Frågor och svar om ETS 2
Här finner du svar på vanliga frågor om ETS 2, EU:s utsläppshandelssystem för vägtransporter, byggnader och vissa andra sektorer.
Naturvårdsverket är tillstånds- och tillsynsmyndighet inom systemen för handel med utsläppsrätter (ETS 1 och ETS 2). Detta innebär att vi prövar frågor som rör tillstånd till utsläpp av växthusgaser och hur utsläppen ska övervakas för de verksamheter som är skyldiga att ingå i systemen.
Denna sammanställning av frågor och svar riktar sig till verksamhetsutövare inom ETS 2. Syftet med sidan är att ge svar på vanligt förekommande frågor om utsläppshandelssystemet för vägtransporter, byggnader och övriga sektorer (ETS 2).
Verksamhetsutövare (VU) och bränslen
Är jag tillståndspliktig inom ETS 2?
Tillståndspliktig inom ETS 2 är den som uppfyller samtliga kriterier:
- Bedriver en bränsleverksamhet – Verksamheten tillgängliggör bränsle för konsumtion, dvs. hanterar bränslet på ett sätt som medför att skattskyldighet inträder enligt lagen (1994:1776) om skatt på energi. Detta gäller vanligtvis de som är registrerade hos Skatteverket som upplagshavare, registrerad varumottagare eller lagerhållare för bränslen.
- Hanterar bränsleprodukter omfattas av ETS 2 – Detta gäller i princip alla kommersiella bränslen. Bränsleprodukterna som omfattas inkluderar energiprodukter enligt 1 kap. 3§ lagen (1994:1776) om skatt på energi och produkter som anges i 2 kap. 4 § i samma lag. Exempelvis ingår inte fasta biobränslen, träkol eller kommunalt och farligt avfall.
- Tillgängliggör bränslet i specifika sektorer – De bränslen som tillgängliggörs för konsumtion ska dessutom användas för förbränning i någon av de utpekade sektorerna inom ETS 2.
Undantag
Trots att man uppfyller både punkt 1 och 2, är man inte tillståndspliktig om bränslet som tillgängliggörs har emissionsfaktorn noll eller/och om bränsleverksamheten redan omfattas av den befintliga utsläppshandeln (ETS 1).
Läs mer:
Vad är skillnaden på en bränsleverksamhet, en verksamhetsutövare och en reglerad enhet?
Enligt lagen (2020:1173) om vissa utsläpp av växthusgaser, är en bränsleverksamhet en verksamhet som innebär att bränsleprodukter tillgängliggörs för konsumtion.
Både termen ”reglerad enhet” och ”verksamhetsutövare” avser varje fysisk eller juridisk person som bedriver en bränsleverksamhet på ett sätt som gör dem tillståndspliktiga inom ETS 2. I den svenska utsläppshandelslagen används termen verksamhetsutövare, medan reglerad enhet används i EU-lagstiftningen.
Vilka bränsleprodukter omfattas av ETS 2?
De bränslen som omfattas av ETS 2 är energiprodukter enligt 1 kap. 3§ lagen (1994:1776) om skatt på energi och produkter som anges i 2 kap. 4 § i samma lag. Mer specifikt gäller det följande:
- (o)blyad bensin, gasolja, flygbränsle, gasol, naturgas, tung olja, kol och koks;
- samt produkter avsedda att förbrukas, säljas eller användas som motorbränsle eller uppvärmning;
- samt produkter avsedda att förbrukas, säljas eller användas som tillsats till motorbränsle eller som medel för att öka motorbränslets volym.
Vilka bränslen omfattas inte av ETS 2?
Exempel på förbränning av bränslen som inte omfattas av ETS 2:
- Torv
- Avfallsbaserade bränslen (används mestadels i ETS 1-anläggningar)
- Fast biomassa (träbaserad biomassa, skogsrestprodukter, returträflis (RT-flis) m.m.)
