Producentansvar för vissa tobaksvaror och filter
Stödet på denna sida hjälper dig att avgöra om du omfattas av producentansvar för vissa tobaksvaror och filter och på vilket sätt.
Om din verksamhet producerar eller säljer filter eller tobaksvaror med filter i Sverige omfattas du sannolikt av producentansvaret och ska anmäla dig som producent hos Naturvårdsverket. Syftet med producentansvaret är att minska nedskräpningen av fimpar.
Sidan vänder sig till
- Företag
- Kommuner
- Producentansvarsorganisationer
Lagstiftning
Producentansvaret för vissa tobaksvaror och filter styrs av EU:s engångsplastdirektiv (EU) 2019/904 som har genomförts genom förordningar i svensk lagstiftning.
Förordning (2021:998) om producentansvar för vissa tobaksvaror och filter
Förordning (2021:1002) om nedskräpningsavgifter
Miljötillsynsförordning (2011:13)
Förordning (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
Direktiv och EU-kommissionens vägledning
Mål för minskad nedskräpning
Producenter av vissa tobaksvaror och filter är skyldiga att effektivt bidra till att uppnå målet om att nedskräpningen av fimpar utomhus ska ha minskat med 50 % år 2030 jämfört med 2023.
Målet för minskad nedskräpning kommer att följas upp genom skräpmätningar som Naturvårdsverket utför från år 2023 och därefter vart annat år. Om det genom skräpmätningarna framgår att det finns risk för att målet inte kommer att uppnås i tid kan ytterligare åtgärder komma att behövas.
Anmäla sitt ansvar
För att veta vilka producenter som tillhandahåller filter och tobaksvaror med filter på den svenska marknaden är alla producenter av dessa, från och med den 1 januari 2023, skyldiga att anmäla sig till Naturvårdsverket.
Anmälan ska göras innan filter eller tobaksvaror med filter släpps ut på den svenska marknaden innan kravet om anmälan införs.
Uppgifter som ska ingå i anmälan
- Producentens namn
- Kontaktuppgifter
- Person- eller organisationsnummer
- Hur producenten avser att uppfylla kravet på att anlita eller själv tillhandahålla en producentansvarsorganisation.
Det är producentens ansvar att de inlämnade uppgifterna är uppdaterade.
Var anmäler jag producentansvaret?
Anmälan lämnas i Naturvårdsverkets e-tjänst för producentansvar.
Avanmälan
Om du anser att du inte längre är producent behöver du göra en avanmälan hos Naturvårdsverket. Du kan behöva rapportera och betala tillsynsavgift innan en avanmälan kan genomföras, beroende på när din verksamhet som producent upphörde.
Om du i framtiden omfattas av producentansvar anmäler du dig som producent på nytt.
Om du varit verksam under föregående samt innevarande år behöver du rapportera för båda verksamhetsåren innan du kan avanmälas. Mejla uppgifter om avanmälan till kundtjänst:
kundtjanst@naturvardsverket.se
Företag som inte varit verksamma under innevarande år
Har verksamhet bedrivits under föregående år behöver du rapportera för det året. Rapporteringen görs via e-tjänsten nedan.
Lämna följande uppgifter till Naturvårdsverket vid avanmälan:
- företagsnamn,
- organisationsnummer,
- anledningen till att ni ska avanmälas,
- datum då verksamheten som producent upphörde,
- datum för när ni gjorde er rapportering för föregående år samt
- dokumentation som styrker att ni rapporterat.
Företag som varit verksamma under innevarande år
Har verksamhet bedrivits under innevarande år behöver du rapportera för innevarande år. Rapporteringen görs via e-tjänsten nedan.
Har verksamhet bedrivits under innevarande år behöver tillsynsavgift betalas. Detta schemaläggs automatiskt och skickas ut löpande under året.
Efter att rapporteringen är gjord och tillsynsavgift är betald behöver du göra en avanmälan till Naturvårdsverket med följande uppgifter:
- företagsnamn,
- organisationsnummer,
- anledningen till att ditt företag ska avanmälas,
- datum då verksamheten som producent upphörde,
- datum för när du gjorde er rapportering för innevarande år samt
- dokumentation som styrker att du har rapporterat.
