Vägledning

Handledning i samhällsekonomisk analys

Fördjupat stöd – för miljöekonomer

Här finns stöd för att lösa miljöproblem genom styrmedel och offentliga åtgärder. Fokus är att korrigera externa effekter.

Sidan vänder sig till

Du som arbetar på en nationell myndighet och ska analysera lösningar på miljöproblem för att hitta den bästa lösningen.

Bra att veta

Avsnittet riktar sig i första hand till dig som har miljöekonomisk kompetens.

Det finns flera lagkrav som innebär att myndigheter behöver göra samhällsekonomisk analys. Övergripande krav som gäller för alla förvaltningsmyndigheter finns här:

1 kapitlet 3 § Budgetlagen

Myndighetsförordning (2007:515)

Förordning om konsekvensutredning vid regelgivning (2007:1244)

I statens verksamhet ska hög effektivitet eftersträvas och god hushållning iakttas. 
1 kapitlet 3 § Budgetlagen 

Myndighetens ledning ansvarar inför regeringen för verksamheten och ska se till att den bedrivs effektivt samt att myndigheten hushållar väl med statens medel. Myndighetsförordning (2007:515).

Skatteintäkter (och andra resurser) har många alternativa användningsområden.

Formella krav på att analysera konsekvenser av förslag

När nya eller ändrade styrmedel och offentliga åtgärder utvecklas, ska konsekvenser analyseras.

Begreppet "regulation" avser reglering i vid mening och omfattar styrmedel och beslut på både strategisk och operativ nivå. Ofta har det svenska begreppet reglering eller regelgivning snävt tolkats som det administrativa styrmedlet reglering eller lagstiftning i Sverige. Se ESO 2018:5 Tänk efter före! 

Tänk efter före! En ESO-rapport om samhällsekonomiska konsekvensanalyser

Naturvårdsverket tolkar här reglering som styrmedel och offentliga åtgärder. 

Det finns olika formella krav som styr att myndigheter, departement och kommittéer ska analysera konsekvenser av förslag.

Myndigheter

Den som arbetar på en förvaltningsmyndighet ska göra en konsekvensutredning i den omfattning som behövs i det enskilda fallet enligt 4 § enligt förordningen om konsekvensutredning vid regelgivning (2007:1244). 

SFS 2007:1244 (riksdagen.se)

Departement

Den som arbetar inom Regeringskansliet och lägger författningsförslag, styrs av två statssekreterarpromemorior från Näringsdepartementet, daterade den 2008-06-13. Här framgår att alla förslag från Regeringskansliet till nya eller ändrade regler ska konsekvensutredas om de kan få effekter av betydelse för företagens arbetsförutsättningar, konkurrensförmåga eller villkor i övrigt.

Kommittéer

Den som arbetar i en kommitté under regeringens utredningsväsende och avser att lägga författningsförslag styrs av Kommittéförordningen (1998:1474). I 15 a. § Kommittéförordning framgår att om ett betänkande innehåller förslag till nya eller ändrade regler, ska föreslagna kostnadsmässiga och andra konsekvenser anges i betänkandet.

När myndigheter ska genomföra uppdrag som beställs av Regeringskansliet, saknas det lika tydliga krav på samhällsekonomiska analyser. Regeringsuppdragens uppdragstexter innehåller ofta, men inte alltid, specifika krav på samhällsekonomisk analys. Kraven på samhällsekonomiska analyser i uppdragstexterna formuleras på olika sätt. Ibland är det otydligt om skillnaden i formuleringar är olika sätt att beställa samma analys eller om det är en specifik typ av analys som efterfrågas.  

