Vägledning

Förvaltning av fastigheter

Byggnads- och anläggningsinvesteringar

Granskad: ‎den ‎5‎ ‎september‎ ‎2023

Vägledning och stöd vid investeringar i Naturvårdsverkets byggnader och anläggningar.

Sidan vänder sig till

Vägledningarna riktar sig till uppdragstagarna som utför viss förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter – Laponiatjuottjudus, länsstyrelserna och Stiftelsen Tyrestaskogen.

Effektiv och hållbar ekonomisk fastighetsförvaltning

Naturvårdsverket förvaltar ett stort antal fastigheter. Häri ingår ett mängd hus, övriga byggnader och anläggningar som främst används för naturvårdsändamål. Exempel på byggnader och anläggningar är naturum och facilitetsbyggnader som wc-byggnader, förråd och vindskydd.

För effektiv och hållbar ekonomisk fastighetsförvaltning av byggnader och anläggningar krävs investeringar i form av ny-, om– och tillbyggnad samt värdehöjande åtgärd som ökar byggnadens/anläggningens ekonomiska värde.

Byggnads- och anläggningsinvesteringar

 

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner: 
- Uppdragstagaren föreslår i samband med den årliga ansökningen av bidrag och riktade insatser/åtgärder vilka investeringar som bör genomföras under kommande år. Ansökan bör innehålla en kortfattad beskrivning av nuläget, motivering till behov av investering, syftet med projektet, preliminär tidsplan och en grov uppskattning av kostnader för investeringen.

- Nya entréprojekt och uppförande av naturum genomförs enligt Naturvårdsverkets riktlinjer och i samråd med Naturvårdsverket. Naturvårdsverket är byggherre och uppdragstagaren är normalt beställare. Förstudie ska vara godkänd av Naturvårdsverket innan investeringsprocessen får fortsätta. 
Riktlinjer för naturum, Rapport 6696, december 2015
Riktlinjer för entréer till Sveriges nationalparker, Rapport 6656, januari 2015.

För effektiv och hållbar ekonomisk fastighetsförvaltning av byggnader och anläggningar krävs investeringar i form av ny-, om– och tillbyggnad samt värdehöjande åtgärd som ökar byggnadens/anläggningens ekonomiska värde.

Definition av investering

Med investering menas en ny-, om- eller tillbyggnad av en byggnad eller anläggning alternativt en standardhöjande åtgärd som ökar byggnadens ekonomiska värde d.v.s. är värdehöjande medan underhållsåtgärder är värdebevarande. Exempel på värdehöjande åtgärder är bl.a. byte av värmesystem, tilläggsisolering av byggnad/anläggning, byte av papptak till tegeltak, utbyte av fönster till isolerglasfönster.

Naturvårdsverket har definierat gränsen för vad som benämns som investering till att åtgärden måste överstiga en kostnad exklusive moms på 250 000 kr. Åtgärder överstigande den summan kommer att bokföras som investering och ingå i Naturvårdsverkets investeringsplan.

Initiativ till investeringar

Initiativ till byggnads- och anläggningsinvesteringar kan tas av uppdragstagare eller länsstyrelsen i sin roll som förvaltare av nationalpark och naturreservat, som förvaltare via uppdragsavtalet men också av Naturvårdsverket. Varje initiativ ska kunna motiveras.

Genomförande av byggnads- och anläggningsinvestering

Naturvårdsverkets genomförande av byggnads- och anläggningsinvesteringar ska utföras enligt Plan- och bygglagen (PBL).

Naturvårdsverket är byggherre med stöd av 6 § fastighetsförvaltningsförordningen. Enligt 1 kap 4 § PBL avses med byggherre den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten.

Naturvårdsverket är upphandlande myndighet och omfattas av lag (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU).

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner: 
En byggprojektledare ska anlitas för investeringsprojekt med beräknad kostnad överstigande 5 miljoner kronor alternativt om byggprojektet är mycket komplext eller tekniskt i sitt utförande.
Byggprojektledaren ska ha erfarenhet av arbete med utförande av stora byggprojekt och vara väl insatt i byggprocessen med gällande lagkrav och förordningar. Kostnaden för byggprojektledaren ska ingå i den totala budgeten för investeringen.

Byggprojektledning

En byggprojektledare ska anlitas för investeringsprojekt med beräknad kostnad överstigande 5 miljoner kronor alternativt om byggprojektet är väldigt komplext och tekniskt i sitt utförande.

