Stöd och information

Producentansvar för förpackningar

Hopvikta pappkartonger

Producentansvars­organisationer för förpackningar

Granskad: ‎den ‎31‎ ‎juli‎ ‎2024

Producenter av förpackningar ska från och med 1 november 2023 anlita eller tillhandahålla en producentansvarsorganisation som åtar sig att ta hand om producentens förpackning när den blir avfall. Den producentansvarsorganisation som anlitas eller tillhandahålls ska vara godkänd av Naturvårdsverket.

Producentansvarsorganisationer finns för flera producentansvar och vilka skyldigheter och ansvarsområden som en producentansvarsorganisation för förpackningar har finns det bestämmelser om i förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar (fortsättningsvis kallad för förpackningsförordningen).

Sidan vänder sig till  

Den som bedriver eller avser bedriva en producentansvarsorganisation för förpackningar   

Producentansvarsorganisationens skyldigheter

I 5 kapitlet förpackningsförordningens anges vilket syfte och ansvarsområde en producentansvarsorganisation har. Bestämmelserna gäller från den 1 januari 2023. De flesta producentansvarsorganisationer kommer dock inte vara godkända från detta datum (undantag är retursystemet vars nuvarande tillstånd gäller).  

Det är Naturvårdsverkets tolkning att bestämmelserna gäller godkända producentansvarsorganisationer, vilket innebär att så snart en producentansvarsorganisation är godkänd börjar bestämmelserna att gälla.    

Av 5 kapitlet i förpackningsförordningen framgår att en producentansvarsorganisation ska: 

  • ha som syfte att förebygga och hantera förpackningsavfall  
  • ha ett ansvarsområde som omfattar förpackningsavfall av alla typer av material 
  • behandla producenter lika och utan villkor som diskriminerar någon producent 
  • ansvara för att materialåtervinna eller på annat sätt behandla förpackningsavfall som samlats in via det kommunala insamlingssystemet 
  • tillsammans med övriga godkända producentansvarsorganisationer, finansiera det kommunala insamlingssystemet 
  • ha ett insamlings-, behandlings- och informationsansvar när det gäller verksamheter och deras förpackningsavfall 
  • rapportera vissa uppgifter till Naturvårdsverket kopplade till insamling och behandling  
  • endast använda sina intäkter för verksamhet som har samband med organisationens skyldigheter enligt förpackningsförordningen eller annan författning eller för att göra en utbetalning till de producenter som har anlitat organisationen. 

Återanvändning och materialåtervinning av förpackningsavfall

Producentansvarsorganisationen ansvarar för att förpackningsavfall behandlas i enlighet med gällande bestämmelser. Vidare ska producentansvarsorganisationen effektivt bidra till att nå materialåtervinningsmålen och målen för minskad nedskräpning i förpackningsförordningen. Producentansvarsorganisationen har ett ansvar att verka för att deras anslutna producenter ökar andelen återanvändbara förpackningar som släpps ut på marknaden och på annat sätt förebygger förpackningsavfall.  

Materialåtervinningsmålen är olika beroende på vilket material förpackningsavfallet består av. Målen är att materialåtervinningsgraden ska vara: 

  • Minst 85 % per år för papper och kartong. 
  • Minst 90 % per år för plast från plastflaskor som ingår i ett retursystem. 
  • Minst 50 % per år för övrigt förpackningsavfall av plast. Från år 2029 är målet minst 55 % per år.  
  • Minst 90 % per år för glas. 
  • Minst 70 % per år för järn. Från år 2029 är målet minst 80 % per år. 
  • Minst 90 % per år för aluminium från metallburkar som ingår i ett retursystem. 
  • Minst 50 % per år för övrigt förpackningsavfall av aluminium. Från år 2029 är målet minst 60 % per år.  
  • Minst 15 % per år för trä. Detta gäller till år 2024. Mellan åren 2025-2029 är målet minst 25 % per år. Från år 2030 är målet minst 30 % per år. 
  • Minst 15 % per år för förpackningsavfall i övriga material.  
  • Målet för allt förpackningsavfall är att materialåtervinningsgraden ska vara minst 65 % per år till och med år 2029 och därefter minst 70 %.  

Information om målen för minskad nedskräpning

Information som producentansvarsorganisationen ska göra tillgänglig

Enligt 5 kap 11 § i förpackningsförordningen ska varje producentansvarsorganisation på sin webbplats tillgängliggöra information om  

  • vem eller vilka det är som äger producentansvarsorganisationen,  
  • vilka producenter som har anlitat producentansvarsorganisationen, 
  • hur den ersättning som tas ut från en producent ska beräknas, angett i kronor per såld förpackning som ingår i ett retursystem och per kilogram för övriga förpackningar, 
  • på vilka grunder producentansvarsorganisationen väljer att anlita aktörer för att hantera avfall, och 
  • hur producentansvarsorganisationens verksamhet bidrar till att nå materialåtervinningsmålen och målet för minskad nedskräpning. 

