Att främja en mer effektiv och enhetlig tillsyn enligt miljöbalken

Granskad: ‎den ‎28‎ ‎februari‎ ‎2024

Naturvårdsverket har i samverkan med Folkhälsomyndigheten, Havs- och vattenmyndigheten, Jordbruksverket, Kemikalieinspektionen samt länsstyrelserna arbetat med regeringsuppdraget under 2020-2023.

I uppdraget ingick att utveckla samarbetsformer och genomföra åtgärder i enlighet med detta uppdrag i syfte att främja en mer enhetlig och effektiv tillsyn enligt miljöbalken.

Regeringsbeslut (pdf) 

Här redovisar vi de viktigaste resultaten av uppdraget. För vidare läsning se slutredovisningen samt bilagor. 

Resultat 

Uppdraget har två förslag till regeringen för fortsatt arbete:

  • Myndigheternas förslag: Regeringen ger berörda myndigheter i uppdrag att genomföra de aktiviteter som finns redovisade i planen för ökad digitalisering av tillsynsvägledning och tillsyn enligt miljöbalken. 

    Länsstyrelsernas deltagande i uppdraget ska samordnas av Länsstyrelsen i X län. Naturvårdsverket föreslås samordna uppdraget mellan Länsstyrelse i X län och övriga berörda myndigheter. 
  • Myndigheternas förslag: Kriterierna för kompetens införs som en ny bestämmelse i miljötillsynsförordningen.

Uppdraget är redovisat i tre olika deluppdrag. Nedan sammanfattar vi de olika deluppdragen. För ytterligare läsning se respektive bilaga. 

Arbetsmodell för framtagande av nationell tillsynsstrategi

Uppdraget bestod i att ta fram en arbetsmodell som beskriver tillvägagångssättet vid utarbetandet av en nationell tillsynstrategi. En nyhet i kommande strategiperiod är att tillsynsstrategin kommer innehålla fokusområden som fokuserar på att stärka tillsynsmyndigheternas förmåga att genomföra sitt tillsynsuppdrag. Arbetsmodellen beskriver vidare: 

  • Formerna för samverkan för att ta fram den nationella tillsynsstrategin. 
  • Hur tillsynsmyndigheterna genom ett remissförfarande kommer att kunna ge inspel och synpunkter och därmed påverka urvalet och utformningen av tillsynsstrategins fokusområden. 

I uppdraget har även ingått att överväga hur lång period tillsynsstrategin och tillsynsvägledningsplanerna enligt 3 kap. 17 § miljötillsynsförordningen (2011:13), ska omfatta. Det har resulterat i att en strategiperiod nu är 4 årig och tillsynsvägledningsplanerna ska omfatta en period om två år.

Plan för ökad digitalisering av tillsynsvägledning och tillsyn

Uppdraget har varit att ta fram en plan för ökad digitalisering som, med beaktande av säkerhetsskyddslagen (2018:585), kan leda fram till nya arbetssätt och digitala lösningar för både tillsynsvägledning, tillsyn och rapportering.

Den framtagna planen för ökad digitalisering syftar till att:

  • Säkerställa framtida samverkan mellan de utpekade myndigheterna.
  • Ange vilka resurser som krävs för det fortsatta arbetet mot målbilderna.
  • Tydligt kommunicera hur arbetet framåt, mot de två framtagna målbilderna, kan se ut.

Deltagande myndigheter har tagit fram en målbild för respektive delprojekt. Målbilden som gäller råd och stöd, beskriver att alla som arbetar med tillsyn enkelt och samlat ska hitta tillsynsvägledning och övrigt stöd. Den andra målbilden beskriver införandet av en digital och automatiserad inrapportering av uppgifter för uppföljning.

Deltagande myndigheter har bett regeringen om ett förnyat uppdrag för att genomföra de aktiviteter som finns beskrivna i planen.

Samlad nationell uppföljning och utvärdering

Uppdraget har varit att föreslå åtgärder för att ytterligare utveckla en samlad uppföljning av tillsynen och redovisningen av denna. En samordnad digitalisering av tillsynsuppgifter är en viktig förutsättning för en kostnadseffektiv uppföljning.

Vi har gjort en kartläggning av de behov av uppföljning och utvärdering som har identifierats. Vi har också påbörjat ett arbete med att ta fram lämpliga indikatorer som direkt eller indirekt påverkar genomförandet av tillsynen.

Kriterier för kompetens

Uppdraget har varit att ta fram förslag på kriterier för kompetens med tillhörande konsekvensutredning samt en plan för fort- och vidareutbildning för dem som arbetar med tillsyn enligt miljöbalken. Planen för fort- och vidareutbildning omfattar områden som är gemensamma för all tillsynspersonal, och syftar till att underlätta möjligheten till kompentensutveckling för personer som arbetar med tillsyn. 

Uppdraget föreslår till regeringen att kriterier för kompetens införs som en bestämmelse i miljötillsynsförordningen.

Samverkan en framgångsfaktor

Ett annat resultat av regeringsuppdraget är att samverkan mellan deltagande myndigheter utvecklats vilket har varit en framgångsfaktor.

Webbinarium den 7 februari 2024

Kontakt

Stefan Engblom, processledare

stefan.engblom@naturvardsverket.se