Kommunicera om allemansrätten

Du som kommunicerar om allemansrätten hittar här budskap och inspiration som skapar en grund i ditt kommunikationsarbete och färdigt material att använda direkt.
Allemansrätten är en unik möjlighet som bygger på att vi tillsammans tar ansvar. Därför krävs en bred kunskap om allemansrätten och dess gränser. För att nå ut till många människor i olika sammanhang krävs kommunikation av många aktörer. Det är viktigt att vi strävar efter att hålla fast vid samma grundbudskap och ett enhetligt sätt att kommunicera allemansrätten. Det skapar igenkänning och en kraft i kommunikationen.
Sidan vänder sig till
Ideella föreningar och organisationer, markägarorganisationer, skolor, stiftelser, länsstyrelsen, kommuner, destinationsbolag med flera som kommunicerar om allemansrätten.
Bra att veta
För er som vill göra eget material finns budskap, tonalitet och en checklista att utgå från. Det finns också färdigt informationsmaterial att sprida direkt. Allt material är fritt att använda av alla som vill informera och sprida kunskap om allemansrätten.
Aktuellt
Nytt informationsmaterial om allemansrätten
Inom kort finns nytt material att ta del av när du kommunicerar om allemansrätten:
- Foldrar om allemansrätten på många språk att skriva ut eller använda digitalt.
- Handböcker på lättläst svenska och engelska som går att beställa i tryckt format via vår webbshop.
- Nya inlägg för sociala medier.
Under april presenterar vi årets nyheter vid ett digitalt möte. Inbjudan kommer!
Materialet kommer att tillgängliggöras här:
Stärkt stöd och vägledning för markägare
Under våren skapar vi en tydligare ingång för markägare på vår webbplats. Syftet är att bättre stötta och vägleda markägare, nyttjanderättshavare och andra aktörer i frågor kring allemansrätten. Mer information kommer snart.
Checklista för kommunikation
Checklistan är till för dig som kommunicerar om allemansrätten. Använd den som en grund när du tar fram egen kommunikation.
Checklistan ger stöd till varför kommunikationen om allemansrätten är viktig, råd om vad vi kan tänka på när vi utformar kommunikation och exempel på hur vi kan göra det.
Utifrån råd, budskap och tonalitet som presenteras här har Naturvårdsverket även tagit fram färdigt material som är fritt att använda.
Checklistan kan dessutom användas vid upphandling av externa kommunikationstjänster.
Så kan du använda checklistan
Webbinarium om det nya sättet att kommunicera om allemansrätten, bakgrunden till råden – och hur du kan använda dem.
Webbinarium om råden (slu.se)1. Det är lätt att göra allemansrätt – utgå från grundbudskapen
Budskap och stöttande fakta innehåller förslag till formuleringar.
- Utgå gärna från de budskap som finns i vår budskapsplattform.
- Grundbudskapet är: Allemansrätten är en unik möjlighet som bygger på att vi tillsammans tar ansvar. Vi gör allemansrätt när vi visar hänsyn till djur, natur, markägare och medmänniskor. Det är lätt att göra allemansrätt!
- Utöver det finns förslag till budskap som på olika sätt ramar in vad allemansrätten är och vad den innebär.
2. Använd en positiv ton och balans mellan rättigheter och skyldigheter
Målet är att kommunikationen ska leda till hänsyn och respekt.
- Tonaliteten i kommunikationen om allemansrätten ska sträva efter att få människor att känna att de gör rätt, och att det är enkelt och självklart att göra det. Målet är inte enbart att informera, utan att kommunikationen ska kunna leda till ökad kunskap, en positiv attityd till att följa allemansrätten och att detta ska leda till ett hänsynsfullt beteende.
- Uppmuntra hellre än kom med pekpinnar. Kommunikationsforskning visar att det är ett effektivare sätt att få människor att till sig budskap.
