Utlysning och anbud

Granskad: ‎den ‎24‎ ‎oktober‎ ‎2024

Under utlysningsperioden har du möjlighet att lämna anbud på publika laddningsstationer i ett visst område och på så vis ansöka om investeringsstöd från Klimatklivet. Anbud lämnas in via länsstyrelsens e-tjänst.

Informationen på den här webbsidan uppdateras inför varje ny utlysning.

Kartverktyg

Var behövs fler publika laddningsstationer?

Klimatklivet har tagit fram ett kartverktyg där du kan se var i landet det idag finns olika typer av publik laddinfrastruktur. I områden där det finns eller är planerat för minst en laddningsstation är det inte möjligt att lämna anbud för den befintliga typen av laddare.

Gå till kartverktyget
Elbilsladdare och en bil i bakgrunden

Naturvårdsverket utlyser anbud inom två olika typer av laddning (laddningskategorier). I varje laddningskategori konkurrerar anbud mot varandra inom samma geografiska område och med konkurrensbelopp. Läs mer under rubriken Bedömning av anbud.

Publik snabbladdning för personbilar, från 150 kW

  • Inom 3 km från större vägsträcka eller inom en tätort.
  • Minst 150 kW (minst 75 kW vid lastbalansering).
  • Minst 4 laddningspunkter.

Publik laddning för personbilar, 10–50 kW

  • Inom tätort eller i samråd anmälda slutdestinationer eller knutpunkter.
  • 10–50 kW (minst 2 kW vid lastbalansering).
  • Minst 5 laddningspunkter inom tätort.
  • Minst 2 laddningspunkter vid slutdestination eller knutpunkt.

Särskilt fastställda kriterier gäller inför varje utlysning och för respektive laddningskategori.

Observera att ett anbud endast kan omfatta en laddningsstation.

Läs mer om ska-kriterier för respektive laddningskategori:

Kriterier och urvalsprocess för stöd till publik laddinfrastruktur, uppdaterad 2024-02-19 (pdf)

Instruktioner för hur du lämnar anbud hittar du här:

Instruktion för anbud om stöd till publik laddinfrastruktur, uppdaterad 2024-02-19 (pdf)

Du lämnar in ditt anbud via länsstyrelsens e-tjänst under en utlysningsperiod. E-tjänsten är dock inte fullt ut anpassad till processen för anbudsförfarande. Därför behöver anbudet kompletteras med särskilda bilagor:

Obligatoriska bilagor

  • Svarsblankett för anbudskriterier. Svarsblankett för den laddningskategori som anbudet lämnas inom ska bifogas för att visa vilka ska-kriterier som anbudet uppfyller. Svarsblankett för respektive laddningskategori går att hitta längst ned på denna sida. Blanketterna uppdateras inför varje ny utlysning.
  • Offerter som styrker angivna investeringskostnader.
  • Investeringskalkyl i enlighet med Naturvårdsverkets mall. Mallen hittar du här:

För dig som vill söka stöd

Du kan få stöd för kostnader som rör den fysiska investeringen av laddningsstationen. Detta kan exempelvis vara teknisk utrustning, anläggningsarbeten, markanpassningar, installationskostnader och batterilagringsenhet. Löpande kostnader såsom drift eller underhåll är inte stödberättigande och ska inte räknas med i den investeringskostnad som ni anger i ert anbud.

Läs mer om vilka kostnader du kan få stöd för i vägledningen här nedan. 

Klimatklivet - vägledning om vilka kostnader som berättigar till stöd (pdf)

När du lämnar anbud om publik laddinfrastruktur behöver du inte beräkna förväntad utsläppsminskning. Beräknad utsläppsminskning är inte en konkurrensfaktor för åtgärder avseende publik laddinfrastruktur.

Det är inte möjligt att komplettera ett anbud efter att utlysningen har stängt, förutom om Naturvårdsverket efterfrågar det. Kompletteringarna får inte påverka anbudets sakinnehåll. Det betyder att en anbudsgivare inte får justera plats, antal laddningspunkter, laddningseffekt eller sökt stödbelopp i anbudet.

