Flygoperatörer

Gratis tilldelning och hållbara flygbränslen
I EU:s Fit for 55-paket har ett system med kvotplikt för hållbara flygbränslen (ReFuel EU aviation) och en skärpning av ETS för flyget beslutats. Överenskommelsen om ETS innebär flera stora förändringar för flyget, det handlar bland annat om att den fria tilldelningen av utsläppsrätter till flyget stegvis ska fasas ut för att helt upphöra 2026.
Vad räknas som hållbara flygbränslen?
Hållbara flygbränslen inkluderar biobränslen och syntetiska flygbränslen. Det handlar om biodrivmedel (avancerade och andra), förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung (RFNBO), återvunna kolbränslen (RCF) eller syntetiska koldioxidsnåla bränslen. Blandade flygbränslen innehåller hållbart flygbränsle blandat med konventionellt flygbränsle. Biodrivmedel eller syntetiskt flygbränsle kan i vissa fall nollräknas enligt EU ETS, vilket betyder att flygoperatören inte behöver överlämna utsläppsrätter för dessa bränslen. I förordningen om övervakning och rapportering (MRR) kallas hållbara flygbränslen för "alternativa flygbränslen". Biobränslet ska gå att spåra i unionsdatabasen eller med hjälp av liknande certifiering (Proof of Compliance) för att få räknas som hållbart.
CORSIA har ett annat regelverk för hållbara flygbränslen. De kallas CORSIA Eligible Fuels och (i mars 2025) godkänns flygbränsle som är certifierat av ISCC, RSB eller ClassNK SCS. Mer information finns här:
Vägledningar för hållbara flygbränslen
International Sustainability and Carbon Certification (ISCC) har tagit fram ett ramverk för användning av hållbara flygbränslen som kallas Proof of Compliance (PoC). PoC syftar till att underlätta för flygplansoperatörer vid övergång till mer hållbara flygbränslen eftersom det säkerställer spårbarhet.
För mer information se ISCC:s vägledning:
ISCC proof och compliance. Guidance document (iscc-system.org)
Inom EU finns en arbetsgrupp (Compliance Forum Task Force Aviation) som också har tagit fram en vägledning för hur flygoperatörer ska kunna dokumentera att de använder hållbara flygbränslen inom EU ETS:
Biojet ETS-guide (climate.ec.europa.eu)
Kommissionen har också tagit fram en vägledning för biobränslen inom EU ETS:
Guidance Document: Biomass issues in the EU ETS (climate.ec.europa.eu)
Gratis tilldelning och kompensation för hållbara flygbränslen
Den fria tilldelningen av utsläppsrätter till flygoperatörer beslutades ursprungligen den 25 november 2011 och har därefter justerats den 1 september 2014, den 28 februari 2017 och den 28 augusti 2018 till följd av ändringar i regelverket.
Här nedan finns en sammanställning över den beslutade tilldelningen för åren 2024–2025:
Tabell över fri tilldelning till flygoperatörer 2024–2025 (xlsx)
Från och med 2026 kommer gratis tilldelning till flygoperatörerna att helt fasas ut och ersättas med en kompensation för hållbara flygbränslen. Kompensation beräknas för merkostnaderna för att använda hållbara bränslen jämfört med fossilt jetbränsle. Som kompensation kommer max 20 miljoner flygutsläppsrätter att delas ut till och med 2030.
Flygoperatörer får varje år ansöka till medlemsstaterna om tilldelningen utifrån de mängder hållbara bränslen de använt under föregående år på flygningar som omfattats av skyldigheter att överlämna utsläppsrätter. Denna ansökan görs i utsläppsrapporten.
Ytterligare information
På EU-kommissionens webbplats finns det information om beslutad tilldelning till samtliga flygoperatörer inom systemet, mer information om regelverket, hur datainsamlingen gick till, och så vidare:
EU-kommissionens information om fri tilldelning till flygoperatörer (climate.ec.europa.eu)