Att kommunicera allemansrätten - intervju med kommunikationsforskaren Lars Hallgren (slu.se) - Tonen i kommunikationen kan med fördel präglas av stolthet, hänsyn, möjligheter, ansvar, inkludering och att friluftsliv har positiva effekter på vår hälsa. Dessa sex värdeord får gärna prägla budskapet även när vi kommunicerar tydliga regler och önskade beteendeförändringar.
3. Lyft fram skyldigheterna genom att beskriva det önskvärda beteendet
Fakta kan med fördel kommuniceras som önskat beteende, attityd, eller som råd om hur vi undviker att göra fel.
- Till exempel kan ”det är förbjudet att skräpa ner i naturen” kommuniceras som ”ta med dig en skräppåse, så blir det enkelt att få med sig skräp och slänga det på rätt ställe”. Kommunikation om eldningsförbud kan på samma sätt innehålla tips på matsäck som inte kräver eld.
- Visa det önskvärda beteendet i bilder och undvik att visa det felaktiga. Visa till exempel en lämplig eldplats, låt bli att visa hur vi inte ska elda.
4. Besökaren kan ha ett annat fokus än allemansrätten
Förstå besökarens perspektiv – kommunikation sker på besökarnas villkor
- Ta reda på så mycket som möjligt om de besökare du vill nå. Vilka förkunskaper har de? Sätt dig in i besökarens situation. En möjlighet är att kommunicera allemansrätten där besökare söker annan information, exempelvis information om vädret, toaletter eller parkeringsplatser.
- Vilken information behöver komma när, sett ur besökarens perspektiv? Vad behöver vi informera om före besöket, vad kan komma under och efter?
5. Anpassa kommunikationen till målgruppen
Använd gärna kommunikationsråden som är anpassade till de fyra övergripande målgrupperna: vana friluftsutövare, naturnyfikna, markägare och nyttjanderättshavare, samt besöksnäring och arrangörer av evenemang i naturen.
Beskrivning av de fyra övergripande målgrupperna
- Utveckla om möjligt kommunikationen i samråd med den målgrupp som du vill anpassa den till. Bjud in till dialog och lyssna på de du vill kommunicera med.
- Se till att språket är lätt att förstå och använd referenser som målgruppen kan relatera till.
6. Kommunicera normmedvetet
Tänk normkritiskt och var normkreativ.
- Reflektera över vilka normer som avgör valen av bilder, språk och vilka personer som får ta plats i vilka sammanhang.
- Tänk även på hur friluftsutrustning och kläder visas. Välj gärna det enkla för att undvika att spegla friluftslivet som något exklusivt som kräver utrustning.
- Bra bilder kan förstärka och förenkla budskapen. En bild kräver ingen ansträngning för besökaren att ta till sig och lagras lätt i minnet.
7. Använd relevanta förebilder
Tänk på vem målgruppen identifierar sig med.
- Låt trovärdiga förebilder ur målgruppen få ett tydligt utrymme.
- Vi människor lyssnar mest på de vi kan identifiera oss med och som vi anser ha hög trovärdighet.
- Kommunikationen kan med fördel lyfta fram och hylla goda exempel - exempelvis personer som agerar i enlighet med allemansrätten.
8. Ett bra sätt att lära sig allemansrätten är att praktisera den
Berätta om allemansrätten där frågorna väcks.
- Genom att uppleva specifika situationer blir innebörden av allemansrätten klarare. Kan jag tälta här, cykla eller rida? Kan jag göra upp en eld? Det ser och lär vi bäst genom att göra aktiviteter. Då har vi möjlighet att reflektera över och prata om allemansrätten och dess gränser.
- Ju fler sinnen desto bättre minnen. Det är viktigt att barn får uppleva naturen och skapa en positiv relation till den. Utomhuspedagogik med alla sinnen och positiv utevistelse i förskola och skola är en viktig grund för att skapa omtanke om platsen och det ger livslånga minnen.
9. Anpassa kommunikationen utifrån platsen, tidpunkten och aktiviteten
Plats, tid och aktivitet avgör vad som är okej enligt allemansrätten.