Naturvårdsverkets arbete med samhällsekonomiska analyser

Naturvårdsverkets arbete med samhällsekonomiska analyser styrs via Förordning (2012:989) med instruktion för Naturvårdsverket:

2 § Naturvårdsverket ska inom miljömålssystemet:

  1. vägleda berörda myndigheter i deras arbete med genomförande och uppföljning,
  2. utvärdera, följa upp och i samråd med berörda myndigheter utveckla tillämpningen av samhällsekonomiska analyser,
  3. löpande och strategiskt analysera och utvärdera styrmedel och åtgärder,

Det finns dessutom ofta specifika krav på att samhällsekonomiska analyser ska göras i de regeringsuppdrag som Naturvårdsverket ska genomföra.

Motivera vilka miljöproblem staten bör lösa

För att kunna föreslå en lösning på ett miljöproblem, behöver du ha analyserat och identifierat de miljöproblem som staten bör lösa. Om du inte har identifierat och analyserat miljöproblemet, gå till Vad är miljöproblemet?

Vilka miljöproblem bör staten lösa?

I de allra flesta fall saknar individer och företag incitament för att ta hänsyn till effekter som deras val och beslut orsakar för andra aktörer i samhället. Detta eftersom individer och företag, i många fall, inte tar hänsyn till effekter bortanför sina egna intressen. I ekonomisk litteratur kallas effekter av en aktörs beslut som påverkar andra för externa effekter. De flesta miljöproblem är exempel på externa effekter.

Externa effekter relaterade till miljö kan ha stora ekonomiska effekter i samhället. Staten har därmed en viktig roll i att via styrmedel få individer och företag att ta hänsyn till de externa effekter de orsakar. Miljörelaterade externa effekter är ofta negativa. Ett exempel är utsläpp från bilar som påverkar de som inandas bilavgaser. Miljörelaterade externa effekter kan också vara positiva. Ett exempel är en biodling som via pollinering ökar vegetation och därmed biologisk mångfald. Ibland kan det vara svårt att införa styrmedel. Då kan staten överväga att vidta offentliga åtgärder för att uppnå miljöförbättringar.

Bedöm hur mycket miljöhänsyn staten bör ta

Analysen bör svara på hur mycket miljöförbättring som är önskvärd i samhället. När mål saknas, bör analysen ta fram en samhällsekonomiskt önskvärd eller effektiv nivå av miljöförbättring. Grundregeln är att miljöförbättringen ska ske till den nivå där ytterligare miljöförbättring kostar lika mycket som dess nytta. Effektivitet har att göra med värdet av en fysisk miljöförbättring i naturen. Notera att en effektiv lösning innebär att samhället accepterar en viss nivå av miljöproblem. Att helt ta bort utsläppen är oftast för dyrt. En effektiv lösning leder till att samhällets resurser används där de gör mest nytta.

Ofta är miljömål eller vilka miljöförbättringar som ska uppnås givna i en utredning. Miljömålet som ska uppnås i utredningen kan till exempel vara något av Sveriges 16 miljökvalitetsmål. Det kan även vara så att specifika mål har formulerats i ditt uppdrag.

Analysera och välj lämpligast lösning

En viktig del av en samhällsekonomisk analys är att föreslå hur staten bör agera för att lösa miljöproblem.

När du analyserar alternativa lösningar, behöver du först analysera referensalternativet. Det innebär att beskriva vad som förväntas ske utan att staten genomför någon förändring. Därefter kan andra alternativa lösningar jämföras utifrån hur de minskar miljöproblemet.

Beroende på miljöproblems gränsöverskridande egenskaper bör du fundera på om staten bör agera på nationell nivå eller som en part i ett internationellt samarbete.

Staten bör i första hand använda styrmedel för att skapa förutsättningar för att individer och företag ska ta hänsyn till de externa effekter som de orsakar. På så sätt kan staten sträva att lösa miljöproblemens orsak det vill säga val och beslut individer och företag gör. När det inte går kan staten välja att genomföra offentliga åtgärder. Styrmedel kan därför beskrivas som ett sätt att bota sjukdomen medan offentliga åtgärder ofta är ett sätt att dämpa symptomen.

