Bidrag

Organisering av vandringsleder

Granskad: ‎den ‎19‎ ‎november‎ ‎2024

Nu kan de aktörer som vill stärka arbetet med vandringsleder söka bidrag från Naturvårdsverket. Ansök senast den 9 januari 2025 för att få ta del av de medel vi fördelar under 2025.

Vem får söka?

En offentlig regional aktör som antagit rollen som regional eller tematisk ledsamordnare eller har ambitionen att anta denna roll.

Vad kan jag söka för?

Stärkt regional eller tematisk organisering och samordning av vandringsleder där staten inte är huvudman. Finansieringsgrad 70 procent.

Ansökningsperiod

Ansökan sker senast den 9 januari 2025.

Under förutsättning att medel finns tillgängliga under 2025 planerar Naturvårdsverket att fortsatt fördela medel för att stärka samordningen och organiseringen av vandringsleder där staten inte är huvudman.

Syfte och målsättning

För att uppnå målsättningen med en långsiktigt hållbar och kvalitetssäkrad ledinfrastruktur behövs samverkan, samordning och utveckling av arbetet med vandringsleder – till gagn för såväl friluftsliv, hälsa, besöksnäring och utveckling av attraktiva platser. 

Syftet med bidraget är att stärka regional och tematisk organisering och samordning av vandringsleder där staten inte är huvudman. 

Regional organisering är en förutsättning för en fungerande Nationell samverkansmodell för vandringsutveckling. Samverkansmodellen ger förutsättningar för tillämpning, förvaltning och utveckling av Nationellt ramverk för vandringsleder på såväl lokal som regional och nationell nivå, genom representantskap i alla led.

Mottagande part ska aktivt utveckla en regional eller tematisk långsiktig organisering och samordning. I den mån den sökande har tematiskt fokus behöver ändå regional samverkan främjas som en del i arbetet.

Vem får söka?

En offentlig regional eller nationell aktör som antagit rollen som regional eller tematisk ledsamordnare eller har ambitionen att anta denna roll. Det kan vara en befintlig aktör som vill stärka och utveckla redan befintlig organisering eller en aktör som vill utveckla nya former för samordning i sin region eller tematik.

Aktörer som bidrar till att stärka den regionala eller tematiska ledsamordningen men som inte är eller inte strävar mot att anta rollen som regional eller tematisk ledsamordnare har endast möjlighet att beviljas bidrag om ansökan sker tillsammans med regional eller tematisk ledsamordnare. 

Vad kan jag söka för?

Flera olika typer av insatser kan rymmas inom syftet att stärka regional eller tematisk organisering av vandringsleder. Den som söker medel ska arbeta utifrån Nationellt ramverk för vandringsleder:

Nationellt ramverk för vandringsleder (ramverkvandring.se)

De sökta medlen kan till exempel gå till

  • kostnader för förankringsarbete och nätverksskapande
  • avtal mellan parter och överenskommelser som bidrar till att uppfylla bidragets syfte
  • kompetenshöjande insatser så som relevanta konferenser, workshops, utbildningar, resor, studiebesök etcetera 
  • process- och/eller projektledning inklusive verktyg för detta
  • digitalt eller tryckt material relevant för samordning och organisering.

Så bedömer vi ansökningarna

Naturvårdsverket prioriterar medelsfördelning utifrån de ansökningar som inkommer. Vid bedömningen av inkomna ansökningar gör Naturvårdsverket prioriteringar utifrån hur väl de uppfyller syftet med bidraget inklusive nedanstående kriterier:

  • tydlig plan och förmåga att skapa och/eller bibehålla en långsiktig organisering och samordning av vandringsleder på regional eller tematisk nivå. 
  • förmåga att genomföra de planerade aktiviteterna, samt
  • hur de planerade aktiviteterna bidrar till Nationell samverkansmodell för vandringsutveckling

Naturvårdsverket förbehåller sig rätten att bevilja en mindre summa än den som ansökts. 

Nationellt ramverk för vandringsleder (ramverkvandring.se)

Nationell samverkansmodell för vandringsutveckling (pdf)

Finansieringsform

För utlysningen 2025 krävs medfinansiering med 30 procent. Bidraget för organisering av vandringsleder från Naturvårdsverket får täcka högst 70 procent av de totala stödberättigade kostnaderna. Den resterande delen, alltså 30 procent, av den totala projektkostnaden ska medfinansieras av den sökande. Medfinansiering avser alltså den del av kostnaden för ett projekt, som inte täcks av bidraget.

Medfinansieringsgraden för bidrag för organisering av vandringsleder planeras öka enligt följande:

2025 – 30 procent medfinansieringsgrad

2026 – 50 procent medfinansieringsgrad

2027 – 70 procent medfinansieringsgrad

Följande typer av medfinansiering är godkända:

  • Kontanta medel
  • Egen arbetsinsats

Bidragsmottagare och projektets ingående parter kan medfinansiera genom kontanta medel eller genom egen arbetsinsats, dvs. redovisad arbetstid (lönekostnader plus sociala kostnader minus OH). När det gäller medfinansiering i form av löner så ska bara den faktiska lönekostnaden beräknas, dvs lön och lönekostnadspåslag (sociala avgifter, pension mm) och ingen overhead eller vinstmarginal.

