Vägledning

Förvaltning av fastigheter

Hyra

Granskad: ‎den ‎20‎ ‎september‎ ‎2024

Vägledning, stöd och instruktioner vid uthyrning av Naturvårdsverkets fastigheter.

Sidan vänder sig till

Vägledningarna riktar sig till uppdragstagarna som utför viss förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter – Laponiatjuottjudus, länsstyrelserna och Stiftelsen Tyrestaskogen.

Skiss som kan underlätta valet av hyresform

Upplåtelser till egna anställda

Upplåtelse, med undantag för korttidsupplåtelse, får inte ske till anställd vid Naturvårdsverket. Upplåtelse får inte ske till anställd hos uppdragstagare om den anställde i sin tjänst eller på annat sätt kan omfattas av jäv eller motsvarande till följd av upplåtelsen. Förbudet mot upplåtelse till anställd gäller inte om upplåtelsen gällde när Naturvårdsverket köpte berört markområde eller om den anställde övertar nyttjanderätt genom arv, bodelning eller testamente. Övernattning vid tjänsteförrättning får ske i vissa byggnader som används i förvaltningen eller i byggnader som är öppna för allmänheten.

Hyra

När hus eller del av hus upplåtes till nyttjande mot ersättning är det hyra enligt reglerna i 12 kap. jordabalken (även kallad hyreslagen). Hyresobjektet benämns lägenhet vilket i lagtexten är ett samlingsbegrepp för bostadslägenhet och lokal. Hyreslagen är en social skyddslagstiftning vilket innebär att flertalet bestämmelser är tvingande till hyresgästens förmån. Generellt har bostadshyresgäst ett bättre skydd än lokalhyresgästen, t.ex. vid uppsägning. Hyresavtalet ska upprättas skriftligen om någondera parten begär det. Lagbestämmelserna är omfattande.

Naturvårdsverket ska som huvudregel inte förvalta fastigheter för uthyrningsändmål.

Generella principer vid upplåtelse

 

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner:
- Hyran ska vara marknadsmässig.

Endast ett fåtal nya bostadshyresavtal avseende lägenheter i fritidshus eller permanentbostäder tecknas eller kommer in i fastighetsförvaltningen varje år i samband med fastighetsförvärv. Flertalet av dessa upplåtelser är tillfälliga i avvaktan på avstyckning och försäljning av bostadsdelen. Flertalet befintliga upplåtelser avser upplåtelse för fritidsändamål med femåriga upplåtelsetider. 

Generellt gäller att i de fall upplåtelserna är lokaliserade inom skyddade områden ska dess innehåll styras av naturreservats- eller nationalparksbeslutets syfte, föreskrifter och skötselplan. Upplåtelsevillkoren ska anpassas till beslutade områdesskyddsföreskrifter enligt miljöbalken 7 kap. 3 § (nationalpark) eller 7 kap. 5-6 §§ (naturreservat). Beslutade föreskrifter gäller före villkor i upplåtelseavtal om det inte särskilt i områdesskyddsbeslutet uttalats att viss föreskrift inte ska omfatta upplåtelsen helt eller delvis. 

Flertalet gällande upplåtelser stadgar att hyresgästen ska svara för allt löpande yttre och inre underhåll och samtliga driftkostnader (värme, vatten, el, etc.). I samband med förlängning av sådana upplåtelser bör i normalfallet hyresgästens underhållsansvar begränsas till enklare underhåll som fasadmålning mot att hyresnivån blir något högre. Om hyresgästen vill och är kapabel att ta ett större underhållsansvar mot en lägre hyra förutsätts att detta regleras i upplåtelseavtalet med regelbunden besiktning, normalt vart femte år, med uppföljning och utvärdering av utfört underhåll. 

Bostadshyra

 

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner:
- Om upplåtna byggnader ingår i Naturvårdsverkets avyttringsplan, t.ex. för utredning om avstyckning av tomtmark inför en kommande försäljning, bör vid avtalstiden utgång begäras villkorsändring för att korta upplåtelsetiden till normalt ett år i taget.

- Överenskommelse om att hyresrätten inte ska vara förenad med rätt till förlängning kan tecknas när det är uppenbart att lägenheten inom en nära framtid (normalt inom 5 år) behövs för naturvårdsändamål, t.ex. nyttjas för korttidsuthyrning, eller avses säljas.