Kriterier för att välja lösning

För att ta fram den lämpligaste lösningen, behöver du jämföra olika förslag på lösningar. Med hjälp av kriterier kan du jämföra och sedan prioritera olika förslag. Kriterierna är därför viktiga för att motivera varför en viss lösning väljs.

När ett miljöproblem är internationellt, beror statens möjligheter att lösa miljöproblem på vad andra stater gör. Om staterna samarbetar är den lämpligaste lösningen i ett land att staten löser sin del av miljöproblemet utifrån de externa effekter som landet orsakar. När stater inte samarbetar finns det inget enkelt sätt att hitta den lämpligaste lösningen. 

Container

När mål bör föreslås

Om du i ditt uppdrag föreslår miljömål eller den miljöförbättring som ska uppnås, bör du sträva efter att ta fram en effektiv lösning. Detta innebär att skapa förutsättningar för att de åtgärder som ger mest miljöförbättring per insatt resurs används tills att ytterligare en enhet miljöförbättring kostar lika mycket som det värde den ger samhället.

En sådan lösning innebär att rätt mängd resurser och de lämpligaste resurserna används för att nå målet. Om resurserna mäts i kronor och miljöförbättring mäts i minskat gram utsläpp, är de lämpligaste resurserna de som ger mest utsläppsminskning i gram per krona, se figur nedan.

figur-utslappsminskningar.svg

Figuren visar hur mycket utsläppen bör minskas. Den effektivaste utsläppsminskningen i figuren är U* där marginalnytta är lika med marginalkostnad. För utsläppsminskningar lägre än U*, är nyttan av ytterligare en minskning högre än dess kostnad och därför lönar det sig att minska utsläppen. För utsläppsminskningar högre än U*, är marginalkostnaden högre än marginalnyttan och därför lönar det sig att öka utsläppen.

En effektiv lösning bör också säga vilka resurser som ska användas. Marginalkostnaden i figuren speglar till exempel samhällets kapacitet att minska utsläppen. Kapaciteten beror på tillgänglig arbetskraft, kunskap, teknik och kapital för att minska utsläppen. En effektiv lösning kräver att arbetskraften, kunskapen, tekniken och kapitalet som är mest lämpade (mest specialiserade) används för att minska utsläppen. 

När mål är givna

Om du har givna mål i ditt uppdrag eller det finns bestämda mål att uppnå för det miljöproblem som ska lösas, bör du sträva efter att ta fram kostnadseffektiva lösningar. Kostnadseffektivitet innebär att välja det sätt som kräver minst resurser för att nå de aktuella målen, se figuren nedan. Om en lösning inte är kostnadseffektiv, betyder det att lösningen är dyrare än den hade kunnat vara. 

Kostnadseffektivitet:

figur-utslappsminskningar-exempel-a-b.svg

Figuren visar att den kostnadseffektiva fördelningen på utsläppsminskningarna mellan alternativen A och B är U*. A och B kan vara två olika styrmedel, företag eller tekniker. Alla andra fördelningar innebär att marginalkostnaden för ett sätt är högre än den andra och att den totala kostnaden för att uppnå målet kan minskas, genom att flytta en enhet utsläppsminskning från det företag, den teknik eller styrmedel som har högre marginalkostnad till det andra.

En kostnadseffektiv lösning bör även allokera rätt resurser för att uppnå miljömålen. I figuren är A – som kan vara styrmedel, företag eller tekniker – mer lämpad att göra mer av utsläppsminskningarna än B. Det kan bero på att A är mer specialiserad och har lämpligare teknik, kunskap och kapital för att förbättra miljön.

Lämpliga lösningar är effektiva och kostnadseffektiva

Kostnadseffektivitet och effektivitet innebär att samhällets resurser används där de gör mest nytta. Det betyder att hur mycket av samhällets resurser som används för målet du ska nå, ska vara i proportion till den nytta som miljöförbättringen ger samhället. Det innebär också att de lämpligaste resurserna används, det vill säga de resurser som effektivast kan lösa miljöproblem används för att lösa miljöproblem. Vilka de lämpligaste resurserna är beror på de problem du ska lösa.

