Vägledning

Strandskydd - en vägledning för planering och prövning

En man sitter lutad mot ett träd vid en sjö.

Rättspraxis om byggnader, anläggningar och åtgärder

Granskad: ‎den ‎5‎ ‎november‎ ‎2024

Glampingtält, bryggor, flottar, husbåtar och liknande hör till sådana byggnader eller anläggningar som i regel omfattas av något av förbuden i 7 kap. 15 § miljöbalken, och därför kräver dispens från strandskyddet.

Enligt bestämmelserna i miljöbalken är det förbjudet att inom strandskyddsområde uppföra nya eller ändra byggnader, anläggningar eller anordningar, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt. Det råder dessutom förbud mot åtgärder som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter. 

Sidan vänder sig till

Prövnings- och tillsynsmyndigheter och kan användas både vid en tillsynssituation och vid prövning av dispens.

Bra att veta

I bilaga 4 till handbok 2009:4 om planering och prövning inom strandskydd finns fler exempel på anläggningar som kräver dispens.

Lagstiftaren har en restriktiv syn på nya anläggningar i strandskyddade områden, inte minst vid hårt exploaterade kuster, och slår vakt om friluftslivets mer långsiktiga behov (prop. 1997/98:45 del I s. 322 och prop. 2008/09:119 s. 53 och 98–99).

Strandskyddet i miljöbalken

Strandskyddsbestämmelserna finns i sjunde kapitlet miljöbalken (1998:808), som handlar om skydd av områden. Paragraferna 13-18 talar om vad som avses med strandskydd och vilka bestämmelser som gäller inom sådant område. I paragraferna 25-26 behandlas så kallad intresseprövning, det vill säga vägningen mellan enskilda och allmänna intressen.

7 kap. Miljöbalk (1998:808) (riksdagen.se)

I förarbetena till den ändrade strandskyddslagstiftningen, propositionen 2008/09:119, kan du läsa mer om strandskyddsbestämmelserna, bland annat motiven bakom dem och kommentarer till varje bestämmelse. I förarbetena till miljöbalken, proposition 1997/98:45, kan du läsa ännu mer om strandskyddsbestämmelserna. Intentionerna i lagtexten är desamma, men det finns en viss brist på överensstämmelse eftersom lagtexten delvis är annorlunda formulerad. Motiven finns i kapitel 4.13.2 under rubriken ”Strandskyddsområden” samt i kapitel 4.13.3. Kommentarerna till varje bestämmelse finns i kapitel 5.1.7 under rubrikerna ”Strandskyddsområde” samt ”Intresseprövning”.

Proposition Strandskyddet och utvecklingen av landsbygden (2008/09:119)

Miljöbalkspropositionen (1997/98:45)

I proposition 2013/14:214 beskrivs länsstyrelsens möjlighet att upphäva strandskyddet vid små sjöar och vattendrag.

Proposition Strandskyddet vid små sjöar och vattendrag (2013/14:214)

Det finns också en förordning om områdesskydd enligt miljöbalken (1998:1252). I förordningen regleras bland annat myndigheternas skyldigheter och befogenheter.

Förordning (1998:1252) om områdesskydd enligt miljöbalken m.m. (riksdagen.se)

I miljötillsynsförordningen 2011:13 regleras tillsynsansvaret för strandskydd.

Miljötillsynsförordning (2011:13) (riksdagen.se)

Bryggor

Alla bryggor inom ett strandskyddsområde kräver dispens för att få lov att uppföras, oavsett om de är fasta bryggor eller flytbryggor. Detta gäller oberoende av under vilken tidsperiod de ska användas. 

Bryggor är anläggningar som hindrar eller avhåller allmänheten från en plats där den annars hade fått färdats fritt och omfattas därför av förbudet i 7 kap. 15 § 2 miljöbalken. Anläggandet och användandet av en brygga kan också medföra negativ påverkan på bottenmiljöer med höga naturvärden och kan därför också omfattas av förbudet i 7 kap. 15 § 4 miljöbalken. 

Stor restriktivitet gäller vid prövning av dispens för bryggor, framför allt i områden som är allemansrättsligt tillgängliga eller i områden som är särskilt värdefulla för djur- och växtlivet. För att dispens ska kunna beviljas för en ny brygga krävs att den uppfyller ett av de särskilda skälen i 7 kap. 18 c § 1-6 miljöbalken. 