- Underlätta för besökarna att ta rätt beslut genom att kommunicera specifikt. Exempel på specifik kommunikation kan vara tips på vad du kan äta i naturen utan att elda om det råder eldningsförbud, eller att använda kikare för att kunna betrakta renar utan att störa.
- Besökaren har ett eget ansvar att bedöma vad som är okej. Allemansrätten bygger på gemensamt ansvarstagande baserat på kunskap och omdöme.
- Se till att besökarna kan få svar på sina frågor när de är ute i naturen. Identifiera områden där det finns extra behov av att kommunicera allemansrätten. Arbeta proaktivt med frågor som kan komma. Skapa specifik information med frågor och svar kopplat till denna plats, just nu.
10. Skapa omtanke om platsen
Det vi känner till och bryr oss om vill vi ta hand om.
- Skapa kommunikation om platsen som väcker känslor och en vilja att ta ansvar och uppleva dess värden. Vi värnar mer om en plats som vi känner till och har en relation till.
- Ofta finns intressanta saker på platsen, som värdefull och känslig natur, spännande historia och berättelser. Lyft gärna platsens hjältar. Det kanske är humlorna och betesdjuren? Eller den som äger skogen?
Kommunikationsmaterial
Kunskapsunderlag
En analys av naturovana friluftsutövares kunskap, attityd och upplevda hinder – både kopplat till att vistas i naturen och till allemansrätten. Naturvårdsverket har beställt analysen. Slutsatser och rekommendationer är till nytta för alla som kommunicerar om allemansrätten.
För dig som undervisar
Här har vi samlat utbildningsmaterial som vänder sig både till dig som undervisar i grundskolan och till dig som jobbar med vuxenutbildning.

Material från andra
Vi är många som informerar om allemansrätten, och det finns flera goda exempel att inspireras av eller att använda i sin egen kommunikation.
Informationsmaterialet nedan står respektive organisation för. Har du frågor kontaktar den som står som avsändare av underlaget. Flera av exemplen är finansierade via Naturvårdsverkets bidrag för att öka kunskapen om allemansrätten.
Hundar i naturen
Allesvansrätten - Svenska Brukshundsklubben
Med Allesvansrätten vill Svenska Brukshundklubben öka kompetensen avseende allemansrätten kopplad till hund och höja kunskapsnivån hos hundägare men också de personer som hundägare möter i sin vardag. På Allesvansrätten finns både digitalt och fysiskt material om allemansrätten och hundar i naturen. Tanken är att materialet ska användas i kursverksamhet mot nyblivna och befintliga hundägare, men den får också gärna användas av hundorganisationer, företag med fokus på hund eller privatpersoner.
Orientering
Hittaut - Svenska Orienteringsförbundet
Svenska Orienteringsförbundet har inom ramen för arbetet med Hittaut tagit fram informativa och roliga filmer på temat ”Vett och etikett när du hittar ut”:
Hittaut bland hus och trädgård
Svenska Orienteringsförbundet har också vidareutvecklat sin Hittautapp och skapat filtreringsfunktioner så att personer med rörelsenedsättning kan finna checkpoints som är tillgänglighetsanpassade.
Ridning
Billdals ridklubb
Billdals ridklubb har under flera år arbetat med att integrera allemansrätten i sin verksamhet. På deras webb hittar du material de har tagit fram och använt sig av när de lärt ut sina elever om allemansrätten. Materialet är fritt att använda men ange Billdals ridklubb som källa.
Allemansrätten (billdalsridklubb.com)
För mer information kontakta Billdals ridklubb.
Värmdö Hästförening
Värmdö Hästförening har med sitt projekt haft sikte på att öka kunskapen och insikten om allemansrätten hos hästägare och ryttare i Värmdö kommun. Föreningen har också arbetat med att utveckla pågående dialog mellan ryttare, markägare och kommunen.
