Stöd och information

Producentansvar för förpackningar

Hopvikta pappkartonger

Producentansvars­organisationer som driver retursystem

Granskad: ‎den ‎11‎ ‎januari‎ ‎2024

Information om vilka skyldigheter som gäller producentansvarsorganisationer som driver, eller avser att driva, ett retursystem för plastflaskor och metallburkar.

En producentansvarsorganisation som driver ett retursystem ansvarar för de plastflaskor och metallburkar som ingår i systemet när de blivit avfall. En sådan producentansvarsorganisation ansvarar för, separat insamling och behandling av avfallet, information till hushåll och verksamheter rapportering till Naturvårdsverket. Syftet med retursystemet är att se till att plastflaskor och metallburkar tas om hand och blir till nya produkter. 

Sidan vänder sig till 

Producentansvarsorganisationer som driver, eller avser att driva, ett retursystem för plastflaskor och metallburkar.

Skyldigheter

Tillgängliggöra information 

Ett retursystem ska på sin webbplats informera om vad producenterna ska betala till organisationen. Ersättningen utgår från antalet sålda förpackningar som ingår i ett retursystem samt vikten för övriga förpackningar. 

Rikstäckande system 

En producentansvarsorganisation som driver ett retursystem ska tillhandahålla ett rikstäckande system för separat insamling av plastflaskor och metallburkar som ingår i retursystemet. 

Tillhandahålla insamlingskärl 

En producentansvarsorganisation som driver ett retursystem ska kostnadsfritt tillhandahålla insamlingskärl för insamling av plastflaskor och metallburkar som ingår i retursystemet på platser där det uppkommer betydande mängder förpackningsavfall och kommunen har renhållningsansvar. 

Insamlingskärlen ska 

  1. tillhandahållas i den omfattning som 
    a) är skälig utifrån omständigheterna på platsen, och 
    b) behövs för att motverka nedskräpning och främja
    materialåtervinning, och 
  2. vara utformade så att de motverkar nedskräpning och främjar materialåtervinning. 

Producentansvarsorganisation som driver ett retursystem ska samråda med kommunerna om utformningen av insamlingskärlen, lämpliga platser för placering av insamlingskärl och hur många insamlingskärl som ska tillhandahållas. 

Lättillgänglig information 

En producentansvarsorganisation som driver ett retursystem ska årligen ta fram lättillgänglig information till hushållen och verksamheterna om 

  1.  skyldigheten att sortera ut plastflaskor och metallburkar från annat avfall, 
  2. hur plastflaskor och metallburkar ska lämnas i retursystemet, 
  3. hur hushållen och verksamheterna kan bidra till ökad materialåtervinning,  
  4. hur utsortering ska ske på platser utomhus, och 
  5. de insamlings- och återvinningsresultat som utsorteringen bidrar till. 

Godkännande av producentansvarsorganisation

En producentansvarsorganisation som ska driva ett retursystem måste vara godkänd av Naturvårdsverket. Nedan information om hur ansökan går till. Observera att retursystem ska lämna särskilda uppgifter i sin ansökan.

Det framgår av 5 kap 18 § i förpackningsförordningen vad en ansökan ska innehålla. Det finns också en mall som sökande kan utgå ifrån:

Mall för ansökan om att bli godkänd producentansvarsorganisation (pdf 77 kb)

Ansökan ska innehålla följande information. 

  • sökandens namn, kontaktuppgifter, organisationsnummer eller, om sådant inte finns, skatteregistreringsnummer, 
  • uppgifter om hur producentansvarsorganisationen avser att uppfylla de tillämpliga kraven i förpackningsförordningen, 2-8, 10, 12 och 13-16 §§ och de föreskrifter som Naturvårdsverket har meddelat med stöd av 30 §, och 
  • en redogörelse för på vilket sätt producentansvarsorganisationen har ekonomiska, tekniska och organisatoriska förutsättningar för att genomföra de uppgifterna som en producentansvarsorganisation har.  

Ansökan skickas via mejl till:  registrator@naturvardsverket.se  

Märk ansökan med ”Ansökan om godkännande av PRO enligt förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar”. 

En fullständig ansökan måste vara inlämnad senast den 31 mars året innan verksamheten ska påbörjas. Naturvårdsverket ska fatta beslut inom fyra månader från den tidpunkt då all den information som krävs enligt förpackningsförordningen har lämnats in.  Senast den 31 oktober måste Naturvårdsverket ha meddelat beslut om godkänd producentansvarsorganisation inför nästkommande år.  

