Handledning i samhällsekonomisk analys
Fördjupat stöd – stöd för miljöekonomer
Att analysera problemet väl är grunden för att kunna lösa det. Här finns mer stöd för att identifiera externa effekter.
Vi människor gör olika val när vi producerar eller konsumerar varor och tjänster. Våra beslut orsakar oavsiktliga förändringar i miljön, som kan yttra sig i fysiska, kemiska och biologiska termer. De oavsiktliga förändringarna i miljön påverkar i sin tur människor. Kedjan över vad som orsakar miljöproblem till hur miljöproblem påverkar samhället, är central för samhällekonomiska konsekvensanalys.
Sidan vänder sig till
Du som arbetar på en nationell myndighet och ska utföra, beställa eller tolka en problemanalys.
Bra att veta
Avsnittet riktar sig i första hand till dig som har miljöekonomisk kompetens.
Lagstiftning
Det finns flera lagkrav som innebär att myndigheter behöver göra samhällsekonomisk analys. Övergripande krav som gäller för alla förvaltningsmyndigheter finns här:
Myndighetsförordning (2007:515)
Förordning om konsekvensutredning vid regelgivning (2007:1244)
I statens verksamhet ska hög effektivitet eftersträvas och god hushållning iakttas.
1 kapitlet 3 § Budgetlagen
Myndighetens ledning ansvarar inför regeringen för verksamheten och ska se till att den bedrivs effektivt samt att myndigheten hushållar väl med statens medel. Myndighetsförordning (2007:515).
Skatteintäkter (och andra resurser) har många alternativa användningsområden.
Formella krav på att analysera konsekvenser av förslag
När nya eller ändrade styrmedel och offentliga åtgärder utvecklas, ska konsekvenser analyseras.
Begreppet "regulation" avser reglering i vid mening och omfattar styrmedel och beslut på både strategisk och operativ nivå. Ofta har det svenska begreppet reglering eller regelgivning snävt tolkats som det administrativa styrmedlet reglering eller lagstiftning i Sverige. Se ESO 2018:5 Tänk efter före!
Tänk efter före! En ESO-rapport om samhällsekonomiska konsekvensanalyser
Naturvårdsverket tolkar här reglering som styrmedel och offentliga åtgärder.
Det finns olika formella krav som styr att myndigheter, departement och kommittéer ska analysera konsekvenser av förslag.
Myndigheter
Den som arbetar på en förvaltningsmyndighet ska göra en konsekvensutredning i den omfattning som behövs i det enskilda fallet enligt 4 § enligt förordningen om konsekvensutredning vid regelgivning (2007:1244).
Departement
Den som arbetar inom Regeringskansliet och lägger författningsförslag, styrs av två statssekreterarpromemorior från Näringsdepartementet, daterade den 2008-06-13. Här framgår att alla förslag från Regeringskansliet till nya eller ändrade regler ska konsekvensutredas om de kan få effekter av betydelse för företagens arbetsförutsättningar, konkurrensförmåga eller villkor i övrigt.
Kommittéer
Den som arbetar i en kommitté under regeringens utredningsväsende och avser att lägga författningsförslag styrs av Kommittéförordningen (1998:1474). I 15 a. § Kommittéförordning framgår att om ett betänkande innehåller förslag till nya eller ändrade regler, ska föreslagna kostnadsmässiga och andra konsekvenser anges i betänkandet.
När myndigheter ska genomföra uppdrag som beställs av Regeringskansliet, saknas det lika tydliga krav på samhällsekonomiska analyser. Regeringsuppdragens uppdragstexter innehåller ofta, men inte alltid, specifika krav på samhällsekonomisk analys. Kraven på samhällsekonomiska analyser i uppdragstexterna formuleras på olika sätt. Ibland är det otydligt om skillnaden i formuleringar är olika sätt att beställa samma analys eller om det är en specifik typ av analys som efterfrågas.