Behov och funktion är avgörande

Ett vanligt skäl att åberopa är punkten 3, att anläggningen för sin funktion måste ligga vid vattnet och behovet inte kan tillgodoses utanför området. För att använda detta skäl för en brygga räcker det inte att konstatera att bryggan för sin funktion måste ligga vid vattnet. Det måste också visas vilket behov sökande har av dispensen och om behovet kan tillgodoses på något annat sätt eller på en annan plats. Bedömningen behöver ske utifrån förutsättningarna i varje enskilt fall. Hänsyn bör kunna tas till om en brygga är avsedd för gemensamt nyttjande av flera boende i ett närområde (se prop. 2008/09: 119 s. 105). 

Av lagkommentaren till miljöbalken (Bengtsson m.fl. Miljöbalken. En kommentar, 1 januari 2014, Zeteo) framgår att det måste bedömas om behovet av en anläggning kan tillgodoses på annat sätt utanför strandskyddsområdet utan att det medför orimliga kostnader, tidsförluster eller andra olägenheter. När det gäller en brygga för båtplats blir ofta frågan om den skulle kunna placeras på en annan plats där påverkan blir mindre, till exempel genom en gemensam brygganläggning i närheten.

Dispensen får inte strida mot strandskyddets syften

I ansökan om dispens ska det också framgå vilken omfattning bryggan måste ha för att fylla sin funktion och vilka andra effekter som uppstår, till exempel muddringsarbeten eller förändrade strömningsförhållanden. Omfattningen måste bedömas mot strandskyddets syften i 7 kap. 13 § miljöbalken. Om djur- och växtlivet påverkas på ett oacceptabelt sätt, eller allmänhetens tillgång till strandområden försämras, kan bryggan inte medges. Dispens får enligt 7 kap. 26 § miljöbalken ges endast om den är förenlig med strandskyddets syften.

Intresseavvägning mellan enskilda och allmänna intressen

Vid prövningen av en ansökan om dispens från strandskyddet ska det även tas hänsyn till enskilda intressen enligt 7 kap. 25 § miljöbalken. För att dispens ska kunna lämnas för en ny brygga måste det finnas så starka skäl att de allmänna intressen som strandskyddet syftar till att tillgodose får stå tillbaka. 

Läs mer om intresseavvägning på sidan om dispensprövning och i de olika rättsfallen nedan.

Intresseavvägning mot enskilda intressen

Vid en avvägning mot de allmänna intressen som strandskyddet syftar till att upprätthålla får intresset av en brygga för rent fritidsändamål typiskt sett anses vara svagt. Enligt förarbetena till miljöbalken brukar skäl som att stranden är oländig, stenig eller dyig, eller att naturförhållandena på annat sätt gör området olämpligt för bad och friluftsliv, inte godtas som särskilda skäl för dispens (se prop. 1997/98:45, del 2, s. 89). Enskildas önskemål om bad- och båtplats är enligt Mark- och miljööverdomstolens praxis inte heller ett tungt vägande enskilt intresse även om det föreligger svårigheter att nyttja någon befintlig brygga i närområdet. (se t.ex. Mark- och miljööverdomstolens domar i målen M 6370-12 och M 9186-13)

Det finns flera rättsfall där dispens givits för bryggor på öar utan fast landförbindelse. I mål M 12101-21 bedömde Mark- och miljööverdomstolen att en flytbrygga på en skärgårdsö kunde tillåtas med vissa villkor, trots att bryggan till stor del syftade till att tillgodose enskildas behov av båtplatser för fritidsändamål. Det fanns bland öborna en efterfrågan på båtplatser och tillfälliga förtöjningsplatser bland annat för att transportera bränsle och återvinningsavfall, vilket inte var tillåtet att transportera med den reguljära färjetrafiken.

Vid bedömningen har domstolen även beaktat att öbornas behov av båtplatser uttryckts i kommunens planläggning av området. Dispensen förenades med vissa villkor, till exempel att bryggorna skulle förläggas på vattenområde med minst 5 meters djup för att minska påverkan på höga naturvärden i form av bestånd av ålgräs. 