Att offentliggöra ovan uppgifter bidrar till att skapa en transparens på marknaden. Producenterna ska till exempel kunna bilda sig en uppfattning om hur avgifterna som de betalar till producentansvarsorganisationen beräknas och på så vis avgöra om de behandlas lika som andra producenter i detta avseende. En redovisning av vilka kostnader som ligger till grund för avgifterna som producentansvarsorganisationen tar ut behöver finnas.

Uppgifterna om vilka producenter som har anlitat producentansvarsorganisationen är något som producentansvarsorganisationen även ska delge Naturvårdsverket senast en månad efter beslut om godkännande (se 5 kap 22 §).

Rutiner för internkontroll

Enligt 5 kapitlet 12 § i förpackningsförordningen ska en producentansvarsorganisation ha rutiner för internkontroll för att säkerställa att beräkningen av förpackningsavgiften är i överensstämmelse med förpackningsförordningen krav och Naturvårdsverkets föreskrifter om differentierad ersättning. Internkontrollen ska säkerställa kvaliteten på de uppgifter som ska samlas in och rapporteras till Naturvårdsverket.

I det fall en producentansvarsorganisation ansvarar för transporter av förpackningsavfall över Sveriges gränser för behandling ska rutinerna för internkontroll även innebära att producentansvarsorganisationen säkerställer att kraven i Europaparlamentets och rådets förordning, (EG) nr 1013/2006 av den 14 juni 2006, om transport av avfall uppfylls.  

Kvartalsvis rapportering

Avgörande för Naturvårdsverkets beslut om marknadsandelar är uppgifter som varje producentansvarsorganisation ska rapportera kvartalsvis till Naturvårdsverket. Det gäller uppgifter om den mängd förpackningar som producentansvarsorganisationernas anslutna producenter har släppt ut på marknaden och hur stor andel av den mängden som utgör förpackningar som är avsedda för privat bruk respektive icke privat bruk.

Första gången en producentansvarsorganisation ska lämna uppgifter till Naturvårdsverket är senast en vecka efter den 31 mars 2024. För att detta ska vara möjligt behöver således producentansvarsorganisationen aktivt arbeta för att begära in uppgifter från producenter i god tid innan.  

När ska denna rapportering ske?

Uppgifterna ska lämnas kvartalsvis senast en vecka efter utgången av varje kalenderkvartal.

Årlig rapportering

Producentansvarsorganisationerna ska lämna in vissa uppgifter till Naturvårdsverket såsom vilka producenter som anlitat organisationen, uppgifter om det förpackningsavfall som hanteras av organisationen och om den mängd avfall som samlats in och behandlats, om avfall exporterats samt andra uppgifter som Naturvårdsverket behöver för att rapportera till Europeiska kommissionen och för nationell statistik. Detta enligt 11 kapitlet i förpackningsförordningen. 

Naturvårdsverket har publicerat uppdaterade föreskrifter om skyldighet att lämna uppgifter om förpackningar och förpackningsavfall (NFS 2023:13). I dessa finns bestämmelser som kompletterar kapitel 11 i förpackningsförordningen. 

När ska denna rapportering ske?

En producentansvarsorganisation ska årligen senast 31 mars rapportera till Naturvårdsverket. Denna rapportering tillämpas första gången i fråga om uppgifter som avser kalenderåret 2024.

Uppgifter som ska rapporteras till Naturvårdsverket är det förpackningsavfall som hanterats, specificerat i förpackningsmaterial, som under det närmast föregående kalenderåret har

      a) samlats in och behandlats i Sverige, 

      b) samlats in utanför Sverige och behandlats i Sverige, 

      c) samlats in i varje kommun, 

      d) samlats in i Sverige och transporterats till ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) för behandling, och 

      e) samlats in i Sverige och exporterats till ett land utanför EES för behandling. 

Uppgifter om mängder ska anges i vikt. Uppgifter om det förpackningsavfall som samlats in i Sverige och behandlats i eller utanför Sverige ska specificeras i fråga om hur mycket som har materialåtervunnits, återvunnits genom energiutvinning, återvunnits på annat sätt eller bortskaffats. 

En producentansvarsorganisation som driver ett retursystem ska, förutom uppgifterna ovan, på begäran av Naturvårdsverket lämna uppgifter om hur många plastflaskor och metallburkar som

  1. ingår i retursystemet och har förts ut ur Sverige, eller
  2. inte omfattas av retursystemet men som ändå tagits om hand av retursystemet när de har blivit avfall. 