Läs naturen och rid – lär dig mer om Allemansrätten (varmdohast.se)
För mer information kontakta Värmdö Hästförening.
Klättring
Svenska Klätterförbundet
Svenska Klätterförbundet har producerat en kampanj för access, där de bland annat tagit fram en affisch och ett antal filmer för sociala medier. Affischerna finns att se på ett antal klättergym under hösten.
Accesskampanjen (klatterforbundet.se)
För mer information kontakta Svenska Klätterförbundet.
Stockholms Klätterförbund
Grundtanken bakom projektet är att klättring ska fortsätta vara en del av ett positivt nyttjande av naturen i stället för ett utnyttjande. Projektet vill sprida information om vad allemansrätten omfattar och inte omfattar, arbeta med accessfrågor i Stockholmsregionen samt informera om accessproblem, restriktioner för klättring på grund av djur- och naturskydd, markägares rättigheter med mera.
Nationalpark, naturreservat eller natura 2000 - de viktigaste begreppen förklarade (stkf.se)
För mer information kontakta Stockholms Klätterförbund.
Cykling
Broschyr om cykling och allemansrätten - Cykelfrämjandet
Cykelfrämjandet har tagit fram en broschyr om allemansrätten och cykling. Ladda ner broschyren, dela vidare eller spara till nästa cykeläventyr.
Budskapsplattform för cykling och allemansrätten - Cykelfrämjandet
Cykelfrämjandet representerar alla Sveriges cyklister och vill göra cykling tillgängligt för fler. Cykelfrämjandet har arbetat fram en budskapsplattform och skapat kommunikationsmaterial med syfte att med cyklister och andra utövare kommunicera vikten av att förstå och följa allemansrätten för att uppnå ett mer hållbart friluftsliv.
Fiske
Broschyr om allemansrätten och fiske - Sportfiskarna
Sportfiskarna har tagit fram informationsbroschyr om fiske och allemansrätten på 19 språk.
Filmer om fiske och allemansrätten - Sportfiskarna
Fisket i sig ingår inte i allemansrätten men allemansrätten är viktig för fisket. Sportfiskarna har tagit fram sex nya filmer med kända fiskeprofiler om vad som är viktigt att tänka på när du är i naturen och fiskar:
Paddling
Svenska Kanotförbundet
Svenska Kanotförbundet har med stöd av Naturvårdsverkets bidrag tagit fram klistermärken som riktar sig speciellt till barn och unga med olika budskap om hur paddlare kan visa hänsyn till naturen och en allväderstavla om allemansrättens principer som delats ut till Godkända Kanotcentraler.
Svenska Kanotförbundets material om allemansrätten (kanot.com)
Allemansrätten och paddling - att tänka på (kanot.com)
Kontakta Svenska Kanotförbundet om du har frågor eller vill beställa materialet.
Övrigt
Visit Sweden
Visit Sweden och Naturvårdsverket har tagit fram filmer om allemansrätten på engelska. Filmerna är fria för alla att ladda ner, lägga upp och sprida i sina kanaler:
För spridning: Information om allemansrätten (visitsweden.se)
Håll Sverige Rent
Här hittar du filmer och kan testa dina kunskaper om allemansrätten. Informationen är både för barn, vuxna och på olika språk. Håll Sverige Rent har på uppdrag av Naturvårdsverket drivit informationskampanjen Var rädd om din arena. Syftet med kampanjen var att öka kunskapen om allemansrätten och minska nedskräpningen i naturen.
Giftiga svampar
Informationsmaterial om giftiga svampar riktat till de som inte har svenska som modersmål.
Varför är det viktigt att kommunicera om allemansrätten?
Många friluftsaktiviteter sker på privat mark med allemansrätten som grund.
Allemansrätten är en unik möjlighet som bygger på att vi tillsammans tar ansvar. Därför behöver kunskapen om allemansrätten finnas brett i hela samhället, det gäller både rättigheter och skyldigheter. För att kunskapen ska bestå och öka behöver vi kontinuerligt utveckla informationen så att den passar för nya målgrupper och kanaler samt nya typer av friluftsliv. Här behöver många bidra; myndigheter, intresseorganisationer, föreningar, skolan, besöksnäringen med flera. Naturvårdsverket välkomnar därför att många kommunicerar om allemansrätten.