Gemensamma bryggor är lämpligast

I mål M 11808-14 behandlade Mark- och miljööverdomstolen en dispens för en brygga för fastboende på en ö. Domstolen ansåg att det skulle medföra stor olägenhet och tidsförluster att tillgodose behovet av båtplats utanför det aktuella området. Det fanns därför särskilda skäl enligt 7 kap. 18 c § 3 miljöbalken. Sökanden ansågs ha ett tungt vägande behov av båtplats för att kunna nyttja bostadshus på en ö utan landförbindelse eller reguljär båttrafik. Det fanns svårigheter att utöka den befintliga gemensamhetsbryggan och domstolen bedömde därför att det var tveksamt om det fanns förutsättningar för sökandena att tvångsvis ansluta sig till den. Det bedömdes inte heller skäligt att i detta fall hänvisa sökandena till att tvångsvis söka sig en båtplats på någon annan befintlig enskild brygga. 

Att två sökanden som enligt uppgift var de sista på ön som saknade båtplats sökte en gemensam lösning ansågs vara i linje med lagstiftarens intention i dessa situationer. Även om det aktuella området bedömdes som mycket skyddsvärt ansåg domstolen att bryggan var relativt väl lokaliserad med närhet till befintlig brygga och sjöbod vilket medförde att den ytterligare avhållande effekten på allmänheten blev begränsad. Bryggan krävde inte några muddringsarbeten och påverkan på djur- och växtlivet bedömdes därför också bli begränsad.

Bryggan får inte motverka strandskyddets syften

I mål M 3560-19 behandlade Mark- och miljööverdomstolen en brygga för båtar vid en ö som saknar reguljär båttrafik annat än under sommarmånaderna. Dispensansökan avslogs då sökanden inte hade presenterat någon utredning som visade att det var omöjligt att få tillgång till båtplats vid någon av de andra bryggorna på ön. Domstolen framhöll att även om sökandens skäl för en egen brygga var starkt, kunde bryggan påverka strandskyddsvärdena så pass mycket att ansökan om dispens borde avslås. Enligt praxis krävs det starka skäl för att de allmänna intressen som strandskyddet syftar till att tillgodose ska få stå tillbaka för det enskilda intresset av att ha en egen brygga.   

I det vägledande avgörandet MÖD 2011:42 bedömde Mark- och miljööverdomstolen att hemfridszonen inte kunde sträcka sig ut i vattenområdet. Vattenområdet skulle därför fortfarande anses som allemansrättsligt tillgängligt, trots att de redan befintliga anläggningarna gjorde att stranden inte längre var tillgänglig för allmänheten. Bryggan som var tänkt att uppföras tog ett större vattenområde i anspråk än den tidigare dispensgivna bryggan. Bryggan ansågs strida mot strandskyddets syften och avslogs. 

Dispensen får inte utöka det privata området

I ännu ett vägledande avgörande (MÖD 2011:34) upphävde Mark- och miljööverdomstolen en dispens för bryggdäck om 64 kvadratmeter. Även om landområdet närmast vattnet var ianspråktaget bedömde domstolen att vattenområdet utanför stranden var tillgängligt för allmänheten. Bryggan var avsedd att användas av fastboende i tre huvudbyggnader och skulle utgöra den enda bryggan på fastigheten. Platsen hade tidigare haft en brygga, området var redan bebyggt på land och tre bojar låg sedan tidigare i vattnet. Det planerade bryggdäckets utformning och storlek kunde antas få en avhållande effekt på det rörliga friluftslivet i vattenområdet utanför fastigheten. Uppförandet av bryggdäcket skulle därför innebära en utökning av det privata området på bekostnad av ett allemansrättsligt tillgängligt område. Det fanns därför inte särskilda skäl att medge dispens. 

Hemfridszon sträcker sig inte ut i vattnet

I en dom från Östersunds tingsrätt, mark- och miljödomstolen, i mål M 3136-22 ansåg domstolen att kommunens beslut om tomtplatsavgränsning inte omfattade den del av landområdet där en brygga var tänkt att placeras och därmed betraktades stranden som allemansrättsligt tillgängligt. Detta gällde också vattenområdet utanför stranden eftersom en hemfridszon normalt sett inte kan sträcka sig ut i vattnet. Även om ett landområde i direkt anslutning till vatten är ianspråktaget, ska vattenområdet normalt anses vara tillgängligt för allmänheten vars rätt att röra sig inom vattenområdet är vidsträckt.

