Omprövning och återkallelse av tillstånd till markavvattning
Här finns vägledning om myndighetsinitierad omprövning och återkallelse av tillstånd till markavvattning enligt 24 kap. miljöbalken.
Den här vägledningen redogör för rättsläget om möjligheterna för myndigheter att ansöka om omprövning eller återkallelse av tillstånd till markavvattning. Med anledning av regeringens satsning på återvätning och restaurering av våtmarker, EU:s ramdirektiv för vatten (2000/60/EG) samt de uppskattningsvis 50 000 markavvattningsverksamheter i Sverige, finns behov av att ompröva äldre markavvattningstillstånd som inte längre fyller sin funktion. Huruvida ärenden om omprövning och återkallelse bör initieras eller inte tas dock inte upp i den här vägledningen.
Sidan vänder sig till
Den här vägledningen riktar sig i huvudsak till dig som arbetar med tillsyn på en tillsynsmyndighet.
Bra att veta
Markavvattning definieras enligt 11 kap. 3 § miljöbalken som en vattenverksamhet. Naturvårdsverket ansvarar för tillsynsvägledning i frågor om markavvattning, Havs- och vattenmyndigheten ger tillsynsvägledning som rör annan vattenverksamhet. Miljösamverkan i Sveriges rapport ”Markavvattningsföretag – Vägledning för tillsyn, omprövning och avveckling” från 2015 har utgjort en stor del av underlaget till denna vägledning.
Lagstiftning
Artskyddsförordning (2007:845) (riksdagen.se)
Förordning (1998:1388) om vattenverksamhet (riksdagen.se)
Lag (1998:811) om införande av miljöbalken (riksdagen.se)
Lag (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet (riksdagen.se)
Miljöbalk (1998:808) (riksdagen.se)
Miljötillsynsförordning (2011:13) (riksdagen.se)
Dokument
Naturvårdsverket har sammanställt den historiska regleringen av markavvattning i ett separat men till den här vägledningen tillhörande dokument.
Reglering av markavvattning i miljöbalken
Med markavvattning avses enligt 11 kap. 2 § miljöbalken
”en åtgärd som utförs för att avvattna mark, när det inte är fråga om avledande av avloppsvatten, eller som utförs för att sänka eller tappa ur ett vattenområde eller för att skydda mot vatten, när syftet med åtgärden är att varaktigt öka en fastighets lämplighet för något visst ändamål”.
För att en avvattningsåtgärd ska utgöra markavvattning krävs att syftet med åtgärden är att ”varaktigt öka en fastighets lämplighet”. Underhåll av ett dike är därmed inte markavvattning eftersom syftet inte är att öka, utan behålla fastighetens lämplighet för exempelvis odling.
Vid införandet av miljöbalken införlivades delar av vattenlagen (1983:291), VL, i balken men stora delar av VL kom i stället att regleras i lagen (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet, LSV. Prövning av markavvattning enligt förrättningsförfarandet togs bort och ersattes med prövning av i första hand länsstyrelsen.
Det råder tillståndsplikt för markavvattning. I delar av Sverige råder dessutom markavvattningsförbud enligt 11 kap. 14 § miljöbalken och 4–4 c §§ förordningen (1998:1388) om vattenverksamhet, FVV. I dessa områden krävs såväl dispens från förbudet som tillstånd till markavvattning.
Det enda undantaget från tillståndsplikten är täckdikning av jordbruksmark med dräneringsrör som har en största diameter av 300 millimeter. För täckdikning krävs endast tillstånd om det är sannolikt att allmänna eller enskilda intressen skadas genom verksamheten (11 kap. 13 § andra stycket miljöbalken). Sådan dikning som är undantagen tillståndsplikt omfattas inte heller av eventuellt förbud mot markavvattning. Rensningar för att bibehålla vattnets djup eller läge eller för att omedelbart återställa ett vattendrag som har vikit från sitt tidigare läge eller som på annat sätt har förändrat sitt lopp får enligt 11 kap. 15 § första stycket miljöbalken utföras utan tillstånd.
Dispens från markavvattningsförbudet och tillstånd till markavvattning prövas som huvudregel av länsstyrelsen. För markavvattningsåtgärder som krävs för en miljöfarlig verksamhet kan dispens och tillstånd till markavvattning sökas hos miljöprövningsdelegationen (MPD) tillsammans med tillståndet till miljöfarlig verksamhet. MPD är liksom länsstyrelsen skyldig att lämna över tillståndsprövningen till mark- och miljödomstolen under vissa förutsättningar, se nedan.