Naturvårdsverkets arbete med samhällsekonomiska analyser
Naturvårdsverkets arbete med samhällsekonomiska analyser styrs via Förordning (2012:989) med instruktion för Naturvårdsverket:
2 § Naturvårdsverket ska inom miljömålssystemet:
- vägleda berörda myndigheter i deras arbete med genomförande och uppföljning,
- utvärdera, följa upp och i samråd med berörda myndigheter utveckla tillämpningen av samhällsekonomiska analyser,
- löpande och strategiskt analysera och utvärdera styrmedel och åtgärder,
Det finns dessutom ofta specifika krav på att samhällsekonomiska analyser ska göras i de regeringsuppdrag som Naturvårdsverket ska genomföra.
Ta reda på om det finns ett miljöproblem
Att undersöka vad miljöproblemet är med utgångspunkt i ekonomisk teori, innebär att identifiera om det finns externa effekter som behöver hanteras. Detta är första delen i kedjan över den samhällsekonomiska problemanalysen.
Det är viktigt att börja med att hitta de externa effekterna för att hitta kärnan i problematiken. Risken är annars att fastna i praktiska utmaningar istället för att fokusera på vad som orsakar miljöproblem. Då leder den fortsatta analysen fel och externa effekter kan inte korrigeras.
Här får du mer stöd i att undersöka om det finns en eller flera externa effekter som orsakas av de val och beslut som du har identifierat tidigare.
Vad är en extern effekt?
Externa effekter är positiva eller negativa effekter av val och beslut om konsumtion eller produktion, som påverkar andra än de som tog besluten. Det innebär att aktörerna inte tar hänsyn till de externa effekterna i sina beslut. Priserna på en oreglerad marknad inkluderar därför inte de externa effekterna trots att dessa kan vara betydande för samhället.
Att individer och företag inte tar hänsyn till externa effekter i sina beslut, leder till att samhällets resurser används fel, det vill säga till samhällsekonomiskt ineffektiva lösningar.
En individ som väljer att köra en bensindriven bil orsakar till exempel utsläpp som drabbar cyklister och gående. Utan statlig reglering kan utsläppen leda till allvarliga effekter för samhället.
När du identifierar externa effekter behöver du identifiera de beslut som orsakar effekterna. Luftföroreningar orsakas till exempel av att personer väljer att köra bensindrivna transportmedel. Det är dessa beslut som du senare bör påverka när du ska lösa miljöproblemet.
Marknadsmisslyckande och externa effekter
Begreppet marknadsmisslyckande används för att förklara situationer där aktörers enskilda beslut på marknaden leder till ineffektiv allokering av resurser. Ett exempel på marknadsmisslyckanden är miljöproblem. Miljön är ofta något som enskilda aktörer inte kan äga och som används fritt av alla.
Miljötjänster från naturen som till exempel ren luft, rent vatten, biologisk mångfald och klimat är kollektiva tjänster. Dessa tjänster har egenskaper som gör att det är svårt att fastställa ägande. Utan statlig reglering är kollektiva tjänster fritt tillgängliga för alla.
Fri tillgänglighet leder till för stor användning, till exempel utsläpp som minskar ren luft, rent vatten och leder till klimatförsämringar. Externa effekter, det vill säga att beslut som individer och företag tar som påverkar andra, är därför relaterade till att det finns kollektiva varor. Externa effekter för miljön är därmed marknadsmisslyckanden som beror på att miljötjänster ofta är kollektiva varor.
Varför är det viktigt att identifiera aktuella externa effekter?
Externa effekter beskriver situationer där aktörerna på marknaden själva saknar tillräckliga incitament för att lösa miljöproblem. Detta leder till att miljöproblemen blir för stora för samhället, vilket motiverar statens roll för att lösa miljöproblemen samt använda samhällets resurser effektivare.
Du behöver tänka igenom om det finns en eller flera externa effekter inom det område du arbetar med, eftersom detta påverkar hur du sedan ska hantera miljöproblemet. Utan kunskap om hur olika aktörers val och beslut direkt eller indirekt påverkar miljön, är det svårt att lösa miljöproblemen.