Byggprojektledarens uppgift är att planera, leda och styra genomförandet utifrån projektets mål och syfte. I arbetet ingår att se till att projektet uppnår satta mål avseende tidplan, kvalité, tillgänglighetskrav, ekonomi och arbetsmiljö. Byggprojektledaren ansvarar för att driva genomförandet framåt och ska ha en nära relation till beställargruppen.

Entreprenadformer

Det finns två dominerande entreprenadformer, totalentreprenad och utförandeentreprenad. Utförandeentreprenaderna upphandlas vanligtvis som generalentreprenad eller delad entreprenad. Projekteringen genomförs olika beroende på entreprenadform. Valet av entreprenadform är beroende av hur mycket beställaren vill detaljreglera i projektet. I en utförandeentreprenad detaljprojekterar arkitekten och underkonsulterna samtliga tekniska lösningar och inget överlämnas till byggentreprenören att bestämma på plats under byggtiden. I detaljprojekteringen ingår även mängdbeskrivningar på material. I en totalentreprenad överlåter beställaren till byggentreprenören att bestämma hur olika delar ska tekniskt genomföras i projektet med utgångspunkt från beställarens funktionsspecifikationer som finns i förfrågningsunderlaget. Mellanting kan förekomma, så kallad styrd totalentreprenad.

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner: 
Om projektet är omfattande bör uppdragstagaren före genomförande av upphandling av entreprenad enligt LOU låta en oberoende konsult granska förfrågningshandlingarna. Innan upphandlingen av entreprenaden genomförs bör en oberoende konsult även göra en kostnadsberäkning av projektet. Med resultatet som grund ska uppdragstagaren samråda med Naturvårdsverket om projektet kan genomföras utifrån den uppskattade kostnaden.

Upphandling av förfrågningsunderlag

När uppdragstagaren fått besked om att investeringen godkänts påbörjas upphandling enligt LOU av en projekteringskonsult/ arkitekt som ett första steg. Arkitektens ansvar är att ta fram handlingar utifrån det program som finns i förstudien och upprätta förfrågningsunderlag för att kunna handla upp själva entreprenaden.

Entreprenadformen avgör projekteringens omfattning och detaljeringsgrad.

Upphandling vid genomförande av byggnads och anläggningsinvesteringar (pdf 115 kB)

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner: 
Byggmöten ska protokollföras, detta kan göras av beställaren, byggprojektledaren eller kvalitetsansvarig enligt PBL, alternativt av annan av beställaren utsedd person. Kopia på byggmötesprotokollen ska mailas till ansvarig handläggare på Naturvårdsverket.

Upphandling av byggentreprenör

När förfrågningshandlingarna är klara ska anbudsförfrågan enligt LOU genomföras av byggprojektet.

Upphandling av byggnadsentreprenad får enligt LOU genomföras som direktupphandling, förenklad upphandling eller EU-upphandling beroende på värdet på upphandlingen. Gränserna förändras med jämna intervall och finns på upphandlingsmyndigheten hemsida. Det är viktigt att komma ihåg att beloppsgränsen utgör summan av samtliga byggnadsentreprenader under året. Vid arkitekttävlingar kan andra regler gälla.

Tröskelvärden och direktupphandlingsgränser (upphandlingsmyndigheten.se)

Upphandling vid genomförande av byggnads och anläggningsinvesteringar (pdf 115 kB)

Slutbesiktning

Entreprenaden ska avslutas genom en slutbesiktning. I normalfallet handlar beställaren upp en fristående oberoende, besiktningsman. Vid mindre entreprenader kan den kvalitetsansvarige enligt PBL genomföra slutbesiktningen. Observera att entreprenören bör godkänna valet av besiktningsman. När slutbesiktningen är genomförd och entreprenaden är godkänd överlämnas den omedelbart till beställaren som nu får hela ansvaret för byggobjektet. Då upphör bl.a. en del av entreprenörens försäkringar att gälla. Vid slutbesiktningen ska entreprenören överlämna egenkontroller, underlag för relationsritningar, samtliga drift och underhållsbeskrivningar samt de olika varugarantier som lämnats. Dessa dokument är en förutsättning för godkänd entreprenad. I vissa fall ska beställaren återlämna säkerhet om dessa inte är tidsbestämda. När entreprenaden är godkänd ska resterande kostnader regleras liksom innehållna medel betalas ut till entreprenören.