Enligt 7 kap. 19 § LSV ska länsstyrelsen lämna över tillståndsprövningen till mark- och miljödomstolen om det framställs yrkande om
- att även någon annan än sökanden ska delta i markavvattningen,
- särskild tvångsrätt enligt 28 kap. 10 § miljöbalken, eller
- ersättning enligt 31 kap. 16 § miljöbalken eller inlösen enligt 31 kap. 17 § miljöbalken.
Länsstyrelsen får även överlämna ärenden enligt miljöbalken till mark- och miljödomstolen om andra fastigheter än sökandens kan komma att beröras.
Om det vid en fastighetsreglering beslutas att en fråga om markavvattning ska prövas enligt miljöbalken, ska detta enligt 7 kap. 20 § LSV anmälas av lantmäterimyndigheten till mark- och miljödomstolen. Härmed avses beslut om så kallat gemensamt arbete enligt 9 kap. 1 § tredje stycket fastighetsbildningslagen (1970:988).
Om en vattenverksamhet har bedrivits utan tillstånd är verksamhetsutövaren i analogi med 16 kap. 10 § miljöbalken bevisskyldig i fråga om de förhållanden som rådde i vattnet innan verksamheten sattes i gång.
Tillsyn
Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet för markavvattning men kan överlåta denna tillsyn till en kommun. Endast en handfull kommuner har övertagit tillsynen.
För markavvattningsverksamhet ska tillsynsmyndigheten bland annat säkra efterlevnaden av tillstånd och förrättningsbeslut som gäller på samma sätt som tillstånd enligt miljöbalken. Vidare ska tillsynsmyndigheten verka för att hänsynsreglerna enligt 2 kap. miljöbalken iakttas när markavvattningen utförs. Tillsynen ska även säkerställa att verksamheten följer övriga bestämmelser i miljöbalken och följdlagstiftningen, exempelvis bestämmelserna i 7 kap. miljöbalken och artskyddsförordningen (2007:845).
Tillsyn, kontroll av regelefterlevnad, sker i första hand för att säkerställa att människors hälsa och miljön skyddas mot skador och olägenheter samt att den biologiska mångfalden bevaras. Det kan till exempel röra sig om översvämningsrisker som kan uppstå om anläggningarna inte underhålls. Det kan därför finnas ett tillsynsansvar även om det endast är en enskild person som berörs. Dessutom är det viktigt att vara uppmärksam på hur omgivningen påverkas av tillsynsbesluten. Om en markavvattningsanläggning har fördjupats i strid med det meddelade tillståndet kan det tillkommit byggnader eller andra exploateringar som anpassats efter de nya vattenförhållandena och som riskerar att skadas av ett återställande. Detta måste vägas mot de allmänna intressen som eventuellt skadas av fördjupningen.
Underhåll
Tillsynsmyndigheten behöver hantera eller utreda klagomål från en part som avser underhåll av en markavvattningsanläggning oavsett om markavvattningen har tillstånd, är laglig på annan grund eller olaglig. Underhållsansvaret enligt 11 kap. 17 § miljöbalken gäller för alla vattenanläggningar.
Exempel på frågor som kan bli aktuella vid tillsyn av markavvattning är miljöpåverkan vid underhåll, fördjupningar av diken i samband med underhåll och uteblivet underhåll som leder till skada. Den som äger en vattenanläggning, exempelvis ett dike eller en vall, är enligt miljöbalken skyldig att underhålla den så att det inte uppkommer skada för allmänna eller enskilda intressen genom ändringar i vattenförhållandena.
Ändringar av markavvattningsanläggningar utan ny prövning
Det förekommer att fördjupningar och andra ändringar av markavvattningsanläggningar gjorts utan att ändringarna har prövats. Eftersom tillståndsplikten avseende markavvattning såg annorlunda ut i tidigare lagstiftning kan ändringarna trots detta ha varit lagliga när de utfördes. Lagligheten hos en vattenanläggning som tillkommit utan tillstånd ska bedömas enligt de bestämmelser som gällde när anläggningen kom till. På en och samma plats kan det därför finnas tillståndsgivna anläggningar, anläggningar som är lagliga utan tillstånd och olagliga anläggningar.
Om en anläggning har ändrats utan tillstånd saknas rättskraft oavsett om åtgärderna var lagliga på annan grund eller olagliga när de utfördes. Det är vanligt att markavvattningsanläggningar har ändrats utan en ny prövning men att ägarna till anläggningarna fått hjälp med ändringarna av de tidigare lantbruksnämnderna eller senare av länsstyrelsernas lantbruksenheter. Det innebär inte att det finns ett rättskraftigt tillstånd för de åtgärderna. Markägare kan ha uppfattat myndighetens stöd vid ändringarna som att åtgärderna fått myndighetens godkännande. Den rättsliga statusen för dessa och andra tillståndslösa anläggningar kan närmast jämställas med dagens anmälda vattenverksamheter enligt 11 kap 9 a § miljöbalken. Avsaknaden av ett tillstånd innebär att verksamhetsutövaren inte har något skydd mot tillsynsmyndighetens beslut om föreläggande och förbud.
