Stöd och information

Utbildningspaket om allemansrätten

Fem personer på en klippa vid havet
Granskad: ‎den ‎16‎ ‎januari‎ ‎2024

Utbildningspaketet kan användas för internutbildning på länsstyrelser, kommuner och för utbildning av externa aktörer. Andra aktörer som arbetar med allemansrätten kan också använda sig av utbildningen.

Syftet är att öka kunskapen om allemansrätten för de som arbetar med frågan på nationell, regional och lokal nivå. På sikt hoppas vi uppnå ökad samsyn kring vad allemansrätten innebär bland landets berörda aktörer, samt att ge länsstyrelser, kommuner och regioner möjlighet att själva utbilda interna medarbetare och externa regionala och lokala aktörer i frågan genom att använda materialet som en integrerad del i sitt utbildnings- och kommunikationsarbete.

Sidan vänder sig till 

I första hand till statstjänstepersoner på länsstyrelser och kommuner. Även nationella myndigheter och regioner, säsongsarbetare på exempelvis naturum, STF, turisminfo och liknande samt aktörer inom turism, besöksnäring och civilsamhälle kan använda sig av utbildningen.

Introduktion

Youtube video
  • Utbildningspaketet består av ett flertal moduler. Utbildningen kan ses i sin helhet eller så tittar man på den modul man är intresserad av.
  • Varje modul består av en film, ett antal frågor, material som man själv kan använda om man vill hålla presentation, exempel på fallbeskrivningar som kan användas för och testa sig fram.

Allemansrättens juridiska kontext

Youtube video

Instuderingsfrågor

  1. Är allemansrätten en lag? 
  2. Ge tre exempel på kringliggande lagar och bestämmelser som sätter gränserna för allemansrätten?
  3. Vilka verktyg anses vara viktiga för att hantera det som anses vara ”gränsfall” inom allemansrättens juridiska kontext? 

Allemansrättens juridiska kontext 

Modul 1

Allemansrätten är inte reglerad i lagen, däremot finns andra lagar som begränsar dess tillämpning. I denna film beskrivs allemansrättens juridiska kontext.

Förbudsskyltar

Youtube video

Fallexempel

Vägen genom kursgården har använts flitigt av lokalborna som en genväg till stranden och som en säkrare väg då alternativa vägen är hårt trafikerad. För något år sen såldes kursgården och den nya ägaren bestämmer sig för att stänga av passagen genom gården, bland annat genom att sätta upp en förbudsskylt. Kommunen får in en anmälan om förbudsskylten. Vad gäller? Har kursgårdens nya ägare rätt att stänga av för passage eller gäller allemansrätten? 

Instuderingsfrågor

  1. Vilken myndighet hanterar tillståndsfrågor kring förbudsskyltar i naturen?
  2. Vad innebär ”område av betydelse för friluftsliv? Avser bestämmelsen att tillgodose allmänna eller enskilda intressen?
  3. Vad är syftet med bestämmelsen?

Förbudsskyltar i naturen (pptx)

Modul 2

I filmen diskuteras den lagbestämmelse som reglerar tillståndsplikt för skyltar som avisar allmänheten från områden som är av betydelse för friluftslivet.

Stängsel

Youtube video

Fallexempel

Hagen är en äldre betesmark som är utarrenderad. Under de år som området inte har använts för bete så har det dock uppstått en ridstig som används flitigt av ryttare. Arrendatorn vill börja nyttja marken för bete igen och stängslar in området, vilket medför att området inte längre kan användas för passage varken till fots eller häst. Länsstyrelsen får in en anmälan om att området har stängts av med stängsel. Diskutera: Vad gäller? Får markägaren sätta upp stängsel i området? Vem har rätt att passera marken? 

Instuderingsfrågor

  1. Behöver man ansöka om tillstånd för att sätta upp stängsel?
  2. Vem ansvarar för tillsyn i frågan?
  3. Vad innefattar begreppet stängsel enligt bestämmelsen? Vilken passage ska möjliggöras?

Stängsel i naturen (pptx)

Modul 3

I filmen diskuteras miljöbalkens bestämmelse om stängselgenombrott och vem som ansvarar för tillsynen i frågan.

Tagande av olovlig väg

Youtube video

Fallexempel

Skogen som avverkats har varit ett populärt friluftsområde, både för promenader och cykling. Markägaren har planterat nytt och idag växer knähöga trädplantor på marken. För att trädplantorna inte ska skadas sätter markägaren upp en skylt med texten ”Förbjudet att beträda”. Diskutera följande: Vad gäller? Får man passera över området enligt allemansrätten? Är det skillnad om på vad som gäller för vandring, cykling och ridning? 

Instuderingsfrågor

  1. Ge exempel på ”annan mark som kan skadas”?
  2. Vad är en plantering?
  3. Vad är kommunens och länsstyrelsens roll?
  4. Vem ansvarar för överträdelse och tillsyn?

Tagande av olovlig väg (pptx)

Modul 4

I filmen diskuteras brottsbalkens bestämmelse om tagande av olovlig väg.

