Vägledning

Kommunal friluftslivsplanering

Kajakpaddling i stadsvatten.
Granskad: ‎den ‎20‎ ‎december‎ ‎2024

Att planera för friluftsliv är att planera för ökad folkhälsa, naturförståelse och regional utveckling. Här finns stöd för hur planeringen kan genomföras.

Kommunen har en nyckelroll i att skapa förutsättningar för ett väl fungerande friluftsliv. Genom långsiktig planering och löpande verksamhet kan kommunen säkra tillgång, tillgänglighet och kvalitet i natur- och kulturlandskapet för människors utevistelse.

De här sidorna vänder sig till 

Du som arbetar med friluftsliv, planering, naturvård samt kultur- och fritidsfrågor i en kommun, kommunpolitiker med intresse för att lyfta friluftslivsfrågorna samt länsstyrelsen som kan stödja kommunerna i arbete med friluftsliv. Andra aktörer inom friluftslivet kan ha nytta av informationen.

Friluftsliv innefattas i bestämmelser i flera lagstiftningar. Här nedan kommenterar vi hur allemansrätten är reglerad samt hur friluftsliv finns reglerat i miljöbalken och plan- och bygglagen.

Allemansrätten i lagstiftningen

Allemansrätten är en grundförutsättning för friluftsliv. Det är en sedvanerätt som är grundlagsskyddad (2 kap. 15 § regeringsformen) och den innebär att vi får vistas i naturen oavsett vem som äger marken. Med allemansrätten följer krav på hänsyn och varsamhet – mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor i naturen. Se Naturvårdsverkets information om allemansrätten för mer information.

Information om allemansrätten
Regeringsformen (1974:152)

Miljöbalken

Bestämmelserna i miljöbalken syftar till att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer försäkras en hälsosam och god miljö (1 kap. 1 § miljöbalken). I 3 kap. 6 § miljöbalken framgår att mark- och vattenområden samt fysisk miljö i övrigt som har betydelse ur allmän synpunkt med hänsyn till bland annat friluftslivet ska skyddas så långt som möjligt mot åtgärder som påtagligt kan skada natur- eller kulturmiljön. Vidare anges att behovet av grönområden i tätorter och i närheten av tätorter särskilt ska beaktas. I 3 och 4 kap. miljöbalken finns områden utpekade som är av riksintresse för friluftsliv. I 7 kap. miljöbalken finns bestämmelser om områdesskydd som kan ge viktiga förutsättningar för friluftsliv, till exempel nationalparker, natur- och kulturreservat.

Miljöbalken (1998:808)

Plan- och bygglagen

Planering, byggande och förvaltning har stor betydelse för att bevara, utveckla och skapa förutsättningar för friluftsliv både i den byggda miljön och i landskapet i stort. Parker, grönområden, vatten samt natur- och kulturlandskapet är rumsliga förutsättningar för friluftsliv. Av bestämmelserna om allmänna intressen i 2 kap. plan- och bygglagen samt i förarbeten framgår att grönområden är en grundläggande komponent i en ändamålsenlig markanvändningsstruktur.

Utgångspunkten vid all prövning av frågor enligt PBL är att hänsyn ska tas till både allmänna och enskilda intressen. Vid planläggning ska hänsyn tas till behovet av att det inom eller i nära anslutning till områden med sammanhållen bebyggelse finns parker och andra grönområden samt lämpliga platser för lek, motion och annan utevistelse (2 kap. 7 § PBL).

I Boverkets författningssamling finns föreskrifter om byggnader och anläggningar. Till exempel finns föreskrifter rörande tillgänglighet till byggnader och anläggningar som är relevanta vid friluftslivsplanering.

Plan- och bygglagen (2010:900)

Sektorslagstiftningar

Frånsett ovanstående lagstiftningar berörs friluftsliv i hög grad av bestämmelser och tillämpning av lagstiftningar för olika samhällssektorer. Skogsvårdslagen är central, men det finns många andra lagstiftningar som påverkar friluftsliv, till exempel skollagen, väglagen och lag om byggande av järnväg.

Det finns många sätt för en kommun att planera för friluftslivet. I den här vägledningen presenteras ett arbetssätt i sex steg. Arbetssättet kan användas också vid revidering av en befintlig friluftslivsplan, men flera av stegen blir då mindre omfattande.