För retursystem ska även dessa uppgifter ingå i ansökan: 

  1.    en uppgift om vilken märkning som ska användas, och 
  2.    villkoren för att anlita retursystemet. 

Ansökan behöver vara tillräckligt utförlig så att Naturvårdsverket har möjlighet att göra en bedömning och ta beslut om ett godkännande kan ges eller inte. En del krav som en producentansvarsorganisation ska leva upp till för att bli godkänd är framåtblickande, vilket medför att det inte kan säkerställas i samband med ansökan att kraven är uppfyllda. Den som ansöker om godkännande måste således beskriva verksamheten så att Naturvårdsverket kan bedöma om producentansvarsorganisationen kan antas komma att leva upp till kraven.  

Av förpackningsförordningen 5 kap 20 § framgår att ett godkännande endast får ges om den sökande har de ekonomiska, tekniska och organisatoriska förutsättningar som behövs för att genomföra de uppgifter som en producentansvarsorganisation har enligt förpackningsförordningen och kan antas uppfylla de tillämpliga kraven i förpackningsförordningen (5 kap 2-8, 10, 12 och 13-16 §§) samt de föreskrifter som Naturvårdsverket har meddelat om differentierad ersättning.  

Naturvårdsverket bedömer att det i ansökan behöver finnas minst följande information:  

  • En försäkran om att producentansvarsorganisationen har ett ansvarsområde som omfattar förpackningsavfall av alla material.  
  • En beskrivning över hur producentansvarsorganisationen avser att organisera verksamheten för att kraven i förpackningsförordningen 5 kap 2§ p.1–4 ska uppfyllas från och med 1 januari 2024. Här bör nedan beskrivningar ingå; 

    - En beskrivning över hur producentansvarsorganisationen avser att materialåtervinna eller på annat sätt behandla förpackningsavfall från den insamling som sker enligt 6 kap. förpackningsförordningen.

    - Hur producentansvarsorganisationen avser att samla in, behandla och tillgängliggöra information om verksamheternas förpackningsavfall enligt 7 kap. 

    - Hur och när kommer producentansvarsorganisationerna kunna ha likvida medel för att finansiera det kommunala insamlingssystemet?

    - Hur avser producentansvarsorganisationen att säkerställa att den uppfyller kravet att rapportera in uppgifter enligt 11 kap. förpackningsförordningen.  

Det är en fördel om producentansvarsorganisationen kan styrka organisationens kapacitet att leva upp till kraven i 2 § punkterna 1-4, till exempel genom att visa avtal, avsiktsförklaring om att ingå avtal eller andra överenskommelser. 

  • En övergripande redogörelse för hur producentansvarsorganisationen avser leva upp till bestämmelserna om likabehandling (5 §), intern kontroll (12 §) respektive användningen och fördelningen av intäkter (4 §), 
  • En beskrivning av hur förpackningsavgifter ska beräknas och tas ut (6-7 §§). 
  • En beskrivning över hur producentansvarsorganisationen avser att återvinna eller på annat sätt behandla avfallet så att målen i 2 kap förpackningsförordningen antas kunna uppfyllas (10 §).   

Utöver ovanstående ska ansökan innehålla en redogörelse för hur producentansvarsorganisationen har de ekonomiska, tekniska och organisatoriska förutsättningar som behövs för att genomföra de uppgifter som en producentansvarsorganisation har enligt förpackningsförordningen. Läs mer om detta nedan under rubriken ”Vad menas med ekonomiska, tekniska och organisatoriska förutsättningar”.  

För att bli godkänd är också en förutsättning att den som söker ställer en säkerhet som Naturvårdsverket prövar och godtar. Till ansökan om godkännande behöver således handlingar lämnas in som visar hur den sökande avser att uppfylla det kravet.  

I det fall ansökan behöver kompletteras i något avseende kommer Naturvårdsverket begära att sökanden ska komma in med kompletterande uppgifter inom en tidsfrist som Naturvårdsverket anger.  

Beslut om godkännande ska meddelas senast den 31 oktober för att gälla för en producentansvarsorganisation nästkommande år. Ett godkännandes giltighet är beroende av att producentansvarsorganisationen ställer en säkerhet och att Naturvårdsverket godtar säkerheten. Ett godkännande får förenas med de villkor som behövs och ska begränsas till att avse viss tid, dock längst till tio år. 

Det är den sökande producentansvarsorganisationen som i sin ansökan ska redogöra för på vilket sätt producentansvarsorganisationen har ekonomiska, tekniska och organisatoriska förutsättningar för att genomföra de uppgifter som en producentansvarsorganisation har enligt förpackningsförordningen.  

