Strandskydd - en vägledning för planering och prövning
Strandskyddet finns för att långsiktigt trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden och bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten.
Inom strandskyddsområdet är det är förbjudet att bland annat uppföra nya byggnader eller att vidta åtgärder som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter. Vissa åtgärder kan vara undantagna eller få dispens om det finns särskilda skäl. I några fall kan strandskyddet upphävas eller utvidgas.
Strandskyddet är ett tungt vägande allmänt intresse och dispenser ska därför prövas restriktivt. På denna sida finns vägledning som stöd i de bedömningar som kan behöva göras både vid prövning och tillsyn.
Sidan vänder sig till
Vägledningen vänder sig i första hand till handläggare på länsstyrelser och kommuner. Även andra myndigheter, företag och privatpersoner som vill veta mer om strandskydd kan ha nytta av vägledningen. Naturvårdsverket kan inte besvara frågor privatpersoner om enskilda fall.
Bra att veta
Informationen på denna webbsida finns också i mer utvecklad version i handboken om strandskydd.
Lagstiftning
Strandskyddet i miljöbalken
Strandskyddsbestämmelserna finns i sjunde kapitlet miljöbalken (1998:808), som handlar om skydd av områden. Paragraferna 13-18 talar om vad som avses med strandskydd och vilka bestämmelser som gäller inom sådant område. I paragraferna 25-26 behandlas så kallad intresseprövning, det vill säga vägningen mellan enskilda och allmänna intressen.
7 kap. Miljöbalk (1998:808) (riksdagen.se)
I förarbetena till den ändrade strandskyddslagstiftningen, propositionen 2008/09:119, kan du läsa mer om strandskyddsbestämmelserna, bland annat motiven bakom dem och kommentarer till varje bestämmelse. I förarbetena till miljöbalken, proposition 1997/98:45, kan du läsa ännu mer om strandskyddsbestämmelserna. Intentionerna i lagtexten är desamma, men det finns en viss brist på överensstämmelse eftersom lagtexten delvis är annorlunda formulerad. Motiven finns i kapitel 4.13.2 under rubriken ”Strandskyddsområden” samt i kapitel 4.13.3. Kommentarerna till varje bestämmelse finns i kapitel 5.1.7 under rubrikerna ”Strandskyddsområde” samt ”Intresseprövning”.
Proposition Strandskyddet och utvecklingen av landsbygden (2008/09:119)
Miljöbalkspropositionen (1997/98:45)
I proposition 2013/14:214 beskrivs länsstyrelsens möjlighet att upphäva strandskyddet vid små sjöar och vattendrag.
Proposition Strandskyddet vid små sjöar och vattendrag (2013/14:214)
Det finns också en förordning om områdesskydd enligt miljöbalken (1998:1252). I förordningen regleras bland annat myndigheternas skyldigheter och befogenheter.
Förordning (1998:1252) om områdesskydd enligt miljöbalken m.m. (riksdagen.se)
I miljötillsynsförordningen 2011:13 regleras tillsynsansvaret för strandskydd.
Strandskyddet i plan- och bygglagen
Följande paragrafer i plan- och bygglagen omfattas av strandskyddslagstiftningen:
3 kapitlet (Översiktsplan): 5-6 §§ , 10 §, 16 § (riksdagen.se)
4 kapitlet (Reglering med detaljplan och områdesbestämmelser): 17 §, 33 § (riksdagen.se)
5 kapitlet (Att ta fram detaljplaner och områdesbestämmelser): 14 §, 22 § (riksdagen.se)
11 kapitlet (Tillsyn, tillträde, ingripanden och påföljder): 10-11 §§ (riksdagen.se)
Aktuellt
Ny vägledning om undantag från förbudsreglerna
Naturvårdsverket har publicerat ny vägledning om undantag från förbudsreglerna som även upp undantaget för starkströmsledningar enligt nätkoncession för linje enligt ellagen. Nya undantaget trädde i kraft 1 juli 2024.