- Träkol
Omfattas vätgas av ETS 2?
Utifrån vår förståelse så klassas vätgas som ett bränsle enligt lagen (1994:1776) om skatt på energi, vilket innebär att skattskyldigheten inträder när bränslet tillgängliggörs på marknaden. Men eftersom det inte sker koldioxidutsläpp vid förbränningen av vätgas, utan endast vid produktion, så kan emissionsfaktorn sättas till noll för bränslet.
Om vätgas är den enda bränsleprodukten som ni hanterar på ett sätt som gör att skattskyldighet inträder, så blir ni inte tillståndspliktiga inom ETS 2. Om ni däremot även hanterar andra fossila bränsleprodukter på ett sådant sätt att skattskyldighet inträder och bränslet används för förbränning inom en sektor som är tillståndspliktig i ETS 2, så behöver även vätgasen övervakas, även om inga utsläppsrätter behöver överlämnas för vätgasen.
Vilka bränslen klassas som kommersiella standardbränslen?
Följande bränslen klassas som kommersiella standardbränslen:
- Bensin
- Dieselolja
- Etan/propan/butan
- Fotogen
- Lampolja
- Lätt eldningsolja
- Vanliga transportbränslen såsom E5, E10, B7, B10 och E85
Omfattas bränsle som används i produkter av ETS 2?
Endast bränsle som tillgängliggörs för konsumtion för förbränning omfattas av ETS 2. Bränsle som inte förbränns utan som används i något annat syfte omfattas därmed inte.
Räknas fjärrvärme som en bränsleprodukt inom ETS 2?
Fjärrvärme är inte en bränsleprodukt inom ETS 2. Endast bränsleprodukter som anges i 1 kap. 3 § lagen(1994:1776) om skatt på energi och produkter som avses i 2 kap. 4 § i samma lag omfattas av ETS 2.
Kan man bli tillståndspliktig inom både ETS 1 (EU ETS) och ETS 2?
Ja, din verksamhet kan bli tillståndspliktig inom både ETS 1 och ETS 2. Du kan därmed vara rapporteringsskyldig i båda utsläppshandelssystemen och måste i sådant fall ansöka om två separata tillstånd.
Detta kan inträffa om ert bolag är registrerat hos Skatteverket som upplagshavare av bränsle och att köper in obeskattat bränsle som sedan ska beskattas vid användning (skattskyldighet inträder). Detta bränsle kan i praktiken förbrännas i både ETS 1-anläggningar och i sektorer som omfattas av ETS 2. Bränsle som förbränns i arbetsmaskiner på en ETS 1-anläggning omfattas exempelvis inte av ETS 1, men kan omfattas av ETS 2. I detta fall kan man bli tillståndspliktig inom båda utsläppshandelsystemen.
Observera att till skillnad från ETS 1 så ligger tillståndsplikten inom ETS 2 inte på anläggningsnivå utan på bolagsnivå. Det innebär att det endast ska finnas ett tillstånd och en övervakningsplan per bolag (organisationsnummer) inom ETS 2.
En del av bränslet som vi säljer går till en aktör som har ett eget skatteupplag. Ska det bränslet övervakas inom ETS 2?
Nej, endast bränsle som hanteras så att skattskyldighet inträder omfattas av ETS 2. Skattskyldighet inträder inte för ett bränsle som under uppskov säljs till ett annat skatteupplag.
Behöver man ansöka om tillstånd ifall man endast tillgängliggör bränsle för konsumtion till ETS 1-anläggningar?
Bränsleprodukter som endast förbränns i anläggningar som är tillståndspliktiga inom ETS 1 kommer inte att omfattas av ETS 2. Är ni en bränsleleverantör som endast levererar bränsle till anläggningar som utför aktiviteter som omfattas av ETS 1 så kommer ni inte att bli tillståndspliktiga inom ETS 2. Observera att förbränning av bränsle i arbetsmaskiner på en ETS 1-anläggning är en aktivitet som omfattas av ETS 2.