Inom ett LIS-område kan strandskyddsdispens ges om anläggningen bidrar till utvecklingen av landsbygden (7 kap. 18 d § miljöbalken). Bedömningen ska inte utgå från det strandnära lägets fördel för en enskild persons ekonomiska förhållanden. I stället krävs det att åtgärden bidrar till en mer långsiktig ekonomisk påverkan i ett lokalt eller regionalt perspektiv (prop. 2008/09:119 s. 107). Även inom LIS-områden ska en avvägning ske mot strandskyddets syften.

Med åtgärder som främjar landsbygdsutvecklingen avses bland annat åtgärder som långsiktigt kan antas ge positiva sysselsättningseffekter och som kan bidra till att upprätthålla serviceunderlaget. Det kan vara tillkomst av bostäder eller en turistanläggning (prop. 2008/09:119 s. 64). I Nacka tingsrätts, mark- och miljödomstolen, dom i mål M 5067-21 bedömde domstolen att den ansökta bryggan inte bidrog till landsbygdsutveckling på det sätt som avses i 7 kap. 18 d § miljöbalken, oavsett om området kunde betraktas som ett LIS-område eller inte. 

LIS – Landsbygdsutveckling i strandnära lägen 

En befintlig brygga får renoveras utan dispens om utseendet eller arean inte förändras. Det krävs dispens för att helt riva en brygga för att sedan bygga upp den som ny. 

Särskilt skäl för ersättningsbrygga kan vara att området redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften. Som utgångspunkt ska ersättningsbryggan i huvudsak har motsvarande storlek, utformning och placering som den tidigare. Man kan som regel ge dispens för ersättningsbrygga om ansökan har gjorts inom ett år efter att den gamla bryggan tagits bort (jämför med nedbrunnen byggnad, prop. 1997/98:45 del 2. s. 89).

Inte ianspråktaget om bryggan tagits bort

I mål M 3329-17 bedömde Mark- och miljööverdomstolen att det inte var fråga om en ersättningsbrygga eftersom den sökta bryggan var större och hade en kraftigare konstruktion än den brygga som tidigare fanns på platsen. Även placeringen skiljde sig något från den tidigare bryggans och under några år lades den tidigare bryggan inte ut. Att det fanns flera bryggor längs den aktuella kuststräckan innebar inte att området var ianspråktaget, eftersom bryggor endast anses ianspråkta det område de upptar i vattnet. Det fanns därför inte särskilda skäl för att medge dispens enligt 7 kap 18 c § 1 miljöbalken.

I mål M 543-17 bedömde Mark- och miljööverdomstolen att dispens för ett bryggdäck inte kunde medges. Ett trädäck om 36 kvadratmeter intill en befintlig brygga ansågs utgöra en sådan anläggning som ofta uppfattas som privatiserande och som avhåller allmänheten från att beträda platsen. Brädor hade lagts ut på stockar och stenar som enligt fastighetsägaren utgjorde gamla fundament. Vid fastighetsköpet fanns inget trädäck på platsen. Något år senare när bryggdäcket uppfördes var det därför inte fråga om renovering av en befintlig anordning. I stället var det fråga om uppförande av ett nytt dispenspliktigt trädäck. Domstolen bedömde att det inte fanns några särskilda skäl för att bevilja dispens eftersom platsen inte ansågs vara ianspråktagen enligt 7 kap. 18 c § 1 miljöbalken.

Den äldre bryggan måste vara lagligt uppförd

I det vägledande rättsfallet MÖD 2021:2 bedömde Mark- och miljööverdomstolen att strandskyddsdispens kunde ges för en flytbrygga som ersatte en pålad konstruktion. Enligt domstolen är en flytbrygga inte mer avhållande för allmänheten än en pålad konstruktion. En flytbrygga har däremot typiskt sett större negativ påverkan på djur- och växtlivet i vattnet, vilket strandskyddet idag syftar till att skydda. När ersättningsbryggan uppfördes syftade strandskyddet dock främst till att skydda den allemansrättsliga tillgången till stränder. 

I det här fallet var det fråga om en brygga i två delar, en inre och en yttre del, om ca 26 meter vardera. Domstolen medgav dispens för den inre delen av bryggan eftersom ersättningsbryggan uppfördes under en tid då strandskyddet främst syftade till att skydda friluftslivet, och att länsstyrelsen då lämnat besked om att dispens inte krävdes. En nekad dispens i detta fall skulle därför stå i strid med den proportionalitetsprincip som kommer till uttryck i 7 kap. 25 § miljöbalken. 

