Vägledning

Stationära anläggningar

Rykande skorstenar

Sanktioner och tillsyn

Granskad: ‎den ‎28‎ ‎februari‎ ‎2024

Information om de sanktionsavgifter och andra påföljder som kan vara aktuella för verksamhetsutövare som inte följer regelverket för EU ETS.

Youtube video

Bestämmelser om straffsanktioner finns i Lag (2020:1173) om vissa utsläpp av växthusgaser och bestämmelser om sanktioner finns i Förordning (2020:1180) om utsläpp av vissa växthusgaser.

Naturvårdsverket är ansvarig tillsynsmyndighet och kan besluta om avgifter i vissa fall, exempelvis om utsläpprapporten inte lämnats i tid eller om rätt antal utsläppsrätter inte överlämnats i tid.

Naturvårdsverket kan i egenskap av tillsynsmyndighet också besluta om att förelägga om andra åtgärder, till exempel ändringar i övervakningsplanen för utsläpp. Naturvårdsverket har också en skyldighet att göra en åtalsanmälan om det finns misstanke om brott, exempelvis att en verksamhet bedrivits utan tillstånd.

I detta avsnitt finns en upplysning om straffbestämmelserna samt en beskrivning av särskilda avgifter och åtgärder som Naturvårdsverket kan besluta om.

Straffbestämmelser enligt lagen om handel med utsläppsrätter

Straffbestämmelserna regleras i 33–37 §§ lagen. Där framgår att det är straffbart att bedriva verksamhet utan tillstånd, att lämna oriktiga eller vilseledande uppgifter i en tilldelningsansökan, utsläppsrapport eller tillståndsansökan, samt att inte göra anmälan i vissa fall där det krävs.

Straff

33 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet utan tillstånd driver en verksamhet som medför utsläpp av växthusgaser från en anläggning och därmed bryter mot föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 7 §, ska dömas för otillåtet utsläpp av växthusgaser till böter eller fängelse i högst två år.

För otillåtet utsläpp av växthusgaser döms även den verksamhetsutövare för en flygverksamhet som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 11 § om krav på en övervakningsplan.

34 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet lämnar en oriktig eller vilseledande uppgift i en ansökan om ett tillstånd som krävs enligt föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 7 § ska, om åtgärden innebär risk för att tillstånd ges på felaktiga grunder, dömas för försvårande av tillståndsprövning till böter eller fängelse i högst två år.

35 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet lämnar en oriktig eller vilseledande uppgift i en utsläppsrapport ska dömas för försvårande av kontroll av växthusgasutsläpp till böter eller fängelse i högst två år.

36 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet inte anmäler ändringar i de fall anmälningsskyldighet finns enligt föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 12 § ska dömas för brott mot anmälningsskyldighet till böter eller fängelse i högst två år.

37 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet lämnar en oriktig eller uppenbart vilseledande uppgift i en ansökan om tilldelning av utsläppsrätter ska, om åtgärden innebär risk för att ett för stort antal utsläppsrätter tilldelas, dömas för försvårande av utsläppsrättstilldelning till böter eller fängelse i högst två år.

För försvårande av utsläppsrättstilldelning döms även den som med uppsåt eller av oaktsamhet lämnar en oriktig eller uppenbart vilseledande uppgift i en rapport om verksamhetsnivå, om åtgärden innebär risk för att ett för stort antal utsläppsrätter tilldelas.

Avgift relaterat till utsläppsrapportering

En avgift om 50 000 kr tas ut för en utsläppsrapport som uteblir, är sent inlämnad eller om den inte genomgått verifiering, enligt 10 kap 1 § förordningen. Detsamma gäller för en utebliven verksamhetsnivårapport.

Om utsläppsrapporten uteblir ska Naturvårdsverket fastställa utsläppet för det aktuella året.

Kontot i Unionsregistret spärras för utgående transaktioner av utsläppsrätter till dess att ett verifierat utsläpp har noterats i Unionsregistret.