En aktör som tillgängliggör bränsle till både ETS 1-verksamheter och ETS 2-sektorer måste övervaka och rapportera för båda typerna av bränslen.
Hur hanteras anläggningar som exkluderas ur ETS 1 genom 95-procentregeln eller genom slopad opt in av mindre fjärrvärmeanläggningar fr.o.m. 2026?
Anläggningar som blir uteslutna ur ETS 1 på grund av 95-procentregeln eller på grund av att anläggningen är en så kallad opt-in-anläggning kommer från och med 2026 att bli uteslutna ur ETS 1 under hela tilldelningsperioden 2026–2030. Därefter kommer en ny utvärdering att ske 2029. Med opt-in-anläggningar avses anläggningar anslutna till ett fjärrvärmenät som sammantaget överstiger 20MW.
De fossila bränslen som inte längre omfattas av ETS 1 fr.o.m. 1 januari 2026 kommer istället att omfattas av ETS 2, med undantag för vissa bränslen (se frågan ”Vilka bränslen omfattas inte av ETS 2”). Inom ETS 2 är det endast aktörerna som tillgängliggör bränslet för konsumtion som blir tillståndspliktiga, dvs. hanterar bränslet på ett sätt som innebär att skattskyldigheten inträder enligt lagen (1994:1776) om skatt på energi. Att en verksamhet utesluts ur ETS 1 på grund av 95 %-regeln betyder därmed inte nödvändigtvis att anläggningen kommer att bli tillståndspliktig inom ETS 2.
Har anläggningen egna skatteupplag och betalar punktskatt för sina bränslen så kommer den att bli tillståndspliktig inom ETS 2. Köper anläggningen endast in bränsle som redan är beskattat så kommer den inte att bli tillståndspliktig inom ETS 2.
Tillståndsplikten inom ETS 2 ligger på bolagsnivå. Om ett bolag har skatteupplag på flera olika anläggningar kommer samtliga skatteupplag att omfattas av samma tillstånd inom ETS 2.
Är en ETS 1-anläggning med eget skatteupplag tillståndspliktig om bränslet säljs/används utanför ETS 1-anläggningen?
Det kan den bli. Du blir tillståndspliktig om du tillgängliggör bränsle för konsumtion för förbränning i de sektorer som omfattas av ETS 2.
Om bränslet i ert skatteupplag exempelvis används i arbetsmaskiner inom den egna verksamheten, tillgängliggörs bränslet för konsumtion för förbränning inom ETS 2. Läs mer om vilka sektorer som omfattas:
Behöver man ha tillstånd och en övervakningsplan för fossila reservbränslen som man endast använder i undantagsfall?
I de svenska bestämmelserna om ETS 2 finns det inga specifika undantag för situationer där bränslen endast används vid exceptionella händelser.
Om det finns en förväntan att dessa situationer kan uppstå, förr eller senare, bör man ansöka om tillstånd i förväg.
Kan verksamheter som endast hanterar skattebefriade bränslen bli tillståndspliktiga?
Även verksamhetsutövare som hanterar skattebefriade bränsle kan bli tillståndspliktiga inom ETS 2. Detta beror på att skattskyldigheten (punktskatten) fortfarande kan inträda, även om verksamhetsutövaren inte betalar punktskatt. Detta eftersom bränslet i denna situation ingår i definitionen ”tillgängliggörs för konsumtion”.
En bränsleprodukt som tillgängliggörs för konsumtion enligt lagen (1994:1776) om skatt på energi, men som är berättigat olika former av avdrag inom ramen för energiskattelagstiftningen, har formellt sätt ändå tillgängliggjorts för konsumtion och omfattas därmed av definitionen ”tillgängliggöra för konsumtion” inom ETS 2.