I vissa uppdrag finns det inte miljöproblem ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Då bör du fundera på om en samhällsekonomisk analys är lämplig att göra i uppdraget. Exempel på uppdrag som inte innebär en förändring i miljön eller ekonomin, kan vara uppdrag som innebär att formellt ändra lagtext, eller inventera och kartlägga något.
Om du har konstaterat att det saknas externa effekter i uppdraget, behöver inte en samhällsekonomisk konsekvensanalys göras. Det är dock viktigt att undersöka om det finns dolda miljöproblem som uppdraget ska hantera.
Vilka externa effekter finns?
Det finns olika kategorier av externa effekter. Aktörernas miljöskadliga beteende kan till exempel bero på:
- att informationen om miljöproblemet och dess risker är ojämnt fördelad i samhället, det vill säga en extern effekt – informationsproblem, eller
- att aktörers val och beslut påverkar en tredje part som inte kompenseras, det vill säga en extern effekt för tredje part, eller
- att tillgången till naturresurser är obegränsad, det vill säga en extern effekt som beror på obegränsad tillgång och som kallas förvaltning av gemensamma och allmänna tillgångar.
Identifiera hur omfattande en extern effekt är
Att undersöka miljöproblemet innebär också att identifiera omfattningen av de externa effekterna. Omfattningen kan uttryckas i hur allvarliga eller akuta de externa effekterna är. För att bedöma allvar kan till exempel hur många som omfattas undersökas. För att bedöma omfattningen av de externa effekterna, kan du även inkludera vad som förväntas hända över tid.
- Hur många individer och företag omfattas?
- Hur förväntas omfattningen vara över tid?
- Finns det någon trend som är ökande, minskande eller konstant?
Exponeringen kan påverkas både av naturvetenskapliga förändringar och förändringar som sker i samhället.
Exempel:
- Fler människor riskerar att utsättas för utsläpp från bensindrivna bilar då utsläppen i städer ökar över tid.
- Fler människor riskerar att utsättas för utsläpp från bensindrivna bilar då befolkningen i städer växer över tid.
Det finns många definitioner av externa effekter. Om du vill fördjupa dig kring externa effekter, så kan du hitta information i:
Arrow, K. J. (1970), ”The Organization of Economic Activity: Issues Pertinent to the Choice of Market versus Non-market Allocation” in Public Expenditures and Policy Analysis, edited by Haveman, R.H. and Marglis, J., 59-73.
Cornes, R. and Sandler, T. (1996) The Theory of Externalities, Public Goods and Club Good.
En diskussion om hur externa effekter förhåller sig till kollektiva varor finns på sidorna 39-44.
Förtydliga miljöproblemet genom att analysera det naturvetenskapligt
När du ska förtydliga miljöproblem naturvetenskapligt, analyserar du vilka förändringar i naturen eller människors hälsa som miljöproblem orsakar. Detta är andra delen i kedjan över den samhällsekonomiska problemanalysen.
Naturvetenskaplig kunskap om miljöproblemet är en förutsättning för att kunna förstå hur utsläpp sprids och orsakar skada. Det är viktigt att förklara hur den naturvetenskapliga effektkedjan mellan utsläpp, miljöpåverkan och påverkan på människor ser ut, för att få en bra bild över vad som händer i naturen och hur människor drabbas.
En naturvetenskaplig analys bör svara på följande frågor:
När uppstår problemet?
- Vilka produktionsprocesser eller konsumtionsmönster orsakar miljöproblemet?
- Hur förändras problemet över tid?
- Hur akut är problemet?
Hur ser sambandet mellan utsläpp/konsumtion/användning och påverkan på miljön (djur eller natur) ut?
- Bidrar alla källor lika mycket eller på samma sätt till problemet?
Var uppstår problemet?
- Uppstår problemet lokalt, nationellt eller utomlands?
- Hur sprids problemet?
Vem drabbas av problemet?
- Det kan till exempel handla om antal personer, djur, samhällen, företag, men även ekosystemtjänster och framtida generationer.