Hela vägledningens innehåll, med de sex stegen, hittar du i menyn. Under Lagstiftning längst upp på sidan finns en kort beskrivning av lagstiftning kring friluftsliv. Längst ned på sidan, under Referenser samt Bakgrund och historik beskriver vi bland annat vad vägledningen bygger på för underlag.

Friluftsplan

En friluftsplan är dels ett underlag till kommunens  översiktsplan eller detaljplanearbete dels ett sätt att strukturerat arbeta med friluftslivsfrågorna i kommunen. Friluftsplanen kan innehålla en kartläggning av områden värdefulla för friluftslivet, mål, strategier och handlingsplan för att bevara och utveckla friluftslivet, exempelvis hur områden ska förvaltas och vilka som ska tillgängliggöras.

overblick-960x960.jpg

Steg 1 Förstudie

Det finns frågor som är viktiga att få svar på så tidigt som möjligt i processen. Det kan handla om exempelvis följande:

  • Vad betyder friluftsliv i kommunen?
  • Vilken sorts plan ska tas fram?
  • Hur ska planen användas?
  • Vilka ska vara delaktiga i arbetet?
  • Vem ska besluta om planen?

De här frågorna kan bearbetas i en förstudie som undersöker och beskriver förutsättningarna att genomföra planering av friluftsliv. Förstudien blir ett beslutsunderlag för kommunens ställningstagande att ta fram en friluftslivsplan eller motsvarande dokument.

Steg 2 Besluta om att ta fram en plan

Utifrån förstudien kan kommunen fatta beslut om att ta fram en friluftslivsplan.

Beslutet bör fastställa vilken typ av plan som ska tas fram och hur planarbetet ska genomföras. Inför beslutet är det viktigt att politiker får möjlighet och tid att sätta sig in i förstudien så att det finns en politisk förankring inför det arbete som ska genomföras. Eftersom arbetet med en friluftslivsplan ofta berör flera delar av den kommunala förvaltningen behöver som regel flera delar av organisationen involveras under beslutsprocessen.

Steg 3 Kartlägga och samla in kunskap

Kunskap om förutsättningarna för friluftsliv i kommunen är helt centralt för en bra plan. Samla in och sammanställ kunskap om friluftslivsvärden och befolkningens behov. Ta till vara befintlig kunskap och komplettera med ny. Kontakter med olika aktörer och medborgare är en värdefull kunskapskälla och skapar förtroende för processen.

Steg 4 Dialog och ta fram förslag

Utifrån sammanställd kunskap och kommunens behov utforma en plan med mål, strategier, handlingsplaner och andra ställningstaganden. Planen bör tas fram i dialog med flera aktörer för att arbetet ska få en bred förankring internt och externt.

Steg 5 Beslut om att anta planen

Beslut om att anta den kommunala friluftslivsplanen kan behöva fattas i olika instanser såsom kommunfullmäktige, kommunstyrelse, nämnder och förvaltning beroende på hur friluftslivsplanen är utformad. Om planen, hela eller delar, är ett tematiskt tillägg till översiktsplanen finns lagkrav på hur processen ska gå till.

Steg 6 Genomföra och följa upp

Planen är antagen och det är nu dess intentioner ska bli verklighet. Löpande uppföljning behövs för att se till att friluftslivsarbetet fortgår enligt plan och håller den kvalité som kommunen satt som målsättning. 

Vad är friluftsliv?

Friluftsliv bygger i grunden på ett möte mellan människa och natur. I mötet uppstår en upplevelse som är individuell och skapar värde på olika sätt, för olika människor. Vad friluftsliv är och vad det omfattar varierar och väcker olika associationer för olika människor.

Naturvårdsverkets arbete utgår från definitionen i förordningen SFS 2010:2008:

"Friluftsliv är vistelse utomhus i natur- och kulturlandskap för välbefinnande och naturupplevelse utan krav på tävling."

Grundläggande för friluftslivet är att det finns natur att vara i, det vill säga tillgång till natur. Att naturen är tillgänglig på olika sätt är också en förutsättning och där är allemansrätten en grundförutsättning.