Ny vägledning för bedömning av konstgjorda eller små vatten
Naturvårdsverket har tagit fram ny vägledning med rättspraxis och stöd för bedömning av strandskyddet vid konstgjorda eller små vatten.
Regeringsuppdrag att ta fram en digital redovisning av strandskyddade områden
Länsstyrelserna ska tillsammans med Naturvårdsverket och Lantmäteriet ta fram och sammanställa ny och befintlig information om var strandskyddet gäller. Målet är en nationellt heltäckande digital redovisning av gällande strandskyddsbestämmelser. Uppdraget samordnas av Länsstyrelsen i Uppsala län och ska redovisas senast den 20 december 2024.
Handböcker
Information om strandskydd finns mer utvecklad i Naturvårdsverkets handböcker.
Förklaring till strandskyddets förbudsregler
Här beskriver vi vad som är förbjudet inom strandskyddsområden enligt miljöbalkens 7:e kapitel, 15 §.
Nya byggnader
"Inom ett strandskyddsområde får inte nya byggnader uppföras" (7 kap 15 § 1).
Även flyttbara konstruktioner kan anses som byggnader, till exempel husvagnar och husbåtar som står uppställda betydligt längre än en normal semesterperiod.
Om- och tillbyggnader för samma användningssätt räknas inte som en ny byggnad. Större tillbyggnader kan dock kräva dispens.
Ändringar samt andra anläggningar och anordningar
"Inom ett strandskyddsområde får inte byggnader eller byggnaders användning ändras eller andra anläggningar eller anordningar utföras, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt." (7 kap, 15 §, 2).
Med ändring av byggnad eller byggnads användning avses till exempel ombyggnad av en sjöbod till fritidshus, även om byggnaden inte upptar större yta än tidigare. Ändringarna ska ses utifrån den avhållande effekten på allmänheten och uppfattningen om tillgång till strandområdet.
Anläggningar eller anordningar som inkräktar på strandskyddets syfte är inte tillåtna enligt denna bestämmelse. Redan om allmänheten avhålls från att beträda ett område där den annars hade kunnat färdas fritt är anläggningen förbjuden.
Det har alltså betydelse hur allmänheten uppfattar sin rätt till tillträde. Det kan till exempel betyda att en anläggning på en befintlig tomt kan vara otillåten om den ger intryck av att tomtplatsen har utvidgats.
Exempel på anläggningar som kan omfattas är: staket, bersåer, grillplatser, lekplatser, trädgårdsgångar, flaggstänger, trädgårdsland, vägar, parkeringsplatser, campingplatser, golfbanor, tennisbanor, upplag för sprängsten, bryggor, pirar och anordningar för upptagning av båtar.
Förberedelsearbeten
"Inom ett strandskyddsområde får inte grävningsarbeten eller andra förberedelsearbeten utföras för byggnader, anläggningar eller anordningar som avses i 1 och 2." (7 kap 15 § 3).
Med "andra förberedelsearbeten" avses till exempel trädfällning, schaktning, sprängning eller anläggande av väg.
Åtgärder som påverkar djur- och växtliv
"Inom ett strandskyddsområde får inte åtgärder vidtas som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter." (7 kap 15 § 4).
Bestämmelserna i hela 7 kap 15 § gäller även påverkan på djur- och växtliv. Nya byggnader, ändringar, anläggningar, anordningar och förberedelsearbeten får inte göras om de väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter.
Andra sådana åtgärder kan till exempel vara spridning av gödsel eller bekämpningsmedel, trädfällning eller grävning. Åtgärder inom ramen för näringsverksamhet i jord- och skogsbruk är undantagna från förbudet.
Undantag från förbudsreglerna
Det finns vissa undantag där förbuden inom strandskyddsområdet inte gäller. Det gäller bland annat åtgärder inom vissa näringsverksamheter och åtgärder som bedömts ha stort allmänt intresse. Undantagen finns i 7 kap. 16 § miljöbalken
Denna vägledning kompletterar informationen i handboken för planering och prövning inom strandskydd (2009:4) kapitel 4.3.