Där den inre delen av bryggan anlades fanns tidigare en pålad brygga som uppförts före 1975. Den ursprungliga bryggan var således lagligen uppförd. Den pålade bryggan förstördes i en storm 1986 och ersattes av en flytbrygga 1987. Flytbryggan utgör den inre delen av nuvarande brygganläggning. Domstolen bedömde att ansökan om att ersätta bryggan inkom inom rimlig tidsfrist om ett år från stormen. Den inre delen av bryggan hade motsvarande storlek som den tidigare bryggan och hade placerats på i allt väsentligt samma plats. 

För den yttre delen av bryggan saknades särskilda skäl att medge dispens och därför beslutades att den skulle tas bort.

I mål M 5365-20 fastställde Vänersborgs tingsrätt, mark- och miljödomstolen, länsstyrelsens föreläggande om att en bod och en flotte med hopptorn skulle avlägsnas från de delar av fastigheten som omfattades av strandskydd. Enligt domstolen utgjorde både boden och flotten med hopptorn sådana anläggningar som riskerar att ha en avhållande verkan på allmänhetens möjlighet att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdats fritt. Anläggningarna ansågs därför förbjudna enligt 7 kap. 15 § 2 miljöbalken.

Husbåtar, bastubåtar och andra byggnader

Husvagnar, husbåtar, bastubåtar och liknande konstruktioner kan betraktas både som byggnader och anläggningar. Om det anses vara en byggnad eller en anläggning är dock av mindre betydelse inom strandskyddsområde, eftersom 7 kap. 15 § 2 miljöbalken förbjuder både nya byggnader och utförande av andra anläggningar och anordningar om de hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt.

Byggnad enligt 7 kap. 15 § 1 miljöbalken

Begreppet byggnad har inte definierats i förarbetena till strandskyddslagstiftningen. Enligt strandskyddspraxis kan, förutom bostadshus, även olika slags uthus, bodar, bad- och båthus, bastubyggnader, omklädningshytter, garage och carportar, skjul, paviljonger och liknande anses som byggnader. I förarbetena anges att även flyttbara konstruktioner som husbåtar och husvagnar kan vara byggnader. Om de är stadigvarande förankrade eller förtöjda längre än en normal semesterperiod så omfattas dessa konstruktioner av förbudet i 7 kap. 15 § 1 miljöbalken (prop. 1997/98:45 s. 85). 

Anläggning enligt 7 kap. 15 § 2 miljöbalken 

Om en konstruktion inte skulle anses vara en byggnad är det troligt att det i stället handlar om en anläggning eller anordning som kan hindra eller avhålla allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt. En sådan anläggning kan omfattas av förbudet i 7 kap. 15 § 2 miljöbalken. En anläggning eller anordning är förbjuden inte bara om den hindrar allmänheten från att beträda ett område, utan redan om den är avhållande. Det har alltså betydelse hur allmänheten uppfattar sin rätt till tillträde till platsen.  

Båthus kan vara både byggnad och anläggning

Mark- och miljööverdomstolen konstaterade i mål M 7991-15 att begreppet anläggning måste anses vara ett vidare begrepp än byggnad. Domstolen bedömde att det inte råder något motsatsförhållande mellan begreppen. Domen handlade om ett båthus och domstolen bedömde att det särskilda skälet att anläggningen för sin funktion behöver ligga vid vattnet (7 kap. 18 c § första stycket 3 miljöbalken) var tillämpligt i målet. Ett båthus kan alltså ses som både en anläggning och en byggnad. 

Mark- och miljööverdomstolen har i det vägledande avgörandet MÖD 2020:4 ansett att en bastubåt var att betrakta som en byggnad och att den var så stadigvarande förtöjd att den krävde dispens från strandskyddsbestämmelserna.