Hur omfattande är miljöproblemet?
- Du bör så det gott det går uppskatta miljöproblemets storlek. Du bör även undersöka om det till exempel finns tröskelnivåer eller risk för oåterkalleliga effekter.
- Miljöproblemets omfattning kan beskrivas i termer av exponering. Hur många aktörer omfattas?
- Hur förväntas omfattningen vara över tid? Finns det någon trend som är ökande, minskande eller konstant?
Exponeringen kan påverkas både av naturvetenskapliga förändringar och förändringar i samhället. En förändring i samhället som kan påverka exponeringen är till exempel urbanisering.
Exempel:
- Fler människor riskerar att utsättas för utsläpp från bensindrivna bilar då utsläppen i städer ökar över tid.
- Fler människor riskerar att utsättas för utsläpp från bensindrivna bilar då befolkningen i städer växer över tid.
Information om miljöproblemets omfattning är viktig för att kunna jämföra miljöproblem och prioritera hur resurser sedan bör fördelas mellan miljöproblem, men även mellan andra samhällsintressen.
Har du tillräcklig naturvetenskaplig kunskap om miljöproblemet?
När du har besvarat frågorna, behöver du göra en helhetsbedömning av om du har tillräcklig kunskap om miljöproblemet ur ett naturvetenskapligt perspektiv för att gå vidare med analysen. Om svaret är nej, så behöver du ta fram mer kunskap innan du kan gå vidare. Ofta finns det redan mycket kunskap och underlag att hämta.
Förtydliga miljöproblemet genom att analysera det samhällsvetenskapligt
Nu behöver du analysera hur betydelsefulla de naturvetenskapliga förändringarna är för människor och samhället i stort. Det innebär att kvalitativt, och om möjligt kvantitativt, uppskatta hur stora skadorna som miljöproblemet leder till i samhället är. Detta är tredje delen i kedjan över den samhällsekonomiska problemanalysen.
Det handlar om att till exempel kvantifiera och värdera de naturvetenskapliga effekterna och bedöma hur allvarliga effekterna är för dem som drabbas.
En samhällsvetenskaplig analys bör svara på följande frågor:
Hur drabbar miljöproblemet samhället?
- Vad innebär människors förändrade hälsa för samhället?
Ett exempel är förändrad arbetsförmåga. - Hur drabbas kommersiella eller icke kommersiella verksamheter?
- Hur drabbas kulturtillgångar?
Ett exempel är hur kulturvärden påverkas av erosion till följd av försurning. - Hur drabbas naturtillgångar?
Ett exempel är hur våtmarker påverkas av att temperatur och nederbörd förändras på grund av klimatförändringar.
Hur påverkar miljöförändringarna samhället ekonomiskt?
När du har identifierat hur miljöproblemet drabbar samhället, behöver du bedöma hur stor denna påverkan är ekonomiskt. Du bör börja med att undersöka följande frågor:
- Finns det tillräckliga data för att göra kvantitativa bedömningar?
- Finns det tidigare studier och uppskattningar att använda?
När du bedömer hur miljöproblemet drabbar samhället och hur detta påverkar samhället ekonomiskt, bör du ta hänsyn till förväntade förändringar i samhället. Förändringar kan till exempel vara befolkningsutveckling och urbanisering.
- Hur förväntas miljöproblemet påverka samhället ekonomiskt över tid?
- Finns det någon trend som är ökande, minskande eller konstant?
Information om hur miljöproblemet drabbar samhället och hur detta påverkar samhället ekonomiskt är viktig för att kunna jämföra miljöproblem och prioritera hur resurser sedan bör fördelas mellan miljöproblem, men även mellan andra samhällsintressen.
En samhällsekonomisk analys av hur förändringar i naturen eller människors hälsa påverkar samhället, är i de flesta fall svår att göra. Den är det sista ledet i en kedja av bedömningar och alla osäkerheter i tidigare skeden av problemanalysen samlas här. Det innebär att det ofta handlar om att ta fram kvalitativa bedömningar av hur miljöproblemet drabbar samhället. I sällsynta fall kan denna påverkan kvantifieras och till och med värderas monetärt.
