekommande frågor om LONA-tjänsten är besvarade.

Relaterade sidor