När ändringar av markavvattningsanläggningar saknar tillstånd och det behövs för att miljöbalken samt föreskrifter, domar och andra beslut som har meddelats med stöd av balken ska följas, får tillsynsmyndigheten förelägga verksamhetsutövaren att återställa anläggningen till utformningen enligt gällande tillstånd. Innan tillsynsmyndigheten beslutar om någon åtgärd måste en bedömning av behovet av ingripande och en proportionalitetsbedömning göras. Detta kan leda till att tillsynsmyndigheten bedömer att ett föreläggande om återställande inte behövs eller är olämpligt. En proportionalitetsbedömning innebär att mer ingripande åtgärder än vad som behövs i det enskilda fallet inte får tillgripas. När tillstånd till anläggningens befintliga utformning saknas kan ändringarna behöva få rättskraftig legitimitet, till exempel när omgivande fastigheter har anpassat sig till de nya djupen. Det är i en sådan situation möjligt för den som har behov av fortsatt markavvattning att ansöka om lagligförklaring av anläggningen och tillstånd.
Notera att om anläggningens tidigare utformning har tillstånd och därmed omfattas av rättskraft, får detta enligt 26 kap. 9 § miljöbalken inte begränsas genom förelägganden och förbud.
Rätt adressat för tillsynen
På grund av att det ofta är många som berörs vid tillsyn av markavvattning är det viktigt att veta vem som är rätt adressat för tillsynen. Det är bara en styrelse som kan företräda en markavvattningssamfällighet. Saknas en styrelse behöver alla deltagare kartläggas och kontaktas. Om det finns en styrelse krävs att styrelseledamöterna visar att de har behörighet att företräda samfälligheten. Om styrelsen inte är registrerad hos länsstyrelsen kan tillsynsmyndigheten därför kräva att protokoll eller protokollsutdrag från sammanträdet när styrelsen valdes uppvisas.
Tillsyn av markavvattning
Generellt för all tillsyn enligt miljöbalken gäller att tillsynsmyndigheten på eget initiativ eller efter anmälan i nödvändig utsträckning ska kontrollera efterlevnaden av miljöbalken samt förordningar, föreskrifter, domar och andra beslut som har meddelats med stöd av balken. Det stora antalet äldre markavvattningsanläggningar i Sverige har dock stor påverkan på hur tillsynen kan bedrivas. Dessutom avser tillsyn av markavvattning skada på såväl allmänna som enskilda intressen.
Händelsestyrda ärenden, klagomål och tips kräver mycket tid och resurser. För en effektiv och ändamålsenlig tillsyn behöver tillsynsinsatser planeras med stöd av behovsutredningar och regionala tillsynsplaner. Tillsynen behöver riktas mot verksamheter eller åtgärder som har störst påverkan på biologisk mångfald såsom värdefull natur eller arter, eller där en vattenförekomst riskerar att inte uppnå god status eller god ekologisk potential.
För markavvattning är det ofta underhållet eller avsaknaden av underhåll som påkallar tillsynsinsatser. Det är möjligt för tillsynsmyndigheten att förelägga om underhållsåtgärder gällande alla markavvattningsverksamheter, även när det endast är enskilda deltagare i markavvattningssamfälligheter som påverkas negativt. Underhållsåtgärder ska utföras i enlighet med miljöbalkens hänsynregler samt vara förenliga med bestämmelser om bland annat artskydd. Om tillsyn inte är en tillräcklig åtgärd och förutsättningar finns, kan tillsynsmyndigheten ansöka om omprövning eller återkallelse av markavvattningstillståndet.
Tillstånd, dom, beslut eller utlåtande – vad omfattas av rättskraft?
En lagakraftvunnen tillståndsdom eller ett tillståndsbeslut enligt miljöbalken eller LSV gäller mot alla, vad avser frågor som har prövats i domen eller beslutet (24 kap. 1 § miljöbalken).
Tillstånd, godkännanden, lagligförklaringar, dispenser med mera som har meddelats enligt bestämmelser i bland annat naturvårdslagen (1964:822), NVL, och vattenlagen (1983:291), VL, eller motsvarande bestämmelser i äldre lag ska fortsatt gälla (5 § lagen [1998:811] om införande av miljöbalken). Det innebär att även äldre beslut om markavvattning har rättskraft på motsvarande sätt som en tillståndsdom eller beslut enligt 24 kap. 1 § miljöbalken.
