Vägledning

Förvaltning av fastigheter

Andra förvaltningsuppdrag

Granskad: ‎den ‎5‎ ‎september‎ ‎2023

Vägledning och information om grannemedgivande, tjänstekoncession, om att sprida aska efter avliden, och bekämpning av insekter och växtskadegörare.

Sidan vänder sig till

Vägledningarna riktar sig till uppdragstagarna som utför viss förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter – Laponiatjuottjudus, länsstyrelserna och Stiftelsen Tyrestaskogen.

Grannemedgivanden

I ärenden enligt plan- och bygglagen och andra markreglerande lagstiftningar på fastigheter som gränsar mot Naturvårdsverkets fastigheter ges Naturvårdsverket möjlighet att lämna yttrande. Vanligast är ansökan om bygglov på angränsande fastighet. Flertalet förfrågningar lämnas över för handläggning till uppdragstagaren. Gäller ansökan om bygglov inom strandskyddat område handläggs ärendet av Naturvårdsverket.

Tjänstekoncession

 

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner:

- Om uppdragstagaren avser att genomföra upphandling av tjänstekoncession som berör Naturvårdsverkets fastighet ska samråd ske med Naturvårdsverket innan anskaffningen påbörjas.

Med tjänstekoncession avses att en upphandlande myndighet eller enhet anförtror utförandet av ett uppdrag till en eller flera leverantörer. Upphandling av tjänstekoncession genomförs av upphandlande myndighet med stöd av lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner (LUK). Ersättningen för arbetet utgörs endast av rätten att utnyttja den tjänst som är föremål för kontraktet, eller av både en sådan rätt och betalning.

En ytterligare förutsättning är att koncessionen ska medföra att verksamhetsrisken överförs till koncessionshavaren. Med verksamhetsrisk avses att koncessionshavaren inte är garanterad att få tillbaka de investeringar som gjorts och de kostnader som uppstått under nyttjandet av koncessionen. Exempel på en tjänstekoncession kan vara driften av en parkeringsplats, där utföraren är beroende av de avgifter den tar ut av användarna snarare än ersättning från den upphandlande myndigheten. Det kan också handla om att handla upp tjänst avseende korttidsuthyrning av sommarstuga på ö och anordna båttransport.

Ett annat exempel kan vara att en caféverksamhet i ett naturum, på grund av ombyggnad måste flyttas. Caféverksamheten kan då fortsätta genom att avtal tecknas med företag som tillhandahåller caféverksamheten i en cafévagn under sommarperioden. Avtal om tjänstekoncession innebär således att det inte träffas avtal om markupplåtelse med verksamhetsutövaren utan det anges i avtalet med leverantören var på fastigheten verksamheten får bedrivas.

Tillstånd att sprida aska efter avliden

 

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner:
- Samråd ska ske med den som är förvaltare av skyddat område innan eventuellt medgivande beviljas av Naturvårdsverket/Uppdragstagaren.

Enligt begravningslagen (1990:1144) avses med gravsättning på annan plats än begravningsplats endast utströende av aska. Enligt 30 § begravningsförordningen (1990:1147) får askan efter en avliden strös ut på någon annan plats än en begravningsplats, om behörig länsstyrelse ger tillstånd till det.
Ett sådant tillstånd får ges endast om den plats där askan ska strös ut är lämplig för ändamålet och om det är uppenbart att man kommer att hantera askan på ett pietetsfullt sätt.

Askan får därför inte grävas ned i jorden och platsen får inte markeras. På samma sätt gäller att så kallade sjösättningsurnor inte får användas vid spridning över vatten. Det är inte tillåtet att utströende på land sker på samma plats där aska tidigare strötts ut. Det beror på att spridning av aska på samma plats kan göra att en begravningsplats eller släktgrav bildas.

Vid inkommen förfrågan från anhörig att sprida aska efter avliden på Naturvårdsverkets fastighet krävs medgivande av Naturvårdsverket som markägare innan tillstånd från länsstyrelsen kan lämnas. Inkomna förfrågningar berör oftast skyddade områden.

Insektshärjning och växtskadegörare

I skogsmark gäller enligt 29 § skogsvårdslagen (1979:429): "Regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om bekämpning av insektshärjning i skog och om upparbetning av skadad skog, utforsling eller lagring av virke och andra åtgärder som behövs för att motverka uppkomsten av yngelhärdar".

Skogsmarkens ägare är ansvarig för att sådana åtgärder utförs vilket innebär att vid förvaltning av bytesmarker som Naturvårdsverket äger kan det bli tal om skyddsåtgärder genom uppdragstagarens försorg. Denna bestämmelse gäller dock inte när beslut om områdesskydd enligt 7 kap miljöbalken föreligger om det finns föreskrifter som reglerar avverkning, skadande av döda träd eller dylikt.