Garantibesiktning

Före garantitidens utgång ska garantibesiktning genomföras. En dags försening räcker för att entreprenörens ansvar för garantin inte gäller. Det är viktigt att redan vid slutbesiktningen bestämma vem som håller reda på och kallar till garantibesiktning. Ofta kan denna uppgift läggas på besiktningsmannen. Observera att garantibesiktningen är viktig, då det är sista tillfället att påtala fel i entreprenaden. Garantitidens längd ska fastställas vid upphandlingen och framgå av entreprenadkontraktet.

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner: 
- Uppdragstagaren ansvarar och har en ekonomisk översyn på byggprojektets olika skeden. Samtliga fakturor ska belasta 1:3 anslaget och faktureras Naturvårdsverket.

- Betalningarna ska följa en i förväg uppgjord tidsplan och betalningar får inte göras i förskott.

- Uppdragstagaren ska efter godkänd slutbesiktning av entreprenaden redovisa det ekonomiska utfallet till Naturvårdsverket i en sammanställning rekvirera ev. samt fakturera återstående belopp. Uppdragstagaren ska också leverera relationsritningarna för projektet dels som papperskopior, dels i digitalt format.

Ekonomihantering

I investeringsprojekt omfattas ekonomihanteringen från start med anlitande av byggprojektledare och framställning av förfrågningsunderlag till bygghandling, entreprenad och slutbesiktning. Det är viktigt att uppdragstagaren ansvarar och har en ekonomisk översyn på byggprojektets olika skeden detta görs enklast med hjälp av ekonomisk kalkyl med uppställning för det olika skede i processen. Samtliga fakturor ska belasta 1:3 anslaget och faktureras till Naturvårdsverket. 

Betalningarna ska följa en i förväg uppgjord tidsplan och betalningar får inte göras i förskott. Vid större entreprenader kan det bli aktuellt att under byggtiden betala a conto till leverantören enligt överenskommen tidsplan. Uppdragstagaren ska efter godkänd slutbesiktning av entreprenaden redovisa det ekonomiska utfallet till Naturvårdsverket i en sammanställning samt fakturera återstående belopp. Den sista faktureringen för projektet ska åtföljas av en kort beskrivning av hur projektet har genomförts, hur upphandlingen gick till, den totala kostnaden för projektet etc. Uppdragstagaren ska också leverera relationsritningarna för projektet dels som papperskopior, dels i digitalt format. Däremot bör drift- och underhållshandlingar samt varugarantierna bevaras hos uppdragstagaren och i byggnaden/anläggningen.

Omvänd skattskyldighet inom byggsektorn

Omvänd skattskyldighet inom byggsektorn innebär att det är köparen och inte säljaren som ska deklarera och betala moms. Reglerna gäller från den 1 juli 2007. Det gäller tjänster som avser fastighet, byggnad eller anläggning om det handlar om mark- och grundarbeten, bygg- och anläggningsarbeten, bygginstallationer, slutbehandling av byggnader m.m. I en byggtjänst ingår i de flesta fall material. Den omvända skattskyldigheten omfattar även i försäljningen ingående material. När staten köper byggtjänster till sin yrkesmässiga verksamhet ska omvänd skattskyldighet tillämpas. Om staten köper byggtjänster för sin myndighetsutövning ska omvänd skattskyldighet inte tillämpas. Är det en blandning av yrkesmässig verksamhet och myndighetsutövning ska, enligt Skatteverket, omvänd skattskyldighetanvändas.

Det innebär att vid upphandling av byggtjänster på Naturvårdsverkets fastigheter ska omvänd skattskyldighet tillämpas eftersom flertalet upphandlingar hänger ihop med verkets roll som fastighetsägare d.v.s. motsvarar yrkesmässig verksamhet. Vid upphandling av byggtjänst ska på faktura anges uppdragstagarens momsregistreringsnummer (resp. länsstyrelse eller Naturvårdsverkets momsnummer). Säljaren/leverantören ska också uppmanas att på fakturan skriva ”Omvänd skattskyldighet för byggtjänster gäller”.

Omvänd skattskyldighet inom byggsektorn (skatteverket.se)

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner: 
Vid investeringar ska åtgärder inkluderas för att öka framkomlighet i den befintliga naturliga fysiska miljön, för att minska fysiska hinder och i byggnader/anläggningar skapa möjligheter för delaktighet för alla.