Om friluftslivets förutsättningar: Tillgång, tillgänglighet och kvalité. Vägledningen om grön infrastruktur och friluftsliv – sid 15 (pdf)

Naturvårdsverket har utarbetat bärande principer för sitt arbete med friluftsliv. Dessa principer kan vara till stöd för när kommunen diskuterar inriktning och prioritering för sitt eget arbete med friluftsliv. Bärande principer för Naturvårdsverkets friluftslivsarbete: 

  • Vi arbetar för ett friluftsliv för alla. Så många som möjligt ska ha nära till naturen – oavsett vem man är och var i Sverige man bor.
  • Allemansrätten är en viktig förutsättning för friluftslivet. Den stödjer möjligheterna och tydliggör skyldigheterna för människors vistelse i naturen.
  • Värden av friluftsliv som vi prioriterar i vårt arbete är: naturnära, långsiktigt hållbart, allemansrättsbaserat, miljövänligt, avkoppling och hälsa.  

(ur Vägledning om kartering av naturområden för friluftsliv)

Områden viktiga för kommuninvånares och besökares friluftsliv kan skilja sig åt. Det lokala begreppet friluftsliv handlar, som vi bedömer i vår kommun, i många stycken om ett sätt att leva/en livsstil där man inte tänker i begreppet ”friluftsliv”.

Man plockar bär, jagar, fiskar, strövar, åker skidor, kör skoter med mera i sin livsmiljö, inte i ett friluftsområde. Det handlar ofta om naturområden man traditionellt nyttjat, både ”hemmamarker” och områden längre bort från byn eller tätorten.

Det rör sig då om stora delar av kommunens areal. Men lokalbefolkningen vistas också i stor utsträckning i samma friluftsområden som besökare, såsom mer tillrättalagda friluftsområden, vandrings-, skoter- och skidleder, områden med dass, vindskydd och/eller natur- och kulturvägledningsinformation.

Besökare kan även nyttja områden som lokalbor sällan använder för friluftsliv, till exempel de som är ”paketerade” av besöksnäringen. Lokalbefolkningen kan också vara ”besökare” i olika delar av sin stora egna hemkommun.

Som stöd i diskussioner om vad friluftsliv är kan du använda undersökningar, forskning och trendspaningar. Det finns flera olika undersökningar om svenskars friluftsliv.

SCB:s Levnadsvaneundersökning, Indikator Varit ute i skog och mark (scb.se)

Friluftslivsundersökning 2018

Filmer om friluftslivets värden (youtube.com)

Som omvärldsspaning om friluftsliv kan det vara av värde att ta del av undersökningen Sveriges friluftskommun. Arbetet med friluftsliv ser olika ut i olika kommuner.

Varje år undersöker Naturvårdsverket kommunernas friluftslivsarbete och delar ut pris till bästa friluftskommun. Syftet med priset är att stimulera och uppmuntra kommunernas arbete med friluftsliv.

För att få utnämningen Sveriges friluftskommun ska kommunen arbeta långsiktigt med friluftsliv. Undersökningen ställer frågor om planering för friluftsliv, information och samarbete om friluftsliv samt aktiviteter för friluftsliv.

Om Sveriges friluftskommun

Mot bakgrund av att friluftsliv betyder olika saker för olika människor kan begreppet ibland vara begränsande, svårt att använda eller svårt att förstå. När kommunen kommunicerar friluftsliv kan uttrycken målgruppsanpassas så att målgruppen förstår och känner sig berörd. Nedan är exempel på formuleringar som kan användas i stället för uttrycket friluftsliv i olika sammanhang: 

  • Utomhusvistelse för välbefinnande
  • Naturupplevelser utan krav på prestation
  • Vistelse utomhus i naturen 
  • Strövande i skog och mark
  • Vistelse i landskap för välbefinnande och rekreation
  • Natur- och kulturupplevelser i olika landskap
  • Vistelse i naturmiljöer för barn i staden

Mål och argument för friluftsliv

Kommuner som ska planera för friluftsliv kan ta stöd i nationella mål för friluftsliv och argument för att arbeta med friluftsliv.