Förelägganden och förbud enligt 26 kap. 9 § miljöbalken får inte begränsa ett beslut eller en dom om tillstånd som har rättskraft, med undantag för bland annat brådskande förelägganden som krävs för att undvika ohälsa eller allvarlig skada på miljön.
Frågor om rättskraft får stor betydelse vid tillsynsåtgärder. Det är därför viktigt att ta reda på vilka frågor som har prövats i samband med förrättningen eller tillståndsprövningen och som omfattas av rättskraft. Vid äldre beslut om markavvattning är det förutom kostnadsfördelningslängden oftast frågor om anläggningarnas utformning och placering i landskapet och i höjdled genom fastställda fixpunkter som har prövats.
Omprövning
I vissa fall kan det behövas en omprövning av tillståndet till markavvattning i förhållande till de miljökrav som ställs i miljöbalken. När det finns förutsättningar enligt 24 kap. 5 § miljöbalken, kan behöriga myndigheter (Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten, Kammarkollegiet, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och länsstyrelsen) ansöka om omprövning av tillståndet hos mark- och miljödomstolen, se 24 kap. 11 § första stycket miljöbalken. Om prövningen ska göras av någon annan myndighet än en domstol eller av en kommun, får den tas upp utan någon särskild framställning.
Enligt 24 kap. 11 § andra stycket miljöbalken får en ansökan om omprövning även göras av en kommun, dock endast i den utsträckning kommunen har övertagit tillsynen med stöd av 26 kap. 3 § fjärde stycket miljöbalken. Om tillståndet har getts av länsstyrelsen, görs en sådan ansökan hos länsstyrelsen.
I 24 kap. 5 § miljöbalken anges under vilka förutsättningar tillståndsmyndigheten får ompröva tillstånd när det gäller en bestämmelse om verksamhetens omfattning (tillståndets ram), samt ändra eller upphäva villkor eller andra bestämmelser eller meddela nya sådana.
Enligt 24 kap. 5 § första stycket punkten 6 miljöbalken får tillstånd omprövas om förhållandena i omgivningen har ändrats väsentligt. Naturvårdsverket bedömer att denna omprövningsgrund kan tillämpas när ett eller flera diken behöver utgå från markavvattningsverksamheten vid exempelvis miljöåtgärder som återvätning eller restaurering av våtmarker. Detta förutsatt att förhållandena inom ett område är väsentligen förändrade vilket kan ha gett upphov till sådana störningar eller påverkan från verksamheten som inte ska behöva tålas i samma utsträckning som tidigare. Exempel på förändringar är att den omgivande miljön blivit mer känslig för påverkan från anläggningen och ändringar av vattenförhållandena.
Att notera är att ingripandet inte får innebära så stora inskränkningar i tillståndet att verksamheten inte längre kan bedrivas eller att den avsevärt försvåras, se 24 kap. 9 § miljöbalken. Detta innebär att omprövning av ett tillstånd aldrig får bli så ingripande att verksamhetens tillåtlighet, såsom den bedömts vid tidpunkten för ansökan, kan ifrågasättas. Dessutom förutsätter en omprövning av tillstånd enligt ÄVL med stöd av 24 kap. 5 § första stycket punkten 6 miljöbalken att förändringen har skett efter den 31 december 1983. I övrigt är förutsättningarna för omprövning liknande oavsett vilken lagstiftning som gällde när tillståndet eller villkoren meddelades. Om myndigheterna anser att en verksamhet inte längre kan bedrivas, ens under uppdaterade och eventuellt strängare villkor, så måste i stället en talan om återkallelse enligt 24 kap. 3 § miljöbalken föras.
Det finns en möjlighet att i samband med omprövning av tillståndet också ompröva markavvattningssamfälligheten. Om samfällighetens fortsatta bestånd, kretsen av deltagare eller kostnadsfördelning påverkas av en omprövning av tillståndet, får enligt 7 kap. 17 § första stycket LSV de ändrade bestämmelser som behövs meddelas. Omprövning handläggs i båda fallen som ansökningsmål i mark- och miljödomstolen och de ändrade villkoren eller andelstalen gäller som en del av tillståndet.
Praxis
Det saknas vägledande avgöranden i fråga om omprövning enligt 24 kap. 5 § miljöbalken. På senare tid har dock underrättspraxis tillkommit som visar att 24 kap. 5 § första stycket 6 miljöbalken har tillämpats vid omprövning av markavvattningsföretag.
