Vägledning

Förvaltning av fastigheter

Viss fastighetsförvaltning

Granskad: ‎den ‎5‎ ‎september‎ ‎2023

Vägledning och information om omfattningen av uppdraget om viss fastighetsförvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter.

Sidan vänder sig till

Vägledningarna riktar sig till uppdragstagarna som utför viss förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter – Laponiatjuottjudus, länsstyrelserna och Stiftelsen Tyrestaskogen.

Inledning

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner:
- Länsstyrelsens organisation för förvaltning av skyddsvärd natur bör i första hand få uppdrag om viss fastighetsförvaltning för Naturvårdsverkets fastigheter i länet.

- Uppdragstagaren förutsätts ha erforderlig kompetens för fullgörande av uppdraget.

Länsstyrelserna ansvarar normalt för förvaltningen av nationalparkerna och naturreservaten medan Naturvårdsverket har det övergripande ansvaret för fastighetsförvaltningen för de fastigheter som Naturvårdsverket förvaltar inom dessa områden. Naturvårdsverket har tecknat avtal med föreningen Laponiatjuottjudus, länsstyrelserna och Stiftelsen Tyrestaskogen att utföra vissa av Naturvårdsverket uppgifter som markägare. Utgångspunkten för uppdrag om viss fastighetsförvaltning är att det finns fördelar att samordna förvaltning av skyddsvärd natur med förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter.

Omfattningen av uppdraget om viss fastighetsförvaltning

Uppdragstagaren utför mot avtalad ersättning flertalet löpande arbetsuppgifter avseende ekonomisk, juridisk och teknisk fastighetsförvaltning. Uppdraget omfattar även fastigheter eller fastighetsområden som inte skyddats med stöd av miljöbalken.

Stiftelsen Tyrestaskogen är förvaltare av Tyresta nationalpark och naturreservat och uppdragstagare för viss fastighetsförvaltning inom dessa områden.

Laponiatjuottjudus har fått uppdrag av länsstyrelsen i Norrbottens län att förvalta skyddade områden i världsarvet Laponia. Laponiatjuottjudus har hand om viss fastighetsförvaltning för de fastigheter och fastighetsdelar som Naturvårdsverket är ägare till iLaponia. Uppdraget till Laponiatjuottjudus omfattar inte juridisk förvaltning. Den juridiska förvaltningen ingår i länsstyrelsen i Norrbottens län uppdrag om viss fastighetsförvaltning.

Uppdragets omfattning framgår av VIC Natur, delsystem FIDOS. Om en fastighet eller ett område förvärvas/avyttras uppdateras informationen om detta i FIDOS av Naturvårdsverket. Uppdragets omfattning justeras när avisering om detta sker via mail.

När områdesskydd genomförts ska fastighetsförvaltningen ske enligt beslutade föreskrifter och skötselplan. Om annan än länsstyrelsen är uppdragstagare ska uppdragstagaren samråda i erforderlig omfattning med länsstyrelsen. I enstaka fall kan det vara ändamålsenligt att Naturvårdsverket handlägger ärende eller upplåtelse som normalt handhas av uppdragstagaren. Naturvårdsverket ska i sådant fall informera/samråda med uppdragstagaren/länsstyrelsen.

Översikt över arbetsuppgifter för uppdragstagarna (xlsx 32 kB)

Ekonomisk förvaltning

 

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner: 
Uppdragstagarna ska, enligt särskilda anvisningar från Naturvårdsverket, respektive budgetår redovisa intäkter från fastighetsförvaltning i form av hyror, arrenden och nyttjanderättsavgifter m.m.

Ekonomisk förvaltning omfattar hantering av löpande inkomster och utgifter för de fastigheter som ingår i uppdraget, budgetering, redovisning inkl. deklaration/redovisning av mervärdesskatt, fakturering av nyttjanderättsupplåtelser m.m. Uppdraget omfattar inte betalning av fastighetsskatt eller mottagande av utdelningar från häradsallmänningar eller motsvarande.