Riksdag och regering har beslutat om mål för friluftslivet. Målet för friluftslivspolitiken är att stödja människors möjligheter att vistas ute i naturen och utöva friluftsliv där allemansrätten är en grund för friluftslivet. Alla människor ska ha möjlighet att få naturupplevelser, välbefinnande, social gemenskap och ökad kunskap om natur och miljö.

Friluftslivet är brett och spänner över flera politikområden; naturvård, regional tillväxt, jordbruk, skog, landsbygdsutveckling, folkhälsa, utbildnings- och forskningspolitik är några exempel.

Sveriges friluftlivsmål

Friluftslivet har också nära koppling till andra nationella mål såsom miljökvalitetsmål, folkhälsomål och mål för turismutveckling. Ett friluftsliv för alla innebär också en nära koppling till funktionshinderpolitiken samt skolans uppdrag om att undervisa i friluftsliv.

Friluftsliv anknyter även till flera av de globala målen för hållbar utveckling, Agenda 2030. Friluftsliv är en viktig faktor för människors välbefinnande och hälsa (mål 3 om God hälsa och välbefinnande) och tillgången till gröna miljöer uppmärksammas i mål 11 om Hållbara städer och samhällen, mål 14 om Hav och marina resurser och mål 15 om Ekosystem och biologisk mångfald.

Nationellt folkhälsomål och målområden (folkhalsomyndigheten.se)

Friluftsliv (folkhalsomyndigheten.se)

För den enskilda människan bidrar friluftsliv till hälsa, upplevelser, identitetsskapande, gemenskap, naturförståelse och en rad andra saker. Friluftsliv bidrar också till samhället bland annat med regional utveckling genom natur- och kulturturism och attraktivitet samt minskade sjukvårdskostnader till följd av fysisk aktivitet och gemenskap. I planering av friluftsliv är olika argument för friluftsliv en hjälp. Läs mer på Naturvårdsverkets webbsida om Friluftslivets värden samt i rapporten Argument för friluftsliv.

Friluftslivets värden

Argument för friluftsliv (rapport 8308)

Friluftsliv är ett allmänt intresse enligt PBL och MB. I lagstiftningen finns på olika sätt uttryckt att kommunen har ansvar för att företräda och bevaka de allmänna intressena. Läs mer under lagstiftning.

Vardagsnära natur är en viktig resurs för alla människor och ger möjlighet till fysisk aktivitet, rekreation, vila och återhämtning samt ökad naturförståelse.

Kommunerna har en stor roll i en långsiktigt hållbar samhällsplanering som markägare och ansvarig för skydd och skötsel av natur, men också genom aktiviteter inom skola och omsorg och stöd till bland annat friluftsorganisationer.

Tillgång till vardagsnära natur är bra för folkhälsan

Tillgång till natur med kvalitet i närhet av fritidshem och skola är en förutsättning för att kunna genomföra läroplaner för förskola och skola. Om eleverna ska kunna ta sig till natur ställer det krav på tillgänglighet och avstånden kan inte vara långa; att gå eller cykla får inte ta tid från undervisningstiden och längre avstånd som kräver buss finns det normalt inte budget för. För elevhälsan är det också en stor fördel om skolområdet eller dess omedelbara närhet har natur eller grönytor med träd och buskar.

Utomhuspedagogik har visat sig bidra till elevers inlärningsförmåga och koncentrationsmöjligheter. Forskning visar också att utomhusundervisning genererar positiva effekter när det gäller barnhälsa och fysisk aktivitet, men inverkar också på barnens personliga och sociala utveckling.

Gör plats för barn och unga! – En vägledning för planering, utformning och förvaltning av skolans och förskolans utemiljö (boverket.se)

Genom att planera för friluftsliv kan man bidra till flera samhällsutmaningar samtidigt som till exempel klimatanpassning, dagvattenhantering, folkhälsa, utbildning, biologisk mångfald och ekosystemtjänster.

Vägledning om grönplanering

Tips på framgångsfaktorer

Här har vi samlat framgångsfaktorer för arbetet med kommunal friluftslivsplanering utifrån erfarenheter på kommuner, länsstyrelser och forskning.