En beräkningspunkt är den punkt där förpackningsavfallsmaterial går in i det materialåtervinningsförfarande varigenom avfallet upparbetas till produkter, material eller ämnen som inte är avfall, eller den punkt där avfallsmaterialen upphör att vara avfall till följd av ett förberedande förfarande innan de upparbetas. Beräkningspunkter för materialåtervinning för respektive materialslag:

Glasförpackningar: Sorterat glas som inte genomgår ytterligare bearbetning innan det går in i en glasugn eller till produktion av filtermedier, slipmaterial, glasfiberisolering och byggnadsmaterial.

Metallförpackningar : Sorterad metall som inte genomgår ytterligare bearbetning innan den går in i ett smältverk eller en masugn.

Pappersförpackningar/kartong: Sorterat papper som inte genomgår ytterligare bearbetning innan det går in i en massaprocess. 

Plastförpackningar: Plast som separerats efter polymerer och inte genomgår ytterligare bearbetning innan den går in i ett pelleterings-, extruderings- eller formgjutningsförfarande. 

Plastflingor som inte genomgår ytterligare bearbetning innan de används i en slutprodukt.

Träförpackningar: Sorterat trä som inte genomgår ytterligare bearbetning innan det används för tillverkning av spånskivor eller andra produkter.  Sorterat trä som går in i ett komposteringsförfarande.

Kompositförpackningar och förpackningar som består av flera olika material:  Plast, glas, metall, trä, papper och kartong samt andra material som härrör från behandling av kompositförpackningar eller förpackningar som består av flera olika material, som inte genomgår ytterligare bearbetning innan de når den beräkningspunkt som fastställts för det specifika materialet.

Aktörer som omfattas av producentansvar för förpackningar har olika rapporteringskrav. Vilka uppgifter som ska lämnas skiljer sig åt beroende på vilken typ av aktör du är. Producenter och producentansvarsorganisationer lämnar exempelvis olika uppgifter. 

Det du och andra aktörer rapporterar möjliggör att Naturvårdsverket kan följa upp Sveriges mål för materialåtervinning och hur producentansvaret fungerar. Uppgifterna är också grunden för Sveriges årliga statistikrapportering till EU.

Bestämmelser om vilka uppgifter som ska lämnas av vem finns i 11 kap. i förordningen (2022:1274) om producentansvar för förpackningar. Vidare så preciserar Naturvårdsverket i sina föreskrifter (NFS 2023:13) vilka uppgifter som ska lämnas. 

Skyldighet att lämna uppgifter på begäran  

På Naturvårdsverkets begäran ska de uppgifter som myndigheten behöver för att rapportera i enlighet med förpackningsdirektivet lämnas av 

  1.  en producent, 
  2.  en producentansvarsorganisation, och 
  3.  den som driver ett

    a) marknadsdrivet system för materialåtervinning,
    b) marknadsdrivet system för återanvändning, och
    c) annat system för återanvändning av förpackningar.  

Marknadsandelar

Den producentansvarsorganisation som har den största sammanvägda marknadsandelen är Näringslivets producentansvar AB (nedan NPA) och ska därmed ansvara för att ordna och driva mottagningsplatser för verksamhetsavfall. 

De marknadsandelar som gäller för kvartal 2, 2024 baseras på uppgifter som varje producentansvarsorganisation har rapporterat in för kvartal 1, 2024:

Marknadsandel per materialslag, icke privat bruk Näringslivets producentansvar TMR
Papper och kartong 92,6% 7,4%
Plast 86,8% 13,2%
Glas 0,0% 0,0%
Metall 89,1% 10,9%
Trä 100% 0%
Övrigt förpackningsmaterial 99,7% 0,3%
Sammanvägd 92,0% 8%

Naturvårdsverket har den 16 december 2024 fattat beslut om marknadsandelar för tredje kvartalet 2024 . Beslut om marknadsandelar har fattats baserat på mängden förpackningar som varje producentansvarsorganisation har rapporterat för kvartal 3, 2024. 

De marknadsandelar som gäller för kvartal 4 är följande:

Marknadsandel per materialslag, privat bruk NPA TMR
Papper och kartong 89,1 % 10,9 %
Plast 84,5 % 15,5 %
Glas 96,7 % 3,3 %
Metall 82,5 % 17,5 %
Trä 98,9 % 1,1 %
Övrigt 98,6 % 1,4 %
Sammanvägd 90,8 % 9,2 %

NPA har en sammanvägd marknadsandel om 92,4 procent för förpackningar för privat bruk. 

TMR har en sammanvägd marknadsandel om 7,6 procent för förpackningar av privat bruk.  