I två avgöranden har mark- och miljödomstolen genom omprövning enligt 24 kap. 5 § första stycket 6 miljöbalken bland annat beslutat att diken i de berörda markavvattningsföretagen skulle utgå. I båda fallen har avsikten med omprövningen varit att möjliggöra åtgärder som är nödvändiga för skötseln och förvaltningen av Natura 2000-områden (se Östersunds tingsrätts, mark- och miljödomstolen, domar i mål nr M 1800–21 och M 1801–21.
Återkallelse
De myndigheter som kan ansöka om omprövning enligt 24 kap. 5 § miljöbalken får även ansöka om att mark- och miljödomstolen helt eller delvis ska återkalla ett tillstånd enligt 24 kap. 3 § miljöbalken.
Återkallelse av tillstånd kan ske till exempel när tillståndet eller villkor som gäller för verksamheten inte har följts och avvikelsen inte är av ringa betydelse, om verksamheten slutligt har upphört eller om tillstånd att inverka på vattenförhållandena inte har utnyttjats under en längre tid och det kan antas att tillståndet inte heller kommer att utnyttjas (se 24 kap. 3 § första stycket punkterna 2, 5 och 9 miljöbalken).
Även bestämmelserna i 24 kap. 3 § 6, 7 och 8 miljöbalken kan vara relevanta att tillämpa beträffande markavvattningsverksamheter. Återkallelse av tillstånd är dock ovanligt och det saknas praxis där en myndighet har ansökt om återkallelse av tillstånd till markavvattning. Naturvårdsverket anser därför att det är oklart när återkallelsegrunderna i 24 kap. 3 § miljöbalken kan tillämpas. Återkallelse av tillstånd är ytterst ingripande och bör enligt Naturvårdsverket främst ske beträffande sådana äldre tillstånd som inte längre fyller sin funktion.
Innan tillsynsmyndigheten ansöker om återkallelse när tillståndet eller villkor inte har följts och avvikelsen inte är av ringa betydelse med stöd av 24 kap. 3 § första stycket punkten 2 miljöbalken, är det lämpligt att först pröva andra sätt att åstadkomma rättelse genom att besluta om förelägganden eller förbud enligt 26 kap. 9 § miljöbalken eller omprövning enligt 24 kap. 5 § miljöbalken. Vid bedömningen av om avvikelsen är tillräckligt väsentlig finns det anledning att ställa frågan, om den tyder på bristande vilja eller förmåga att uppfylla kraven i fortsättningen. Hur det förhåller sig med den saken bör kunna fastställas om verksamhetsutövaren får en chans till rättelse. Framstår förhållandet som en engångsföreteelse kan det vara skäl att överse även med ganska betydande avvikelser, medan en påtaglig nonchalans eller mera varaktiga missförhållanden som inte lätt kan avhjälpas kan vara skäl att tillgripa återkallelse i vart fall om inte avvikelsen kvantitativt sett är obetydlig, (se 1997/98:45, del 2s. 255).
Återkallelse av tillstånd som avser verksamhet vid en vattenanläggning ska normalt följas av ett åläggande att riva ut anläggningen enligt 24 kap. 4 § miljöbalken. Åläggandet riktas mot den som är underhållsskyldig för vattenanläggningen, om inte någon annan övertar ansvaret för den.
Nytt naturtillstånd har inträtt – vad händer med tillståndet?
Om ett tillstånd till markavvattning inte utnyttjas under en längre tid kommer dikenas avbördande förmåga långsamt att minska på grund av sedimentation och igenväxning av dikena. Om en längre tid förflutit kan också båtnadsområdet ha försumpats och en ny flora och fauna utvecklats. Detta brukar benämnas som att ett ”nytt naturtillstånd” har inträtt. Begreppet saknar närmare juridisk definition men diskuteras i förarbetena till miljöbalken. Där beskrivs att en rensning av diken i dessa fall kan medföra en stor påverkan på miljön, vilket aktualiserar frågan om tillståndet fortfarande kan anses vara giltigt och om det är tillåtet att genomföra en rensning utan att söka nytt tillstånd.
Om tillsynsmyndigheten vill kunna förbjuda ytterligare rensning av diken när ett nytt naturtillstånd har inträtt, krävs enligt praxis från Mark- och miljööverdomstolen att markavvattningsverksamheten kan anses övergiven (se MÖD 2007:32). Om så är fallet och det kan konstateras att verksamheten slutligt har upphört, bedömer Naturvårdsverket att tillsynsmyndigheten kan ansöka om att tillståndet till markavvattning återkallas. Tillsynsmyndigheten behöver i så fall utreda aktiviteten inom markavvattningsverksamheten samt vilket behov av underhåll som har funnits och vilket underhåll som har utförts. Om tillsynsmyndigheten bedömer att tillståndet ska återkallas behöver argument för detta läggas fram. Om det inte går att dra slutsatsen att markavattningsverksamheten är övergiven finns en rätt att underhålla dikena, trots att det har förflutit lång tid sedan den senaste rensningen och trots att ett nytt naturtillstånd har inträtt.