Ökad effektivitet eller kostnadseffektivitet uppnås när:

  • Lämpliga styrmedel så långt som möjligt riktar sig till externa effekter.  
  • Styrmedel sätts in så nära källan till externa effekter som möjligt.
  • Styrmedel riktas mot den eller de som orsakar externa effekter. En variant av detta är principen om att förorenaren betalar som innebär att den som orsakar miljöproblemet bör stå för kostnaderna.
  • Offentliga åtgärder används när styrmedel inte kan användas, det vill säga när val och beslut är historiska, staten saknar rådighet för beslut som orsakar externa effekter eller kunskap är otillräcklig för att använda styrmedel.  

Kostnadseffektivitet och effektivitet är likvärdiga kriterier för att välja lämpligast lösning, förutom att en kostnadseffektiv lösning utgår från att den totala miljönytta som ska åstadkommas är given. Miljönyttan är alltså central både i en effektiv och kostnadseffektiv analys.   

Här får du stöd i att identifiera och välja lämpliga styrmedel för att korrigera olika externa effekter. I ”Vad är miljöproblemet?” hittar du ett antal externa effekter som belyser vad som orsakar miljöproblem. Här presenteras dessa externa effekter kortfattat.

De val och beslut som orsakar miljöproblem är olika. Det finns därför mer eller mindre lämpliga sätt att korrigera externa effekter. För att utforma en kostnadseffektiv styrning gäller att varje styrmedel är effektivt utformat (se avsnitt om Kriterier för att välja lösning) och att rätt styrmedel är på rätt plats. Om lämpliga styrmedel väljs för varje typ av miljöproblem, blir styrningen på en mer övergripande nivå mer kostnadseffektiv.

1. Externa effekter – informationsproblem 

De två typer av externa effekter som har med information att göra är asymmetrisk information och för högt risktagande.

Asymmetrisk information

Asymmetrisk information är ett problem som orsakas av att vissa aktörer undanhåller information som har negativa effekter som drabbar andra aktörer. Ett exempel är att producenter har information om skadliga kemikalier i mat eller mediciner som de undanhåller för att inte försvåra försäljningen. Styrmedel för att lösa problemet går därför ut på att i första hand göra informationen om riskerna tillgänglig för aktörerna som har mindre information.

Exempel på styrmedel är lagkrav på att informationen görs tillgänglig genom till exempel innehållsförteckning. Lagkrav kan även lägga ansvar för eventuella hälso- och miljöskador på den som har information om riskerna. 

För högt risktagande  

När individer och företag tar för höga risker som orsakar skador som drabbar andra i samhället är det en form av extern effekt. Exempel på detta är individer som röker där den allmänna sjukvården bekostar konsekvenserna för hälsan. Staten kan lösa detta genom att förändra lagar och regler i det privata och sociala försäkringssystemet inklusive välfärdssystemet. 

Att reglera försäkringssystemet är komplicerat eftersom det inte alltid är tydliga samband mellan de risker som aktörer tar och de förändringar i försäkringssystem som behövs för att reglera dem. Det är därför viktigt att du noga analyserar hur individers och företags för höga risktagande kan regleras.

Exempel på styrmedel är skatt på högt risktagande såsom skatt på tobak eller regler för riskfyllda aktiviteter som till exempel krav på bilbälte, hastighetsbegränsning och rökningsförbud på allmänna platser.

2. Externa effekter som påverkar tredje part

Externa effekter v detta slag innebär att en aktörs val och beslut påverkar en tredje part. Effekterna kan vara negativa eller positiva och leder till att den tredje parten drabbas eller gynnas. När producenter och konsumenter agerar utifrån sina privata kostnader eller nyttor, blir resultatet på marknaden inte samhällsekonomiskt effektivt.