Investeringar för ökad delaktighet och tillgänglighet

Statliga myndigheter ska agera som ett föredöme när det gäller tillgänglighet och verka för att lokaler, verksamhet och information är tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. I PBL 2 kap och 8 kap framgår det tydligt att lagkraven både gäller den fysiska planläggningen, utformning och placering av byggnader samt att personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna komma fram till byggnaden på ett bra sätt på tomten. Tillgänglighetskraven ska tas med i hela byggprocessen och besökaren ska kunna känna sig trygg med att deras behov tillgodoses både inne och utanför byggnaden.

År 2013 deltog Naturvårdsverket i ett arbete tillsammans med Riksantikvarieämbetet och Handisam (idag Myndigheten för delaktighet) som resulterade i framtagandet av en handbok för planering och genomförande av tillgänglighetsåtgärder i skyddade utomhusmiljöer, Rapport 6562. Handboken ger konkreta råd om åtgärder för att underlätta för bland annat personer med nedsatt syn och personer med nedsatt rörelseförmåga. Naturvårdsverket ser handboken som ett bra hjälpmedel för planering- och utförande av investeringar för ökad delaktighet och tillgänglighet. Detta är extra viktigt vid uppförande av naturum samt entréer, d.v.s. område för mottagning av besökare.

Naturvårdsverket ska vid investeringar inkludera åtgärder för att öka framkomlighet i den befintliga naturliga fysiska miljön, för att minska fysiska hinder och i byggnader/anläggningar skapa möjligheter för delaktighet för alla.

För ytterligare information kan uppdragstagaren vända sig till Myndigheten för delaktighet www.mfd.se och deras Riktlinjer för tillgänglighet - Riv hindren, ISBN 978-91-87883-01-9 och för mer fördjupad information om lagkrav och föreskrifter finns Boverkets lista över regelverk för tillgänglighet.

Myndigheten för delaktighet www.mfd.se

Tillgängliga natur- och kulturområden – En handbok (rapport 6562)

Webbutbildning för att förbättra tillgängligheten i natur- och kulturområden

Miljöval

I uppdragstagarens roll ingår att konsekvent genom hela investeringsprocessen arbeta med miljöval. Det kan t.ex. ske i form av att ställa krav på miljökriterier i upphandlingen, få projektören att göra kloka materialval, att i entreprenadskedet få bra dokumentation av byggmaterial samt uppföljning av byggavfall. Det ingår också att ställa krav på den färdiga produktens miljöprestanda.

Naturvårdsverkets ambition är att byggnadsmaterial som används i våra ny- om och tillbyggnader för byggnader och anläggningar ska vara så klokt valda som möjligt och inte innehålla hälso-eller miljöfarliga ämnen. Materialen ska också ha en lång livslängd och främja ett hållbart skogsbruk (både nationellt och internationellt).

I uppdragstagarna roll ingår att i förfrågningsunderlaget ange aktuella miljökriterier för anbudsgivare. Exempel på kriterier kan vara att företaget ska ha en miljöpolicy, arbeta systematiskt med miljöarbete, kunna upprätta en miljöplan och avfallsplan.

I uppdragstagarens roll som beställare är det viktigt att ställa miljökrav i projekteringsskedet. Kloka miljöval ska efterfrågas och beaktas vid utvärdering av anbud. Naturvårdsverket förespråkar tekniska lösningar som ger låg vatten- och energiförbrukning och i övrigt bidrar till att minska negativ miljöpåverkan t.ex. vid hantering av byggavfall.

Mer information

Naturvårdsverkets uppdrag

I Naturvårdsverket uppdrag ingår att för statens räkning förvalta fastigheter för naturvårdsändamål. Naturvårdsverket är idag en av Sveriges största markägare med en total yta av omkring 2 miljoner hektar mark. Marken består i huvudsak av våra skyddade områden i form av naturreservat och nationalparker. Till marken hör en mängd olika typer av byggnader som brukas eller upplåts till andra.

Bakgrund

Handledningen beskriver kortfattat det regelverk som gäller för fastighetsförvaltande myndigheter under regeringen. Enligt förordning (1993:527) om förvaltning av statliga fastigheter med mera avses med fastighetsförvaltning ansvar för förvärv, upplåtelse, drift och underhåll samt avyttring av fast egendom.

Handledningen innehåller även instruktioner och rekommendationer för uppdragstagarna. Syftet med vägledningen är att stödja och effektivisera förvaltningen av Naturvårdsverkets fastigheter.

Den ersätter tidigare Vägledning för förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter, rapport 5090, januari 2008.

Vägledning för förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter [2008]

Handledningen på webben publicerades i april 2019.