Rapportera uppgifter till Naturvårdsverket
Rapporteringen ska innehålla uppgifter om hur många produkter en producent släppt ut på den svenska marknaden under närmast föregående kalenderår. Dessa uppgifter ska specificeras i varje produktkategori. För att säkerställa kvaliteten av dessa uppgifter ska en producent skapa rutiner för internkoll.
Skälet till att producenter ska rapportera till Naturvårdsverket är för att Sverige ska kunna leva upp till de krav som finns i EU:s engångsplastdirektiv, artikel 8 om utökat producentansvar och artikel 13 om informationssystem och rapportering. Uppgifterna som ska lämnas in vid rapporteringen används för att fastställa rätt produktavgift till rätt producent.
Datum för rapportering
Från år 2023 ska producenter av vissa tobaksvaror och filter varje år, senast den 31 mars, rapportera till Naturvårdsverket. Rapporteringen ska göras i Naturvårdsverkets e-tjänst.
Rapporteringskrav för producentansvarsorganisationer
Enligt EU:s engångsplastdirektiv ska alla medlemsstater lämna uppgifter till EU-kommissionen om hur mycket fimpar som skräpats ner, städats upp och samlats in i insamlingskärl. Därför ska producentansvarsorganisationer för filter och tobaksvaror med filter från år 2024 årligen rapportera till Naturvårdsverket, senast den 31 mars, hur mycket fimpar som samlats in och ska anges i kilogram. Det första kalenderåret som ska ingå i rapporteringen är 2023.
Kommuner och producentansvarsorganisationer kan komma överens om att kommunen istället för producentansvarsorganisationen ska samla in och behandla fimpar. Om en sådan överenskommelse gjorts ska kommunen lämna uppgifter till producentansvarsorganisationen om uppskattad vikt på fimparna som samlats in under föregående år. Kommunen ska lämna uppgifterna till producentansvarsorganisationen senast den 15 februari varje år.
E-tjänst för producentansvar
Här kan företag anmäla sig som producent och rapportera uppgifter till Naturvårdsverket. Här ändrar företaget också faktura- eller kontaktuppgifter eller hämtar bevis på registrerat producentansvar.
Ombud
Ett ombud ska utses om en producent är etablerad i Sverige och säljer filter eller tobaksvaror med filter till ett annat land i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) där producenten inte är etablerad. Ombudet ska ansvara för producentens skyldigheter i det landet.
Vad gäller producenter som inte är etablerade i Sverige får ett ombud som är etablerat i Sverige utses. Det är alltså inte ett krav att utse ett ombud, men om ett ombud inte utses är det producenten själv som ansvarar för sina skyldigheter i Sverige. Om ett ombud utses ska det utses genom en skriftlig fullmakt. Ombudet ska då ansvara för producentens skyldigheter i förordningen om producentansvar för vissa tobaksvaror och filter och förordningen om nedskräpningsavgifter. Ombudet ska även anmäla sig till Naturvårdsverket.
Producentansvarsorganisation
Enligt EU:s engångsplastdirektiv ska alla medlemsstater lämna uppgifter till EU-kommissionen om hur mycket fimpar som skräpats ner, städats upp och samlats in i insamlingskärl. Därför ska producentansvarsorganisationer för filter och tobaksvaror med filter från år 2024 årligen rapportera till Naturvårdsverket, senast den 31 mars, hur mycket fimpar som samlats in och det ska anges i kilogram.
Naturvårdsverket har mottagit anmälan om producentansvarsorganisation från SUP Filter Producentansvar Sverige AB. Anmälan innehåller en kortfattad beskrivning av verksamheten samt hur kraven på producentansvarsorganisationen ska uppfyllas.
SUP Filter Producentansvar Sverige AB (supfilter.se)
I producentansvaret för vissa tobaksvaror och filter ingår det att producentansvarsorganisationerna ska:
- Samla in fimpar i hela landet.
- Se till att den som vill lämna en fimp till organisationen kan göra det enkelt och utan att betala något.
- Effektivt bidra till att nå målet för minskad nedskräpning av fimpar.
- Samverka med andra producentansvarsorganisationer för filter och tobaksvaror med filter om hur kostnaderna för att samla in och hantera avfallet ska fördelas.