Att lösa negativa externa effekter går ut på att så långt som möjligt göra så att de som orsakar problemet står för miljökostnaderna som de orsakar när tredje part drabbas av till exempel utsläpp.

Exempel på styrmedel för att internalisera kostnaderna är: skatter, utsläppsrätter, bestämmelser och krav som lägger ansvar på den som förorenar.  

När det finns positiva externa effekter genom att till exempel viss produktion främjar biologisk mångfald, behöver producenten ersättas för den miljönytta som andra kan ta del av. Producenten kommer annars att producera mindre än den nivå som samhället önskar. Detta eftersom det privata värdet av produktionen är mindre än det samhällsekonomiska värdet.  

Exempel på styrmedel som syftar till att öka produktion till den nivå som samhället eftersträvar är: subventioner.

3. Externa effekter – förvaltning av gemensamma och allmänna tillgångar 

Detta miljöproblem innebär att naturresurser som alla kan använda riskerar att utarmas. Grunden är att resurserna är gemensamma och att äganderätten är otydlig. Utan någon slags förvaltning av gemensamma resurser, som till exempel fisk i havet, riskera de att förbrukas. 

Att lösa problem av detta slag går ut på att reglera antal individer eller företag som har tillgång till den knappa resursen. Styrmedel för dessa externa effekter begränsar en för hög användning av resurser genom att reglera hur, när och vem som får nyttja naturresurserna.

Exempel på styrmedel är licenser eller tillstånd som begränsar vem och hur många som får använda vissa resurser och regler för vilka som får nyttja en resurs. Regler för att begränsa antalet bilar som kör i vissa storstäder är ett annat exempel. I Paris får endast halva bilparken köra i staden beroende på datum och slutsiffra i bilens registreringsnummer.   

4. Externa effekter - kunskap för miljö (långsiktig styrning)

De externa effekter som finns kring kunskap är inte direkt relaterade till miljöproblem. Externa effekter för kunskap uppstår istället av att individer och företag tar fram för lite kunskap i förhållande till nyttan det skapar i samhället. Olika miljöproblem och särskilt de som har långsiktiga effekter, är beroende av att ny kunskap tas fram för att kunna lösas. Därmed behöver staten reglera externa effekter för kunskap för att reglera externa effekter för miljön.

Styrmedel för bättre miljökunskap behöver alltså lösa externa effekter för miljö och kunskap samtidigt. Externa effekter för kunskap är positiva. Det betyder att kunskap både ger avkastning till de som investerar i att ta fram kunskap och gynnar andra aktörer som inte beslutar om att investera i kunskap. På grund av de positiva externa effekter som kunskap genererar, har samhället ett intresse av att ta fram mer kunskap än vad privata aktörer har. Styrmedel för att lösa externa effekter för kunskap går ut på att subventionera och finansiera kunskap.

Att ta fram ny kunskap

Att ta fram ny kunskap handlar om att staten ger brett stöd till grundforskning. Detta ger bra förutsättningar för att utveckla nödvändig kunskap för miljö när behoven uppstår. Staten kan också rikta särskilt stöd till miljö och ibland även till specifika miljöområden för att påskynda kunskapsutveckling i just dessa ämnen.

Exempel på styrmedel är forskningsanslag. 

Spridning och tillämpning av kunskap

Spridning av ny kunskap försvåras av långa inlärningsperioder och höga kostnader för de som först tillämpar ny kunskap på marknaden. Utbildning och hög kompetens på arbetsmarknaden är en viktig faktor för att minska inlärningsperioden för hur ny kunskap kan tillämpas i samhället.

Staten behöver ge specifikt stöd för att sprida ny kunskap i samhället. Det kan handla om stöd i form av till exempel subventioner och garantier för att påskynda inlärning genom att stimulera fler att våga använda ny kunskap.