Domstolen konstaterade vid synen att bastubåtens konstruktion bestod av fyra väggar och ett tak som uppförts på en flotte med utombordsmotor. Bastubåten tog turer cirka en gång i månaden under båtsäsongen och låg annars förtöjd på platsen. Domstolen ansåg att bastubåten var stadigvarande förtöjd så att den träffades av förbudet mot uppförande av nya byggnader. Domstolen ansåg att bastubåten, även om den inte skulle anses vara en byggnad, utgjorde en anläggning som enligt domstolens uppfattning hindrade eller avhöll allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt. Bastubåten var därmed förbjuden och dispenspliktig även med tillämpning av 7 kap. 15 § 2 miljöbalken. 

På frågan om dispens kunde medges bedömde domstolen att landområdet vid förtöjningsplatsen var ianspråktaget och låg inom byggnadernas hemfridszon. En hemfridszon kan dock normalt sett inte sträcka sig ut i vattenområdet. Det i målet aktuella vattenområdet var delvis skymt från den övriga marken genom topografin. Vattenområdet kunde därför inte anses sakna betydelse för strandskyddets syften. Det saknades därmed förutsättningar att ge dispens med stöd av det särskilda skälet 7 kap. 18 c § 1 miljöbalken. Det var inte heller oproportionerligt att neka dispens i detta fall. 

En bastu måste inte ligga vid vattnet

I mål M 5359-20 konstaterade Nacka tingsrätt, mark- och miljödomstolen att en bastuflotte stred mot strandskyddsbestämmelserna. Domstolen prövade om det åberopade särskilda skälet i 7 kap. 18 c § 3 miljöbalken var tillämpligt, alltså om anläggningen för sin funktion måste ligga vid vattnet och behovet inte kan tillgodoses utanför området. Domstolen konstaterade att en bastu inte måste ligga vid vatten eller vara placerad på en flotte. Behovet av bastu kan i stället tillgodoses på annan plats inom fastigheten. 

I mål M 2657-15 konstaterade Mark- och miljööverdomstolen att en byggnad på en flotte krävde dispens enligt 7 kap. 15 § 1 miljöbalken. I det här fallet var byggnaden på flotten avsedd att användas som värmestuga och/eller övernattning i en fiskeverksamhet. Domstolen konstaterade att en värmestuga eller övernattningsstuga inte för sin funktion behöver ligga vid eller i vattnet och dispens kunde därför inte medges enligt det särskilda skälet i 7 kap. 18 c § 3 miljöbalken. 

Inte heller det särskilda skälet i 7 kap. 18 c § 4 miljöbalken var tillämpbart. Även om byggnaden kunde ses som en utvidgning av en pågående verksamhet så fanns det inget stöd för att det skulle saknas möjligheter att placera byggnaden utanför strandskyddat område.  

I mål M 9140-22 prövade Mark- och miljööverdomstolen om en fritidsbåt krävde dispens från strandskyddet. Ägaren hade förelagts att ta bort en husbåt, konstruerad som en flotte med ett hus på, men ansökte därefter om dispens för husbåten och dessutom för en fritidsbåt. Fritidsbåten angavs uppta ungefär lika stor yta i vattnet som husbåten och skulle användas på samma sätt. Båda ansökningarna avslogs och överklagades. Varken MÖD eller Högsta domstolen gav prövningstillstånd för husbåten eftersom MÖD tidigare fastställt föreläggandet om att ta bort husbåten.

Fritidsbåt är inte avhållande

MÖD gick vidare med att pröva frågan om fritidsbåten och ansåg då att båten inte gav intryck av att vara avsedd för boende och inte skulle användas som bostad under någon längre sammanhängande period eller ligga fast förtöjd på en plats. En sådan användning av en fritidsbåt är enligt domstolen inte förbjuden enligt 7 kap. 15 § 1 eller 2 miljöbalken. Det fanns heller inget som talade för att användningen av fritidsbåten skulle strida mot förbudet i 7 kap. 15 § 4 miljöbalken. Det krävdes således inte strandskyddsdispens för fritidsbåten i det här fallet. 

Glamping

Glamourös camping, eller glamping som det kallas, innebär övernattning i naturen med lyx och komfort. Ett glampingtält är ofta rymligt och lyxigt. Det är ofta mer eller mindre permanent uppställt på till exempel en trätrall eller annan plangjord yta. Det finns plats för en riktig säng och även andra möbler vilket gör att det mer liknar ett hotellrum än ett tält. Glampingtält står i regel uppställda under längre tid. Inte sällan finns också toaletter och serviceutrymmen uppställda i närheten. Byggnaderna kan också kräva bygglov. Det handlar alltså inte om de enklare enstaka tältnätter som omfattas av allemansrätten.