Jordbruksverket har det övergripande ansvaret för genomförandet av EU:s gemensamma jordbrukspolitik och ska bland annat bekämpa och förebygga spridning av växtskadegörare. EU fattade 2012 beslut om nödåtgärder för att förhindra spridning av tallvedsnematoden. Tallvedsnematoden sprider sig med hjälp av olika arter av tallbock och kan orsaka omfattande skogsdöd genom att den skadar trädens kärlvävnad och därmed förmågan till vattenupptagning. Angrepp av tallvedsnematod ska anmälas till Jordbruksverket. Uppdragstagaren medverkar i genomförande av bekämpning och kontroll i den ordning som beslutas av ansvariga myndigheter.

Rökfria miljöer

 

Naturvårdsverkets vägledning, stöd och instruktioner: 
- Uppdragstagaren ansvarar för att fastighetsägarens ansvar för rökfria miljöer uppfylls.
- Uppdragstagaren ska tydligt skylta om gällande rökförbud
- Uppdragstagaren ska informera hyresgäster och arrendatorer om rökförbudets innebörd.
- Uppdragstagaren bör ta fram rutiner för hur vi som fastighetsägare ska säkerställa att rökförbudet efterlevs.

Den 1 juli 2019 började en ny lag på tobaksområdet att gälla, lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter. Lagen innebär bland annat ett förbud mot rökning i vissa offentliga miljöer. Förbudet gäller bland annat uteserveringar, hotell och vissa andra platser dit allmänheten har tillträde, tex offentliga lekplatser och inhägnade idrottsarenor. Förbudet gäller även entréer till platser vari det råder rökförbud. Förbudet omfattar i generellt inte badplatser och heller ej våra skyddade områden, dock kan vissa specifika platser eller lokaler inom dessa områden omfattas. 

Ansvaret för rökförbudet ligger på den som har praktiska möjligheter att se till att bestämmelserna om rökförbud följs, det vill säga ägaren eller den som på annan grund (exempelvis i egenskap av hyresgäst eller arrendator) förfogar över området. Om en entré delas med många är det i regel fastighetsägarens ansvar att rökförbudet upprätthålls.

Skyltning, avvisning m.m.

Den som har ansvar för rökförbudet ska genom skyltning tydligt informera om förbudet och vid behov ingripa med information och tillsägelser. Om någon trots tillsägelse röker där rökning inte är tillåten, får denna person avvisas. Bara poliser och ordningsvakter har rätt att avlägsna personer från platsen. Den som är ansvarig för att rökförbudet följs har alltså inte laglig rätt att själv avlägsna personer som bryter mot rökförbudet, utan måste ta hjälp av polis eller ordningsvakter.

Tillsyn

Kommunen har tillsynsansvar över de rökfria miljöerna. Det betyder att kommunen ska se till så att den som är ansvarig för rökförbudet gör det som lagen kräver. Länsstyrelsen har ett regionalt tillsynsansvar som innebär att de utövar tillsyn över men även stödjer kommunerna med information och råd. Folkhälsomyndighetens har i uppdrag är att stödja länsstyrelserna.

Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter

Frågor och svar om nya lagen om tobak och liknande produkter (folkhalsomyndigheten.se)

Om rökfria miljöer (folkhalsomyndigheten.se)

.

Mer information

Naturvårdsverkets uppdrag

I Naturvårdsverket uppdrag ingår att för statens räkning förvalta fastigheter för naturvårdsändamål. Naturvårdsverket är idag en av Sveriges största markägare med en total yta av omkring 2 miljoner hektar mark. Marken består i huvudsak av våra skyddade områden i form av naturreservat och nationalparker. Till marken hör en mängd olika typer av byggnader som brukas eller upplåts till andra.

Bakgrund

Handledningen beskriver kortfattat det regelverk som gäller för fastighetsförvaltande myndigheter under regeringen. Enligt förordning (1993:527) om förvaltning av statliga fastigheter med mera avses med fastighetsförvaltning ansvar för förvärv, upplåtelse, drift och underhåll samt avyttring av fast egendom.

Handledningen innehåller även instruktioner och rekommendationer för uppdragstagarna. Syftet med vägledningen är att stödja och effektivisera förvaltningen av Naturvårdsverkets fastigheter.

Den ersätter tidigare Vägledning för förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter, rapport 5090, januari 2008.

Vägledning för förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter [2008]

Handledningen på webben publicerades i april 2019.