- Samordna insamlingen av fimpar och placeringen och utformningen av insamlingskärlen med andra producentansvarsorganisationer för filter och tobaksvaror med filter.
- Ha de ekonomiska och organisatoriska resurser som krävs för att fullgöra skyldigheterna enligt förordningen om producentansvar för vissa tobaksvaror och filter.
- Ansvara för att det insamlade avfallet genomgår ett fullständigt behandlingsförfarande i enlighet med 15 kap. 10 § miljöbalken.
- Drivas på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt.
Producenter ska betala ersättning till den producentansvarsorganisation som anlitas. Vid beräkning av ersättningen ska producentansvarsorganisationen ta hänsyn till den mängd filter eller tobaksvaror med filter som producenten släpper ut på den svenska marknaden. För att kunna säkerställa att detta tas hänsyn till ska producentansvarsorganisationer skapa rutiner för internkoll. Rutiner för internkoll ska även skapas för att säkerställa kvaliteten på de uppgifter som producentansvarsorganisationer årligen ska inlämna till Naturvårdsverket och för att kraven i EU:s förordning (1013/2006) om transport av avfall uppfylls.
En producentansvarsorganisation ska behandla alla producenter lika och utan villkor som kan diskriminera någon producent för att möjliggöra att alla producenter kan uppnå kravet om att anlita eller själv tillhandahålla en producentansvarsorganisation.
Krav att tillgängliggöra information
En producentansvarsorganisationen ska på sin webbplats göra följande information tillgänglig:
- Vilka som är producentansvarsorganisationens ägare
- Vilka producenter som har anlitat producentansvarsorganisationen
- Hur den ersättning som producenterna ska betala till producentansvarsorganisationen ska beräknas, angett i kronor per såld produkt eller per ton produkter som släpps ut på den svenska marknaden
- På vilka grunder producentansvarsorganisationen väljer att anlita aktörer för att hantera avfall, och
- Hur producentansvarsorganisationens verksamhet bidrar till att nå målet för minskad nedskräpning.
Dessa uppgifter ska göras tillgängliga för att skapa transparens på marknaden. Det tillåter bland annat producenter att bilda sig en uppfattning om hur avgifterna som producenter betalar till producentansvarsorganisationerna beräknas och kan därmed avgöra om de behandlas lika.
Insamling och avfallshantering av fimpar
I producentansvaret för vissa tobaksvaror och filter ingår att producentansvarsorganisationer ska samla in fimpar utomhus på platser där många människor normalt vistas och kommunen har renhållningsansvar men inte där det är rökförbud. En kommun ska underlätta för en producentansvarsorganisation för filter och tobaksvaror med filter att placera insamlingskärl på dessa platser. Detta gäller från och med den 1 januari 2023.
Naturvårdsverket ska underrättas om samråd och eventuell överenskommelse har gjorts med kommun om insamling och avfallshantering av fimpar
En överenskommelse får göras mellan kommuner och producentansvarsorganisationer om att en kommun i stället för en producentansvarsorganisation ska samla in och behandla fimpar som förekommer i kommunen. Det är producentansvarsorganisationens ansvar att meddela Naturvårdsverket om överenskommelsens innehåll i de fall en överenskommelse har gjorts.
Det är även producentansvarsorganisationernas ansvar att samråda med kommuner om insamling av fimparna. Det som åtminstone ska diskuteras under samrådet är lämpliga platser för placering av insamlingskärl, hur många kärl som ska tillhandahållas, hur kärlen ska utformas och hur ofta kärlen ska tömmas. En sammanfattning av vad som uppkommit under samrådet ska meddelas av producentansvarsorganisationen till Naturvårdsverket.
Anmälan av producentansvarsorganisation
En producentansvarsorganisation för filter och tobaksvaror med filter måste anmäla sig till Naturvårdsverket innan verksamheten börjar bedrivas.
Anmälan skickas till Naturvårdsverket
Anmälan skickas till registrator@naturvardsverket.se eller till:
Naturvårdsverket
Producentansvarsenheten
106 48 Stockholm
Anmälan ska undertecknas av behörig firmatecknare.