Om rensningsarbeten förbjuds får inte sådana arbeten äga rum utan föregående tillståndsprövning och i vissa fall även dispensprövning. Om rensningen redan har genomförts kan markavvattningsverksamheten föreläggas att återställa området.
Praxis från Mark- och miljööverdomstolen tyder på att det inte torde finnas någon rätt att underhålla tillståndslösa markavvattningsanläggningar genom rensning om ett nytt naturtillstånd har inträtt på platsen. Eftersom sådana anläggningar saknar rättskraftig legitimitet torde det i en sådan situation krävas tillstånd och eventuellt dispens från markavvattningsförbudet för att få utföra rensningarna.
Praxis
Miljööverdomstolen har i MÖD 2003:36 gjort bedömningen att frågan om ett vattenföretag är övergivet får avgöras med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. Vidare har Miljööverdomstolen i MÖD 2007:32 slagit fast att om ett nytt naturtillstånd har inträtt bör tillståndsplikt för rensningar endast bli aktuellt om det gamla tillståndsbeslutet enligt allmänna rättsgrundsatser kan anses förfallet på grund av att sänkningsföretaget sedan länge är övergivet. Detta, menade domstolen i MÖD 2007:32, är en förutsättning för att länsstyrelsen som tillsynsmyndighet ska kunna genom föreläggande förbjuda åtgärderna. I fråga om sänkningsföretaget skulle anses övergivet och således om tillståndsbeslutet förfallit konstaterade domstolen att den omständigheten att lång tid förflutit utan att rensningsarbeten förekommit inte ensamt var avgörande. Det måste också, enligt domstolen, vägas in om det förelegat behov av sådana åtgärder och hur lång tid som förflutit sedan sådant behov uppstått. I bedömningen måste också vägas in vilken bevakning och aktivitet som sänkningsföretaget utövat.
Utrivning
En utrivning är en vattenverksamhet enligt 11 kap. 3 § miljöbalken som i regel kräver tillstånd eller anmälan enligt 11 kap. 9 och 9 a §§ miljöbalken. Tillstånd till utrivning av en vattenanläggning i ytvatten ska alltid lämnas om inte mark- och miljödomstolen förordnar att underhållsskyldigheten ska övergå till någon annan. Det är anläggningens ägare och den som i övrigt svarar för anläggningens underhåll som är behörig att ansöka om utrivning.
Undantagsbestämmelsen i 11 kap. 12 § miljöbalken kan tillämpas om det är uppenbart att varken allmänna eller enskilda intressen skadas genom utrivningens inverkan på vattenförhållandena. En utrivning kan således under dessa förutsättningar göras utan tillstånd eller anmälan. Om det finns behov av att säkerställa att exempelvis framtida miljöåtgärder får rättskraftigt legitimitet ska alltid tillstånd till utrivning övervägas.
Utan ett tillstånd till utrivning kvarstår underhållsskyldigheten enligt 11 kap. 17 § miljöbalken. När anläggningens ursprungliga syfte att avvattna marken har upphört och tillståndet inte längre behövs, kan det därför vara lämpligt att ansöka om utrivning.
Webbinarium om omprövning och återkallelse
Den 30 januari 2024 genomförde Naturvårdsverket ett webbinarium om omprövning och återkallelse av tillstånd till markavvattning. Här hittar du presentation och FAQ från webbinariet.
Frågor och svar
Har ni samarbetat med Jordbruksverket som utbildar nya markavvattningssakkunniga och/eller relevanta tekniska råd på domstolen?
Naturvårdsverket tog fram vägledningen inom ett internt uppdrag om omprövning och återkallelse av tillstånd för miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet enligt reglerna i 24 kap. miljöbalken. Eftersom Naturvårdsverket har tillsynsvägledningsansvar för markavvattning blev det naturligt att vi fokuserade på äldre tillstånd till markavvattning i den del som inte avser miljöfarlig verksamhet. Jordbruksverket fick det färdiga utkastet på remiss.
Hur avgör ni vilka dikningsföretag som inte längre är aktiva?
Äldre markavvattningstillstånd där ägarförhållandena har ändrats kan innebära komplexa utredningar avseende ägarförhållanden med mera. Även om vägledningen avser regler som gäller för alla markavvattningstillstånd, ser Naturvårdsverket att det främst är de inaktiva markavvattningssamfälligheternas tillstånd som kan komma i fråga för omprövning eller återkallelse.