Undantagen påverkar inte tillsynsmyndigheternas möjligheter att meddela förelägganden och förbud med stöd av 26 kap. 9 § miljöbalken.
Areella näringar
Det finns vissa byggnationer och åtgärder som är undantagna de generella förbuden inom strandskyddsområde, och som därför inte kräver dispens. Ekonomibyggnader eller andra anläggningar, anordningar eller åtgärder som behövs för näringsverksamhet inom jordbruket, skogsbruket, fisket eller renskötseln omfattas av undantagsbestämmelsen i 7 kap. 16 § 1 miljöbalken.
Undantaget för de areella näringarna tillkom ursprungligen för att strandskyddet inte skulle inkräkta på pågående markanvändning (prop. 1997/98:45, del 1, s. 321 f.). Kraven är att anläggningen eller åtgärden är omedelbart avsedd och behövlig för näringen och att den måste finnas eller vidtas inom strandskyddsområde. En sådan byggnad får inte utformas så att den ens tillfälligt kan utnyttjas som bostad. Hobbyverksamhet omfattas inte av undantaget. I osäkra fall bör näringsidkaren ansöka om dispens.
I ett häfte som togs fram av Strandskyddsdelegationen finns mer att läsa om hur det är att bedriva en areell näring inom strandskyddat område. Strandskyddsdelegationen var ett regeringsuppdrag som redovisades 2015.
Areella näringar och strandskydd (naturvardsverket.se)
Tillstånd enligt miljöbalken
Strandskyddsdispens prövas inte separat för verksamheter eller åtgärder som
- tillåtits av regeringen enligt 17 kap. 1, 3 eller 4 § miljöbalken, eller
- omfattas av ett tillstånd enligt miljöbalken, eller
- omfattas av ett tillstånd enligt föreskrifter som meddelats med stöd av miljöbalken.
För dessa verksamheter förutsätts att frågan om strandskyddsdispens ingår i prövningen. Syftet är att parallella miljöbalksärenden för samma åtgärd ska undvikas. Vanliga tillståndsärenden som ska omfatta även strandskyddsprövning är miljöfarlig verksamhet enligt 9 kap. miljöbalken och vattenverksamhet enligt 11 kap. miljöbalken.
Vid prövning av tillståndspliktiga verksamheter ska en miljökonsekvensbeskrivning upprättas enligt 6 kap. 1 § miljöbalken. Enligt 6 kap. 3 § miljöbalken är syftet med en miljökonsekvensbeskrivning att verksamhetens sammantagna miljöpåverkan ska kunna bedömas. Vid en prövning av miljöfarliga verksamheter enligt 9 kap. miljöbalken, vattenverksamheter enligt 11 kap. miljöbalken eller regeringens tillåtlighetsprövning enligt 17 kap. miljöbalken, bedöms samma frågor som vid en prövning om strandskyddsdispens. Bedömningen sker inom ramen för den lokaliseringsprövning som görs för att se om verksamheten är tillåtlig (se prop. 1997/98:45 del 2 s. 87-88). En separat dispensprövning behöver då inte ske. Dispens från strandskyddet anses gälla för verksamheten i de delar som prövats i tillståndet.
Väg och järnväg
För byggande av större allmänna vägar och järnvägar enligt en fastställd väg- eller järnvägsplan hanteras strandskyddsfrågan på samma sätt som vid tillståndspliktiga verksamheter. Om vägen/järnvägen berörs av strandskydd ska detta framgå av planen samt utredas genom miljökonsekvensbeskrivningen. Dispens från förbuden anses då föreligga för verksamheten i de delar som prövats i planen.
Starkströmsledning
Den 1 juli 2024 trädde ett nytt undantag i kraft för byggande och underhåll av en starkströmsledning enligt en nätkoncession för linje enligt ellagen (1997:857). Syftet med undantaget är att möjliggöra en snabbare utbyggnad av elnätet och underlätta underhållet av det.