Juridisk förvaltning

 

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner:
- Uppdragstagarna ska utgå från de mallar som Naturvårdsverket tillhandahåller.

- Uppdragstagaren ska kontinuerligt gå igenom befintliga upplåtelser och bedöma om avgifter bör korrigeras, villkor bör ändras eller om avtal bör sägas upp.

- Uppdragstagarna ska kontakta Naturvårdsverket i god tid för de uppgifter/åtgärder som kräver godkännande enligt uppdragsavtal och vägledning. 

I uppdraget ingår för uppdragstagaren att för Naturvårdsverkets räkning teckna, överlåta, begära villkorsändring och säga upp avtal om upplåtelse av nyttjanderätt med begränsningen att vissa åtgärder kräver Naturvårdsverkets godkännande.

Följande åtgärder kräver Naturvårdsverkets godkännande:

  • Upplåtelse och uppsägning av
    - Gårdsarrende (jordbruksarrende)
    - Bostadsarrende
    - Anläggningsarrende
    - Hyra av bostad eller lokal
    - Lägenhetsarrenden
  • Teckna överenskommelse om avstående från besittningsskydd och ansöka om godkännande av arrende- eller hyresnämnd
  • Hänskjuta tvist till hyres-, arrendenämnd eller allmän domstol.

Företräda Naturvårdsverket

I uppdraget ingår att uppdragstagaren vid behov ska:

utan föregående godkännande företräda Naturvårdsverket:

  • vid årsmöte, årsstämma, styrelsemöte i samfällighetsförening inkl. vägsamfällighet och vägförening, fiskevårdsområde, viltvårdsområde, älgjaktsområde och fiskskötselområde.

efter godkännande från Naturvårdsverket, företräda Naturvårdsverket vid:

  • lantmäteriförrättning eller motsvarande, vid ärende i arrende- eller hyresnämnd och i domstol.

med stöd av särskilt uppdrag eller beslut från Naturvårdsverket företräda Naturvårdsverket som:

  • byggherre och beställare.

Tillstånd, dispens, lov och andra åtaganden

Uppdragstagaren ska inhämta tillstånd, dispens och lov enligt gällande lagstiftning vid olika former av åtgärder. Uppdragstagaren ska även säkerställa att Naturvårdsverkets åtaganden som fastighetsägare uppfylls.

Övrigt

I uppdraget ingår även för uppdragstagaren att:

  • I samband med avveckling av vissa försvarsanläggningar bevaka att avvecklingen sker på ett godtagbart sätt och överlämna s.k. överlåtelse med nöjdförklaring till Naturvårdsverket för undertecknande.
  • Medverka i genomförande av bekämpning och kontroll vid utbrott av växtskadegörare, t.ex. tallvedsnematod i den ordning som beslutas av ansvariga myndigheter
  • Hantera ärenden om skogligt underhåll såsom röjning och stämpling av farliga träd i kraftledningsgata eller motsvarande.
  • Teckna avtal om avverkning och försäljning av virke från Naturvårdsverksfastighet förutsatt att åtgärden är förenlig med gällande naturreservatsbeslut och skötselplan.

Teknisk förvaltning

 

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner: 
- Samtliga investeringar, oberoende av kostnad, på Naturvårdsverkets fastigheter kräver godkännande från Naturvårdsverket.

Uppdragstagaren ansvarar för drift och underhåll av byggnader och anläggningar på Naturvårdsverkets fastigheter. Uppdragstagaren ajourhåller information om byggnader och anläggningar och registrerar detta i VIC Natur, delsystem FIDOS. I uppdraget ingår att se till att fastighetsgräns som sammanfaller med gräns för områdesskydd underhålls i erforderlig omfattning. Uppdragstagaren ska även arbeta för minskad miljöpåverkan inom fastighetsförvaltningen.