Däremot kan det finnas bränsleprodukter som inte är skattepliktiga enligt lagen (1994:1776) om skatt på energi från första början. Enligt 2 kap. 11 § nämnda lag är produkterna inte skattepliktiga om de säljs i småförpackningar (max 1 liter). Därmed finns det inte någon skattskyldig aktör och skattskyldighet kan inte inträda. Dessa produkter är alltså helt utanför skattesystemet och därmed inte heller aktuella för ETS 2. Exempel på produkter som brukar säljas i småförpackningar är lysfotogen, tvättbensin, bränsleadditiv och tändvätskor på petroleumbas.”
Omfattas tillsatsen Adblue av ETS 2?
Nej, Adblue omfattas inte av ETS 2.
Biobränslen och biomassa
Omfattar ETS 2 verksamheter med 100 procent biogena bränslen?
Nej, en aktör som endast tillgängliggör bränsleprodukter med emissionsfaktor noll är undantagen från ETS 2 och kraven på att inneha tillstånd samt övervaka och rapportera utsläpp enligt 3 a kap. 2 § 1 a i förordning (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser.
Förordning (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser (riksdagen.se)
Innebär emissionsfaktor noll att en bränsleproducent inte omfattas av ETS 2 och dess rapporteringsskyldigheter?
Bränsleprodukter med emissionsfaktorn noll omfattas inte av ETS 2, i enlighet med artikel 2 i kapitel 3 a i förordning (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser.
Förordning (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser (riksdagen.se)
Regler om beräkning av emissionsfaktor framgår av övervaknings- och rapporteringsförordningen. För att kunna nollräknas måste en bränsleprodukt utgöras av biomassa som uppfyller de hållbarhetskriterier och kriterier för minskning av växthusgasutsläpp som fastställs i punkterna 2–7 och 10 i artikel 29 i förnybarhetsdirektivet, enligt artikel 38.1 och 38.5 i övervaknings- och rapporteringsförordningen (2018/2066).
En aktör som endast tillgängliggör bränsleprodukter med emissionsfaktor noll är undantagen från ETS 2 och kraven på att inneha tillstånd samt övervaka och rapportera utsläpp enligt 3 a kap. 2 § 1 a i förordning (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser. Däremot måste en aktör som tillgängliggör både fossila bränslen och bränslen från biomassa övervaka och rapportera för båda bränsleprodukterna (se även följande fråga). Om hållbarhetskriterierna enligt förnybarhetsdirektivet uppfylls för biomassa, behövs inga utsläppsrätter överlämnas för förbränningen av biomassan.
Vi tillgängliggör en mindre volym skattepliktiga fossila bränslen på marknaden och är därmed tillståndspliktiga inom ETS 2. Gäller tillståndsplikten hela vår produktportfölj eller enbart de fossila bränslen som distribuerats?
Verksamheter som har tillståndsplikt inom ETS 2 behöver övervaka och rapportera samtliga bränslen som tillgängliggörs för förbränning, dvs. även exempelvis rena biodrivmedel och bränslen som används för förbränning i sektorer som inte omfattas av ETS 2. Utsläppsrätter behöver dock endast överlämnas för rapporterade fossila utsläpp som förbränns inom sektorer som omfattas av ETS 2.
Måste man ha ett hållbarhetsbesked för biogas för att kunna rapportera utsläppen som biogena eller kan man bevisa hållbarheten på annat sätt?
För att rapportera utsläppen som biogena behöver verksamhetsutövaren visa att biogasen uppfyller de hållbarhetskriterier och kriterier för minskning av växthusgasutsläpp som fastställs i punkterna 2–7 och 10 i artikel 29 i förnybarhetsdirektivet, enligt artikel 38.1 och 38.5 i övervaknings- och rapporteringsförordningen (2018/2066).
Vi kommer att begära att man har ett hållbarhetsbesked från Energimyndigheten för att säkerställa att dessa krav är uppfyllda.