För att skapa kraft och igenkänning i kommunikationen är det viktigt att vi strävar efter att hålla fast vid samma grundbudskap och ett enhetligt sätt att kommunicera allemansrätten. Att skapa positiva associationer kring allemansrätten bidrar till att vi blir engagerade i att ta till oss kunskap, tycker att allemansrätten är viktig och även visar ett hänsynsfullt beteende.
Även om vissa aktiviteter inte är direkt förbjudna i lag så kan det ändå vara oklart om de omfattas av allemansrätten. För att underlätta för mottagaren att ta rätt beslut behöver vi anpassa kommunikationen utifrån den specifika platsen, tidpunkten och aktiviteten.
Vad vill vi uppnå med vår kommunikation om allemansrätten?
Kommunikationen ska leda till att kunskapen om allemansrätten är god och finns brett i hela samhället. Det gäller både rättigheter och skyldigheter. Att skapa positiva associationer kring allemansrätten bidrar till att vi blir engagerade i att ta till oss kunskap, tycker att allemansrätten är viktig och även visar ett hänsynsfullt beteende.
Kommunikation om allemansrätten ska bidra till att:
- Fler människor väljer att vara ute i naturen.
- Fler människor känner sig hemma i naturen.
- Problem med skador och störningar minskar.
Det lägger grunden för ett hållbart friluftsliv.
Många behöver bidra
Vi är många som kan bidra till att kunskapen om allemansrätten är god. Vissa organisationer har möjlighet att kommunicera övergripande om allemansrätten och nå många. Andra bedriver sin verksamhet nära målgrupperna och har möjlighet att nå dem direkt genom nära aktiviteter där kunskap omsätts till handling. Alla roller är lika viktiga.
Frågor och svar
Vad går det nya ut på?
Tonaliteten i kommunikationen om allemansrätten ska sträva efter att få människor att känna att de gör rätt, och att det är enkelt och självklart att göra det. Målet är inte enbart att informera, utan att kommunikationen ska kunna leda till ökad kunskap, en positiv attityd till att följa allemansrätten och att detta ska leda till ett hänsynsfullt beteende.
De flesta människor vill vara någon som är bra på det den gör, inte någon som behöver bli uppläxad. Vi vill därför uppmuntra hellre än att komma med pekpinnar. Forskare i miljökommunikation menar att det är ett effektivare sätt att få människor att till sig budskap.
Att kommunicera allemansrätten - intervju med kommunikationsforskaren Lars Hallgren (slu.se)
Skyldigheterna då?
Att vi har en positiv tonalitet betyder inte att vi undviker att kommunicera om skyldigheter. Men istället för att fokusera på vad som är förbjudet eller fel, vilket kan vara svårt att ta till sig för den enskilde friluftsutövaren, lyfter vi fram vad som är ett önskvärt beteende, tips och råd på hur vi gör rätt samt hur vi undviker att göra fel. Forskare i miljökommunikation menar att det är ett effektivare sätt att få människor att till sig budskap.
Till exempel kan ”det är förbjudet att skräpa ner i naturen” kommuniceras med tipset ”ta med dig en skräppåse, så blir det enkelt att få med sig skräp och slänga det på rätt ställe”. Kommunikation om eldningsförbud kan på samma sätt innehålla tips på matsäck som inte kräver eld.
Att kommunicera allemansrätten - intervju med kommunikationsforskaren Lars Hallgren (slu.se)
Flera språk?
Inför sommaren 2025 kommer Naturvårdsverket att ta fram foldrar på många språk. De kommer att finnas för alla som vill att själva skriva ut eller läsa digitalt. Vi tar även fram handböcker på lättläst svenska och på engelska. De trycks och kommer att finnas för beställning i vår webbshop,
Finns ordbilden att använda separat?
