Rederier inom EU ETS
Sjöfarten inkluderas gradvis inom utsläppshandelssystemet (EU ETS) från 2024 och ska 2026 vara helt infasad i systemet.
För fartyg som lämnar eller ankommer till EU från tredje land gäller att de ska köpa utsläppsrätter för 50 procent av utsläppen som resan medfört. Inom EU gäller 100 procent av utsläppen. Till en början omfattas koldioxidutsläpp och från 2026 inkluderas även metan och dikväveoxid. Inledningsvis omfattas större fartyg (över 5 000 bruttodräktighet).
Naturvårdsverket är behörig myndighet och tillstånds- och tillsynsmyndighet för EU ETS, samt administrerande myndighet enligt EU:s MRV-förordning.
Sidan vänder sig till
De aktörer som berörs av skyldigheterna inom EU MRV och EU ETS för sjöfarten kallas för rederi.
Lagstiftning
Det reviderade ETS-direktivet och den reviderade EU MRV-förordningen innehåller de huvudsakliga reglerna för implementeringen av sjöfarten inom EU ETS. EU-kommissionen har även tagit fram ett antal delegerade och genomförandeförordningar med kompletterande regler för sjöfarten. Sjöfarten har även inkluderats i svensk lagstiftning sedan 1 januari 2024.
- ETS-direktivet 2003/87/EG
EUR-Lex - 02003L0087-20230605 - SV - EUR-Lex (europa.eu) - EU MRV-förordning (EU) 2015/757
EUR-Lex - 02015R0757-20240101 - SV - EUR-Lex (europa.eu) - Genomförandebeslut (EU) 2024/411 om förteckningen över rederier med angivande av den berörda administrerande myndigheten för ett rederi
Genomförandebeslut - 2024/411 - SV - EUR-Lex (europa.eu) - Genomförandeförordning (EU) 2023/2599 om administration av rederier av administrerande myndigheter för ett rederi
Genomförandeförordning - EU - 2023/2599 - SV - EUR-Lex (europa.eu) - Genomförandeförordning (EU) 2023/2297 om identifiering av angränsande containeromlastningshamnar
Genomförandeförordning - EU - 2023/2297 - SV - EUR-Lex (europa.eu) - Genomförandeförordning (EU) 2023/2449 om att uppdatera mallar för övervakningsplaner och utsläppsrapporter
Genomförandeförordning - EU - 2023/2449 - SV - EUR-Lex (europa.eu) - Genomförandebeslut (EU) 2023/2895 om fastställande av den förteckning över öar och hamnar som avses i artikel 12.3-d samt över gränsöverskridande avtal om allmän trafik eller gränsöverskridande allmän trafikplikt som avses i artikel 12.3-c i ETS-direktivet 2003/87/EG
Genomförandebeslut - EU - 2023/2895 - SV - EUR-Lex (europa.eu) - Delegerad förordning (EU) 2023/2776 om reglerna för övervakning av växthusgasutsläpp och annan relevant information från sjötransporter (ändringar i bilaga I och II i EU MRV-förordningen)
Delegerad förordning - EU - 2023/2776 - SV - EUR-Lex (europa.eu) - Delegerad förordning (EU) 2023/2849 om reglerna för rapportering och inlämning av aggregerade utsläppsuppgifter på företagsnivå
Delegerad förordning - EU - 2023/2849 - SV - EUR-Lex (europa.eu) - Delegerad förordning (EU) 2023/2917 om verifieringsverksamhet, ackreditering av kontrollörer och de administrerande myndigheternas godkännande av övervakningsplaner
Delegerad förordning - EU - 2023/2917 - SV - EUR-Lex (europa.eu) - Lag (2020:1173) om vissa utsläpp av växthusgaser
Lag (2020:1173) om vissa utsläpp av växthusgaser | Sveriges riksdag (riksdagen.se) - Förordning (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser
Förordning (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser | Sveriges riksdag (riksdagen.se)
Aktuellt för rederier inom EU ETS
Anmäl dig till Naturvårdsverkets nyhetsbrev för att få mer information om sjöfarten inom ETS. Ta också del av nyheter och dokumentation från informationstillfällen via länkarna här intill.
Vilka fartyg och växthusgaser omfattas?
Omfattningen av fartyg utökas både inom EU MRV och EU ETS, men följer inte varandra helt i tidsplan. Omfattningen av växthusgaser skiljer sig inledningsvis något åt mellan de två regelverken.
Nedan beskrivs detta.
