Tillsynsvägledning

Tillsyn enligt miljöbalken

Inspektörer utövar tillsyn i en fabrikslokal

Ansvarsfördelning och överlåtelse av tillsynen

Ansvarsfördelningen enligt miljöbalken är fördelat mellan flera centrala myndigheter, länsstyrelser och kommuner. En länsstyrelse kan överlåta ansvaret för tillsynen till en kommun om kommunfullmäktige begär det. Här kan du läsa om ansvarsfördelning samt förutsättningarna för överlåtelse av tillsyn.

Den här vägledningen vänder sig till

Till dig som arbetar med tillsyn på en tillsynsmyndighet​.

Bra att veta

Nationell samverkan pågår just nu för att ta fram en strategi för miljöbalkstillsynen 2022–2024. Tanken är att den ska underlätta tillsynsmyndigheternas planering av tillsynen genom att peka ut nationella prioriteringar. 

Nationell strategi för tillsyn enligt miljöbalken

Miljötillsynsförordningen (2011:13), 1 kap. 18-20 §§ - överlåtelse av tillsynsuppgift

Miljötillsynsförordningen (2011:13), 1 kap . 21-22 §§ - återkallelse av tillsynsuppgift

Miljötillsynsförordningen (2011:13), 2 kap. Fördelning av tillsynsansvaret

 

Ansvarsfördelning

En tillsynsvägledande myndighet ska aktivt verka för samordning och samverkan i frågor om tillsynsvägledning. Den tillsynsvägledande myndigheten på statlig central nivå ska inom sitt vägledningsområde ge särskilt stöd till länsstyrelsernas tillsynsvägledning till kommunerna.

Här ser du vilka tillsynsområden som de centrala myndigheterna ansvarar för:

Naturvårdsverket

  • Naturtillsyn
  • Miljöfarlig verksamhet (tillsammans med Jordbruksverket och Havs- och vattenmyndigheten)
  • Förorenade områden
  • Avfall

Folkhälsomyndigheten

  • Hälsoskydd

Havs- och vattenmyndigheten

  • Vattenverksamheter

Kemikalieinspektionen

  • Kemikalier

Miljöbalkstillsynen utförs huvudsakligen av länsstyrelser och kommuner. Försvarsinspektören för hälsa och miljö utövar tillsyn över försvarets verksamheter. De centrala myndigheternas tillsyn är i regel begränsad till specifika regelverk. Länsstyrelsen får, om vissa förutsättningar är uppfyllda, överlåta åt en kommun att utöva den tillsyn som annars skulle skötas av dem. En strategisk och genomtänkt överlåtelse är ett verktyg för att möjliggöra en effektivare tillsyn. Överlåtelse av tillsyn är vanligare inom miljöfarlig verksamhet än inom andra tillsynsområden.

För större miljöfarliga verksamheter och vattenverksamheter krävs det tillstånd för att verksamheten ska få bedrivas. Tillstånden är i allmänhet inte tidsbegränsade vilket kan medföra att villkoren över tid inte längre avspeglar bästa teknik och dagens möjligheter att begränsa påverkan på miljön. I tillsynsuppdraget ingår därför att fortlöpande bedöma om villkoren är tillräckliga.

Miljöfarlig verksamhet är all användning av mark, byggnader eller anläggningar som kan medföra störningar för människors hälsa eller miljö.

Miljöfarlig verksamhet delas in i tre olika grupper:

  • Tillståndspliktiga, A- och B-anläggningar.
    Exempel på A-anläggningar är avfallsdeponier, flygplatser och oljeraffinaderier. A-anläggningar tillståndsprövas av mark- och miljödomstolen. Exempel på B-anläggningar är större avloppsreningsverk, energianläggningar och täkter.  Länsstyrelsen ansvarar för det tillsynsansvaret enligt miljöbalken men kan överlåta det till kommunen.
  • Anmälningspliktiga, C-anläggningar.
    Exempel på C-anläggning är bensinstationer och sjukhus. C-anläggningar anmäls till kommunen och kommunen ansvarar för det operativa tillsynsansvaret enligt miljöbalken.
  • Verksamheter som varken är tillstånds- eller anmälningspliktiga (U-anläggningar)
    Kommunen ansvarar för det operativa tillsynsansvaret enligt miljöbalken.

Länsstyrelsen ansvarar också för den regionala tillsynsvägledningen. 

Överlåtelse

Tillsynsobjekt som är möjliga att överlåta är bland annat tillståndspliktiga miljöfarliga verksamheter, vattenverksamheter, skyddade områden, artskydd, vilthägn, stängeselgenombrott, föroreningsskador och andra miljöskador.

Överlåtelse av tillsyn är vanligast när det gäller tillståndspliktiga miljöfarliga verksamheter. Inom andra tillsynsområden sker överlåtelser i relativt begränsad omfattning. 

Naturvårdsverket har tagit fram en vägledning gällande överlåtelse av tillsyn. Syftet med vägledningen är att ge tolkningsstöd för de bedömningar som ska göras i samband med överlåtelse och återkallande av tillsyn. 

Vägledning om överlåtelse av tillsyn (pdf 322 kB)

Miljötillsynsförordningen reglerar hur överlåtelse av tillsyn till en kommunal nämnd ska ske. Överlåtelsen kan avse en viss typ av tillsynsobjekt, en viss typ av tillsynsobjekt med undantag för ett visst eller vissa tillsynsobjekt, eller ett visst tillsynsobjekt.

När en länsstyrelse ska pröva en begäran om överlåtelse ska den ta hänsyn till ett flertal frågor bland annat:

  • hur stor miljöpåverkan tillsynsobjekten har
  • förutsättningar att uppfylla de generella krav som miljötillsynsförordningen ställer på en tillsynsmyndighet (behovsutredning, samlad tillsynsplan, etc.
  • kommunens interna ansvarsfördelning för drift av och tillsyn över kommunala verksamheter
  • länsstyrelsens förutsättningar att fortsättningsvis ge effektiv tillsynsvägledning i frågor som rör tillsynsobjekten, samt
  • möjligheten att inom ett län utöva en effektiv tillsyn.

Återkallande av överlåten tillsyn

Länsstyrelsen bör återkalla överlåtet tillsynsansvar från en kommun, om kommunen begär det eller om länsstyrelsen bedömer att det finns omständigheter som kan motivera ett återkallande. Sådana omständigheter kan vara bristande resurser eller kompetens hos kommunen, förändringar av verksamheten hos överlåtna tillsynsobjekt eller förändringar av kommunens interna organisation.