Exempel på styrmedel är teknikoberoende fond till stöd för de som först eller tidigt tillämpar ny kunskap på marknaden. Teknikoberoende innebär att stödet inte kopplas till en specifik teknik, utan brett gynnar utveckling av nya tekniker. 

Miljöproblem orsakas av val och beslut som olika aktörer i samhället gör, men det finns flera situationer när staten inte kan styra dessa beteenden i miljövänlig riktning. I sådana fall kan staten med hjälp av offentliga åtgärder mildra symptomen av dessa beteenden. Med offentliga åtgärder kan staten finansiera eller genomföra åtgärder som direkt förbättrar miljön. Åtgärderna kompletterar eller används istället för styrmedel.

Staten bör vidta offentliga åtgärder när:

  • De beteenden som orsakar miljöproblemet inte längre är aktuella, så kallade historiska beteenden
  • Staten saknar rådighet över miljöproblemet, det vill säga staten kan inte styra de individer och företag som orsakar miljöproblemet
  • Kunskapen för att styra de val och beslut som orsakar miljöproblem är otillräcklig.

Du bör analysera styrmedel när de val som orsakar miljöproblemen är aktuella, staten har rådighet och det finns kunskap om hur individers och företags val och beslut kan styras i en miljövänlig riktning. I annat fall bör du överväga lösningar där staten genomför offentliga åtgärder för att minska miljöproblem.

Historiska beteenden

Offentliga åtgärder kan vara nödvändiga för att uppnå önskade miljöförbättringar när de beteenden som har orsakat miljöproblemet är historiska, det vill säga inte längre går att påverka.

Exempel på en offentlig åtgärd som staten använder när de val och beslut som har lett till miljöskada är historiska är sanering av förorenad mark. När miljöproblemet har orsakats av ett företag som inte längre finns på marknaden, finns det ingen aktör att styra.

Staten saknar rådighet

Ytterligare en situation att välja offentliga åtgärder är när staten saknar rådighet att påverka de val och beslut som orsakar miljöproblemet. Ett exempel är när utsläpp som skadar miljön görs utanför Sverige eller EU. Då saknar staten juridisk rätt att styra.

Exempel på en offentlig åtgärd som staten genomför när rådighet saknas, är kalkning av försurade sjöar. En stor del av de utsläpp som leder till försurning i Sverige görs av aktörer som finns utanför Sverige.

Kunskapen för att styra de val och beslut som orsakar miljöproblem är otillräcklig

Ibland saknas grundläggande kunskap om vad som orsakar miljöproblemet eller hur stort problemet är. Då bör du överväga att avstå från att föreslå styrmedel och offentliga åtgärder och istället utreda om kunskapen som saknas kan tas fram. Det minskar risken för att genomföra fel styrning som i längden kan vara mer kostsam och riskerar miljöpolitikens legitimitet. Att ta fram ny information och kunskap, i form av till exempel kartläggningar eller forskning, kan kosta mycket. Om du föreslår att ny information och kunskap ska tas fram, bör du också analysera sådana lösningar i termer av effektivitet och kostnadseffektivitet.

Staten bör välja att finansiera eller vidta offentliga åtgärder om de val och beslut som orsakar miljöproblemen inte längre är aktuella eller är för svåra att påverka för staten. Ett exempel är när staten saknar rådighet att påverka de val och beslut som orsakar problemen, eftersom de görs utanför EU. Inom EU har Sverige begränsad rådighet som ett av 28 medlemsländer.

Offentliga åtgärder kan till skillnad från många styrmedel jämföras med specifika investeringsprojekt. Det innebär att du ofta vet vad som behöver åstadkommas och vilka de tekniska och ekonomiska förutsättningarna är. Analyser för kostnadseffektiva eller effektiva offentliga åtgärder för att uppnå avsedda miljöförbättringar kan därför följa stegen i Konsekvensanalys steg för steg (Naturvårdsverket 2003).

