Vägledning

Handledning i samhällsekonomisk analys

Vad är miljöproblemet?

Du behöver förstå miljöproblemet, varför det uppstår, för att kunna lösa det. Här finns stöd för att undersöka problem.

Sidan vänder sig till

Du som arbetar på en nationell myndighet och ska utföra eller beställa en problemanalys.

Det finns flera lagkrav som innebär att myndigheter behöver göra samhällsekonomisk analys. Övergripande krav som gäller för alla förvaltningsmyndigheter finns här:

1 kapitlet 3 § Budgetlagen

Myndighetsförordning (2007:515)

Förordning om konsekvensutredning vid regelgivning (2007:1244)

I statens verksamhet ska hög effektivitet eftersträvas och god hushållning iakttas. 
1 kapitlet 3 § Budgetlagen 

Myndighetens ledning ansvarar inför regeringen för verksamheten och ska se till att den bedrivs effektivt samt att myndigheten hushållar väl med statens medel. Myndighetsförordning (2007:515).

Skatteintäkter (och andra resurser) har många alternativa användningsområden.

Formella krav på att analysera konsekvenser av förslag

När nya eller ändrade styrmedel och offentliga åtgärder utvecklas, ska konsekvenser analyseras.

Begreppet "regulation" avser reglering i vid mening och omfattar styrmedel och beslut på både strategisk och operativ nivå. Ofta har det svenska begreppet reglering eller regelgivning snävt tolkats som det administrativa styrmedlet reglering eller lagstiftning i Sverige. Se ESO 2018:5 Tänk efter före! 

Tänk efter före! En ESO-rapport om samhällsekonomiska konsekvensanalyser

Naturvårdsverket tolkar här reglering som styrmedel och offentliga åtgärder. 

Det finns olika formella krav som styr att myndigheter, departement och kommittéer ska analysera konsekvenser av förslag.

Myndigheter

Den som arbetar på en förvaltningsmyndighet ska göra en konsekvensutredning i den omfattning som behövs i det enskilda fallet enligt 4 § enligt förordningen om konsekvensutredning vid regelgivning (2007:1244). 

SFS 2007:1244 (riksdagen.se)

Departement

Den som arbetar inom Regeringskansliet och lägger författningsförslag, styrs av två statssekreterarpromemorior från Näringsdepartementet, daterade den 2008-06-13. Här framgår att alla förslag från Regeringskansliet till nya eller ändrade regler ska konsekvensutredas om de kan få effekter av betydelse för företagens arbetsförutsättningar, konkurrensförmåga eller villkor i övrigt.

Kommittéer

Den som arbetar i en kommitté under regeringens utredningsväsende och avser att lägga författningsförslag styrs av Kommittéförordningen (1998:1474). I 15 a. § Kommittéförordning framgår att om ett betänkande innehåller förslag till nya eller ändrade regler, ska föreslagna kostnadsmässiga och andra konsekvenser anges i betänkandet.

När myndigheter ska genomföra uppdrag som beställs av Regeringskansliet, saknas det lika tydliga krav på samhällsekonomiska analyser. Regeringsuppdragens uppdragstexter innehåller ofta, men inte alltid, specifika krav på samhällsekonomisk analys. Kraven på samhällsekonomiska analyser i uppdragstexterna formuleras på olika sätt. Ibland är det otydligt om skillnaden i formuleringar är olika sätt att beställa samma analys eller om det är en specifik typ av analys som efterfrågas.  

Naturvårdsverkets arbete med samhällsekonomiska analyser

Naturvårdsverkets arbete med samhällsekonomiska analyser styrs via Förordning (2012:989) med instruktion för Naturvårdsverket:

2 § Naturvårdsverket ska inom miljömålssystemet:

  1. vägleda berörda myndigheter i deras arbete med genomförande och uppföljning,
  2. utvärdera, följa upp och i samråd med berörda myndigheter utveckla tillämpningen av samhällsekonomiska analyser,
  3. löpande och strategiskt analysera och utvärdera styrmedel och åtgärder,

Det finns dessutom ofta specifika krav på att samhällsekonomiska analyser ska göras i de regeringsuppdrag som Naturvårdsverket ska genomföra.

Vad är en problemanalys?

I problemanalysen bör du så utförligt som möjligt redogöra för vad problemet är, varför det är ett problem och vad som orsakar problemet. Problemanalysen har både en naturvetenskaplig och en samhällsvetenskaplig del. Den naturvetenskapliga delen innebär att beskriva ekologiska, fysiska och kemiska processer. I den samhällsekonomiska delen benar du upp problemet och dess orsaker, värderar vad som är stort och smått och identifierar varför aktörer gör val och beslut som kan påverka miljön negativt.

Varför bör du göra en problemanalys?

För att kunna föreslå hur problemet bör hanteras på bästa sätt, är det nödvändigt att förstå problemet. En bra och tidig problemanalys är därför grundläggande i en samhällsekonomisk konsekvensanalys. Du bör börja med att ringa in och förtydliga miljöproblemet, för att analysen ska kunna fokusera på problemets mest relevanta aspekter. De lösningar som du sedan eventuellt föreslår, kan därmed lösa det grundläggande problemet och få den effekt som är eftersträvad. Med god kunskap om vad problemet är, minskar osäkerheten i lösningar som ska förbättra miljön.

Problemet kan vara formulerat i uppdrag. Även då behöver du analysera problemet för att belysa och strukturera det allsidigt.

Det här bör du göra

  • Ta reda på om det finns ett miljöproblem
  • Förtydliga miljöproblemet genom att analysera det naturvetenskapligt
  • Förtydliga miljöproblemet genom att analysera det samhällsvetenskapligt
  • Bedöma om miljöproblemet är betydande nog för att hanteras

Utförligare stöd

När du vill ha stöd för att undersöka det grundläggande miljöproblemet, gå vidare till utförligare stöd. 

Fördjupat stöd – stöd för miljöekonomer

När du vill ha mer stöd för att undersöka det grundläggande miljöproblemet, gå till fördjupad problemanalys. Där hittar du stöd för att identifiera olika externa effekter och goda exempel på problemanalyser.

Nästa steg

När du har identifierat och analyserat det grundläggande miljöproblemet, och kommit fram till att staten bör hantera det, gå vidare till nästa steg i analysen.  

Att göra en samhällsekonomisk konsekvensanalys är en iterativ process. Du behöver troligtvis gå tillbaka till och utveckla vad miljöproblemet är, för att kunna analysera och välja hur problemet bör lösas.