Ordbilden ”Det är lätt att göra allemansrätt” och stickers finns bara i det färdiga materialet och inte för separat användning. Det finns tre bilder med ordbilden i som man kan använda för att berätta om satsningen i egna kanaler.
Får man lägga in egen logga?
Det färdiga materialet ska inte ändras. När materialet för sociala medier används så blir era konton såklart avsändare, och ni kan anpassa texten i caption efter er verksamhet.
I vilka sociala medier kan materialet användas?
Materialet är främst anpassat till Instagram och Facebook, men det finns inga hinder för att använda det i andra kanaler.
Är det olika format för sponsrade och osponsrade inlägg?
Meta (Instagram, Facebook) har olika rekommendationer på format beroende på om inläggen ska gå som organiska/osponsrade eller om de ska sponsras. Dessutom kapar Meta automatiskt sponsrade inlägg till formatet 1:1 i flödet, så används format 4:5 där är risken att text och/eller ordbild kapas mitt i.
Följ rekommendationerna nedan när ni lägger ut inlägg, så kommer de fungera som allra bäst.
Sponsrade inlägg:
Grafiska
Flöde: 1:1
Stories: 9:16
Enkel
Flöde: 1:1
Stories: 9:16
Karuseller
Flöde: 1:1
Stories: 9:16
Rörliga
Flöde: 4:5
Stories: 9:16
Osponsrade/organiska inlägg:
Grafiska
Flöde: 4:5 eller 1:1
Stories: 9:16
Enkel
Flöde: 4:5 eller 1:1
Stories: 9:16
Karuseller
Flöde: 4:5 eller 1:1
Stories: 9:16
Rörliga
Flöde: 4:5
Stories: 9:16
Är inläggen tillgängliga?
Om man vill tillgänglighetsanpassa bilden för exempelvis människor med synnedsättning, genom att förklara vad den visar, behöver man själv göra det vid publicering i sociala medier genom att skriva en alt-text via avancerade inställningar. Med tanke på tillgänglighet har vi ökat kontrasterna i bilderna genom att göra bilden under texten mörkare.
Texterna i bild är dock inte avgörande för att förstå vad inlägget handlar om, utan den viktigaste texten står i caption, det vill säga hur man gör rätt. Det har personer med exempelvis en synnedsättning oftast själva verktyg för att göra.
När finns material på plats?
Det nya materialet som vi tar fram 2025 kommer att vara färdigt under april.
Tidigare material samlas här:
Informationsmaterial om allemansrätten
Handbok, affisch och samtalskort finns att beställa i tryckt format. Du kan även skriva ut materialet själv, eller använda det digitalt. För sociala medier finns färdiga inlägg och ett quiz.
Du kan även ta fram eget material.
Stöd för att ta fram eget materiel om allemansrätten
Kostar det tryckta materialet?
Allt material är gratis. Eventuellt tillkommer en kostnad för frakt i ett senare skede.
Finns det mallar?
Det finns inga mallar att använda för att ta fram eget material. Däremot finns stöd i form av budskap, tonalitet och checklista för alla att använda. Texterna i Naturvårdsverkets material kan man även använda i sin egen kommunikation.
Finns det bidrag att söka hos Naturvårdsverket?
Naturvårdsverket har under flera år fördelat bidrag till ideella organisationer för att sprida kunskap om allemansrätten. På grund av minskade anslag finns denna möjlighet inte 2025.
Hitta vidare
Naturvårdsverkets roll
Naturvårdsverket är den myndighet som har övergripande ansvar att arbeta med och skapa förutsättningar för friluftsliv. Allemansrätten är en grundförutsättning för friluftslivet och Naturvårdsverket tar därför en ledande roll i vägledning och kommunikation kring allemansrätten. Naturvårdsverket tar fram informationsmaterial samt råd och riktlinjer som andra kan använda, sprida och vid behov anpassa.