Uppgifter som ska ingå i anmälan
Anmälan till Naturvårdsverket ska innehålla följande uppgifter:
- Producentansvarsorganisationens namn och adress
- Producentansvarsorganisationens organisationsnummer eller, om sådant inte finns, skatteregistreringsnummer
- Kontaktperson/företrädare
- Telefonnummer
- E-postadress
- En kortfattad beskrivning av verksamheten och hur kraven i 20–22, 25 och 26 §§ ska uppfyllas, se nedan.
Det är producentansvarsorganisationens ansvar att de inlämnade uppgifterna är uppdaterade.
Beskriv följande i anmälan
I anmälan ska det ingå en kortfattad beskrivning av verksamheten och hur kraven i 20–22, 25 och 26 §§ ska uppfyllas.
20 § En producentansvarsorganisation ska samla in fimpar på platser utomhus, om
- många människor normalt vistas där, och
- kommunen har renhållningsansvar på platsen enligt 2 och 4 §§ lagen (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning. Fimparna ska samlas in i den omfattning som behövs för att motverka nedskräpning och som är skälig utifrån omständigheterna på platsen.
21 § En producentansvarsorganisation får inte samla in fimpar på platser där rökning är förbjuden enligt lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter.
22 § En producentansvarsorganisation ska
- samla in fimpar i hela landet,
- se till att den som vill lämna en fimp till organisationen kan göra det enkelt och utan att betala något,
- effektivt bidra till att nå det mål för minskad nedskräpning av fimpar som anges i 13 §,
- samverka med andra producentansvarsorganisationer för filter och tobaksvaror med filter om hur kostnaderna för att samla in och hantera avfallet ska fördelas,
- samordna insamlingen av fimpar och placeringen och utformningen av insamlingskärlen med andra producentansvarsorganisationer för filter och tobaksvaror med filter,
- ha de ekonomiska och organisatoriska resurser som krävs för att fullgöra skyldigheterna enligt denna förordning,
- ansvara för att det insamlade avfallet genomgår ett fullständigt behandlingsförfarande i enlighet med 15 kap. 10 § miljöbalken, och
- drivas på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt.
25 § En producentansvarsorganisation ska ge producenter oavsett storlek och ursprung möjlighet att uppfylla kravet i 19 §, utan villkor som diskriminerar någon producent.
26 § Vid beräkningen av den ersättning som en producentansvarsorganisation tar ut från en enskild producent ska producentansvarsorganisationen ta hänsyn till mängden filter eller tobaksvaror med filter som producenten släpper ut på den svenska marknaden.
Kommuner
En producentansvarsorganisation ska samla in fimpar på platser utomhus, om
- Många människor normalt vistas där, och
- Kommunen har renhållningsansvar på platsen enligt 2 och 4 §§ lagen (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning.
Fimparna ska samlas in i den omfattning som behövs för att motverka nedskräpning och som är skälig utifrån omständigheterna på platsen.
En producentansvarsorganisation får komma överens med en kommun om att den i stället för producentansvarsorganisationen ska fullgöra skyldigheterna i förordning (2021:998) om producentansvar vissa tobaksvaror och filter.
Träffas en sådan överenskommelse mellan kommun och producentansvarsorganisation ska kommunen senast den 15 februari varje år till producentansvarsorganisationen lämna uppgifter om uppskattad vikt på de fimpar som samlats in under det närmast föregående kalenderåret.
En kommun har ingen skyldighet att teckna ett avtal med en producentansvarsorganisation och tecknas inget avtal har den heller ingen skyldighet att rapportera in uppgifter till producentansvarsorganisationen.
Vidare ska en producentansvarsorganisation samråda med kommunerna om insamlingen av fimpar, detta gäller oavsett om kommunen har tecknat ett avtal med producentansvarsorganisationen eller ej. Samrådet ska åtminstone omfatta
- lämpliga platser för placering av insamlingskärl,
- hur många insamlingskärl som ska tillhandahållas,
- utformningen av insamlingskärlen och
- hur ofta insamlingskärlen ska tömmas.
Samrådet sker på producentansvarsorganisationens initiativ.
Vidare är kommunerna skyldiga att underlätta för en producentansvarsorganisation att placera insamlingskärl på de platser och i den omfattning som krävs enligt förordningen. Det är dock producentansvarsorganisationen ansvar att se till att insamlingen sker.