Alla som lämnar anbud ska få samma information om förutsättningar för stöd. De ska också få möjlighet att lämna samma typ av underlag inom samma tidsram. Detta för att ingen anbudslämnare ska kunna få konkurrensfördel gentemot någon annan.

Anbud som uppfyller samtliga ska-kriterier och som avser samma laddningskategori kommer att viktas mot varandra utifrån ett så kallat konkurrensbelopp.

Konkurrensbeloppet beräknas genom att dividera sökt stödbelopp med antalet laddningspunkter, multiplicerat med maximal laddningseffekt per laddningspunkt i kW.

Inom varje laddningskategori sker en konkurrensutsättning mellan alla anbud. De 10 procent av anbuden som har högst konkurrensbelopp beviljas ej stöd.

Anbud som avser samma geografiska plats konkurrerar också mot varandra, där det anbud som har högst konkurrensbelopp inte beviljas stöd. Geografisk konkurrens bedöms enligt nedan.

För laddningskategori Publik snabbladdning för personbilar, från 150 kW:

  • Längs med större vägar konkurrerar anbud för etablering inom en körsträcka på 5 kilometer från varandra.
  • Inom tätorter konkurrerar anbud för etablering inom en körsträcka på 1 kilometer från varandra.

För laddningskategori Publik laddning för personbilar, 10–50 kW:

  • Inom tätorter konkurrerar anbud för etablering inom en körsträcka på 500 meter från varandra.
  • Vid slutdestinationer eller knutpunkter konkurrerar anbud för etablering inom en körsträcka på 1 500 meter från varandra.

Läs mer om hur Naturvårdsverket bedömer vilka anbud som konkurrerar:

Kriterier och urvalsprocess för stöd till publik laddinfrastruktur, uppdaterad 2024-02-19 (pdf)

Handläggningstiden för din ansökan blir kortare, enklare och effektivare om alla underlag finns med.

Balansräkning och resultaträkning

Bifoga gärna balansräkning och resultaträkning som inte är äldre än tre månader. Om bankkonto anges behövs underlag som styrker att kontot tillhör anbudsgivaren.

Eventuell fullmakt för firmatecknare

Om du som ansöker är ombud för firmatecknaren, ska du bifoga en fullmakt till anbudet.

Lånelöfte

I de fall det är aktuellt med lån för er del av finansieringen.

Från och med 1 januari 2025 kommer retroaktiva krav ställas på laddinfrastruktur i, och i anslutning till, befintliga lokaler.

Enligt 20c§, 3 kap, Plan- och byggförordningen (2011:338) avseende krav på byggnadsverk, ska uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ha minst en laddningspunkt för elfordon.

Klimatklivet kan enligt Klimatklivsförordningen (2015:517) inte bevilja stöd till det som är ett lagkrav. Om du söker stöd för laddinfrastruktur i och runt befintliga lokaler och omfattas av detta retroaktiva krav, behöver du beskriva hur åtgärden omfattas av lagkravet och räkna bort kostnader som avser en laddpunkt i din ansökan.

Om du söker stöd för publik laddinfrastruktur ska informationen även finnas i svarsblanketten för den laddningskategori som anbudet lämnas inom.

Definitioner

Anbud: ansökningar om stöd till publik laddning som prövas genom konkurrensutsättning.

Laddningsstation: laddningspunkter samlade på ett avgränsat geografiskt område med en aktör som ansvarar för driften.

Laddningspunkt: ett uttag eller anslutningsdon som syftar till att överföra energi till ett batteridrivet fordon åt gången.

Svarsblanketter

Observera att du måste använda aktuell version av svarsblanketten och att gamla versioner av svarsblanketter ej kommer att beaktas. Svarsblanketterna nedan är inte aktuella och kommer att uppdateras inför den kommande utlysningen.

Svarsblankett: Publik snabbladdning för tunga fordon, från 350 kW (docx)

Svarsblankett: Publik snabbladdning för personbilar, från 150 kW (docx)

Svarsblankett: Publik laddning för personbilar, 10–50 kW (docx)