Flygoperatörer

Information om vilka flygoperatörer som inkluderas i systemet för handel med utsläppsrätter (EU ETS) och vilka skyldigheter som gäller för dessa flygoperatörer.
Flygoperatörer är inkluderade i EU ETS sedan 2012. Ursprungligen omfattades flygningar inom och som avgick eller ankom till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Denna ursprungliga omfattning brukar kallas för ”full scope”. I praktiken har omfattningen varit reducerad genom att vissa internationella flygningar har undantagits. Detta så kallade ”stop-the-clock”-undantaget infördes under 2012 och har sedan förlängts ett antal gånger för att stödja utvecklingen av det globala marknadsbaserade styrmedlet CORSIA inom ICAO.
Sedan 1 januari 2020 har EU ETS länkats samman med Schweiz ETS och enligt avtalet är flygningar från EES-området till Schweiz inkluderade i EU ETS.
Den här sidan vänder sig till
Flygoperatörer som omfattas av systemet för handel med utsläppsrätter (EU ETS) samt oberoende ackrediterade kontrollörer.
Övervakning, rapportering och verifiering av utsläpp
Flygoperatörer ska ha en godkänd övervakningsplan och lämna en verifierad utsläppsrapport till Naturvårdsverket senast den 31 mars och överlämna utsläppsrätter senast den 30 september.
Lämna in handlingar via ETS Reporting Tool
Information om hur övervakningsplaner för utsläpp ska lämnas in till Naturvårdsverket. Den webbaserade plattformen ETS Reporting Tool (ERT) ska användas för att skicka in övervakningsplaner, utsläppsrapporter samt verifieringsrapporter till Naturvårdsverket.
Konto i unionsregistret
Flygoperatörer måste ansöka om ett konto i det EU-gemensamma registret, unionsregistret. Senast den 31 mars ska flygoperatörer notera föregående års utsläpp i unionsregistret och även ha fått siffran verifierad och godkänd av en ackrediterad kontrollör. Senast den 30 september ska flygoperatören överlämna utsläppsrätter i unionsregistret motsvarande föregående års utsläpp. Särskilda sanktionsavgifter tas ut om inte tillräckligt antal utsläppsrätter överlämnas eller om överlämnandet inte sker i tid. Läs mer om unionsregistret här:
Flygoperatörer som omfattas
Följande flygoperatörer omfattas:
- Kommersiella flygoperatörer som släpper ut mer än 10 000 ton koldioxid per år och som under tre på varandra följande fyramånadersperioder utför fler än 243 flygningar per period.
- Icke-kommersiella flygoperatörer som släpper ut mer än 1 000 ton koldioxid per år.
Skyldigheterna gäller för hela det kalenderår villkoren ovan är uppfyllda, oavsett när under året tröskelvärdena överskrids. Alla flygningar som görs inom EES eller som ankommer eller avgår EES räknas mot ovanstående tröskelvärden, med hänsyn tagen till ett antal undantag. Bland annat är följande undantaget:
- Flygningar med flygplan med startvikt under 5 700 kg.
- Räddningsflyg, militärflyg, flygningar för polis- och tulländamål.
Undantagen framgår av 7 och 8 §§ förordning (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser.
Den som utför och har kontroll över flygningen klassas som flygoperatör enligt lagen (2020:1173) om vissa utsläpp av växthusgaser. Vilken typ av organisation som utför flygningen har mindre betydelse, det kan exempelvis vara ett kommersiellt flygbolag, ett tjänsteföretag som utför flygningar åt en tredje part eller en ideell organisation.
Reducerad omfattning – ”stop-the-clock”-undantaget
Den ursprungliga lagstiftningen, som antogs 2008, var utformad för att gälla utsläpp från flygningar från, till och inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) – EU:s medlemsstater plus Island, Liechtenstein och Norge. EU beslutade dock att tillfälligt begränsa omfattningen av EU ETS till flygningar inom EES för att stödja utvecklingen av ett globalt styrmedel som Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) genomför. Detta styrmedel kallas Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA).
Undantaget har förlängts flera gånger. Under den senaste revideringen av ETS-direktivet förlängdes den en sista gång, till början av 2027. Senast i juli 2026 kommer kommissionen att göra en bedömning av om det krävs fler åtgärder för flygningar till och från Europa, i linje med kriterierna i EU:s ETS-direktiv. Kommissionen kommer sedan att lägga fram ett lagstiftningsförslag som skulle kunna utvidga omfattningen av EU:s handel med utsläppsrätter till att omfatta avgående flygningar och undanta inkommande flygningar. Alternativt skulle förslaget kunna vara att bibehålla den intraeuropeiska räckvidden om CORSIA stärks.
Mer om vad som gäller utsläppsåren 2024–2026 går att läsa i nedanstående vägledning:
Threshold and reporting obligation guidance 3rd edition (pdf)
Administrerande medlemsland för flygoperatörer
Medlemsländerna delar på ansvaret för att administrera de flygoperatörer som ingår i ETS. Kommissionen publicerar årligen, vanligen i februari, en lista över identifierade flygoperatörer och deras respektive administrerande medlemsland.
Den senaste listan över administrerande land finns på EU-kommissionens webbplats.
Administrerande land avgörs enligt följande:
- Flygoperatörer som är registrerade i ett EES-land administreras av det landet.
- Flygbolag registrerade i ett icke-EES-land, så kallade tredjelandsoperatörer, administreras av det EES-land där flygoperatören har högst utsläpp.
Av listan framgår endast vilket land som administrativt ansvarar för respektive flygoperatör, inte om de har några skyldigheter inom EU ETS. På Sveriges lista finns ett 100-tal flygoperatörer men bara ett 10-tal har skyldigheter som innebär att de behöver övervaka och rapportera utsläpp samt överlämna utsläppsrätter.
Länkning mellan EU ETS och Schweiz och överenskommelse med Storbritannien
Sedan 1 januari 2020 är EU ETS sammanlänkat med Schweiz ETS. Enligt länkningsavtalet ingår flygningar från en flygplats inom EES till en flygplats i Schweiz i EU ETS. Flygningar inom Schweiz och från Schweiz till EES ingår i Schweiz ETS.
På EU-kommissionens webbplats finns mer information om länkningen och länkningsavtalet:
FAQs on Swiss Linking (climate.ec.europa.eu)
Sedan 1 januari 2021 ingår inte heller flyg från Storbritannien till EES i EU ETS fulla omfattning eftersom de ingår i UK ETS.
Flygoperatörer i CORSIA
Allmän information om styrmedlet CORSIA, samt om vilka flygoperatörer som omfattas och vilka skyldigheter de har.
Sanktioner och tillsyn
Information om de sanktionsavgifter och andra påföljder som kan vara aktuella för flygoperatörer som inte följer regelverket för EU ETS.
Hållbara flygbränslen
Information om regler och principer som ligger till grund för besluten om utsläppsrätter. Du hittar också kort information om auktionering samt om användning av olika typer av utsläppsrätter.
Statistik
Naturvårdsverket tillhandahåller årlig statistik över utsläpp samt kommer att publicera statistik på utsläppsrätter tilldelade inom FEETS.
Referensbibliotek Utsläppshandel
I referensbiblioteket hittar du bland annat instruktionsfilmer och länkar till lagstiftning på området.