För att friluftslivsarbetet ska få genomslagskraft och beaktas i fysisk planering behöver den integreras i översiktsplanen. Friluftslivsplanen behöver ha tydliga ställningstaganden så att den ger stöd i avvägningar i den fysiska planeringen. Ställningstaganden, mål och åtgärder behöver vara framtagna i breda samverkansprocesser i syfte att skapa en bred förankring. 

En viktig framgångsfaktor är ett tydligt mandat från kommunledningen för att få arbeta med frågan. Genom att visa på effekten och värdet av natur för friluftslivet kan politiker och ledningen få kunskap och förståelse som i sin tur kan leda till att arbetet prioriteras och förankras i flera olika förvaltningar. 

Genom kartläggningar, både lokalt och regionalt, av ekosystemtjänster, upplevelsevärden och naturvärden ökar kunskapen om var och hur dessa värden ska skyddas och förvaltas. Kartläggningarna kan vara fysiska men också i form av enkäter och intervjuer för att se vad människor använder områden till eller skulle vilja göra i de grönområden som finns. 

Kommuner som arbetar över förvaltningsgränserna säkerställer att olika aspekter och kunskap om tillgång, tillgänglighet, kvalité och utövande kommer in i planeringen. Olika förvaltningar sitter ofta på olika kompetenser och genom samverkan kan alla dessa kompetenser tas till vara. Kommunen kan också på ett effektivt sätt samordna sina insatser där flera förvaltningar har samma intresse. Genom detta arbetssätt kan också synergier uppstå mellan olika områden, till exempel mellan friluftsliv och folkhälsa eller biologisk mångfald. 

Olika intressen och anspråk på mark behöver redovisas i ett tidigt skede så att avvägningar och ställningstaganden kan göras utifrån ett helhetsperspektiv innan planeringen är för långt gången. 

Naturområden delas ofta av flera kommuner till exempel genom att kommungränsen skär genom ett oexploaterat naturområde. Därför finns behov av mellankommunalt samarbete. I situationer där kommunerna ska förvalta natur över kommungränser är länsstyrelsernas samordnade roll viktig.

Här är ett par situationer när mellankommunalt samarbete kan behövas för framgångsrik friluftslivsplanering:

  • Ett naturområde eller landskap som gränsar till eller överlappar en kommungräns.
  • Kommuner med mindre skatteunderlag. Många mindre kommuner är vana att arbeta på detta sätt och har befintlig samverkan som bör kunna användas. Här kan finnas rikt med naturområden men kvalitet och tillgänglighet kan vara i behov av åtgärder.
  • Geografiskt mindre kommuner kan behöva samarbeta då kommuninvånare rör sig inom flera kommuner för att tillgodose sitt behov av friluftsliv.
  • Regionalt betydelsefulla och utpekade naturområden finns i kommunen som kan utlösa behov av mellankommunalt samarbete i friluftslivsplanering, även samarbete med länsstyrelsen.

Genom att ta tillvara engagemang och kunskap hos markägare och ideella organisationer skapas positiva samarbeten och fler resurser kan användas i till exempel genomförandet av åtgärder. Det finns många exempel som visar på goda resultat när lokalt engagemang tas till vara, exempelvis inom den lokala naturvårdssatsningen, LONA. 

Uppväxling av egna resurser med extern finansiering såsom LONA-bidrag, markåtkomstbidrag, strukturfondspengar, LIFE-medel och regionala medel ger extra kraft åt utvecklingsarbetet. Många länsstyrelser har sammanställningar av medel att söka. 

Utveckling av arealers kvaliteter genom att ”bygga grönstruktur” är viktigt. För natur med lägre kvalitativa värden verkar utveckling av mångfunktionella ytor vara en framgångsrik strategi. 

Klimatanpassningsåtgärder, dagvattenhantering och biologisk mångfald är exempel på områden där det finns förutsättningar för multifunktionell ytanvändning som kan gå hand i hand med friluftsliv. 

Lärande exempel

Lärande exempel på förvaltningsövergripande arbetssätt och mellankommunalt samarbete i kommunalt friluftslivsarbete.

Om vägledningen

Vägledningen har ambitionen att besvara frågor som ”Hur tar man fram en plan för friluftslivet? Vilken planering och verksamhet kan omfattas? Vad behöver man tänka på under processen med att ta fram planen? Vilka är framgångsfaktorerna?"