Märkning
Tobaksvaror med filter ska förses med en tydlig och standardiserad märkning. Märkningen ska visa hur produkten ska hanteras som avfall, beskriva produktens negativa miljöeffekter och förekomsten av plast i produkten. Syftet med märkningskravet är att upplysa konsumenter om korrekt hantering för att minska nedskräpning.
Produkterna ska vara märkta när de släpps ut på marknaden och det är producenterna av produkterna som är ansvariga för att de är märkta. Informationstexten på märkningen ska vara skriven på det eller de officiella språken i den eller de medlemsstater där plastprodukten för engångsbruk släpps ut på marknaden. Det innebär att produkter som släpps ut på marknaden i Sverige ska vara märkta på svenska.
EU kommissionens förordning om märkningens utseende och placering (EU 2020/2151)
Observera att det i ovanstående förordning finns felöversättningar:
Avgifter
Nedskräpningsavgifter
Nedskräpningsavgifterna består av en fast årsavgift och en rörlig produktavgift.
Årsavgift
Årsavgiften för producenter som släpper ut tobaksvaror med filter på den svenska marknaden är 3 000 kronor per producent och kalenderår.
Årsavgiften för producenter som släpper ut filter på den svenska marknaden är 500 kronor per producent och kalenderår.
Produktavgift
Produktavgiften ska betalas per producent och kalenderår från år 2024.
Naturvårdsverket fastställer produktavgiftens storlek per produktkategori, men den slutliga storleken på produktavgiften för varje producent beror på hur många produkter som producenten släppt ut på den svenska marknaden under föregående kalenderår. När produktavgiftens storlek är beslutad kommer beloppet att uppdateras.
Tillsynsavgifter
Avgiften är 10 000 kronor per producent och kalenderår och 100 000 kronor per producentansvarsorganisation och kalenderår.
Tillsynsavgiften används till att hålla ett digitalt register över alla producenter samt att se till att bestämmelserna följs.
Regeringen har beslutat om avgiften i 7 kap. 8 j och 8 k §§ förordning (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken.
Sanktioner
Om en verksamhet inte har följt lagstiftningen kan det leda till att den får betala en miljösanktionsavgift. En miljösanktionsavgift är en administrativ avgift som tas ut av en tillsynsmyndighet när en verksamhetsutövare har gjort överträdelser mot en avgiftsbelagd bestämmelse enligt miljöbalken, eller de regler som har beslutats utifrån miljöbalken.
Vid överträdelse av vissa av reglerna gällande engångsprodukter ska Naturvårdsverket som tillsynsmyndighet ta ut miljösanktionsavgifter. Vilka överträdelser som ska ge en miljösanktionsavgift utifrån förordningen om producentansvar för vissa tobaksvaror och filter framgår av 11 kap. 25-27 §§ förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter.
En verksamhetsutövare kan i vissa fall få sälja slut på sitt lager av omärkta produkter som omfattas av krav på märkning. Om varorna får säljas beror på om de anses släppta på marknaden före den 1 januari 2022 eller inte.
Sanktioner kopplade till märkningskravet
Om en producent släpper ut en produkt på den svenska marknaden utan att ha försett produkten med den märkning som krävs kan en miljösanktionsavgift på 10 000 kronor komma att tas ut.
Sanktioner kopplade till kravet om en producentansvarsorganisation
Om en producent inte har anlitat eller själv tillhandahållit en producentansvarsorganisation kan en miljösanktionsavgift på 20 000 kronor komma att tas ut. Detta gäller från och med den 1 januari 2023.
Sanktioner kopplade till kravet om anmälan och rapportering
Om en producent lämnat in uppgifter vid anmälan eller rapportering för sent till Naturvårdsverket kan en miljösanktionsavgift på 10 000 kronor komma att tas ut. Om en producentansvarsorganisation lämnat in uppgifter vid rapportering för sent kan en miljösanktionsavgift på 10 000 kronor komma att tas ut. Detta gäller från och med den 1 januari 2023.