I hållbarhetskriterierna för biogas finns en nivå på 2 MW som avgör om den behöver hållbarhetsrapporteras. Anses användare av biogas till anläggningar under 2 MW uppfylla hållbarhetskriterierna inom ETS 2?
Inom ramen för ETS 1 måste anläggningar endast bevisa att de uppfyller hållbarhetskriterierna om förbränningen av biogasen uppgår till eller överstiger 2 MW, i enlighet med artikel 29 i förnybarhetsdirektivet. Detta innebär att kravet på hållbarhetsbesked inte gäller om ETS 2-verksamhetsutövaren kan visa att förbränningen av biogas hos slutkonsumenterna understiger 2 MW. Detta gäller även om verksamhetsutövaren förbränner biogasen internt, i en egen anläggning under 2 MW.
Kommer 95-procentsregeln gälla ETS 2 också?
Inom ETS 2 finns ingen så kallad 95-procentsregel som finns inom ETS 1. De undantag som finns från reglerna om ETS 2 anges i 3a kap. 2 och 3 § i förordning (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser.
Behöver hållbarhetskriterier för bränslet gälla från och med den 1 januari 2024 eller går det bra att ansöka från och med nu?
Det går bra att ansöka om hållbarhetsbesked hos Energimyndigheten i efterhand. Naturvårdsverket vill understryka att man inte kommer att behöva täcka koldioxidutsläppen med utsläppsrätter redan 2024 utan från och med år 2027.
Begrepp och definitioner
Vad är ett bränsleflöde?
Bränsleflöde är en bränsleprodukt som tillgängliggjorts för konsumtion genom specifika fysiska medel såsom rörledningar, lastbilar, järnväg, fartyg eller tankstationer.
Bränslet ger även upphov till utsläpp av berörda växthusgaser till följd av att bränslet förbränns av konsumentkategorier inom sektorer som anges i bilaga 2 i förordningen (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser.
Vad betyder att ett bränsle “tillgängliggjort för konsumtion”?
”Tillgängliggjort för konsumtion” innebär att skattskyldighet för punktskatt inträder, dvs. skyldigheten att deklarera/betala punktskatt.
En aktör med eget skatteupplag för bränsle kan köpa in obeskattat bränsle. När en verksamhet köper in obeskattat bränsle under uppskov och förbränner det i sin egen verksamhet leder det till att bränslet tillgängliggörs för konsumtion och skattskyldigheten för punktskatt inträder.
Denna aktivitet kan vara tillståndspliktig inom ETS 2, beroende på vilken sektor som bränslet förbränns i. Läs mer om vilka sektorer som omfattas på sidan ”Tillståndspliktiga verksamhetsutövare inom ETS 2”. Köper man endast in beskattat bränsle är man inte tillståndspliktig inom ETS 2, eftersom bränslet i det fall har tillgängliggjorts för konsumtion tidigare av en leverantör.
Det är viktigt att understryka att även verksamhetsutövare som hanterar skattebefriade bränsle kan bli tillståndspliktiga inom ETS 2. Detta beror på att skattskyldigheten (punktskatten) fortfarande kan inträda, även om verksamhetsutövaren inte betalar punktskatt.
Vad innebär orimliga kostnader?
Vid val av övervakningsmetod för fastställande av tillgängliggjorda bränslemängder och beräkningsfaktorer (inklusive täckningsfaktorn) kan verksamhetsutövaren begära att få använda lägre övervakningsnivåer än krävd nivå. Lägre övervakningsnivåer får endast användas om verksamhetsutövare kan påvisa att den krävda övervakningsnivån medför orimliga kostnader eller är tekniskt ogenomförbar på verksamheten.
Vid bedömningen om kostnaderna för en viss åtgärd är orimliga ska kostnaderna jämföras med den nytta som åtgärden skulle ge. Kostnaderna anses oskäliga om de överstiger nyttan (artikel 75d MRR). Det är upp till verksamhetsutövaren att tillhandahålla en rimlig uppskattning av de berörda kostnaderna.