Syftet med vägledningen är att bidra till att fler kommunala friluftslivsplaner tas fram för att säkerställa och utveckla tillgång, tillgänglighet och kvalitet för friluftsliv samt genomföra åtgärder som uppmuntrar till ökat utövande. 

Illustrationerna är fria att användas – ange källa "Naturvårdsverket. Illustration: Typoform." 

Detta är en ny vägledning under utveckling. Vi tar emot synpunkter på förbättringar. Skicka dina synpunkter till

E-post: eva.stighall@naturvardsverket.se

Friluftsliv bidrar till ökad folkhälsa och förståelse för naturen. Möjligheter till friluftsliv kan också höja ett områdes attraktivitet samt skapa regional utveckling och arbetstillfällen genom exempelvis naturturism.

Kommunen har en nyckelroll i att skapa förutsättningar för ett väl fungerande friluftsliv. Genom långsiktig planering och löpande verksamhet kan kommunen säkra tillgång, tillgänglighet och kvalitet i natur- och kulturlandskapet för människors utevistelse.

Kommunen kan skapa förutsättningar för friluftsliv genom bland annat fysisk planering, markinnehav, skötsel, aktiviteter inom skola och omsorg, stöd till friluftsorganisationer, dialog och näringslivsutveckling. Genom samverkan mellan kommunen och andra aktörer i samhället som arbetar för att utveckla friluftslivet kan förutsättningarna för friluftsliv förbättras ytterligare.

Möjligheten att utöva friluftsliv har stor betydelse för många människor. Undersökningar visar att över hälften av svenskarna menar att möjlighet till friluftsliv har påverkat deras val av bostadsort. Trots detta visar forskning att friluftslivets intressen många gånger är svåra att hävda inom kommunal planering, bland annat för att frågorna är spridda på många olika kommunala förvaltningar.

Kommunal planering av friluftsliv är ett stöd för att lyfta friluftslivet och bidra till bland annat globala hållbarhetsmål, miljökvalitetsmål, friluftslivsmål och folkhälsomål. Den kommunala planeringen av friluftsliv behöver se olika ut i olika kommuner beroende på ambitioner och förutsättningar. I den här vägledningen använder vi begreppet friluftslivsplan för den plan, program och strategi som redovisar kommunens långsiktiga planering för friluftslivet.

Friluftslivsplanen: 

  • fastställer kommunens centrala vilja för friluftslivet
  • fungerar som grund för ansvarig förvaltning i dess arbete med friluftsliv och som instruktion för övriga berörda verksamheter
  • är ett underlag för kommunens fysiska planering och bidrar till lösningar för andra samhällsutmaningar – genom att planera för friluftsliv kan kommunen samtidigt göra insatser för bland annat folkhälsa, klimatanpassning, utbildning, natur- och kulturmiljövård, ekosystemtjänster och turismutveckling
  • kan bidra till att sätta det lokala friluftslivet i relation till det regionala friluftsarbetet och på så sätt få ett större genomslag i planering och utveckling av friluftslivet.

Friluftslivsplan – ett samlingsbegrepp: Friluftlivsprogram, grönplan, blå- och grönstrukturstrategi, naturvårds- och friluftlivsplan, handlingsplan för friluftslivet, ekosystemtjänstplan, parkprogram och mötesplatsprogram. Floran av planer, program eller strategier för att tillvarata och utveckla friluftslivet är rik. I den här vägledningen använder vi begreppet friluftslivsplan som ett samlingsbegrepp för de dokument som redovisar kommunens planering för friluftslivet.

Mer information

De här sidorna är framtagnan av Naturvårdsverket. Calluna AB och Landskapslaget AB har under 2018 bidragit med underlag baserat på tidigare material från pilotprojekt om kommunala friluftslivsplaner, forskarrapport om kommunala friluftslivsplaner utgiven av Naturvårdsverket (2015) och arbetsmaterial från workshops som genomförts bland annat på Naturvårdsverkets konferens Tankesmedja för friluftsliv.

En referensgrupp bestående av forskare, kommunala tjänstepersoner samt handläggare hos Boverket har granskat och lämnat synpunkter under vägledningens framtagande.

Vägledningen publicerades 30 april 2019.