Översyn av områden av riksintresse

Granskad: ‎den ‎3‎ ‎juni‎ ‎2024

Naturvårdsverket redovisade den 15 september 2021 ett regeringsuppdrag om att göra en översyn av anspråk på områden av riksintresse.

Regeringen gav i början av 2020 Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet, Statens energimyndighet, Tillväxtverket och Trafikverket (riksintressemyndigheter) i uppdrag att tillsammans med Boverket som samordnande myndighet göra en översyn av sina respektive anspråk på områden av riksintresse.

I uppdraget ingick att se över och precisera kriterierna för vilka områden som ska anses vara av riksintresse enligt 3 kap. 6–8 §§ miljöbalken, och utvärdera om de nuvarande anspråken på områden av riksintresse enligt 3 kap. 6–8 §§ miljöbalken motsvarar de kriterier som tas fram och ta ställning till om dessa anspråk behöver ändras. Sammantaget skulle översynen leda till en kraftig minskning av såväl antalet anspråk på områden av riksintresse som dessa områdens samlade areella utbredning.

Naturvårdsverket redovisade 20 november 2020 den första delen i regeringsuppdraget. Det handlade om att se över och precisera kriterierna för vilka områden som ska anses vara av riksintresse för naturvård och för friluftsliv enligt 3 kap. 6 § miljöbalken.

Naturvårdsverket redovisade den 15 september 2021 den andra delen i regeringsuppdraget. Det handlade om att utvärdera om de nuvarande anspråken på områden av riksintresse enligt 3 kap. 6 § miljöbalken motsvarar de kriterier som tas fram och ta ställning till om dessa anspråk behöver ändras. Del 2 av uppdraget har genomförts med stöd av två länsstyrelser: länsstyrelserna i Västerbottens och Västra Götalands län. Dessa så kallade pilotlän har utifrån Naturvårdverkets metodvägledningar gjort en analys av nuvarande riskintresseanspråk och levererat förslag till nya avgränsningar av riksintresseområden för naturvård respektive friluftsliv samt en samlad analys av hur metodvägledningar inklusive preciserade kriterier fungerar.

Naturvårdsverket har genomfört en översyn av kriterier och analyserat hur de förhåller sig till förarbeten. Kriterierna för både riksintresse för naturvård och riksintresse för friluftsliv stämmer väl med förarbeten, och under uppdraget har bara vissa mindre justeringar i kriterieformuleringar som föreslagits. Naturvårdsverket ser att det är främst en översyn av gränser, tillämpning av kriterierna och ett tydliggjort och uppdaterat nationellt urval som är en relevant väg för att åstadkomma arealminskningarna.

Naturvårdsverket bedömer att det finns behov av att aktualisera de nuvarande anspråken på områden av riksintresse för naturvård enligt 3 kap. 6 § miljöbalken, genom en nationell översyn av riksintresse för naturvård. Naturvårdsverket konstaterar att det finns ett betydande arbete att göra vad gäller aktualisering av gränser men även vad gäller det nationella urvalet av områden.

Naturvårdsverket konstaterar att ett samlat nationellt urval inte har genomförts för dagens riksintresseanspråk gällande områden för friluftsliv. Som ett led i arbetet med det nationella urvalet kommer Naturvårdsverket att tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten behöva utveckla och tydliggöra vari det nationella intresset består. Detta kräver dock ett utvecklingsarbete utifrån ett bredare perspektiv och utifrån dialog med fler länsstyrelser.

Redovisning

Naturvårdsverkets delredovisning finns i Boverkets samlade rapport till regeringen (se kapitel 7 Riksintresse för naturvård och kapitel 9 Riksintresse friluftsliv):

Översyn kriterier riksintressen på Boverkets webbplats

Naturvårdsverkets redovisning av del 2 av uppdraget:

Översyn av kriterierna för och anspråken på områden av riksintresse (pdf 582 kB)

Se även:

Slutredovisning av regeringsuppdraget på Boverkets webbplats

Kontakt