Vägledning

Täkter

Väg som löper genom ett kalkbrott

Klassificering av restprodukter i en täktverksamhet

I en täktverksamhet kan det uppkomma restprodukter, exempelvis avbaningsmassor eller sediment. Här hittar du vägledning om vilka restprodukter som kan uppkomma i en täktverksamhet och vad som avgör om restprodukten ska klassas som en biprodukt eller ett avfall.

Denna vägledning underlättar bedömningen av när en restprodukt som uppstår i en täktverksamhet ska klassas som en biprodukt eller ett avfall. Denna klassning är avgörande för vilken lagstiftning som ska tillämpas. För biprodukter gäller produktlagstiftning och för avfall gäller avfallslagstiftning. I de fall det uppstår utvinningsavfall i en täktverksamhet finns det särskild lagstiftning om hantering och bearbetning av utvinningsavfall.   

Sidan vänder sig till 

Till dig som arbetar med tillsyn på en tillsynsmyndighet.

Bra att veta

Miljösamverkan Sverige har ett pågående projekt om ”Utvinningsavfall i täkter”. Projektet planeras att slutredovisas under 2023. 

Aktuellt

Naturvårdsverket har efter ett föreläggande från mark- och miljööverdomstolen yttrat sig över frågan under vilka förutsättningar avbaningsmassor som uppkommer i en täktverksamhet kan/bör klassificeras som utvinningsavfall.

Naturvårdsverket yttrade sig i mål nr M 7517-22 den 3 feb 2023 och yttrandet finns att nå via länken nedan.

Avbaningsmassor i en täktverksamhet – biprodukt eller utvinningsavfall?

Defintioner

Med utvinning avses enligt 2 § Förordning (2013:319) om utvinningsavfall sådan verksamhet som innebär att man bryter, borrar eller spränger i jordskorpan eller på annat sätt lösgör material från jordskorpan i syfte att ta ut en fyndighet eller ämnen eller material från en fyndighet ur jordskorpan. 

Av 1 § Förordning (2013:319) om utvinningsavfall framgår att en utvinningsindustri är en industri som utvinner ämnen och material genom att bryta eller på annat sätt ta dem från jordskorpan eller som bearbetar eller på annat sätt hanterar utvunnet material.

Med utvunnet material avses enligt 2 § Förordning (2013:319) om utvinningsavfall det material som har lösgjorts genom utvinning. 

Av 3-4 § Förordning (2013:319) om utvinningsavfall avses med avfall, återvinning och bortskaffande detsamma som i 15 kap. 1 och 6 §§ miljöbalken. Med utvinningsavfall avses avfall som har uppkommit som en direkt följd av prospektering, utvinning eller bearbetning eller som en direkt följd av lagring av utvunnet material innan bearbetning av materialet har avslutats. 

Frågor och svar

Det krävs en bedömning i flera steg för att avgöra det. 

  1. Avgör först om materialet är en produkt eller restprodukt (se vägledning nedan). Om det är en produkt är utvinningsavfallsförordningen inte tillämplig. 
  2. Avgör sen om restprodukten uppkommit som en direkt följd av utvinningsverksamhet eller inte. Restprodukter som inte uppkommer till följd av utvinningsverksamheten omfattas inte av utvinningsavfallsförordningen.  
  3. Avgör därefter om den specifika restprodukten som uppstått till följd av utvinningsverksamheten är ett avfall eller inte, enligt den allmänna definitionen i 15 kap 1 § miljöbalken. Regleringen om biprodukter blir därmed central. Samtliga kriterier i 15 kap. 1 § andra stycket måste vara uppfyllda för att en restprodukt ska utgöra en biprodukt. Det räcker inte med att bara hänvisa till att material/massor utgör en biprodukt utan en verksamhetsutövare behöver visa på att kriterierna är uppfyllda. Om restprodukten utgör en biprodukt och inte ett avfall är utvinningsavfallsförordningen inte tillämplig.  

Verksamhetsutövaren måste visa att restprodukten uppfyller alla biprodukts- kriterierna i 15 kap. 1 § andra stycket miljöbalken.  

Om restprodukten ska användas för ändamål som verksamhetsutövaren i princip uteslutande råder över, till exempel efterbehandlingsåtgärder eller för fortsatt användning i produktionen, har verksamhetsutövaren goda möjligheter att visa på en säkerställd avsättning. För att visa att användningen är säkerställd behöver verksamhetsutövaren kunna redovisa en detaljerad och konkret beskrivning av vilka restprodukter som uppstår samt när och hur de kommer att fortsätta användas. Det handlar exempelvis om massornas miljömässiga lämplighet och deras funktion utifrån den fortsatta användningen och den slutliga avsättningen.

Mängden massor som ska avsättas i efterbehandlingen ska också överensstämma med de efterbehandlingsåtgärder som verksamhetsutövaren åtar sig. Den centrala frågan är om den framtida användningen kan anses vara säkerställd, vilket kan innebära att även längre lagringstider kan accepteras under vissa omständigheter. Observera att de tidsangivelser som anges i 9 § Förordning (2013:319) om utvinningsavfall inte är tillämpliga för lagring av biprodukter, eftersom dessa tidsangivelser endast avser lagring av avfall. 

Verksamhetsutövaren behöver undersöka den aktuella restprodukten, identifiera eventuella ämnen som kan vara skadliga för miljön och människors hälsa och göra en riskbedömning för de tänkta användningsområden som restprodukten är avsedd att användas inom. Med hänsyn till försiktighetsprincipen måste kraven på verksamhetsutövaren ställas högt.

För en första bedömning av materialets mineralogiska sammansättning (till exempel innehåll av sulfidmineral) och dess eventuella innehåll av hälso- och miljöskadliga ämnen skulle uppgifter bland annat kunna hämtas från SGU:s geokemiska atlas eller SGU:s kartvisare avseende berg, jord, geofysik och geokemi. Exempel på annat underlag är framställda undersökningsrapporter och provresultat.  

Särskilt relevanta områden för tillsyn

Om en avfallshanteringsplan inte har prövats inom ramen för en tillståndsprövning är det tillsynsmyndighetens uppgift att pröva om avfallshanteringsplanen uppfyller kraven i utvinningsavfallsförordningen (se 28 § Förordning (2013:319) om utvinningsavfall). Tillsynsmyndigheten kan då behöva begära in uppgifter

  • om vilka restprodukter som uppstår i täktverksamheten, och 
  • om, och på vilket sätt, restprodukten uppfyller samtliga biproduktkriterier.  

Om det av uppgifterna visar sig att utvinningsavfall uppkommer eller bearbetas i täktverksamheten ska verksamhetsutövaren upprätta och lämna in en avfallshanteringsplan till tillsynsmyndigheten (se 23 § Förordning (2013:319) om utvinningsavfall). Om planen är bristfällig, ska myndigheten förelägga verksamhetsutövaren att avhjälpa bristen. 

En avfallshanteringsplan som varit låst av tillståndets rättskraft har tillsynsmyndigheten möjlighet att pröva i samband med en anmälan om ändring av en utvinningsverksamhet (som i sig inte är tillståndspliktig). 

Produkt eller restprodukt

Produkt i en täktverksamhet 

Syftet med en täktverksamhet är ett ta ut eller bryta ett visst material, exempelvis berg eller grus. Produkten är det material som en verksamhetsutövare avser att ta ut eller bryta från fyndigheten, normalt sett det brytvärda materialet. Med utvunnet material avses det material som lösgörs när materialet från fyndigheten tas ut. För att avgöra vilka utvunna material som utgör produkt respektive restprodukt i en täktverksamhet behöver syftet med utvinningen framgå. Vilka massor/material som utgör produkt bör därmed ingå i den uppgivna/ansökta brytmängden i en tillståndsansökan.   Vad som är produkt, restprodukt, biprodukt och avfall varierar mellan olika täktverksamheter och beror bland annat på vilket material som tas ut i täkten och vilka arbetsmoment respektive anläggningar som ingår i verksamheten. 

Restprodukt i en täktverksamhet 

Restprodukter är sådana material som lösgörs vid utvinning och som inte utgör det material som verksamheten syftar till att ta ut. En restprodukt är således sådant material som oavsiktligt uppstår till följd av eller i produktionsprocessen. Typiska restprodukter i en täktverksamhet är till exempel  

  • Avbaningsmassor: Med avbaningsmassor avses till exempel vegetationsskikt (stubbar, rötter och toppar av träd samt gräs och örter) eller de jordlager (såväl organiska som oorganiska jordar) som överlagrar exempelvis det berg som avses tas ut.
  • Reststen/restmaterial: Med reststen eller restmaterial avses sådant material som inte är brytvärt eller inte har de eftersökta egenskaperna.
  • Vissa fraktioner från exempelvis krossnings, sorterings- och tvättningsmoment.
  • Sediment i sedimentationsbassänger.

Direkt följd av utvinningsverksamheten

I en täktverksamhet uppstår även andra restprodukter och avfallsflöden som inte direkt har med utvinnings- eller bearbetningsprocessen att göra. Det kan exempelvis handla om hushållsavfall, spillolja, uttjänta fordon, använda batterier och ackumulatorer. Sådana restprodukter som inte uppkommer till följd av utvinningsverksamheten omfattas inte av utvinningsavfallsförordningen.  