Undantaget omfattar endast åtgärder som ryms inom nätkoncessionen och inte till exempel följdföretag som vägar och upplag som inte har prövats inom ramen för nätkoncessionen. Eftersom undantaget endast avser starkströmsledningar som byggs med stöd av en nätkoncession för linje, gäller det bara för ledningar som har bedömts vara av angeläget allmänt intresse. Nya ledningar inom nätkoncession för område måste fortfarande prövas mot strandskyddsbestämmelserna. (prop. 2023/24:88)
Kompletteringsåtgärder till en huvudbyggnad
Länsstyrelsen får enligt 7 kap. 17 § miljöbalken meddela föreskrifter om att förbuden i miljöbalken 7 kap. 15 § miljöbalken inte ska gälla kompletteringsåtgärder till en huvudbyggnad som vidtas
- inom 15 meter från huvudbyggnaden men inte närmare strandlinjen än 25 meter, och
- inom en tomtplats som har angetts i ett beslut om dispens.
I de län som har beslutat om en sådan föreskrift gäller punkten 1 alltid. Punkten 2 gäller dessutom i de fall där det finns en tomtplatsavgränsning i ett beslut om dispens. Punkten 2 behövs för att kompletteringsåtgärderna inte ska kunna placeras utanför en beslutad tomtplats och strida mot ett sådant beslut.
Om det saknas beslut om tomtplats gäller endast punkten 1. Ordet ”och” tolkas i lagstiftningssammanhang oftast som att både punkten 1 och 2 ska vara uppfyllda. Även här måste båda punkterna vara uppfyllda men endast i de fall där det finns ett beslut om tomtplatsavgränsning. Sedan 2009 ska i ett beslut om strandskyddsdispens anges i vilken utsträckning mark får tas i anspråk som tomt eller annars användas för det avsedda ändamålet, vilket framgår av 7 kap. 18 f § miljöbalken.
Justeringen av möjligheten att föreskriva om undantag för kompletteringsåtgärder infördes 2009 som en lättnad i strandskyddet för att begränsa antalet dispensprövningar, både om en tomtplats har angetts i ett dispensbeslut och om en sådan tomtplatsavgränsning inte har gjorts. Syftet med bestämmelsen framgår av prop. 2008/09:119 s. 44.
Dispens från strandskyddet
Strandskyddet är ett tungt vägande allmänt intresse. Lagstiftaren har utgått från att restriktivitet därför alltid ska gälla för dispenser. Här kan du bland annat läsa mer om:
- Särskilda skäl
- Landsbygdsutveckling i strandnära läge
- Tomtplatsavgränsning
- Tidsramar för dispenser
- Checklista vid beslut
- Överklagande och överprövning
Upphävande av strandskydd
Länsstyrelsen får i vissa fall upphäva strandskyddet i det enskilda fallet, tex vid en liten sjö eller ett litet vattendrag eller om platsen saknar betydelse för att tillgodose strandskyddets syften.
Rättspraxis om byggnader, anläggningar och åtgärder
Naturvårdsverket har sammanställt praxis om bryggor, husbåtar och liknande för dig som arbetar med tillsyn och prövning av strandskydd.
Strandskydd vid konstgjorda eller små vatten
Strandskydd gäller även vid de allra minsta sjöar och vattendrag. Även konstgjorda vattenmiljöer kan omfattas av strandskydd. En samlad bedömning av omständigheterna måste göras i varje enskilt fall.
LIS-områden
Kommunerna kan i sina översiktsplaner peka ut områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen, så kallade LIS-områden. Inom dessa områden kan det särskilda skälet för landsbygdsutveckling användas när man prövar dispenser och upphäver strandskyddet.
Samordnad tillsyn av strandskydd och vattenverksamheter
Åtgärder som kräver strandskyddsdispens omfattas ofta av krav på tillstånd eller anmälan om vattenverksamhet. Tillsyn av strandskydd och vattenverksamheter berör därför ofta samma åtgärder och kommunens och länsstyrelsens arbete behöver därför samordnas.