EU ETS
Fartyg
- Last- och passagerarfartyg > 5 000 bruttodräktighet från 2024
- Offshore-fartyg > 5 000 bruttodräktighet från 2027
- EU-kommissionen ska i en konsekvensanalys senast 2026 utvärdera om utsläpp från fartyg under 5 000 men inte under 400 bruttodräktighet ska inkluderas i EU ETS.
- Det kommer finnas undantagsmöjligheter för vissa resor, exempelvis att inrikes passagerartrafik till öar med färre än 200 000 invånare och utan väg- eller järnvägsförbindelse till fastland kan undantas om en medlemsstat väljer det.
Växthusgaser
Från 2024 inkluderas i EU ETS endast utsläpp av koldioxid och det är först från den 1 januari 2026 som även metan och dikväveoxid ingår i EU ETS.
Skyldigheter för rederier att överlämna utsläppsrätter
Enligt artikel 3gb i ETS-direktivet
- 40 % av utsläppen för 2024
- 70 % av utsläppen för 2025
- 100 % av utsläppen för 2026 och därefter
Överlämnandet sker det efterföljande året den 30 september, med start 30 september 2025 för utsläppen 2024.
EU MRV
Fartyg
- Last- och passagerarfartyg > 5 000 bruttodräktighet (befintlig omfattning)
- Fartyg för styckegods > 400 bruttodräktighet från 2025
- Offshore-fartyg > 5 000 bruttodräktighet från 2025
Växthusgaser
Inom EU MRV omfattas koldioxid, metan och dikväveoxid från 2024.
Vem berörs av skyldigheterna?
Den aktör som berörs av skyldigheterna inom EU MRV och EU ETS för sjöfarten kallas för rederi. Definitionen av rederi finns i artikel 3.w i ETS-direktivet. Enligt definitionen är rederiet någon av följande:
- Fartygsägaren, eller
- Den som har tagit över fartygsägarens ansvar för fartygets drift och har gått med på att överta de skyldigheter som följer av bestämmelserna i bilaga I i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 336/2006 av den 15 februari 2006 om genomförande av Internationella säkerhetsorganisationskoden i gemenskapen och upphävande av rådets förordning (EG) nr 3051/95.
En fartygsägare är den fysiska eller juridiska person som är registrerad som ägare av fartyget i fartygsregistret. Aktören enligt punkt 2 ovan kallas även för ISM-företag för fartyget. Om ISM-företaget för fartyget ska ta över skyldigheterna inom EU MRV och EU ETS från fartygsägaren ska ett avtal mellan de två parterna upprättas (och läggas till under Actions/Monitoring Plan/Docs i THETIS-MRV). Se beskrivning i Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2023/2599 om hur ett sådant avtal ska utformas och skickas in. Du finner en länk till rättsakten under rubriken Lagstiftning i den gula rutan.
Fartygsägare som har ETS-skyldighet ska skicka in en förteckning över de fartyg som de ansvarar för, enligt artikel 2 i genomförandeförordning (EU) 2023/2599. Detta görs via THETIS-MRV för respektive fartyg som ett bifogat dokument under Actions/Monitoring Plan/Docs.
E-tjänst för rapportering
Här finns länk till den e-tjänst som används för att lämna in handlingar exempelvis övervakningsplaner, utsläppsrapporter och verifieringsrapporter samt länk till mer information och vägledning om e-tjänsten.
EU-kommissionens relaterade webbsidor och FAQ
För mer information finns även EU-kommissionens följande sidor:
- Information om inkluderingen av sjöfarten inom EU ETS
Reducing emissions from the shipping sector (europa.eu) - Vägledningsdokument 1 (GD1)
Guidance Document - The EU ETS and MRV Maritime General guidance for shipping companies (europa.eu) - Inspelade webbinarier om inkluderingen av sjöfarten inom EU ETS
Reducing GHG emissions - Webinars - EMSA - European Maritime Safety Agency (europa.eu) - FAQ om tillämpning av sjöfart inom EU ETS
FAQ – Maritime transport in EU Emissions Trading System, ETS (europa.eu) - FAQ om EU MRV
FAQ - Monitoring, reporting and verification of maritime transport emissions (europa.eu) - FAQ interim vägledning gällande övervakningsplaner för rederier
FAQ - Interim guidance on the revision of the Monitoring Plan - European Commission (europa.eu) - FAQ - Monitoring, reporting and verification of maritime transport emissions
Reducing GHG emissions - FAQ MRV Regulation (in English, europa.eu)
Kontakta oss
- Kontakta Naturvårdsverket vid sjöfartsfrågor kopplat till EU ETS.
E-post: EUETS@naturvardsverket.se
Skriv gärna med “Sjöfart ETS” i ämnesraden.