För att hitta aktuell information om data och uppgifter som är relevant för samhällsekonomisk analys, är det bra att kontakta experter på området eller de aktörer som berörs av miljöproblemet. Ofta finns nödvändig information hos till exempel myndigheter, universitet, branschorganisationer eller andra intresseorganisationer.
Har du tillräcklig kunskap om hur förändringarna påverkar samhället?
Du behöver göra en helhetsbedömning av om du har tillräcklig kunskap om hur miljöförändringen drabbar samhället för att gå vidare med analysen. Om svaret är nej, så behöver du ta fram mer kunskap innan du kan gå vidare.
Bedöm om miljöproblemet är betydande nog att hanteras
När du har förtydligat miljöproblemet naturvetenskapligt och samhällsvetenskapligt, bör du bedöma om miljöproblemet är betydande nog för att staten bör hantera det. När miljöproblemet till exempel är att små mängder av utsläpp förekommer, behöver detta inte vara skäl nog för staten att agera. Om utsläppen påverkar samhället i liten grad, kan problemet vara så litet att det inte är rimligt att staten ska agera för att lösa det.
För att komma fram till om miljöproblemet är tillräckligt allvarligt för att staten ska hantera det, kan du fråga dig vilken skillnad det skulle göra om miljöproblemet löstes.
Goda exempel på problemanalyser
När du ska göra en problemanalys kan det underlätta att titta på hur andra har gjort. Här har vi samlat goda exempel på problemanalyser som kan inspirera ditt arbete.
Regeringsuppdrag – Återvinning ur nedlagda avfallsanläggningar
Naturvårdsverket redovisade 2015 ett regeringsuppdrag om återvinning ur nedlagda avfallsanläggningar. Uppdraget innebar att analysera om det är lämpligt att föreslå ändringar inklusive författningsändringar eller andra förslag som gynnar sanering av nedlagda avfallsanläggningar samt utvinning av material och mineraler ur dessa (s.k. Landfill Mining).
Regeringsuppdrag – Ändring av kväveoxidavgiften för ökad styreffekt
Naturvårdsverket redovisade 2014 ett regeringsuppdrag om att ändra den befintliga kväveoxidavgiften. Uppdraget innebar att föreslå en ändring av kväveoxidavgiften så att den får ökad styreffekt och utsläppen minskar.
De vanligaste kategorierna av externa effekter inom miljöområdet
Här hittar du de vanligaste kategorierna av externa effekter inom miljöområdet.
1. Externa effekter – informationsproblem
Det finns två typer av externa effekter som har med information att göra: asymmetrisk information och för högt risktagande.
Asymmetrisk information
När informationen är asymmetriskt fördelad innebär det att informationen är ojämnt fördelad mellan aktörer. En aktör har då ett informationsövertag gentemot en annan. Detta kan innebära att miljörisker är kända av några aktörer i samhället, men att dessa aktörer har incitament att undanhålla informationen från dem som är utsatta för riskerna.
Ett exempel på asymmetrisk information är att textilier kan innehålla farliga ämnen som konsumenten inte känner till. Om informationen om varornas farliga egenskaper skulle bli känd för konsumenterna, skulle deras efterfrågan på varorna sannolikt minska.
För högt risktagande
När individer och företag tar för höga risker som i sin tur orsakar skador som drabbar andra i samhället är det en form av externa effekter. I detta fall är miljöriskerna kända för alla aktörer, men vissa aktörer väljer ändå att ta högre risker än vad samhället vill.
Exempel på för högt risktagande är när trafikanter väljer att köra i mycket hög hastighet eller när individer väljer att röka.
2. Externa effekter som påverkar tredje part
Detta är det klassiska exemplet på miljöproblem där en individs eller ett företags val eller beslut påverkar tredje part. Den enskilda aktören beaktar inte alla kostnader eller värden som ett enskilt beslut innebär för samhället.