Drift omfattar fastighetstillsyn, skötsel och mediaförsörjning (värme, vatten, el m.m.). För upplåtna byggnader är det normalt nyttjanderättshavaren som svarar för driften t ex byte av glödlampor, sophämtning, el- och VA-avgifter. För naturum kan det behövas driftavtal om t.ex. hissbesiktning, ventilationskontroll, sotning och städning. Är byggnader uthyrda får driftfrågor regleras i hyresavtal eller motsvarande. Uppdragstagaren får för Naturvårdsverkets räkning i förekommande fall teckna anslutnings- och överföringsavtal för el (elmätare) och bredband.

Underhåll består av planerat underhåll och felavhjälpande underhåll. Felavhjälpande underhåll omfattar akut underhåll och övrigt felavhjälpande underhåll, t.ex. reparationer eller byte av material/utrustning. Uppdragstagaren svarar normalt för felavhjälpande och planerat underhåll.

Investeringar omfattar uppförande av ny byggnad eller anläggning eller åtgärder som medför att en byggnad eller anläggning ökar i värde genom om- eller tillbyggnad, dock endast om kostnaden exkl. moms överstiger 250 000 kronor. Investeringar beslutas av Naturvårdsverket. I uppdraget ingår också att länsstyrelsen ska initiera och i förekommande fall, efter Naturvårdsverkets beslut genomföra beslutade investeringar på fastigheterna. Vissa större projekt, t.ex. naturum enligt Naturvårdsverkets plan för nya naturum, initieras och genomförs av Naturvårdsverket efter samråd med länsstyrelsen.

Miljöpåverkan omfattar att arbeta för en minskad miljöpåverkan och effektiv energianvändning i fastighetsförvaltningen. Det innebär bl.a. att minimera negativ miljöpåverkan, optimera positiv miljöpåverkan och att upphandla energieffektivt.

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner: För att fastställa Naturvårdsverkets miljöpåverkan ska UT efter förfrågan från Naturvårdsverket tillhandahålla dokumentation, mätetal och statistik inom områden där aktiviteter med miljöpåverkan identifierats inom fastighetsförvaltningen.

Uppföljning av viss fastighetsförvaltning

Naturvårdsverket ansvarar för att löpande under budgetåret följa upp genomförandet av uppdraget. Naturvårdsverket och uppdragstagarna ska vid behov delta och samarbeta i uppföljningsmöten.

Redovisning av uppdragets genomförande föregående budgetår samordnas med redovisning av hur bidrag och skötsel av skyddade områden m.m. använts. Planering för kommande budgetår t.ex. investeringar och underhåll påbörjas under hösten genom att Naturvårdsverket begär underlag från uppdragstagarna. Efter dialog med UT beslutar Naturvårdsverket i början på det kommande budgetåret om medel för investeringar samt för drift och underhåll

Mer information

Naturvårdsverkets uppdrag

I Naturvårdsverket uppdrag ingår att för statens räkning förvalta fastigheter för naturvårdsändamål. Naturvårdsverket är idag en av Sveriges största markägare med en total yta av omkring 2 miljoner hektar mark. Marken består i huvudsak av våra skyddade områden i form av naturreservat och nationalparker. Till marken hör en mängd olika typer av byggnader som brukas eller upplåts till andra.

Bakgrund

Handledningen beskriver kortfattat det regelverk som gäller för fastighetsförvaltande myndigheter under regeringen. Enligt förordning (1993:527) om förvaltning av statliga fastigheter med mera avses med fastighetsförvaltning ansvar för förvärv, upplåtelse, drift och underhåll samt avyttring av fast egendom.

Handledningen innehåller även instruktioner och rekommendationer för uppdragstagarna. Syftet med vägledningen är att stödja och effektivisera förvaltningen av Naturvårdsverkets fastigheter.

Den ersätter tidigare Vägledning för förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter, rapport 5090, januari 2008.

Vägledning för förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter [2008]

Handledningen på webben publicerades i april 2019.