Vad är skillnaden mellan, "kommersiella standardbränslen" och "bränslen som är likvärdiga med kommersiella standardbränslen” i övervakningsplanen.
Kommersiella standardbränslen är certifierade bränslen som uppfyller officiella standarder och som EU-kommissionen har beslutat om enligt artikel 3 punkt 32 i kommissionens genomförandeförordning 2018/2066 (MRR) (till exempel bensin och diesel). Bränslen som är likvärdiga kommersiella standardbränslen är bränslen som på nationell eller regional nivå har liknande egenskaper och prestanda som standardbränslen, men som inte är formellt klassade som kommersiella standardbränslen av EU-kommissionen. Naturvårdsverket kan till EU-kommissionen ansöka om att få klassa bränslen som likvärdiga kommersiella standardbränslen på nationell eller regional nivå om bränslet uppfyller vissa kriterier.
Kommersiella standardbränslen och bränslen som är likvärdiga kommersiella standardbränslen tillåts vissa förenklingar när det kommer till hur de ska övervakas.
Se även frågan Vilka bränslen klassas som kommersiella standardbränslen? under rubriken Verksamhetsutövare (VU) och bränsle.
Vad är täckningsfaktorn?
Täckningsfaktorn är den faktor mellan noll och ett som används för att fastställa den andel av ett bränsleflöde som används för förbränning i sektorer som omfattas av ETS 2.
Verksamhetsutövare måste identifiera de bränslemängder som i slutänden förbränns av konsumenter i sektorer som omfattas av bilaga II i förordning (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser och skilja dem från bränslemängder som levereras till alla andra typer av slutkonsumenter och annan användning än förbränning (dvs. andra ändamål än energi) utanför ETS 2. För varje bränsleflöde kan täckningsfaktorn anta värdena 0 (omfattas inte), 1 (omfattas helt) eller något värde däremellan (omfattas delvis).
Läs mer om täckningsfaktorn på sida 30–41 i Den allmänna vägledningen för verksamhetsutövare inom ETS 2 som finns i vårt referensbibliotek.
Frågor om utsläppsrätter
Finns det tilldelning av utsläppsrätter i ETS 2?
Inom ETS 2 finns det ingen gratis tilldelning av utsläppsrätter. Samtliga utsläppsrätter utfärdas genom auktionering. Auktioneringen av utsläppsrätter inom ETS 2 inleds från och med 2027.
Kan en tillståndspliktig verksamhet som köper utsläppsrätter lägga påslag till en kund?
ETS 2 är ett uppströmssystem. Det innebär att kraven på övervakning av utsläpp och skyldighet att överlämna utsläppsrätter inte läggs på det enskilda hushållet eller bilisten. Istället ligger skyldigheterna högre upp i leverantörskedjan hos de aktörer som hanterar bränslen så att skattskyldighet inträder i enlighet med lag (1994:1776) om skatt på energi.
Att exempelvis ett bränslebolagen lägger påslag till kunder för den ökade kostnaden för utsläppsrätter är därmed en naturlig del av ETS 2. Det är priset som tillkommer för konsumenterna som ger effekt på konsumtionen.
Beräkningsmetoder och beräkningsfaktorer
Hur ska man beräkna sina årliga utsläpp?
Era årliga utsläpp beräknas med denna beräkningsformel:
Årliga utsläpp = Mängd bränsle x Enhetsomvandlingsfaktor x Täckningsfaktor (scope factor) x Preliminär emissionsfaktor x Fossil fraktion |
Se även avsnitt 5.1 ”Den beräkningsbaserade metoden” i detta dokument i referensbiblioteket:
Den allmänna vägledningen för verksamhetsutövare inom ETS 2, svenska (pdf)
Hur vet jag vilken osäkerhetsnivå vi ska uppfylla för tillgängliggjorda bränslemängder?
