Vägledning

Förvaltning av fastigheter

Granskad: ‎den ‎18‎ ‎september‎ ‎2023

Vägledning och information för förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter.

Sidan vänder sig till

Vägledningarna riktar sig till uppdragstagarna som utför viss förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter – Laponiatjuottjudus, länsstyrelserna och Stiftelsen Tyrestaskogen.

 

Viss fastighetsförvaltning

Vägledning och information om omfattningen av uppdraget om viss fastighetsförvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter.

Förvärv av värdefull mark

Vägledning och information om Naturvårdsverkets förvärv (köp, byte och överföring) av fastigheter.

Markupplåtelser

Vägledning för upplåtelse av arrende, hyra och andra nyttjanderätter på Naturvårdsverkets fastigheter.

Servitut, ledningsrätter

Vägledning och information om servitut, ledningsrätter mm på Naturvårdsverkets fastigheter.

Fastighetstaxering, skatter

Information om fastighetstaxering och skatter vid förvaltning Naturvårdsverkets fastigheter.

Skadestånd och riskhantering

Vägledning och information om skadestånd, riskhantering, brand och brandsäkerhet med mera vid förvaltning Naturvårdsverkets fastigheter.

Förvaltning och investering

Vägledning och stöd om förvaltningsplan, plan för drift och underhåll, samt investeringar i Naturvårdsverkets byggnader och anläggningar.

Miljöledning

Vägledning och information om miljöledningsarbetet vid förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter.

Avyttringar

Vägledning och information om avyttringar (försäljning, byte, överföring eller avveckling) av Naturvårdsverkets fastigheter.

Statliga byggnadsminnen

Vägledning och information om förvaltning av Naturvårdsverkets statliga byggnadsminnen.

Andra förvaltningsuppdrag

Vägledning och information om grannemedgivande, tjänstekoncession, om att sprida aska efter avliden, och bekämpning av insekter och växtskadegörare.

Vägrättigheter

Vägledning och information om hur vägfrågor hanteras vid förvaltningen av Naturvårdsverkets fastigheter. Tillvägagångssättet kan även användas inför fastighetsköp och markersättningsärenden samt de fall Naturvårdsverket inte är markägare.

Reglera parkering och laddpunkt för elfordon

Vägledning om hur man kan reglera parkering samt uppförande av publika laddpunkter på Naturvårdsverkets fastigheter.

Miljö, energi och avfall

Vägledning och information om el- och energianvändning, val av byggmaterial samt hantering av bygg -och rivningsavfall vid förvaltningen av Naturvårdsverkets fastigheter.

Vatten

Vägledning och information om vattentäkter och avlopp, vattenverksamhet och vattenanläggningar samt dammar vid förvaltningen av Naturvårdsverkets fastigheter.

Frågor och svar

Svar på vanliga frågor om Naturvårdsverkets mark och byggnader.

Nej, inte all mark men viss.

En nationalpark kan bara bildas på fastighet ägd av staten. Naturvårdsverket är utsedd av regeringen att vara den fastighetsförvaltande myndighet som förvaltar bl.a. nationalparkfastigheter, därav äger Naturvårdsverket i stort sett alla nationalparker.

Naturreservat kan däremot bildas på mark ägd av annan än staten och det är därför olika för olika naturreservat vilka områden som ägs av privatpersoner, Naturvårdsverket eller andra fastighetsägare. Det är vanligt att ett naturreservat har ett delat ägande mellan olika markägare.

Nya arrendeavtal tecknas i huvudsak av våra uppdragstagare, dvs länsstyrelsen i det aktuella länet, Stiftelsen Tyrestaskogen eller Laponiatjuottjudus. Kontakta dem för mer information om förutsättningarna.

För rätten att överlåta ett arrende gäller olika regler för olika typer av arrenden. Vanligt är att det krävs godkännande från fastighetsägaren. Det är därför en god ide att kontakta den uppdragstagare som förvaltar det område vari arrendet finns, dvs länsstyrelsen i det aktuella länet, Stiftelsen Tyrestaskogen eller Laponiatjuottjudus

Enligt Naturvårdsverkets uppdrag får myndigheten inte äga byggnader som inte behövs i verksamheten, dvs naturvårdsändamål, eller av andra skäl bör blir kvar i statlig ägo.

Om en byggnad inte behövs för reservatets förvaltning och det saknas förutsättningar för att hitta en lämplig köpare, eller om byggnaden är i ett sådant skick att det är olämplig av ekonomiska eller säkerhetsmässiga skäl att renovera den kan det bli aktuellt med en rivning. Det kan även bli aktuellt att riva byggnaden om annan form av avyttring bedöms motverka syftet med det skyddade området eller står i strid med områdets föreskrifter.

En byggnad eller anläggning kan vara både markägarens eller förvaltaren av det skyddade områdets ansvar. En god ide är att kontakta den uppdragstagare som förvaltar det område vari byggnaden finns, dvs länsstyrelsen i det aktuella länet, Stiftelsen Tyrestaskogen eller Laponiatjuottjudus för mer information.

Mer information

Naturvårdsverkets uppdrag

I Naturvårdsverket uppdrag ingår att för statens räkning förvalta fastigheter för naturvårdsändamål. Naturvårdsverket är idag en av Sveriges största markägare med en total yta av omkring 2 miljoner hektar mark. Marken består i huvudsak av våra skyddade områden i form av naturreservat och nationalparker. Till marken hör en mängd olika typer av byggnader som brukas eller upplåts till andra.

Bakgrund

Handledningen beskriver kortfattat det regelverk som gäller för fastighetsförvaltande myndigheter under regeringen. Enligt förordning (1993:527) om förvaltning av statliga fastigheter med mera avses med fastighetsförvaltning ansvar för förvärv, upplåtelse, drift och underhåll samt avyttring av fast egendom.

Handledningen innehåller även instruktioner och rekommendationer för uppdragstagarna. Syftet med vägledningen är att stödja och effektivisera förvaltningen av Naturvårdsverkets fastigheter.

Den ersätter tidigare Vägledning för förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter, rapport 5090, januari 2008.

Vägledning för förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter [2008]

Handledningen på webben publicerades i april 2019.