Så länge förpackningsförordningens bestämmelser och annan relevant lagstiftning följs (det är producentansvarsorganisationens ansvar att se till att så sker) ser Naturvårdsverket inga hinder mot att en producentansvarsorganisation väljer att anlita entreprenörer för att utföra vissa av de tjänster som åligger producentansvarsorganisationen. Ansökan behöver dock innehålla en tydlig beskrivning av vilka tjänster som producentansvarsorganisationen avser att köpa in. Naturvårdsverket behöver en sådan beskrivning för att kunna bedöma om de tekniska och organisatoriska förutsättningar som krävs enligt förpackningsförordningen uppfylls.  

I ansökan behöver det finnas med en beskrivning över hur producentansvarsorganisationen ska organisera sin insamling och behandling av förpackningsavfall inklusive en redogörelse om hur hämtning av det insamlade avfallet från kommunernas omlastningsstationer enligt förpackningsförordningen 6 kap. 11-12 §§ ska organiseras.       

För att underlätta Naturvårdsverkets bedömning av producentansvarsorganisationens ekonomiska förutsättningar är det en fördel om den sökande bifogar en översiktlig kalkyl över kostnader och intäkter till sin redogörelse.  

Den sökande organisationen ska vara registrerad för f-skattsedel samt registrerad arbetsgivare hos Skatteverket, eller för utländska organisationer, motsvarande nationell myndighet. Naturvårdsverket kan komma att ta ut en företagsupplysning om den sökande som en del av bedömningen av de ekonomiska och organisatoriska förutsättningarna.  

I ansökan ska framgå hur producentansvarsorganisationen avser att ta ut förpackningsavgifter från sina anslutna producenter för att säkerställa att det finns finansiella medel inom organisationen för att efter utgången av varje kvartal kunna ersätta kommunerna för deras insamling av förpackningsavfall. Naturvårdsverket ser gärna att producentansvarsorganisationen gör en analys för att identifiera vilka risker som finns i samband med att producentansvarsorganisationen ska finansiera kommunernas insamling enligt kap 9 och vilka åtgärder producentansvarsorganisationen avser att vidta för att minimera identifierade risker.   

Naturvårdsverket anser att en del av en producentansvarsorganisations tekniska och organisatoriska förutsättningar är att de kan rapportera in data och information till Naturvårdsverket på ett korrekt sätt. I ansökan bör det därför framgå hur producentansvarsorganisationen kommer att arbeta för att säkerställa att den data och information som ska rapporteras in till Naturvårdsverket enligt 6 kap. 14 och 8 kap. § 3 är korrekt. Här kan producentansvarsorganisationen exempelvis beskriva vilka rutiner som kommer att användas, vilken vågutrustning som kommer att ligga till grund för invägning av insamlade mängder från kommuner och vilka tekniska lösningar som producentansvarsorganisationen avser att använda för att rapportera in insamlade mängder i tid. 

Naturvårdsverket avser att publicera en särskild sida för frågor och svar som inkommer från sökande organisationer och som relaterar till prövningsprocessen.  

Om den sökande anser att dennes ansökan i någon del ska omfattas av sekretess och inte ska lämnas ut, är det bra om detta anges i ansökan tillsammans med en precisering av vilka uppgifter som avses och skälen till varför sekretess ska gälla för de uppgifterna. Det är först i samband med att uppgifterna begärs ut som Naturvårdsverket kommer att göra en självständig bedömning av om uppgifterna ska omfattas av sekretess eller inte.  

Ett beslut om godkännande av en producentansvarsorganisation innebär bland annat att producenter kan anlita organisationen.  

Ett beslut om godkännande får förenas med villkor. Villkoren i ett godkännande kan omprövas om det behövs för att producentansvarsorganisationen ska uppfylla gällande krav i förpackningsförordningen. Initiativ till att ompröva villkor tas från Naturvårdsverket, alternativt kan en producentansvarsorganisation ansöka om det. Ett godkännande kan också återkallas helt i det fall en producentansvarsorganisation inte uppfyller kraven i förpackningsförordningen och bristerna är av väsentlig betydelse. Naturvårdsverket ska också återkalla ett godkännande om producentansvarsorganisationen avser att lägga ned sin verksamhet.  

Årlig rapportering

Producentansvarsorganisationer som driver retursystem ska årligen rapportera uppgifter till Naturvårdsverket.