Det finns fyra olika mätnivåer för att fastställa tillgängliggjorda bränslemängder. Varje nivå har en största tillåtna osäkerhet:
- Första nivån tillåter 7,5 procent osäkerhet.
- Andra nivån tillåter 5 procent osäkerhet.
- Tredje nivån tillåter 2,5 procent osäkerhet.
- Fjärde och högsta nivån tillåter 1,5 procent osäkerhet.
Vilken nivå av osäkerhet ni ska uppfylla beror på kategoriseringen av er verksamhet samt bränsleflödet.
Känns det orimligt att nå upp till krävd nivå så finns möjligheten att göra avsteg. Ni får tillämpa en nivå som är upp till två nivåer lägre, men minst nivå 1, om ni kan visa att den krävda nivån är tekniskt ogenomförbar eller medför orimliga kostnader.
Huruvida en nivå är uppnådd måste visas genom en osäkerhetsbedömning.
Men, det finns undantag: en osäkerhetsbedömning behövs inte om bränslemängden fastställs på samma sätt som inom ramen för energiskatte-/punkskattedirektivet (se artikel 75j punkt 1a i MRR). Läs mer om detta i avsnitt 5.3.1. och avsnitt 6.5.2.1. i detta dokument:
Övervakning och rapportering
Om historiska utsläpp från verksamhetsår 2024 ska redovisas år 2025, vad ska vara redo 2024?
Läs mer om rapportering av historiska utsläpps från verksamhetsår 2024
Måste verksamheter som omfattas av både ETS 1 och ETS 2 lämna in två separata övervakningsplaner och utsläppsrapporter?
Ja, verksamheter som omfattas av både ETS 1 och ETS 2 måste lämna in separata övervakningsplaner och utsläppsrapporter. ETS 1 och ETS 2 är två skilda utsläppshandelssystem.
Kommer det finnas information om godkända verifierare på er hemsida
Information om godkända verifierare/kontrollörer kommer ni i framtiden att hitta ni på SWEDACs hemsida, som är Sveriges nationella ackrediteringsorgan. Kravet på verifierare startar först år 2026.
Hur vet jag exakt vilka kunder som omfattas av ETS 2. Är det SNI-koden för företaget som styr?
Slutkonsumenterna kommer att beskrivas genom CRF-koder enligt bilaga II i genomförandeförordningen. Vi använder alltså inte SNI-koder i ETS 2. I vårt referensbibliotek finns en översättningsnyckel som hjälper till att översätta verksamheternas CRF-koder. Kontakta oss om det finns några specifika kunder som är oklara.
Får övervakningsplanen lämnas in på engelska?
Ja, övervakningsplanen får lämnas in på engelska.
Hur ska sektorerna för slutanvändning av bränsle kategoriseras?
Den sektoriella kategoriseringen görs med hjälp av Common Reporting Format (CRF) som används för att sammanställa nationella växthusgasinventeringar enligt IPCC:s riktlinjer från 2006.
Naturvårdsverket har skapat en översättningsnyckel som beskriver vilka CRF-koder som ska anges för olika typer av användningsområden.
Läs även mer om identifiering av slutkonsumenter på sida 31-33 i det Allmänna vägledningsdokumentet för verksamhetsutövare.
Både vägledningen och översättningsnyckeln hittar ni i referensbiblioteket.
Gasrelaterade frågor
Ska biogas och naturgas som blandas i ett nät hanteras som ett bränsleflöde eller ska de redovisas separat?
Naturgas och biogas som har blandats i ett nät får redovisas som ett bränsleflöde.
Olika fossila bränslen får inte redovisas som ett bränsleflöde. Endast blandningar av ett fossilt bränsle och biogena bränslen får redovisas som ett bränsleflöde.
Vi har ett skatteupplag för propan på en biogasanläggning för produktion av biogas. Utifrån vår förståelse så ingår inte propan i ETS1 eller ETS2. Ska vi ta med skatteupplaget för propan i ÖP?