Uppställning av glampingtält inom strandskyddat område är förbjudet 

  • enligt 7 kap. 15 § 1 miljöbalken eftersom det är en byggnad, eller
  • enligt 7 kap. 15 § 2 miljöbalken eftersom det är en anläggning som kan hindra eller avhålla allmänheten från ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt

I mål M 2205-22 prövade mark- och miljödomstolen, tingsrätten i Nacka, uppförande av sex stycken glampingtält på plattformar och sex stycken hygienbyggnader inom strandskyddat område. Domstolen bedömde att det inte fanns skäl att medge dispens eftersom det saknades särskilda skäl. 

Mark- och miljödomstolen ansåg att glampingtälten krävde dispens eftersom de utgjorde sådana anläggningar som avses i 7 kap. 15 § 2 miljöbalken.

Mark- och miljödomstolen delade länsstyrelsens bedömning att det saknades särskilda skäl för strandskyddsdispens enligt 7 kap. 18 c § miljöbalken. Domstolen ansåg inte heller att bestämmelsen i 7 kap. 18 d § var tillämplig. Platsen var inte ett LIS-område utpekat i översiktsplanen och det saknades närmare utredning som stödde bedömningen att det skulle vara ett LIS-område. 

Mark- och miljödomstolen prövade slutligen om det var oproportionerligt att neka dispens enligt 7 kap. 25 § miljöbalken. Vid en sammantagen bedömning ansåg domstolen att det starka allmänna intresse som strandskyddet representerar, i detta fall vägde tyngre än det enskilda intresset av att uppföra anläggningen. Det framkom inte heller att verksamheten inte skulle kunna bedrivas om tälten placerades utanför strandskyddsområdet. Ett avslag på ansökan ansågs därmed inte oproportionerligt. 

Läs mer om intresseavvägningen här: Dispens från strandskyddet 

I mål M 1808-23 prövade mark- och miljödomstolen, tingsrätten i Vänersborg, ett glampingtält med trädäck om 42 kvadratmeter, cirka 27 meter från en bostadsbyggnad på skogbeklädd naturmark. Domstolen bedömde att det saknades särskilda skäl att medge dispens. 

Glampingtältet skulle ta i anspråk ett område som var allemansrättsligt tillgängligt, utanför den befintliga hemfridszonen. Platsen där glampingtältet avsågs uppföras ansågs inte vara ianspråktagen. Det saknades därför förutsättningar att medge strandskyddsdispens enligt 7 kap. 18 c § 1 miljöbalken. Att det inte fanns något strandområde för ilandstigning med båt eller för rekreation eller att berget bestod av branter ansågs inte vara skäl för dispens (se prop. 2008/09:119 s. 105). 

Glampingtältet skulle uppföras i anslutning till ett befintligt pensionat och domstolen prövade därför om det fanns skäl för dispens enligt 7 kap. 18 c § 4 miljöbalken. Enligt denna bestämmelse kan dispens medges om det område som dispensen avser behövs för att utvidga en pågående verksamhet och utvidgningen inte kan genomföras utanför området.

Domstolen instämde i länsstyrelsens bedömning att det inte hade framkommit att en placering utanför det strandskyddade området skulle vara omöjligt. Inte heller något annat särskilt skäl för dispens ansågs vara tillämpligt. Domstolen ansåg att det inte var oproportionerligt att inte medge dispens efter en intresseavvägning enligt 7 kap. 25 § miljöbalken.

I mål M 178-22 prövade mark- och miljödomstolen, tingsrätten i Nacka, en dispens för fem glampingtält intill en befintlig verksamhet. Dispens kunde inte medges då åtgärden inte var förenlig med strandskyddets syften.

Den berörda fastigheten var belägen inom ett område som var av riksintresse för natur- och kulturvärden och det rörliga friluftslivet enligt 4 kap. 1 och 2 §§ miljöbalken. Området var av riksintresse för kulturmiljövården och friluftslivet enligt 3 kap. 6 § miljöbalken. Fastigheten ingick även i ett utpekat världsarv och omfattades av utvidgat strandskydd om 300 meter. Genom uppförande av tälten skulle tidigare oexploaterad mark tas i anspråk. Inom områden med höga värden för strandskyddets syften ska dispens prövas med särskild restriktivitet.