Processen vid överträdelse
Om ditt företag inte följt lagstiftningen ovan kan det leda till att du/ni får betala en miljösanktionsavgift. Du får ett brev från Naturvårdsverket med förslag till beslut om miljösanktionsavgift. Detta brev skickar vi ut som en underrättelse till dig om att vi överväger att påföra företaget eller organisationen en miljösanktionsavgift.
Du har då möjlighet att yttra dig över förslaget till beslut inom den tid som står i brevet. Med det menas att du kan lämna upplysningar om varför du anser att företaget inte ska påföras miljösanktionsavgift. Ett yttrande kan skickas med brev eller e-post.
Giltiga skäl för att en miljösanktionsavgift inte ska tas ut beskrivs i 30 kap 2§ miljöbalken:
2 § En miljösanktionsavgift skall tas ut även om överträdelsen inte har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet.
Avgiften behöver dock inte tas ut om det vore oskäligt med hänsyn till
- sjukdom som medfört att den avgiftsskyldige inte förmått att på egen hand eller genom att uppdra åt någon annan göra det som ålegat den avgiftsskyldige,
- att överträdelsen berott på en omständighet som inte kunnat eller borde ha förutsetts eller som den avgiftsskyldige inte kunnat påverka,
- vad den avgiftsskyldige har gjort för att undvika att en överträdelse skulle inträffa, eller
- att överträdelsen har föranlett straff enligt bestämmelserna i 29 kap.
Miljösanktionsavgiften skall tillfalla staten. Lag (2006:1014).
Om du väljer att inte yttra dig, eller om de upplysningar du lämnat i yttrandet inte kan ligga till grund för att miljösanktionsavgift inte ska tas ut, kommer du att få ett beslut om miljösanktionsavgift.
I beslutet finns information om när och hur du ska betala miljösanktionsavgiften. Miljösanktionsavgiften betalar du till Kammarkollegiet och den tillfaller staten. Beslutet får du tillsammans med ett delgivningskvitto som behörig person ska datera, signera och skicka tillbaka till Naturvårdsverket.
Du kan överklaga beslutet inom tre veckor från den dag du tog emot beslutet.
Definitioner
Producent
En producent av vissa tobaksvaror och filter definieras som den som yrkesmässigt:
- för in filter eller tobaksvaror med filter till Sverige,
- tillverkar filter eller tobaksvaror med filter i Sverige, eller
- från ett annat land än Sverige säljer filter eller tobaksvaror med filter till en slutlig användare i Sverige.
Tobaksvaror
Enligt förordningen (2021:998) om producentansvar för vissa tobaksvaror och filter definieras tobaksvaror som produkter som kan förbrukas och helt eller delvis består av blad och andra naturliga, bearbetade eller obearbetade delar av tobaksväxter.
De huvudsakliga produktspecifika kriterierna för att avgöra om en tobaksvara med filter eller ett filter som marknadsförs för användning i kombination med en tobaksvara omfattas av engångsplastdirektivets tillämpningsområde är följande:
- Produkten är en tobaksvara (enligt definitionen i artikel 2.4 i direktiv 2014/40/EU) och produkten innehåller ett filter, till exempel en cigarett eller en cigarr.
- Produkten är ett separat filter för användning med tobaksvaror, till exempel ett filter eller ett minifilter.
För förtydligande exempel, se tabell 4.23 (sid 42-43) i kommissionens vägledning om engångsplastprodukter:
Kommissionens riktlinjer om plastprodukter för engångsbruk (europa.eu)
Filter
Med filter avses de filter som är engångsplastprodukter och marknadsförs för användning med tobaksvaror eller används i kombination med tobaksvaror.
Engångsplastprodukt
En engångsplastprodukt definieras som en produkt som helt eller delvis består av plast och som inte utformats, konstruerats eller släppts ut på den svenska marknaden för att under sin livscykel användas flera gånger genom att återanvändas för samma ändamål som den utformades för eller sändas tillbaka till en producent för att återfyllas.
Plast
Plast definieras enligt engångsplastdirektivet som ett material som består av en polymer enligt REACH-förordningen, till vilken tillsatser eller andra ämnen kan ha lagts till. Den kan användas som huvudsaklig strukturkomponent i slutprodukter. Naturliga polymerer som inte har modifierats på kemisk väg undantas.