Propan som bränsle ingår i ETS 2 om det används för förbränning inom de sektorer som omfattas i ETS 2. Om det inte används för förbränning så ska bränslet inte inkluderas i övervakningsplanen. Men används bränslet för förbränning i sektorer utanför ETS 2 ska det övervakas i övervakningsplanen om verksamheten är tillståndspliktig.
Ska man välja batchmätning eller kontinuerlig mätning för gas som säljs i ett gasnät?
Det beror på hur ni väljer att mäta bränslemängderna:
Batchmätning innebär att man aggregerar mätningar vid den punkt där bränsleflödet tillgängliggörs för konsumtion, t.ex. genom separata leveranser via lastbil.
Kontinuerlig mätning innebär att man mäter med en flödesmätare, t.ex. i en rörledning.
Kommer naturgas på det västsvenska gasnätet att klassificeras som ett kommersiellt standardbränsle?
Naturgas på det västsvenska gasnätet uppfyller inte EU:s kriterier för att klassificeras som ett kommersiellt standardbränsle i nuläget. Enligt vår analys, om gaskvaliteten är fortsatt lika stabil som under det senaste året borde naturgasen på det västsvenska gasnätet kunna klassificeras som ett kommersiellt standardbränsle inom det kommande året. Vi kommer att uppdatera informationen på hemsida samt skicka ut ett nyhetsbrev om och när det eventuellt kommer att kunna klassas som ett kommersiellt standardbränsle.
Om naturgas inte klassificeras som kommersiellt standardbränsle i Sverige, vad ska vi välja som alternativ i övervakningsplanen?
Naturgas klassas som ”Andra flytande och gasformiga bränslen” i övervakningsplanen.
Var hittar man standardvärden för bränslen som klassificeras som kommersiella standardbränsle?
Naturvårdsverket har en NIR-lista med standardvärde som uppdateras varje år. Standardvärdena används för rapporteringen av Sveriges växthusgasutsläpp. Ni hittar NIR-listan i referensbiblioteket på hemsidan.
Man ska inte fylla i det faktiska standardvärdet från NIR-listan i sin övervakningsplan, utan man kan hänvisa till NIR-listan och beskriva vilket av bränslena i NIR-listan som standardvärdet kommer att hämtas från. Det är först i den årliga utsläppsrapporten som det faktiska standardvärdet behöver anges.
Kommer ni att standardisera Gasol (LPG)?
Det är inget som är planerat i nutid, men det kan ske i framtiden.
Övriga frågor
Hur kommer systemet kring finansiell kompensation att fungera?
Slutkonsumenter ska ha möjlighet till finansiell kompensation i de fall där utsläppsrätter överlämnats för utsläpp från bränsle som förbränts i sektorer utanför ETS 2, eller där utsläppen från bränslet har dubbelräknats. Syftet är att skydda slutkonsumenter som inte omfattas av ETS 2, såsom slutkonsumenter inom ETS 1, från att bära de indirekta kostnadspåslag som kan uppstå på bränslepriset till följd av överlämning av utsläppsrätter inom ETS 2. I nuläget finns det inget färdigt system eller tillvägagångssätt för finansiell kompensation.
Kommissionen planerar att ta fram en genomförandetakt som adresserar finansiell kompensation för de aktörer utanför ETS 2 som har betalat ett bränslepris baserat på att bränslet omfattas av ETS 2. Systemet för finansiell kompensation kommer att bli aktuellt först när handeln med utsläppsrätter inleds år 2027.
Mer information
För frågor angående ERT se vägledningen om inlämning av handlingar, se denna vägledning:
Vanliga frågor och Svar – Vägledning ERT
För information om vanliga brister i ETS2 övervakningsplaner se denna vägledning:
Vanliga brister i Övervakningsplaner – ETS 2 (pdf)
För ytterligare information om ETS 2 se Referensbibliotek ETS 2:
Om du inte har fått svar på din fråga mejla till