Stationära anläggningar
Övervakning av utsläpp
Alla anläggningar som omfattas av EU ETS ska ha en godkänd övervakningsplan. Planen ska beskriva de verksamheter som bedrivs på anläggningen samt hur utsläppen från anläggningen övervakas.
Det är verksamhetsutövarens skyldighet att se till att övervakningsplanen är aktuell och att den efterlevs. Verksamhetsutövaren ska även bedöma om övervakningsmetoden kan förbättras och anmäla alla förändringar till Naturvårdsverket.
MRR – EU-förordningen om övervakning och rapportering av utsläpp
EU-kommissionens genomförandeförordning som kallas MRR (från engelskans Monitoring and Reporting Regulation) reglerar kraven på övervakning och rapportering av utsläpp enligt ETS-direktivet.
Länk till förordningen och direktivet finns på denna sida:
Övervakningsplanens innehåll
Övervakningsplanen innehåller beskrivningar av anläggningens verksamheter och övervakning av utsläpp och ligger till grund för anläggningens tillstånd enligt EU ETS. Minimikravet på vad en övervakningsplan ska innehålla beskrivs i bilaga I till MRR. Utöver minimikraven finns andra krav på innehållet i övervakningsplanen som bland annat styrs av vilken typ av verksamhet som bedrivs på anläggningen, anläggningens storlek och val av övervakningsmetod. Övervakningsplanen lämnas in till Naturvårdsverket via EU-kommissionens IT-system EU ETS Reporting Tool (ERT).
Länkar och instruktioner till hur övervakningsplanen lämnas in och fylls i finns här:
Ytterligare dokument kan krävas utöver övervakningsplanen
Utöver övervakningsplanen krävs enligt MRR flera andra dokument. Vilka dokument som krävs beror delvis på vilken typ av verksamhet som bedrivs. Beroende på anläggningens storlek behöver inte alla dokument godkännas av Naturvårdsverket.
De huvudsakliga dokumenten är följande:
- Osäkerhetsbedömningar enligt artikel 12.1 i MRR ska medfölja en övervakningsplan. Anläggningar med låga utsläpp behöver enligt artikel 47.3 i MRR inte lämna in en osäkerhetsbedömning men den ska kunna visas vid efterfrågan från Naturvårdsverket.
- Provtagningsplan enligt artikel 33 i MRR ska medfölja en övervakningsplan och krävs för varje bränsle-/materialmängd där beräkningsfaktorer bestäms via analys.
- Riskbedömning enligt artikel 12.1 i MRR ska göras och resultatet redovisas för Naturvårdsverket tillsammans med övervakningsplanen. Anläggningar med låga utsläpp behöver enligt artikel 47.3 i MRR inte redovisa riskbedömningen till Naturvårdsverket.
- Förfaranden för dataflödesaktiviteter och kontrollsystem enligt artikel 57 och 58 i MRR ska upprättas, vilka bland annat ska säkerställa att rapporterade utsläpp inte innehåller felaktigheter och att data sparas och hanteras på ett tillförlitligt sätt. Övergripande beskrivningar av dessa förfaranden ska ges i övervakningsplanen.
- Andra rutiner som krävs enligt bilaga I MRR, bland annat om regelbunden utvärdering av övervakningsplanens lämplighet, ska upprättas och beskrivas i övervakningsplanen.
- Motiv avseende orimliga kostnader eller teknisk ogenomförbarhet enligt artikel 18 eller 17 i MRR. En verksamhetsutövare som tillämpar lägre nivåer än vad som krävs enligt MRR, eller tillämpar en alternativ metod enligt artikel 22, behöver motivera att det antingen leder till orimliga kostnader eller är tekniskt ogenomförbart att tillämpa en högre nivå.
Läs mer om vad övervakningsplanen ska innehålla på sidan Referensbibliotek:
Anmälan om ändringar av övervakningsplanen
Enligt artikel 14 i MRR är verksamhetsutövare skyldiga att regelbundet kontrollera om övervakningsplanen speglar verksamhetens art och funktion samt om övervakningen kan förbättras. Verksamhetsutövaren ska utan onödigt dröjsmål underrätta Naturvårdsverket om alla ändringar av övervakningsplanen enligt artikel 15.1 i MRR.
En ändring kan exempelvis vara att mätinstrument bytts ut eller att metoden för att övervaka ett visst bränsle har förändrats. En ändring kan vara föranledd av att verksamhetsutövaren själv identifierat ett behov, eller att Naturvårdsverket eller den ackrediterade verifieraren efterfrågat en ändring. Vissa ändringar av övervakningsplanen kräver också ett ändrat tillstånd:
Betydande och icke-betydande ändringar
Det är bara de ändringar som Naturvårdsverket bedömer är betydande som kräver ett godkännande. Minst de ändringar som anges i artikel 15.3 i MRR är betydande, men Naturvårdsverket kan därutöver bedöma att även andra ändringar är betydande.
Anmälan om tillfälliga ändringar eller saknade uppgifter
Enligt artikel 23 MRR ska verksamhetsutövaren anmäla om det av tekniska skäl tillfälligt inte är möjligt att tillämpa den nivå som krävs enligt övervakningsplanen. I artikeln anges specifikt vad som ska framgå av anmälan.
Anmälan ska lämnas till Naturvårdsverket per e-post genom en skrivelse som innehåller de punkter som listas i artikel 23 i MRR.
För mer information om hur en anmälan om tillfällig ändring ska göras läs här:
Beroende på förutsättningarna kan det vara mer lämpligt att uppdatera övervakningsplanen eller att ta fram en rutin för att ersätta saknade uppgifter i enlighet med artikel 65. Kontakta Naturvårdsverket för vägledning om hur ett enskilt fall ska hanteras.
Nyheter gällande RT-flis
Sedan den 8 februari så har Naturvårdsverket beslutat att fastställa hänvisningsvärden för preliminär emissionsfaktor, värmevärde och biomassafraktion för RT-flis. Detta innebär att RT-flis fr.o.m. nästa års utsläppsrapportering (31 mars 2025) inte längre kommer kunna rapporteras som fullkomligt biogent. Verksamhetsutövarna kommer då att kunna använda sig av de hänvisningsvärden som fastställts och offentliggjorts av Naturvårdsverket för att beräkna utsläppen från RT-flis.
Hänvisningsvärden för RT-flis går att finna här:
Verksamhetsutövare tillåts fortfarande att fastställa beräkningsfaktorer genom egna laboratorieanalyser av RT-flis om de kan visa att dessa leder till en förbättrad övervakning jämfört med hänvisningsvärdena.
Referensbibliotek Utsläppshandel
I referensbiblioteket hittar du bland annat instruktionsfilmer och länkar till lagstiftning på området.