Maximalt bidrag är 70 procent av projektkostnaderna för 2025. Den resterande delen av den totala projektkostnaden kan finansieras av den sökande eller via andra finansiärer, som till exempel statliga myndigheter, kommuner, stiftelser, föreningar, enskilda personer eller företag. Kontanta medel kan komma från vinstdrivande företag så länge syftet med projektet och åtgärderna inte är vinstdrivande. 

Medfinansiering avser alltså den del av kostnaden för ett projekt, som inte täcks av bidraget. Inom ett projekt kan det finnas åtgärder som är finansierade med bidrag till 100 procent och åtgärder som det inte alls söks bidrag för. Det viktiga är att den totala bidraget från Naturvårdsverket inte överstiger 70 procent av kostnaden för hela projektet.

I beräkningen av summan av kostnaderna för samtliga åtgärder (det vill säga både åtgärder som täcks av bidrag för organisering av vandringsleder och åtgärder som täcks genom medfinansiering) får endast medräknas kostnader för bidragsberättigade åtgärder. Det måste alltså röra sig om åtgärder som anges i utlysningstexten.

Medfinansiering utgör minst 30 procent av kostnaderna i ett projekt. Maximalt bidrag är således 70 procent av projektkostnaderna. Om de faktiska kostnaderna understiger 70 procent får bidraget inte överstiga de faktiska kostnaderna. Skulle bidraget överstiga de faktiska kostnaderna i ett sådant exempel skulle projektet gå med vinst, vilket inte är tillåtet.

Exempel på vad som inte kan räknas som medfinansiering

  • Upplåtelse av boende eller lokal kan inte räknas in. 
  • Det går inte att medfinansiera med en uppskattad offertkostnad.
  • Medfinansiering får inte komma från användaravgifter för nyttjande av led.

Exempel på ansökan

En aktör söker bidrag för ett projekt som kostar 550 000 kr, varav:

  1. 250 000 kr i för lön till projektledare
  2. 150 000 (inköpta tjänster t. ex. processkonsult m.m.)
  3. 50 000 kr för regional konferens, resor och studiebesök.

Projektets totalsumma och bidragsberättigade åtgärder är 550 000 kr. Bidragsbelopp maximalt 385 000 kr. Medfinansiering sker med 165 000 kr genom arbetad tid i projektet. 

Ekonomisk uppföljning av projekt

 Uppföljning av medfinansiering i form av nedlagd tid i projektet (arbetstid) görs med hjälp av tidredovisning. Tidsredovisningen ska kunna styrkas av de personer som har deltagit i projektet. Om inte något tidredovisningssystem används kan man använda en projektdagbok. Om det är en enskild firma som går in med medfinansiering i form av arbetstid, och där denne inte regelmässigt tar ut en lön, kan en rimlighetsbedömning av lönekostnaden i projektet göras. 

Medfinansiering i form av kontanta medel ska kunna styrkas med till exempel ekonomisk redovisning, kvitton eller fakturor. Det kan till exempel vara kvitton för inköp, resekostnader eller drivmedel. Offerter kan däremot inte ses som tillräckligt underlag för att styrka kostnader. Företag kan därmed inte medfinansiera med en uppskattad offertkostnad.

Bidraget utbetalas i samband med att Naturvårdsverket har fattat beslut.

Så ansöker du

Fyll i ansökningsblanketten nedan och skicka den till Naturvårdsverket senast den 9 januari 2025.

Ansökningsblankett (docx)

Medfinansieringsintyg (docx)

Skicka ansökan till:

registrator@naturvardsverket.se

Eller med post till:

Naturvårdsverket

106 48 Stockholm

Ansökan ska vara märkt NV-08372-24.

Begränsningar

  • Bidragsmedel som stödmottagaren tar emot får inte användas inom ramen för ekonomisk verksamhet, dvs. all verksamhet som går ut på att erbjuda varor och tjänster på en marknad. Detta för att undvika att det blir ett otillåtet statsstöd, dvs. när statliga medel används på ett sätt som riskerar att snedvrida konkurrensen.

Bidraget får inte användas till

  • anläggning av ny vandringsled i terräng 
  • skötsel- och/eller underhållsåtgärder på eller i anslutning till vandringsled
  • marknadsföring av vandringsled, samt
  • ersättning till markägare.

Redovisning och förbrukning av medel

Uppdaterad information kommer under hösten 2025.

Möjlighet till fortsatt bidrag

Förutsatt att regeringens aviserade långsiktiga satsning på vandringsleder fortlöper har Naturvårdsverket för avsikt att fortsätta fördela bidragsmedel till vandringsleder där staten inte är huvudman kommande år.  

Bakgrund

Naturvårdsverket ska enligt uppdrag utveckla samordningen om vandringsleder i landet tillsammans med andra huvudmän.