Handledningen, Konsekvensanalys steg för steg (pdf 1 MB)

Nedan är stegen anpassade för offentliga åtgärder:

  1. Varför ska staten finansiera eller genomföra åtgärder?
  2. Sätt upp målen på vad offentliga åtgärder ska åstadkomma.
  3. Beskriv referensalternativ om inga åtgärder genomförs.
  4. Identifiera och beskriv möjliga åtgärder.

Analysera hur lösningen kan tillämpas

Du behöver även undersöka om en lösning är möjlig att genomföra i praktiken. Även om den lämpligaste lösningen har valts enligt teorin, finns det ofta praktiska utmaningar att analysera. Hur väl styrmedel eller offentliga åtgärder kan fungera, beror i hög grad på befintlig miljöpolitik och regleringar inom andra politikområden, samt den ofta komplexa marknaden som styrmedel och offentliga åtgärder ska verka på. Beslutsfattare bedömer senare om en lösning politiskt går att genomföra.

Den befintliga politiken

Hur styrmedel och offentliga åtgärder kan fungera beror ofta på befintlig politik. Det kan till exempel finnas styrmedel som är riktade mot samma miljöproblem som din utredning ska lösa eller regler och lagar som behöver tas bort eller läggas till för att en lösning ska få avsedd effekt.

Du bör analysera gällande miljöpolitik i den fråga du utreder, för att förstå om ditt förslag på lösning ökar styrningen i en miljövänligare riktning. Ofta är miljöregleringar komplicerade och det finns många nationella och internationella regler, lagar och bestämmelser som på olika sätt kan påverka lösningar.

Du bör därför analysera om den lösningen fyller luckor i miljöpolitiken och kompletterar de styrmedel som redan finns. 

Om gällande reglering påverkar hur en lösning kan fungera, bör du analysera vad som behöver förändras för att lösningen ska leda till avsedda miljöförbättringar.    

Många miljöproblem är internationella och enskilda stater är beroende av förhandlingar med andra länder för att hitta den lämpligaste lösningen. När en förhandlingslösning saknas, kan enskilda stater själva agera för att mildra eller delvis lösa miljöproblemet. I sådana fall finns det inget entydigt sätt att hitta en bra lösning för en stat. Du bör i din utredning hitta sätt att väga fördelar och nackdelar med att en stat inför styrmedel eller offentliga åtgärder givet vad andra stater gör.

Den aktuella marknaden

Hur väl styrmedel och offentliga åtgärder kan fungera beror också på marknaden de ska verka på. Faktorer som kan vara av stor betydelse är till exempel antal aktörer på marknaden, geografisk spridning och internationell konkurrens. Även graden av marknadsmognad som påverkar olika aspekter av konkurrens på en marknad kan vara betydelsefull. Analysen av marknaden kan göras i följande två steg:

  • Identifiera den relevanta marknaden för lösningarna.
  • Analysera sedan de specifika förhållandena på marknaden och hur de kan påverka hur lösningarna i forma av styrmedel och offentliga åtgärder kan fungera. 

I de flesta fall behöver du justera lösningar för att de ska kunna tillämpas effektivt eller kostnadseffektivt. Det är till exempel viktigt att undersöka hur aktörer kan anpassa sig till förändrade styrmedel. Tiden för att uppfylla lagstiftarens krav är ofta en viktig faktor för hur höga kostnaderna kan bli för enskilda aktörer och samhället. Om aktörerna ges tillräcklig tid för att anpassa sig till förändringen, kan kostnaderna för att införa styrmedlen väsentligt minska.

Nästa steg

Att göra en samhällsekonomisk konsekvensanalys är en iterativ process. Du behöver troligtvis gå tillbaka till och utveckla vad miljöproblemet är, för att kunna analysera och välja hur problemet bör lösas.

När du har analyserat och valt lösning på miljöproblemet, gå vidare till nästa steg i analysen.