Naturvårdsverket arbetar just nu med att uppdatera befintliga föreskrifter om skyldighet att lämna uppgifter om förpackningar och förpackningsavfall (NFS 2020:8).  

Viktigt datum

En producentansvarsorganisation ska senast 31 mars varje år rapportera till Naturvårdsverket. Denna rapportering tillämpas första gången i fråga om uppgifter som avser kalenderåret 2024.

Uppgifter som ska rapporteras till Naturvårdsverket är det förpackningsavfall som hanterats, specificerat i förpackningsmaterial, som under det närmast föregående kalenderåret har

      a) samlats in och behandlats i Sverige, 

      b) samlats in utanför Sverige och behandlats i Sverige, 

      c) samlats in i varje kommun, 

      d) samlats in i Sverige och transporterats till ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) för behandling, och 

      e) samlats in i Sverige och exporterats till ett land utanför EES för behandling. 

Uppgifter om mängder ska anges i vikt. Uppgifter om det förpackningsavfall som samlats in i Sverige och behandlats i eller utanför Sverige ska specificeras i fråga om hur mycket som har materialåtervunnits, återvunnits genom energiutvinning, återvunnits på annat sätt eller bortskaffats. 

En producentansvarsorganisation som driver ett retursystem ska, förutom uppgifterna ovan, på begäran av Naturvårdsverket lämna uppgifter om hur många plastflaskor och metallburkar som

  1. ingår i retursystemet och har förts ut ur Sverige, eller
  2. inte omfattas av retursystemet men som ändå tagits om hand av retursystemet när de har blivit avfall. 

En beräkningspunkt är den punkt där förpackningsavfallsmaterial går in i det materialåtervinningsförfarande varigenom avfallet upparbetas till produkter, material eller ämnen som inte är avfall, eller den punkt där avfallsmaterialen upphör att vara avfall till följd av ett förberedande förfarande innan de upparbetas. Beräkningspunkter för materialåtervinning för respektive materialslag:

Glasförpackningar: Sorterat glas som inte genomgår ytterligare bearbetning innan det går in i en glasugn eller till produktion av filtermedier, slipmaterial, glasfiberisolering och byggnadsmaterial.

Metallförpackningar : Sorterad metall som inte genomgår ytterligare bearbetning innan den går in i ett smältverk eller en masugn.

Pappersförpackningar/kartong: Sorterat papper som inte genomgår ytterligare bearbetning innan det går in i en massaprocess. 

Plastförpackningar: Plast som separerats efter polymerer och inte genomgår ytterligare bearbetning innan den går in i ett pelleterings-, extruderings- eller formgjutningsförfarande. 

Plastflingor som inte genomgår ytterligare bearbetning innan de används i en slutprodukt.

Träförpackningar: Sorterat trä som inte genomgår ytterligare bearbetning innan det används för tillverkning av spånskivor eller andra produkter.  Sorterat trä som går in i ett komposteringsförfarande.

Kompositförpackningar och förpackningar som består av flera olika material:  Plast, glas, metall, trä, papper och kartong samt andra material som härrör från behandling av kompositförpackningar eller förpackningar som består av flera olika material, som inte genomgår ytterligare bearbetning innan de når den beräkningspunkt som fastställts för det specifika materialet.

Aktörer som omfattas av producentansvar för förpackningar har olika rapporteringskrav. Vilka uppgifter som ska lämnas skiljer sig åt beroende på vilken typ av aktör du är. Producenter och producentansvarsorganisationer lämnar exempelvis olika uppgifter. 

Det du och andra aktörer rapporterar möjliggör att Naturvårdsverket kan följa upp Sveriges mål för materialåtervinning och hur producentansvaret fungerar. Uppgifterna är också grunden för Sveriges årliga statistikrapportering till EU.

Bestämmelser om vilka uppgifter som ska lämnas av vem finns i 11 kap. i förordningen (2022:1274) om producentansvar för förpackningar. Vidare så preciserar Naturvårdsverket i sina föreskrifter (NFS 2023:13) vilka uppgifter som ska lämnas. 

Skyldighet att lämna uppgifter på begäran  

På Naturvårdsverkets begäran ska de uppgifter som myndigheten behöver för att rapportera i enlighet med förpackningsdirektivet lämnas av 

  1.  en producent, 
  2.  en producentansvarsorganisation, och 
  3.  den som driver ett

    a) marknadsdrivet system för materialåtervinning,
    b) marknadsdrivet system för återanvändning, och
    c) annat system för återanvändning av förpackningar.  

Relaterad vägledning