Naturvårdsverket har ett samordningsansvar för vandringsleder där staten inte är huvudman. Med Naturvårdsverkets samordnade roll är syftet att stödja ledsamordnare, ledansvariga och ledförvaltare i arbetet med långsiktigt hållbara vandringsleder till förmån för såväl friluftsliv, hälsa och attraktiv platsutveckling. 

Naturvårdsverket har, tillsammans med andra nyckelaktörer, arbetat fram en Nationell samverkansmodell för vandringsutveckling. Samverkansmodellen ger förutsättningar för tillämpning, förvaltning och utveckling av Nationellt ramverk för vandringsleder på såväl lokal som regional och nationell nivå genom att tydliggöra rollfördelning, arbetssätt och årsprocess för parterna.

Förutsättningen för att Nationell samverkansmodell för vandringsutveckling och därmed Nationellt ramverk för vandringsleder ska fungera är att det finns en fungerande organisering och samordning på regional nivå. Med detta på plats ges Naturvårdsverket bättre förutsättningar i uppdraget och ansvaret som nationell samordnare. 

I enlighet med den särskilda satsning på vandringsleder och fjälleder som regeringen aviserat mellan 2022–2027 fördelar Naturvårdsverket medel till vandringsleder där staten inte är huvudman för att stärka organiseringen och samordningen av dessa leder. Bidraget har medfört att ansvarsförhållanden tydliggjorts och det regionala och tematiska arbetet med vandringsleder har stärkts, vilket i sin tur bidrar till en långsiktigt hållbar infrastruktur för vandringsleder i hela landet.

Naturvårdsverket är personuppgiftsansvarig och behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsregler. Du har rätt att begära tillgång till och rättelse eller radering av dina personuppgifter eller begränsning av behandling som rör dig. Du har även rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter. 

Information om dina rättigheter och kontaktuppgifter till Naturvårdsverkets dataskyddsombud

Integritetsskyddsmyndigheten är ansvarig tillsynsmyndighet för personuppgiftsbehandling och dataskydd. Du kan vända dig dit om du har klagomål rörande dina rättigheter. Du kan också alltid kontakta Naturvårdsverkets dataskyddsombud.

Kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (imy.se)

Ändamål och rättslig grund för behandlingen

Naturvårdsverket ser behov av ett kontinuerligt stöd för regional organisering av vandringsleder där staten inte är huvudman och delar ut bidrag enligt anslag 1:3 regleringsbrevet för 2022.

Som en del av detta arbete behandlar Naturvårdsverket personuppgifter för att handlägga, följa upp och kommunicera i bidragsärenden rörande organisering av vandringsleder.

Kontaktuppgifter till bidragstagare kan även komma att delas mellan de som har beviljats medel i syfte att öka samverkan och samordning i enlighet med bidragets syfte. Kontaktuppgifterna delas genom e-postutskick.

Handläggning av bidrag sker enligt den rättsliga grunden myndighetsutövning, artikel 6.1e, dataskyddsförordningen.  Kommunikation sker enligt den rättsliga grunden uppgift av allmänt intresse, artikel 6.1e. 

Dataskyddsförordningen i fulltext, Artikel 6 (imy.se)

Kategorier av personuppgifter

De kategorier av personuppgifter som behandlas är för- och efternamn, e-postadress, telefonnummer, titel, organisatorisk tillhörighet, signatur samt diarienummer i Naturvårdsverkets dokument- och ärendehanteringssystem. 

Automatiserat beslutsfattande, inklusive profilering

Personuppgiftsbehandlingen innebär inte automatiserat beslutsfattande.

Mottagare av personuppgifter

Utöver handläggare inom Naturvårdsverket samt andra bidragstagare kommer även Naturvårdsverkets leverantörer av IT-tjänst samt IT-drift och förvaltning att ha tillgång till dina personuppgifter för att utföra sina uppdrag.

Uppgifter som lämnas in till Naturvårdsverket blir allmänna handlingar hos myndigheten och kan därmed begäras ut enligt tryckfrihetsförordningen. Om personuppgifter finns i en allmän handling kan de som begär ut denna ta del av dessa personuppgifter om personuppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Naturvårdsverket gör alltid en sekretessprövning innan myndigheten lämnar ut allmänna handlingar.

Överföring av personuppgifter till tredje land

Överföring av personuppgifter till tredje land utanför EU/EES sker inte. 

Hur länge behandlar Naturvårdsverket personuppgifterna?

Handlingar i ärendet som inte ska bevaras gallras vid inaktualitet, dock senast när ärendet avslutas. Inkomna och skickade e-postmeddelanden, inklusive bilagor, vars informationsinnehåll är av tillfällig eller ringa betydelse och som saknar vikt för verksamheten gallras när handlingarna inte längre behövs i verksamheten.

Undantaget från gallring är de personuppgifter som registreras i ärende i Naturvårdsverkets dokument- och ärendehanteringssystem. Dessa kommer att bevaras i myndighetens e-arkiv.