Aktörer släpper ut föroreningar som drabbar tredje part, till exempel andra individer eller företag, genom hälso- och miljöskador. Den tredje parten kompenseras inte för skadorna. Eftersom miljökostnaderna inte betalas av den som fattar enskilda beslut, skapas för stora mängder av till exempel utsläpp och avfall jämfört med vad som vore önskvärt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Ett exempel är när bilister släpper ut avgaser som påverkar både andra människors hälsa och miljön negativt. Utsläppen av växthusgaser har en global effekt medan försämrad luftkvalitet och buller innebär en lokal effekt.
Positiva externa effekter kan till exempel skapas av produktion som främjar biologisk mångfald. Producenten får inte ersättning för det värde som skapas för andra än producenten själv. Eftersom producenten inte får betalt för den miljönytta som andra kan ta del av, riskerar produktionen att bli för liten ur samhällets perspektiv.
3. Externa effekter – förvaltning av gemensamma och allmänna tillgångar
Naturresurser som alla kan använda riskerar att utarmas, trots att samhället skulle tjäna på att resurserna förvaltas ansvarsfullt. En individs användning minskar hur mycket resurser som finns kvar för andra att använda.
I grunden är problemet att naturresurserna är gemensamma och att det råder otydlighet kring äganderätten. Vem tar ansvar för det som alla (eller ingen) äger? Om ingen förvaltar de gemensamt ägda naturresurser, riskerar de att förbrukas.
När antalet användare av resurserna är begränsat och finns i ett begränsat område, kan användarna själva hantera de gemensamma tillgångarna.
Ett exempel på förvaltning av gemensamma tillgångar är fiske. När en fiskare drar upp fisk leder det till att mängden fisk i vattnet minskar. Det blir svårare för andra fiskare att hitta fisk och de behöver ägna mer tid och resurser åt att hitta kvarvarande fisk.
Externa effekter av denna typ är allvarliga miljöproblem i situationer när antalet ägare är många och spridda över ett stort geografiskt område som till exempel världshaven.
4. Externa effekter – kunskap för miljö
Individer och företag producerar för lite miljökunskap i samhället. Detta beror på att det finns både externa effekter för kunskap och för miljö. När det aktuella miljöproblemet innehåller externa effekter som rör både kunskap och miljö ökar graden av komplexitet väsentligt.
Externa effekter som rör kunskap uppstår på grund av att kunskap när den väl är känd eller används, är svår att skydda från att andra använder den. Detta innebär att kunskap har egenskaper av en kollektiv vara. Individer och företag tar själva fram för lite kunskap, i förhållande till vad som vore önskvärt i samhället. Externa effekter som har med kunskap att göra kan delas i externa effekter vid innovation och externa effekter vid spridning och tillämpning av kunskap.
Externa effekter vid innovation uppstår när en enskild innovatör inte kan tillgodogöra sig alla fördelar av sina investeringar i till exempel forskning och utveckling. Det finns då ett innovationsmisslyckande. Andra aktörer kan ta tillvara den nya kunskapen genom det som kallas kunskapsläckage. Därmed blir enskilda aktörers incitament att satsa på ny kunskap för låga ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Externa effekter vid spridning och tillämpning av kunskap uppstår av att ny kunskap ofta har en lång inlärningsperiod innan den kan användas och ge önskad nytta för samhället. Inlärningsperioderna gör att det finns höga inlärningskostnader i form av tid och andra resurser som fortfarande behöver betalas. Kostnaderna är högst för de aktörer som först använder och sprider kunskapen. Individer och företag har därför låga incitament att börja tillämpa och sprida ny kunskap, trots att det skulle ge samhället höga vinster.
Nästa steg
Att göra en samhällsekonomisk konsekvensanalys är en iterativ process. Du behöver troligtvis gå tillbaka till och utveckla vad miljöproblemet är, för att kunna analysera och välja hur problemet bör lösas.
När du har identifierat och analyserat det grundläggande miljöproblemet, och kommit fram till att staten bör hantera det, gå vidare till nästa steg i analysen.