- Vid förlängning av avtal särskilt bevakas att hyran är så långt möjligt marknadsmässig. Flertalet gällande upplåtelser stadgar att hyresgästen ska svara för allt löpande yttre och inre underhåll och samtliga driftkostnader (värme, vatten, el, etc.). I samband med förlängning av sådana upplåtelser bör i normalfallet hyresgästens underhållsansvar begränsas till enklare underhåll som fasadmålning mot att hyresnivån blir något högre. Om hyresgästen vill och är kapabel att ta ett större underhållsansvar mot en lägre hyra förutsätts att detta regleras i upplåtelseavtalet med regelbunden besiktning, normalt vart femte år, med uppföljning och utvärdering av utfört underhåll.

Med bostadslägenhet avses lägenhet som upplåtits för att helt eller till en inte oväsentlig del användas som bostad. Endast ett fåtal nya bostadshyresavtal avseende lägenheter i fritidshus eller permanentbostäder tecknas eller kommer in i fastighetsförvaltningen varje år i samband med fastighetsförvärv. Flertalet av dessa upplåtelser är tillfälliga i avvaktan på avstyckning och försäljning av bostadsdelen. Flertalet befintliga upplåtelser avser upplåtelse för fritidsändamål med femåriga upplåtelsetider.  

Korttidshyra

 

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner:
- Bokning bör ske i öppna webbaserade system.

- Förtur för anställda hos Naturvårdsverket eller anställda hos uppdragstagare för viss fastighetsförvaltning vid bokning får inte förekomma.

- Om efterfrågan att få korttidshyra viss fritidsbostad är mycket stor bör någon form av lottning användas.

- Avtal med turistbyrå, researrangör eller motsvarande bör eftersträvas för att få en effektiv marknadsföring och minska arbetsinsatsen för uppdragstagaren.

- Hyran ska vara marknadsmässig.

- I undantagsfall kan det vara befogat att med hänsyn till en byggnads kulturhistoriska värden eller byggnadens belägenhet i det skyddade området inte korttidsupplåta till allmänheten.

Korttidsupplåtelse är helg- eller veckouthyrning av fritidsbostad. Korttidsupplåtelse bör övervägas där det finns eller förväntas uppkomma en stabil efterfrågan från allmänheten. Ett viktigt syfte med korttidsupplåtelse av fritidsbostad är att ge allmänheten möjlighet att under en vecka eller en helg vistas och bo i ett skyddat område med höga natur- och upplevelsevärden.

Lokalhyra

 

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner:
- Vid nyupplåtelse av lokal för t.ex. restaurang eller café ska samråd ske med Naturvårdsverket innan avtal tecknas. Lokalhyresgäst ska normalt sökas genom anbudsförfarande.

Med lokal avses annan lägenhet än bostadslägenhet, det vill säga att den inte upplåtits för att helt eller till en inte oväsentlig del ska användas som bostad.

Om hyra (pdf 28 kB)

Mer information

Naturvårdsverkets uppdrag

I Naturvårdsverket uppdrag ingår att för statens räkning förvalta fastigheter för naturvårdsändamål. Naturvårdsverket är idag en av Sveriges största markägare med en total yta av omkring 2 miljoner hektar mark. Marken består i huvudsak av våra skyddade områden i form av naturreservat och nationalparker. Till marken hör en mängd olika typer av byggnader som brukas eller upplåts till andra.

Bakgrund

Handledningen beskriver kortfattat det regelverk som gäller för fastighetsförvaltande myndigheter under regeringen. Enligt förordning (1993:527) om förvaltning av statliga fastigheter med mera avses med fastighetsförvaltning ansvar för förvärv, upplåtelse, drift och underhåll samt avyttring av fast egendom.

Handledningen innehåller även instruktioner och rekommendationer för uppdragstagarna. Syftet med vägledningen är att stödja och effektivisera förvaltningen av Naturvårdsverkets fastigheter.

Den ersätter tidigare Vägledning för förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter, rapport 5090, januari 2008.

Vägledning för förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter [2008]

Handledningen på webben publicerades i april 2019.