Telefon: 010-698 10 00. Fråga gärna om ”Sjöfart ETS”.
- Kontakta Energimyndigheten vid handels- och kontorelaterade frågor (Unionsregistret).
E-post: euets@energimyndigheten.se
Telefon: 016-544 23 00 - Kontakta EMSA Helpdesk för stöd med it-verktyget THETIS-MRV.
Epost: maritimesupportservices@emsa.europa.eu - För ytterligare vägledning om EU MRV och EU ETS kontakta.
Epost: fitfor55@emsa.europa.eu
Frågor och svar
Vad innebär det praktiskt inledningsvis?
- En övervakningsplan för varje fartyg ska skickas in senast 1 april 2024. För fartyg som tillkommer efter 1 januari 2024 ska en övervakningsplan lämnas in senast tre månader efter fartygets första anlöp till EU-hamn.
- Utsläppsrapport enligt tidigare EU MRV-förordning skickas in senast 30 april 2024.
- Första utsläppsrapporter (på fartyg- och redarnivå) för EU ETS ska skickas in senast 31 mars 2025, och sedan årligen.
- Första överlämnande av utsläppsrätter senast 30 september 2025, och sedan årligen.
Övervakningsplaner och utsläppsrapporter ska blivit bedömda och godkända av verifierare innan de skickas till Naturvårdsverket.
Hur köper jag utsläppsrätter?
Ansökan om att öppna konto
Kontotyper
Ombudsroller
Transaktioner och handel
Auktionering
Guide till unionsregistrets processer
Är isklassade fartyg undantagna i EU ETS?
Under åren 2024–2030 får rederier vid beräkningen av sammanlagda utsläpp dra av 5 procent av de utsläpp från isklassfartygen som ska ligga till grund för beräkningen. Detta förutsatt att sådana fartyg har en isklass IA eller IA Super eller en likvärdig isklass som fastställts på grundval av Helcoms rekommendation 25/7.
Trots detta undantag måste övervakning och rapportering ske genom att lämna in övervakningsplaner och utsläppsrapporter för fartygen.
Vilka Ö-undantag finns?
Ö-undantag 1 (artikel 12.3-d i ETS-direktivet)
- Öar utan väg- eller järnvägsförbindelse & <200 000 invånare
- Endast passagerarfartyg (förutom kryssningsfartyg) och ro-pax-fartyg
- Medlemsstater får begära undantag för inrikesresor t.o.m. 2030
Ö-undantag 2 (artikel 12.3-c i ETS-direktivet)
- Resor som görs inom ramen för trafikplikt med pax- eller ro-pax-fartyg
- Mellan önationer utan landgräns till annan medlemsstat, och den närmsta angränsande medlemsstaten (t.ex. Cypern & Grekland)
- Möjliga att undanta t.o.m. 2030, om båda länderna begär det
Vad är definitionen av en anlöpshamn?
I förordning (2020:1180) definieras en anlöpshamn som:
13 § Med anlöpshamn avses i denna förordning den hamn där
- ett fartyg lägger till för att lasta eller lossa gods,
- passagerare kan gå ombord eller lämna fartyget, eller
- ett offshorefartyg lägger till för att avlösa sin besättning.
Den hamn där fartyget gör uppehåll räknas inte som anlöpshamn om uppehåll görs
- enbart för att tanka, fylla på varor, avlösa personal på ett annat fartyg än ett offshorefartyg, angöra en torrdocka eller reparera fartyget eller dess utrustning,
- för att fartyget behöver assistans eller befinner sig i en nödsituation,
- för omlastning mellan fartyg utanför hamnen,
- endast för att ta skydd från dåligt väder eller för att detta krävs på grund av sök- och räddningsinsatser, eller
- av containerfartyg i en sådan närliggande containeromlastningshamn som anges i den förteckning som Europeiska kommissionen har antagit enligt artikel 3ga.2 i utsläppshandelsdirektivet. Förordning (2023:729).
Vad gäller hållbara biobränslen?
Det krävs att rederiet innehar ett bevis på att hållbarhetskriterierna enligt förnybartdirektivet (RED II) är uppfyllda för att få redovisa koldioxidutsläppen från biobränslet som noll.
Se vägledning i kapitel 9 (ANNEX III) om biobränslen och nollräkning: 31875b4f-39b9-4cde-a4e2-fbb8f65ee703_en (europa.eu)
Säkerhetskänslig verksamhet
Information till anläggningar och verksamheter som bedriver säkerhetskänslig verksamhet eller i övrigt hanterar säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter i enlighet med säkerhetsskyddslagen.