Hemfridszon

Youtube video

Fallexempel

Vägen som går genom gårdscentrum har nyttjats i alla tider av de kringboende. De som äger fastigheten har inte haft några problem med att människor passerar gårdsplanen/gårdscentrum. Nyligen såldes fastigheten och den nya ägaren upplever ett stort problem med att människor passerar gårdsplanen, dels pga. att man upplever att hemfriden störs, dels av oro över att någon ska skadas pga. att man kör stora motorfordon (traktorer mm) i området. Ägaren upplever att verksamheten störs nämnvärt och anser att området omfattas av hemfridszon och har därför stängt av vägen för passage samt satt upp en skylt ”Obehörig äger ej tillträde”. Diskutera följande: Vad gäller? Är området allemansrättsligt tillgängligt? Får markägaren stänga av och sätta upp förbudsskylt i området? Finns möjlighet till alternativa lösningar? 

Instuderingsfrågor

  1. Hur stor är en hemfridszon?
  2. Kan en hemfridszon sträcka sig utanför den egna fastigheten?
  3. Vid senaste ändringen av bestämmelsen utökades tillämpningsområdet till att också omfatta, vad?

Hemfridszon (pptx)

Modul 5

I filmen diskuteras brottsbalkens bestämmelse om tagande av olovlig väg.

Organiserat friluftsliv

Youtube video

Fallexempel 1

Arrangören planerar att anordna ett större arrangemang på privat mark som inte är formellt skyddad, men där allemansrätten gäller. Vad gäller då? 

Fallexempel 2

Arrangören planerar att anordna ett större arrangemang på privat mark som inte är formellt skyddad. Arrangemanget är av sådan natur att det inte kan genomföras med allemansrätten som grund. Vad gäller då?

Instuderingsfrågor

  1. Kan allemansrätten nyttjas i kommersiellt organiserad form?
  2. Får man genomföra aktiviteter som ger någon form av skada eller störning?
  3. Var går gränserna?
  4. Vilka tre faktorer är viktiga för arrangören att beakta vid planering och genomförande av arrangemang i naturen?

Organiserat friluftsliv (pptx)

Arrangemang i naturen

Allemansrätten för organiserad verksamhet

Modul 6

I den här filmen diskuteras ett av få rättsprejudikat för allemansrätten gällande organiserat friluftsliv (Forsränningsmålet, NJA 1996 s. 495)

Skyddade områden

Youtube video

Fallexempel

Det relativt tätortsnära naturreservatet X har på senare år, förutom för vandring, också blivit alltmer populärt för såväl stigcykling som ridning och en del större arrangemang, såsom löpartävlingar. Detta har sammantaget lett till att flera leder nu uppvisar märkbara och tämligen snabbt ökande förslitningsskador. 

Föreskrifterna för området anger i dagsläget inga inskränkningar eller förbud mot dessa aktiviteter. 

Diskutera utifrån förvaltarrollen: Vilka lämpliga åtgärder kan vidtas för att förhindra en fortsatt oönskad förslitning av leder? Informationsåtgärder och mer aktiv besöksförvaltning? Markförstärkningsåtgärder av olika slag? Behov av kompletterande föreskrifter som hårdare reglerar var, när och hur aktiviteterna får genomföras i området? Kanalisering genom zonering med mera? 

Instuderingsfrågor

  1. Gäller allemansrätten i skyddade områden?
  2. På vilket sätt kan föreskrifter påverka allemansrätten?
  3. Vad innebär dubbelreglering?

Allemansrätten i skyddade områden (pptx)

Det här gäller i skyddade områden

Modul 7

I den här filmen diskuteras allemansrätten i skyddade områden.

Anläggningar

Youtube video

Fallexempel

Vid en rastplats finns iordningsställd grillplats med ved, vindskydd, sophantering med mera. Området sköts av en samfällighet som står för kostnaderna. Rastplatsen nyttjas frekvent av samfällighetens medlemmar.

Det har nyligen byggts ett nytt stort bostadsområde i närheten av rastplatsen. De som bor i området börjat nyttja rastplatsen både på vardagar och helger. Rastplatsen nyttjas också av naturturismföretag som tar sina grupper dit för grill och fika.

Samfälligheten upplever att nedskräpningen har ökat, att området slits mer och mer. De känner sig allt mer trängda och upplever att de inte längre kan nyttja området. Därför bestämmer sig samfälligheten att sätta upp en skylt med information om att swisha 50 kr för nyttjande av rastplatsen. Närboende ringer kommunen och påtalar att en skylt har satts upp. Diskutera följande: Vad gäller? 

Instuderingsfrågor

  1. Vad är en anläggning?
  2. Får man ta ut tvingande avgift?
  3. Om ja, under vilka förutsättningar?

Anläggningar (pptx)

Modul 8

I den här filmen diskuterar vi anläggningar och avgifter för nyttjandet.

Fler kurser och seminarier

Här kan du ta del av öppna kurser och seminarium om allemansrätten. Det finns både dokumentation i form av presentationer och filmer att titta på och materialet är framtaget av olika aktörer.