Biproduktkriterierna

Samtliga rekvisit i 15 kap. 1 § andra stycket måste vara uppfyllda för att en restprodukt ska utgöra en biprodukt. Genom att visa på att biproduktkriterierna är uppfyllda, så är det även visat att det inte finns något kvittblivningsintresse.  

Första kriteriet – säkerställd avsättning

Att påvisa säkerställd avsättning för den fortsatta användningen av materialet/massorna ställer höga krav på utredning. Att användningen är sannolik, trolig eller möjlig är inte tillräckligt. Ju kortare tidsaspekt till dess att avsättning ska ske, desto säkrare bedöms användningen kunna vara. Om restprodukten ska användas för ändamål som verksamhetsutövaren i princip  uteslutande råder över, till exempel efterbehandlingsåtgärder eller fortsatt användning i  produktionen, har verksamhetsutövaren goda möjligheter att visa på en säkerställd avsättning. Detta förutsätter dock att verksamhetsutövaren kan ge en tillräckligt detaljerad och konkret beskrivning av vilka restprodukter som uppstår samt när och hur de kommer att användas. Om verksamhetsutövarens redogörelse framstår som rimlig finns i regel inte skäl att ifrågasätta verksamhetsutövarens uppgifter. Hur långa lagringstider som kan accepteras får avgöras utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Ju kortare tidsaspekt till dess att avsättning ska ske, desto säkrare bedöms användningen kunna vara. Den centrala frågan är alltjämt om den framtida användningen kan anses säkerställd, vilket skulle kunna innebära att även längre lagringstider kan accepteras under vissa omständigheter. 

Det framstår som att EU-domstolen har en striktare syn på fall där verksamhetsutövare vill säkerställa fortsatt användning hos en extern aktör. Utgångspunkten är här att restprodukten ska fylla ett behov hos den externa aktören och att aktören skulle ha vidtagit åtgärden även om denne inte fick del av restprodukten. Avsättningen får inte heller vara trolig, utan det externa behovet ska visas och även finnas inom en relativt snar framtid. Behovet får alltså inte ligga alltför långt fram i tiden eftersom det då kan vara svårt att faktiskt ”säkerställa” användningen. Hur lång lagringstid som kan accepteras får avgöras med hänsyn till vilken restprodukt det är fråga om, vilket behov den ska användas för, hur verksamhetsutövaren säkerställt att restprodukten kommer att uppfylla behovet och sannolikheten för att den externa aktören faktiskt kommer att fylla behovet på det uppgivna sättet. Lagringsperioden får inte heller vara längre än vad som är nödvändigt för att verksamhetsutövaren ska kunna uppfylla det externa behovet. 

Att verksamhetsutövaren vill använda massor under driften av täkten, exempelvis genom att anlägga verksamhetsytor eller bullervallar, i avvaktan på den slutliga avsättningen, utesluter inte att restprodukten kan betraktas som en biprodukt. Vid bedömningen av om avsättningen är säkerställd för en restprodukt ska samtliga omständigheterna i det enskilda fallet beaktas.  

För exempel på omständigheter som talar för respektive emot att användningen är säkerställd, se rapport under Fördjupningsmaterial. 

Kriterie 1

Det är säkerställt att ämnet eller föremålet kommer att fortsätta att användas.

Andra kriteriet – bearbetning

Med bearbetning som är normal i industriell praxis avses sådan bearbetning som är vanligt förekommande och som är av enklare beskaffenhet. Normal industriell bearbetning i täktverksamheter innebär till exempel modifiering av materialets storlek eller form genom mekanisk bearbetning. Om bearbetningen i stället syftar till att reducera föroreningar i en restprodukt, till exempel avbaningsmassor eller sediment, så indikerar det på en sådan bearbetning som inte kan anses vara normal industriell praxis. 

Särskilt om tillämpningen i täktverksamheter 

Krossning, sortering, tvättning, torkning, homogenisering, kvalitetskontroll och liknande kan anses utgöra normal industriell praxis. Bearbetning av avbaningsmassor innefattar ofta något av ovanstående moment. Sediment kan behöva genomgå (till exempel avvattning, torkning och homogenisering) innan sedimentet kan användas i produktionen eller i efterbehandling kan omfattas av kriteriet. Sedimentet kan dock vara förorenat, till exempel kan sulfidbundna ämnen vara koncentrerade till de finare fraktionerna. Sediment som innehåller föroreningar kan behöva genomgå någon form av föroreningsreducerande behandling innan det kan komma till fortsatt användning. Sådan bearbetning utgör i regel inte normal industriell praxis. 

Kriterie 2

Ämnet eller föremålet kan användas direkt utan någon annan bearbetning än den bearbetning som är normal i industriell praxis.