Plast som tillverkas av modifierade naturliga polymerer omfattas av direktivet. Det samma gäller för plast som tillverkas av biobaserade, fossila eller syntetiska råvaror. Även biologiskt nedbrytbar plast och polymerbaserade gummiföremål omfattas av direktivet.
Gummimaterial kan vara både fossilbaserat och biobaserat (naturgummi från gummiträ). En fossilbaserad latex består alltid av kemiskt modifierade polymerer och omfattas därmed av plastdefinitionen. Latex från gummiträd är en naturlig produkt men för att göra ballonger måste latexen modifieras kemiskt med hjälp av vulkning för att fungera. Det gör att oavsett ursprung så omfattas alla latexballonger av plastdefinitionen.
Generellt gäller att en polymer som erhålls från en industriell process definieras som en modifierad polymer även om den förekommer naturligt i naturen. Det betyder att en polymer som tillverkas genom biosyntes i syntetiska odlings- och fermenteringsprocesser, exempelvis polyhydroxialkanoater (PHA), räknas som en modifierad naturlig polymer.
En polymer som däremot produceras i naturen och sedan utvinns från naturen för fortsatt bearbetning räknas som en naturlig polymer. Ett exempel är utvinning av cellulosa som sedan regenereras till viskos. Viskos och lyocell omfattas alltså inte av direktivet. Förtydliganden av definitionen av plast i direktivet finns i kommissionens vägledning om engångsplastprodukter.
Kommissionens vägledning om engångsplastprodukter enligt EU-direktivet 2019/904
Släppa ut på marknaden
Att släppa ut en produkt på marknaden innebär att för första gången tillhandahålla en produkt på marknaden i en medlemsstat. Att tillhandahålla en produkt innebär att mot betalning eller gratis leverera en produkt för distribution, förbrukning eller användning på marknaden i en medlemsstat i samband med kommersiell verksamhet.
Det krävs ett erbjudande eller avtal men produkten behöver inte ha lämnats över
Utsläppande av en produkt på marknaden kräver att det finns ett erbjudande eller ett avtal (skriftligt eller muntligt) mellan två eller flera juridiska eller fysiska personer om en överföring av ägandet, innehavet eller någon annan rättighet avseende produkten i fråga.
Ett erbjudande innebär till exempel online-erbjudande, reklamkampanjer, e-postmeddelanden med inbjudan att köpa, leverans av offert, information till köpare och distributörer om tillgängliga produkter och deras pris eller något annat förslag om att sälja en specifik produkt (som redan är tillverkad).
För att produkten ska anses vara släppt på marknaden ska den vara tillverkad men ett fysisk överlämnande av produkten behöver inte ha skett.
En produkt anses inte ha släppts ut på marknaden så länge den finns i tillverkarens eller importörens lager och inte har tillhandahållits för distribution, förbrukning eller användning.
Produkter från EU släpps ut på marknaden på nytt i Sverige
I enligt med engångsplastdirektivet betyder utsläppande på marknaden i Sverige att en engångsplastprodukt för första gången tillhandahålls på marknaden i Sverige. Detta till skillnad från definitionen i den s.k. Blue Guide (kommissionens vägledning till EU:s produktbestämmelser 2016/C 272/01) där utsläppande på marknaden definierats som att det sker när produkten tillhandahålls på unionsmarknaden för första gången, vilket betyder att det räcker med att produkten för första gången har tillhandahållits i någon av EU:s medlemsstater för att anses ha släppts på marknaden även i Sverige.
EU-kommissionens FAQ
Kommissionen har gjort en sammanställning av frågor och svar gällande begreppet utsläppande på marknaden i engångsplastdirektivet. Dokumentet har inte antagits eller godkänts av Europeiska kommissionen och är därför inte att betrakta som en officiell ståndpunkt. Däremot kan det användas som stöd vid bedömning av om en produkt har släppts ut på marknaden eller inte. Dokumentet hittar du här:
Relaterad vägledning
Varför finns producentansvaret?
Producentansvaret ska få företag att ta fram produkter som är resurssnåla, lätta att återanvända och återvinna samt fria från miljöfarliga ämnen. På så sätt ska Sverige och andra EU-länder få mindre avfallsmängder, renare avfall och mindre nedskräpning.