Domstolen bedömde att tälten behövdes för att utvidga verksamheten, men att 7 kap. 18 c § 4 miljöbalken inte var tillämplig då det inte var visat att utvidgningen inte kunde ske utanför området. Även om det inte skulle var möjligt att utvidga verksamheten på en annan plats ansåg domstolen att det inte fanns förutsättningar för dispens, eftersom åtgärden inte var förenlig med strandskyddets syften (7 kap 26 § miljöbalken). 

Bojar

Mark- och miljööverdomstolen ansåg i det vägledande avgörandet MÖD 2020:33 att sju bojar utgjorde en anläggning eller anordning som avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt och att bojarna därför var förbjudna inom strandskyddsområdet enligt 7 kap. 15 § 2 miljöbalken. 

Vid bedömningen av om en anläggning eller anordning har en avhållande verkan, bör vikt fästas vid hur allmänheten kan reagera på dem. Omständigheter som kan påverka allmänhetens uppfattning av bojar är

  • Bojarnas storlek 
  • Hur bojarna ligger i förhållande till varandra 
  • Miljön runtomkring 

I det här fallet var området där bojarna låg fritt tillgängligt för allmänheten. Bojarnas placering i förhållande till varandra och närheten till bryggorna gjorde att de tillsammans verkade avhållande. Bojarna var därför förbjudna enligt 7 kap. 15 § 2 miljöbalken.

Domstolen bedömde också att de sju bojarna inte väsentligt förändrade livsvillkoren för djur- eller växtarter eftersom de var försedda med konstant sträckt kätting som förhindrar att de skrapar mot botten. Bojarna ansågs därför inte förbjudna enligt 7 kap. 15 § 4 miljöbalken. 

Båtupptagningsanordningar

Båtramper, släpor och andra typer av båtupptagningsanordningar kräver i regel dispens från strandskyddsbestämmelserna. I förarbetena till miljöbalken anges bland annat båtupptagningsanordningar, bryggor och pirar som exempel på åtgärder och anläggningar som kan vara otillåtna inom ett strandskyddsområde (prop. 1997/98:45 del 2 s. 86–87). 

Dessa anordningar kan vara förbjudna både för att de väsentligt kan förändra livsvillkoren för djur- eller växtarter och för att de kan hindra eller avhålla allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt (7 kap. 15 § 2 och 4 miljöbalken). 

Fungerande anläggning får inte ersättas med en större

I mål M 7874-20 prövade Mark- och miljööverdomstolen om ersättning av en gammal båtuppdragningsanordning med en ny sådan krävde dispens från strandskyddet. 

Den äldre anordningen, som uppförts lagligt innan 1975, var förhållandevis kort och låg precis över marknivån. Den nya skulle bli större, breda ut sig över marken och vara klart mer synlig för allmänheten.

Domstolen angav att om den nya konstruktionen kunde anses jämförbar i storlek och utformning med den äldre konstruktionen så skulle den nya konstruktionen inte heller omfattas av strandskyddsbestämmelserna likt den tidigare, oavsett hur den inverkade på strandskyddets syften. Anordningarna i detta fall skiljde sig dock väsentligt från varandra. 

Domstolen nekade därför dispens utifrån bedömningen att:

  • Anordningarna inte var jämförbara och därmed inte undantagen förbuden i 7 kap. 15 § miljöbalken. 
  • Det inte fanns förutsättning för dispens då det redan fanns en fungerande anläggning – behovet av en ny ansågs inte tillräckligt starkt. 
  • En ny större anläggning skulle strida mot strandskyddets syften.

Enskild båtramp för fritidsändamål är inte nödvändig

I mål M 1209-21 avslog Östersunds tingsrätt, mark- och miljödomstolen, ett överklagande och instämde i länsstyrelsens bedömning att dispens för brygga och båtramp inte kunde ges med stöd av 7 kap. 18 c § 3 miljöbalken.

Anläggningarna ansågs inte nödvändiga för att möjliggöra för fastighetsägaren att ta sig till och från sin fastighet. Behovet av en brygga och båtramp för ett rent fritidsändamål får vid en avvägning mot de allmänna intressen som strandskyddet syftar till att upprätthålla typiskt sett anses vara svagt.

Relaterad vägledning