Tredje kriteriet - produktionsprocessen

Frågan är här om restprodukten producerats som en integrerad del av produktionsprocessen. Genom rättsfallet C‑238/21 (Porr Bau GmbH) får det anses stå klart att rekvisitet ”integrerad del av produktionsprocess” inte är begränsat till industriella tillverkningsförvaranden, utan att även restprodukter som uppkommer vid bearbetning av mark kan omfattas av rekvisitet. Exempel på integrerade delar av produktionsprocessen för en täktverksamhet är avbaning, borrning, sprängning, krossning, sortering, tvättning av material, hantering av mellanlager och lastning.  

Särskilt om tillämpningen i täktverksamheter 

Avbaningsmassor och mindre fraktioner från till exempel krossningsmoment kan i regel anses ha uppkommit som en integrerad del av produktionsprocessen. Även det finpartikulära material som samlas upp i sedimentationsbassänger (och därmed ger upphov slam eller sediment) kommer normalt sett från de arbetsmoment som är integrerade i produktionsprocessen (till exempel sprängning, borrning, tvättning och krossning). Att de finpartikulära partiklarna har följt med dag- eller länshållningsvatten till en bassäng, och kan komma till användning först sedan de sedimenterats, hindrar inte att materialet kan anses ha uppkommit som en integrerad del av produktionsprocessen.   

Kriterie 3

Ämnet eller föremålet har producerats som en integrerad del av produktionsprocessen.

Fjärde kriteriet – risker och konsekvenser

Det sista kriteriet innebär att det ska göras en bedömning av följderna av användningen av ämnet eller föremålet, dvs. vilka följder som användningen typiskt sett kan få och att det inte får uppstå ökade risker för människors hälsa eller miljön på grund av att avfallsregelverket inte tillämpas.  

Restprodukten kan i vissa fall innehålla potentiellt miljö- och hälsoskadliga ämnen. Innehållet av dessa miljö- och hälsoskadliga ämnen avgör dock inte ensamt om massorna är lämpliga eller olämpliga att använda för olika ändamål (se även kriterie 2). Frågan om restproduktens användbarhet och lämplighet styrs också av de platsspecifika förutsättningarna och för det ändamål som den är avsedd att användas. Hänsyn måste också tas till hur restprodukten kommer att lagras/hanteras fram till den slutliga avsättningen och om denna hantering i sig är förenad med risker för miljön eller människors hälsa. 

Särskilt om tillämpningen i täktverksamheter 

Avbaningsmassor kan exempelvis innehålla höga halter av organiskt material. Nedbrytning av organiskt material är en syrekrävande process, vilket kan medföra negativ påverkan på omgivande natur- och vattenmiljöer. Massor med hög organisk halt kan också medföra utlakning av växtgödande ämnen såsom kväve. Vissa finkorniga ler- och siltjordar kan innehålla sulfidmineral som vid exponering av luft och vatten kan medföra utlakning av metaller. När finpartikulärt material ansamlas och bildar sediment kan det ske en anrikning av miljö- och hälsoskadliga ämnen beroende på materialets innehåll. Sedimentet kan således innehålla högre halter av till exempel metaller jämfört med de naturliga bakgrundshalterna i det material som utvinns. 

Om exempelvis avbaningsmassor eller sediment har så höga halter av miljö- och hälsoskadliga ämnen att de måste behandlas för att minska eller helt ta bort dessa innan restprodukten kan användas, är det en omständighet som pekar på att restprodukten utgör avfall (se även kriteriet gällande bearbetning).  

De går inte att generellt besvara på vilket sätt en verksamhetsutövare ska visa att kriteriet är uppfyllt. Verksamhetsutövaren måste dock i vart fall undersöka den aktuella restprodukten, identifiera eventuella ämnen som kan vara skadliga för miljön och människors hälsa och göra en riskbedömning för de tänkta användningsområden som restprodukten är avsedd att användas inom (till exempel för vägändamål, betongproduktion, sandlådesand eller efterbehandling av täkten). Med hänsyn till försiktighetsprincipen måste kraven på verksamhetsutövaren ställas högt. För en första bedömning av materialets mineralogiska sammansättning och dess eventuella innehåll av hälso- och miljöskadliga ämnen skulle uppgifter bland annat kunna hämtas från SGU:s geokemiska atlas eller SGU:s kartvisare avseende berg, jord, geofysik och geokemi. Exempel på annat underlag är framställda undersökningsrapporter och provresultat. 

Kriterie 4

Den användning som avses i l inte strider mot lag eller annan författning och inte leder till allmänt negativa konsekvenser för miljön eller människors hälsa.

Fördjupningsmaterial

I rapporten "Vilka restprodukter uppstår i en täktverksamhet och vilka av dessa kan omfattas av utvinningsavfallsförordningen?" redovisas bedömningsgrunder för när en restprodukt som uppstår i en täktverksamhet ska klassas som en biprodukt eller ett avfall.

Till rapporten

Relaterade sidor