Utsläppshandelssystem för utsläpp från vägtransporter och byggnader

Granskad: ‎den ‎15‎ ‎november‎ ‎2023

Naturvårdsverket föreslår författningsändringar inför införandet av utsläppshandelssystem för utsläpp från vägtransporter och byggnader samt vissa andra utsläpp (kallat ”ETS 2”). Uppdraget slutredovisades till Klimat- och näringslivsdepartementet den 13 november 2023.

EU:s utsläppshandelssystem EU ETS har reviderats, som en del av lagstiftningspaketet för att nå EU:s skärpta klimatmål till 2030 vilket ingår i det så kallade Fit for 55-paketet. Utsläppshandelsdirektivet har ändrats vilket innebär bland annat att ett nytt utsläppshandelssystem etableras för byggnads- och vägtransportsektorerna samt mindre industrier. Regeringen uppdrog den 23 mars 2023 åt Naturvårdsverket att föreslå och analysera nödvändiga författningsändringar för att införa det nya utsläppshandelssystemet i Sverige.

Naturvårdsverkets förslag

Naturvårdsverket föreslår bland annat:

  • Ändringar i utsläppshandelslagen för att bland annat definiera verksamhet som är att beteckna som bränsleverksamhet som ska innebära skyldigheter enligt ETS 2. 
  • Ändringar i utsläppshandelsförordningen för att bestämma vilka krav som ska gälla i fråga om tillstånd till utsläpp av växthusgaser, övervakning och rapportering, krav på utsläppsrätter med mera. 
  • Författningsförslaget innehåller också en ny bilaga till förordningen, med beskrivning av vilka användningar av bränslen för förbränning inom vissa sektorer ska omfattas av ETS 2. Det betyder att när bränslen tillgängliggörs för förbränning inom dessa sektorer ska det omfattas av utsläppshandelssystemet. 
  • Att Naturvårdsverket blir tillståndsmyndighet för ETS 2.

Författningsändringarna föreslås träda i kraft den 30 juni 2024, men med övergångsbestämmelser vad gäller rapportering och överlämning av utsläppsrätter.

Förslagen på lagändringar rör även bemyndiganden till regeringen att meddela föreskrifter i fråga om den som bedriver bränsleverksamhet. 

Konsekvenser av genomförandet

Genomförandet av ETS 2 i Sverige, enligt Naturvårdsverkets förslag, innebär konsekvenser i form av nya och utökade administrativa bördor i första hand på företag som tillgängliggör bränslen för konsumtion. Sådana företag blir direkt berörda av nya krav på att årligen verifiera och rapportera utsläpp samt överlämna utsläppsrätter. Vi bedömer att kostnaden för utsläppsrätter i praktiken i de flesta fall kommer att överföras på de sektorer som är slutanvändare av de bränslen som omfattas av systemet. Eftersom utsläppen från vägtransporter står för den största delen av de utsläpp som ska omfattas av ETS 2 kommer en stor del av kostnaden för utsläppsrätter att hamna på användare av bränslen för vägtransporter.

Vi bedömer att omfattningen av vilka sektorer som ska ingå i utsläppshandelssystemet i Sverige har stor betydelse för både företagens och myndigheternas administration av systemet. Naturvårdsverket anser att det finns starka skäl för en så kallad opt-in av ytterligare bränsleanvändning utöver den som obligatoriskt ingår, för att förenkla övervakning och rapportering av utsläppen.

Naturvårdsverket ser att det kommer behövas fortsatta analyser och bedömningar av på vilket sätt som implementeringen bör ske i Sverige, med hänsyn till att vissa frågor om hur ETS 2 ska fungera i praktiken ännu inte har klargjorts från EU-nivå. Det kan även tillkomma behov att ta fram föreskrifter eller förslag på ytterligare författningsändringar.

Redovisning

Flera uppdrag som berör EU ETS

Uppdraget har skett delvis parallellt med uppdraget att "Föreslå författningsändringar för att genomföra ändringar i EU ETS 1" och uppdraget "Underlag för ökad klimatambition på EU-nivå" som har handlat om att löpande analysera klimatförslag.

Föreslå författningsändringar för att genomföra ändringar i EU ETS 1

Underlag för ökad klimatambition på EU-nivå

Kontakt