Stationära anläggningar
EU ETS Reporting Tool
Här hittar du information om EU-kommissionens IT-system EU ETS Reporting Tool (ERT).
ERT är ett IT-system som EU-kommissionen har tagit fram i syfte att underlätta rapporteringen enligt EU ETS. ERT innehåller e-formulär som bland annat används för att skapa och uppdatera följande handlingar:
- Ansökan om tillstånd till utsläpp av växthusgaser, med tillhörande övervakningsplan för utsläppen.
- Anmälan om ändring av verksamhet eller övervakning av utsläpp.
- Utsläppsrapporter.
- Förbättringsrapporter.
ERT möjliggör lagring och återanvändning av data, vilket bland annat gör att samma uppgift inte måste fyllas i flera gånger när en handling redan finns i systemet. Det finns också automatiska kontroller i e-formulären som hjälper verksamhetsutövare att fylla i dem korrekt.
Observera att mindre justeringar av ERT fortfarande görs och att e-formulären uppdateras regelbundet.
Mer vägledning om ERT och hur de olika handlingarna skickas in finns här:
Ansök om behörighet till ERT
Alla verksamhetsutövare som ingår i EU ETS och ska rapportera i ERT behöver ansöka om behörighet. Ansökan ska göras via Naturvårdsverkets e-tjänst och undertecknas av behörig firmatecknare.
Det måste finnas minst en användare per anläggning i systemet. Denna användare kan ges behörighetsgrad administratör, vilket bland annat innebär att personen själv kan lägga till fler användare för samma anläggning. Behörighetsgrad väljs av sökanden i ansökan. Det finns även en andra behörighetsgrader som inte har befogenheter att fullgöra alla skyldigheter i systemet.
Kom ihåg att befintliga användare med administratörsbehörighet kan lägga till nya användare direkt i ERT utan att kontakta Naturvårdsverket.
Ladda hem appen EU Login
ERT kräver EU Login för inloggning. Du kan läsa mer om EU Login på Energimyndighetens webbplats:
Läs mer om EU Login (energimyndigheten.se)
Mer vägledning om hur du kommer igång med EU Login finns här: