Stöd och information

Ansvar för avhjälpande av föroreningsskada

Övergivna bilvrak i skogen

Förvärvsansvar vid fastighetsköp

Vid köp av en fastighet kan den nya fastighetsägaren enligt miljöbalken få ett ansvar för föroreningarna på platsen. Nedan redogörs även för vad som händer när en kommun övertar ägandet av en fastighet.

Syftet med vägledningen är att ge tillsynsmyndigheter som arbetar med efterbehandling en överblick om förvärvsansvar vid fastighetsköp. Den ger även en bild av när en ny ägare omfattas av förvärvsansvar och innehåller ett exempel på ett bidragsbeslut som fattats med stöd av bestämmelsen om synnerliga skäl i förordning (2004:100) om statsbidrag för avhjälpande av föroreningsskador, bidragsförordningen.

Sidan vänder sig främst till

Tillsynsmyndigheter inom efterbehandling av förorenade områden.

Bra att veta

Vägledningen publicerades i maj 2021.

Förordning (2004:100) om avhjälpande av föroreningsskador och statligt stöd för sådant avhjälpande ersattes den 8 mars 2022 av förordning (2004:100) om statsbidrag för avhjälpande av föroreningsskador samt förordning (2022:98) om statligt stöd till åtgärder för efterbehandling av föroreningsskador.

Förorenaren betalar

En grundläggande princip i miljöbalken är principen om att förorenaren betalar, vilket stadgas i 2 kap. 8 § miljöbalken. Enligt 10 kap. 2 § miljöbalken är det verksamhetsutövaren som är primärt avhjälpandeansvarig.

Naturvårdsverkets vägledning om miljöbalkenansvar för skadad miljö (2 kap. 8 §)

Om det inte finns någon verksamhetsutövare som kan utföra eller bekosta avhjälpandet kan det så kallade förvärvsansvaret enligt 10 kap. 3 § miljöbalken inträda. Fastighetsägarens förvärvaransvar är m.a.o. subsidiärt i förhållande till verksamhetsutövarens primära ansvar. En förutsättning för att förvärvsansvaret ska aktualiseras är att fastighetsägaren känt till eller borde ha upptäckt föroreningen vid förvärvet. Bestämmelserna om förvärvsansvar gäller endast för fastighetsförvärv som skett efter miljöbalkens ikraftträdande den 1 januari 1999.

När kan den nya ägaren omfattas av förvärvsansvaret?

I 10 kap. 3 § fjärde stycket miljöbalken finns det stadgat vilka förvärv som medför ansvar. Det ska vara fråga om följande:

      1. köp, byte eller gåva,

      2. tillskott till ett bolag eller en förening, eller

      3. utdelning eller skifte från ett bolag eller en förening.

Det finns även tillfällen då den nya ägaren inte övertar ett förvärvsansvar. Detta är exempelvis när fastigheten förvärvas genom arv, expropriation eller fastighetsreglering vilket inte omfattas av bestämmelsen (se prop. 2006/07:95 s. 102).

Vad händer när en kommun övertar ägandet av fastigheten?

Om det inte finns någon ansvarig verksamhetsutövare eller fastighetsägare (eller att deras ansvar är begränsat) är det möjligt att söka statlig finansiering för avhjälpandet av föroreningsskadorna. Naturvårdsverket beslutar om dessa bidrag med stöd av bidragsförordningen och stödförordningen. I förordningarna lämnas utrymme att ge finansiering även i de fall där ansvar finns om den eller de ansvariga inte kan betala eller om det finns synnerliga skäl, se 3 § bidragsförordningen och 10 § stödförordningen.

Det kan ibland uppstå situationer där kommunen överväger att överta ägandet av fastigheten, dels när fastigheten saknar ägare (s.k. herrelös), dels när den nuvarande fastighetsägaren av olika skäl inte kan eller bör kvarstå som ägare av fastigheten under avhjälpandeåtgärden. Om kommunen tillämpar reglerna om expropriation, anser Naturvårdsverkets att kommunen inte riskerar att köpet medför ett förvärvsansvar enligt 10 kap. 3 § miljöbalken (se prop. 2006/07:95 s. 102).

Om kommunen istället väljer att köpa en fastighet kan förvärvet medföra ett ansvar enligt 10 kap. 3 § miljöbalken. I de fall köpet medför ett ansvar och köpet görs av kommunen i syfte att avhjälpa en föroreningsskada kan Naturvårdsverket ändå bevilja finansiering för avhjälpandet om synnerliga skäl föreligger (3 § bidragsförordningen och 10 § stödförordningen). Naturvårdsverket gör då en bedömning av förutsättningarna i ärendet där det särskilt beaktas typ av förorening, skälet för varför inte expropriationsinstitutet är lämpligt, typ av fastighet, ägandeförhållanden och brukningssätt.

I följande ärende har Naturvårdsverket beslutat om bidrag med stöd av synnerliga skäl.

Bidrag för åtgärder på det förorenade området Holms tvätt i Harplinge

Det bör vidare tilläggas att, oavsett om fastigheten övertas genom expropriation eller köp, kan en värdeökning av fastigheten uppstå som fastighetsägaren kan behöva stå för. Läs mer om detta i Kvalitetsmanualen.