Exempelvis; Marken kan inte brukas effektivt, vattenanläggningar (diken) fyller inte någon funktion och underhållet är eftersatt (inaktivt). Genom att lägga igen diken uppnås stor klimatnytta och underhållsskyldigheten upphör.
Vilket GIS-underlag togs fram?
Här finns slutredovisningen av regeringsuppdraget:
Ingår det i det nya regeringsuppdraget att ta fram förslag på ändrad lagstiftning eller förändrat sätt att sköta/bedriva markavvattning, typ danska regulative?
Uppdraget avser en översyn av regler för att underlätta för återvätning. Om vi kommer fram till att regeländringar behövs och är möjligt kommer vi lägga fram sådana förslag. Utredningen avser inte skötsel eller bedrivande av befintlig markavvattning.
Om en kommun vill exploatera och ett inaktivt markavvattningsföretag är berört - hur går vi då till väga eftersom vi inte kan ansöka om att ompröva/återkalla tillståndet?
Enligt 24 kap. 11 § andra stycket miljöbalken får en ansökan om omprövning eller återkallelse även göras av en kommun, dock endast i den utsträckning kommunen har övertagit tillsynen med stöd av 26 kap. 3 § fjärde stycket miljöbalken. Om tillståndet har getts av länsstyrelsen, görs en sådan ansökan hos länsstyrelsen. När en kommun är tillståndsmyndighet, kan den självmant ta upp frågan till prövning. I annat fall kan kontakt tas med markavvattningssamfälligheten eller berörda markägare. Dessa har rättsliga möjligheter att vidta åtgärder för att ompröva eller avveckla det inaktiva markavvattningsföretaget med stöd av 7 kap. lagen (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet.
Står den myndighet som initierar omprövningen för alla kostnader för exempelvis nya kostnadsfördelningslängder?
Det är verksamhetsutövaren som ska ta fram de underlag som behövs till domstolen. När det gäller vattenverksamhet är det myndigheten (oftast länsstyrelsen) som ska redogöra för påverkan på enskilda intressen. Om det krävs en fastighetsutredning och en ny kostnadsfördelningslängd kan det vara rimligt att myndigheten tar den kostnaden.
Kan en länsstyrelse initiera en omprövning som gäller ny profil på diket? Till exempel att skapa flackare slänter.
Ja, om förutsättningarna i 24 kap. 5 § miljöbalken är uppfyllda.
Är inte diken ofta en central funktion i markavvattningsföretagen? Ändå gavs exempel på att omprövning leder till att diken utgår. Är det då verkligen företag som är aktiva? Varför inte återkalla i stället?
Omprövning av markavvattningstillstånd kan innebära att diken utgår ur markavvattningsföretaget, oavsett om företaget i övrigt är aktivt eller inte. Det kan vara så att det finns kvarstående behov av de resterande dikena eller att de av någon annan anledning inte är aktuella att ompröva. Återkallelse av tillstånd är ytterst ingripande och enligt Naturvårdsverket bör återkallelse endast ske när dikena inte längre fyller någon funktion, exempelvis när det inte finns något kvarstående intresse av att avvattna marken.
Finns exempel på återkallelse i verkligheten? När skulle det kunna vara aktuellt?
Återkallelse av tillstånd är ovanligt och det finns inte mycket praxis. I MÖD 2015:51 ansåg domstolen inte att det fanns tillräckliga skäl för att återkalla tillståndet. Naturvårdsverket bedömer att återkallelse av tillstånd till markavvattning främst kan bli aktuellt när vattenanläggningarna under mycket lång tid inte har fyllt någon funktion, det vill säga när verksamheten har upphört och det inte finns något kvarstående intresse av att avvattna marken.
Går det att återkalla tillstånd även om de som ingår i markavvattningsföretaget motsäger sig det?
Ja, det går. Om det finns ett kvarstående markavvattningsintresse eller berättigat behov av att avvattna marken, bör det dock enligt Naturvårdsverket inte vara aktuellt att återkalla tillståndet.
Vilken paragraf stödjer vi oss på i fråga om att ett tillstånd har förfallit när ett nytt naturtillstånd har inträtt?
För att återkalla ett tillstånd måste förutsättningarna enligt 24 kap. 3 § miljöbalken vara uppfyllda. Ett tillstånd kan under vissa omständigheter anses förfallet enligt allmänna rättsgrundsatser (allmän rättsprincip), vilket förutsätter att vattenföretaget kan anses övergivet. Frågan om ett vattenföretag ska anses övergivet får avgöras med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet (MÖD 2003:36). Detta kan exempelvis vara fallet om företaget sedan länge är övergivet (MÖD 2007:32).