Sanktionsavgift om rätt antal utsläppsrätter inte överlämnats

Senast den 30 september ska rätt antal utsläppsrätter överlämnas. För verksamhetsutövare som inte gjort det sker följande:

  • En verksamhetsutövare som inte har överlämnat rätt antal utsläppsrätter ska betala en sanktionsavgift i förhållande till de utsläpp som utsläppsrätter inte har överlämnats för. Avgiften ska uppgå till ett belopp som den 1 september det år då utsläppsrätterna skulle ha överlämnats motsvarar 100 euro per ton koldioxidekvivalenter. Om det av en omräkning med hänsyn till förändringar i det allmänna prisläget jämfört med prisläget år 2013 följer att det omräknade beloppet överstiger 100 euro, ska avgiften uppgå till det högre beloppet. Förändringen ska beräknas enligt det europeiska konsumentprisindex som Europeiska kommissionen årligen tillkännager.
  • Kravet om att överlämna rätt antal utsläppsrätter kvarstår även efter det att avgiften betalats.
  • Naturvårdsverket offentliggör namnet på den verksamhetsutövare som inte överlämnat tillräckligt många utsläppsrätter. Offentliggörandet sker när beslutet om sanktionsavgift har vunnit lagakraft.

Flygoperatörer kan åläggas verksamhetsförbud

Förutom de påföljder som beskrivs ovan kan en flygoperatör som allvarligt åsidosätter sina skyldigheter enligt lagen åläggas verksamhetsförbud. Naturvårdsverket upprättar då ett förslag till beslut om verksamhetsförbud enligt 10 kap 10 § förordningen som lämnas till regeringen för prövning.

Det är viktigt att påpeka att detta är en sista åtgärd som enbart kan bli aktuell då alla andra tillsynsåtgärder har vidtagits utan att leda till rättelse.

Vad händer om utsläppsrapporten inte verifierats som tillfredsställande?

Om den ackrediterade kontrollören inte kan verifiera utsläppet ska Naturvårdsverket fastställa utsläppet enligt artikel 70 förordning (EU) 2018/2066.

Viktigt att tänka på

  • Lämna in utsläppsrapport och verifieringsrapport senast 31 mars. Har utsläppsrapporten genomgått en verifiering och lämnas in i tid kan Naturvårdsverket bedöma att förseningsavgiften inte ska tas ut.
  • Överlämna ett överskott av utsläppsrätter senast 30 september. Om Naturvårdsverket fastställer utsläppet till ett högre belopp än det som överlämnats utgår sanktionsavgift för de utsläppsrätter som inte överlämnats i tid.
  • Kontot i Unionsregistret spärras för utgående transaktioner av utsläppsrätter. Överlämning kan dock alltid göras. Spärren hävs när Naturvårdverket har fastställt utsläppet och meddelat Energimyndigheten.

Naturvårdsverket granskar och fastställer utsläppet

  • Naturvårdsverket kontaktar kontrollören och verksamhetsutövaren för att ta reda på mer om de fel i utsläppet som beskrivs i verifieringsutlåtandet och begär in de beräkningsunderlag som behövs för att granska utsläppet.
  • En fortsatt granskning görs av verksamhetsutövarens utsläppsberäkningar. Ytterligare kompletteringar kan komma att begäras in och eventuellt kan ett platsbesök behöva göras.
  • När Naturvårdsverket tagit fram ett färdigt beräkningsförslag för utsläppet får verksamhetsutövaren ta del av underlaget och utsläppssiffran och möjlighet att yttra sig innan det slutgiltiga beslutet fattas. Det slutgiltiga beslutet får även överklagas inom tre veckor efter att det delgivits.
  • Naturvårdsverket har rätt att bestämma utsläppet konservativt. När det är tillämpligt används metoderna som beskrivs i Kommissionens vägledning om fastställande av utsläpp.
    I de fall Naturvårdsverket inte har hunnit fatta beslut i ärendet innan 30 september vägleder Naturvårdsverket verksamhetsutövaren att överlämna ett överskott av utsläppsrätter. Om möjligt tar Naturvårdsverket fram en väldigt grov, överskattad utsläppssiffra och rekommenderar verksamhetsutövaren att överlämna enligt den. 
  • När beslutet vunnit lagakraft ska utsläppsrätter överlämnas i Unionsregistret för ett eventuellt överskridande utsläpp i bestämningen, om inte ett tillräckligt antal överlämnades innan 30 september. 
EU ETS

Referensbibliotek Utsläppshandel

I referensbiblioteket hittar du bland annat instruktionsfilmer och länkar till lagstiftning på området.

Referensbibliotek
Hyllor med böcker på ett bibliotek