Om berörda sakägare är överens bör det väl gå att återkalla även ett tillstånd som fortfarande fyller viss funktion?
Ja, det går. När markägarna är överens om att avveckla en markavvattningssamfällighet och riva ut vattenanläggningarna gäller reglerna i lagen (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet (LSV). Markägarna kan ansöka om att domstolen fastställer överenskommelsen (7 kap. 18 § LSV) och samtidigt ansöka om utrivning (11 kap. 19 § miljöbalken). För återkallelse av tillstånd enligt miljöbalken måste någon av förutsättningarna enligt 24 kap. 3 § miljöbalken vara uppfylld, exempelvis punkten 9 i den bestämmelsen. I det senare fallet bör markägarna kunna få hjälp av myndigheterna att återkalla tillståndet.
Måste man vid avveckling av ett markavvattningsföretag på samfällighetens initiativ alltid ansöka om utrivning och kan man i så fall endast riva ut och återställa vissa delar? Eller uppstår det en återställningsskyldighet gällande hela företaget?
En avveckling av markavvattningssamfälligheten innebär att samfälligheten upphör och att ansvaret för det framtida underhållet av vattenanläggningarna återgår till respektive fastighet. Det krävs inte att vattenanläggningarna rivs ut i samband med avveckling av samfälligheten, men detta kan göras när något behov av dessa inte längre finns. Underhållsskyldigheten för dessa anläggningar tas då bort. Utrivningen kan antingen avse samtliga av företagets anläggningar eller endast en del av dessa.
Domstolen lyfte i en omprövning att alla fastighetsbeteckningar i tidigare kostnadsfördelningslängd var borta och att lantmäteriet skulle söka bakåt vad dessa fastigheter numera heter. Dock har tidigare begreppet "båtnaden följer marken" använts då fastigheter försvinner och att delägare då ansetts endast vara fastigheter inom båtnaden. Det är lätt att göra via GIS. Är detta något som kan lyftas för det känns onödigt att dra med fastigheter som efter omdöpning kan ha hamnat flera kilometer bort under decennierna.
Det är ägarna till de fastigheter som finns upptagna i aktuell kostnadsfördelningslängd som är juridiskt ansvariga för samfällighetens vattenanläggningar. Om det har skett förändringar så att nya fastigheter har bildats eller fallit bort inom båtnadsområdet, bör kostnadsfördelningen räknas om utifrån de nya omständigheterna. För att få reda på vilka fastigheter som berörs kan det vara nödvändigt att även göra en utredning kring de ursprungliga fastigheterna.
Hur mycket jobb och vilka kostnader faller på myndigheten vid en ansökan om återkallelse?
Kostnader för att ta fram de underlag som domstolen behöver ska verksamhetsutövaren tillhandahålla men utredningar avseende påverkan på enskilda intressen ska myndigheten stå för.
Ni skriver i vägledningen att fördjupade dikningsföretag, djupare än tillståndet, saknar rättskraft. En omprövning eller lagligförklaring påverkar troligen produktiv jordbruksmark. Hur ser ni på detta?
Både lagligförklaring och omprövning sker i domstol och där tar domstolen hänsyn till alla intressen som påverkas inklusive produktiv jordbruksmark. En lagligförklaring eller omprövning av en fördjupning innebär i praktiken att fördjupningen får rättskraft.
Följdfråga på frågan om kommun/exploatering: att ta kontakt med företaget kan i princip vara omöjligt om tillståndet är mycket gammalt och man ska leta arvingar - hur får man tag på dessa?
Det kan vara knepigt. Börja med den aktuella länsstyrelsen. Ibland finns företagen digitaliserade på Länsstyrelsens webb-GIS/Vattenarkivet. I övrigt kan man kontakta Lantmäteriet, landsarkiv, stadsarkiv, mark- och miljödomstolen eller fastighetsägare. Ibland krävs det fastighetsutredningar.
Förstod jag rätt att länsstyrelsen inte kan kräva omprövning av enbart samfällighetsrättsliga frågor? Kan det endast hanteras av samfälligheten själv eller i samband med omprövning av hela företaget?
Omprövning efter ansökan av behörig myndighet kan endast ske i samband med omprövning av tillståndet (7 kap. 17 § första stycket LSV). En deltagare i samfälligheten kan ansöka om alla typer av omprövningar samt avveckling av markavvattningssamfällighet (7 kap. 17 och 18 §§ LSV).
Relaterad vägledning
Läs mer
Lantbrukarnas riksförbund och Miljösamverkan Sverige informerar och vägleder ytterligare i frågan.