Insamling från verksamheter

I det fall det finns flera godkända producentansvarsorganisationer ska beslut fattas av Naturvårdsverket om vilken organisation som har den största sammanvägda marknadsandelen vad gäller förpackningar som inte är avsedda för privat bruk. Denna producentansvarsorganisation blir det som i förpackningsförordningen benämns som ”ansvarig producentansvarsorganisation”. Den ansvariga producentansvarsorganisationen ska ordna och driva mottagningsplatser för utsorterat förpackningsavfall som producerats i samband med en verksamhet. Verksamheterna ska få lämna sitt förpackningsavfall på mottagningsplatserna utan kostnad och utan begränsningar i avfallsmängder (se 7 kap i förpackningsförordningen). 

På mottagningsplatserna för utsorterat förpackningsavfall som producerats i samband med en verksamhet ska material samlas in separat i följande fraktioner:  

  • papper och kartong,  
  • plast,  
  • metall,  
  • färgat glas,  
  • ofärgat glas,  
  • trä (inkl. kork) och  
  • övrigt förpackningsmaterial. 

Det finns inga bestämmelser i förpackningsförordningen som hindrar verksamheter att lämna avfall från förpackningar för privat bruk på mottagningsplatserna utan allt förpackningsavfall som produceras i samband med en verksamhet kan lämnas där. Förpackningar för privat bruk kan alltsåkomma att samlas in via såväl den kommunala insamlingen som insamlingen från verksamheter även om den senare insamlingen av denna typ av förpackningar torde vara förhållandevis liten.   

Enligt 7 kapitlet 2 § i förpackningsförordningen ska det från och med den 1 januari 2024 finnas mottagningsplatser i hela landet. Det är den ansvariga producentansvarsorganisationen som ska ordna och driva dessa medan övriga producentansvarsorganisationer ska ersätta den ansvariga producentansvarsorganisationen utifrån sina marknadsandelar. Det är marknadsandelar av hur mycket förpackningar som tillhandhållits på marknaden för året som inte är för privat bruk som används vid en sådan beräkning av en producentansvarsorganisations ersättningsskyldighet.  

Förpackningsförordningen anger inte hur många mottagningsplatser det ska finnas förutom att det senast den 1 januari 2026 ska finnas minst en mottagningsplats per kommun. I övrigt ska antalet bestämmas utifrån att insamlingen ska vara lättillgänglig. Mottagningsplatserna ska dimensioneras utifrån antalet verksamheter och det förpackningsavfall som produceras i de olika kommunerna. 

Både när kommunerna samlar in förpackningsavfall från hushåll och samlokaliserade verksamheter som valt kommunal insamling och när ansvarig producentansvarsorganisation samlar in förpackningsavfall från verksamheter, ska förpackningsavfallet samlas in separat. Förpackningsavfallet ska sorteras i följande material:  

  • papper och kartong,  
  • plast,  
  • metall,  
  • färgat glas,  
  • ofärgat glas,  
  • trä (inkl. kork) och  
  • övrigt förpackningsmaterial. 

Utgångspunkten är alltså att utsortering och separat insamling ska ske och att blandningar av materialen inte tillåts. Utsorteringskravet är till för att underlätta insamling och materialåtervinning En kommun respektive en producentansvarsorganisation kan dock ansöka till Naturvårdsverket om dispens från kravet på separat insamling. Bestämmelser om dispens återfinns i 3 kap. 14 a § avfallsförordningen (2020:614). Se även 16 och 17 §§ i den angivna förordningen om den bedömning som görs i dessa fall.  

Avgifter, ersättning och ekonomisk säkerhet

Det finns flera olika avgifter som producentansvarsorganisationer ska betala och för att finansiera verksamheten behöver producentansvarsorganisationen ta betalt av sina anslutna producenter.

Kostnader som uppstår i samband med insamling och behandling av förpackningsavfall ska bäras av producenterna. Anslutna producenter betalar därför en ersättning, så kallad förpackningsavgift, till sin producentansvarsorganisation. När producentansvarsorganisationen ska beräkna förpackningsavgiften ska den ta hänsyn till den mängd förpackningar som en producent tillhandahåller på den svenska marknaden. Avgifterna som en producent betalar ska spegla principen om att förorenaren betalar.  

Det kan finnas flera producenter av samma förpackning. Enligt förpackningsförordningen ska en producentansvarsorganisation när den tar ut en förpackningsavgift från en producent och det finns en annan producent av samma förpackning, se till att inte båda producenterna betalar full förpackningsavgift för den förpackningen. Detta gäller endast under förutsättning att producenterna har anlitat samma producentansvarsorganisation. (se 5 kap 7§ i förpackningsförordningen). 

När producentansvarsorganisationen bestämmer förpackningsavgiften ska den ta hänsyn till de föreskrifter som Naturvårdsverket meddelat med stöd av 5 kap. 30 § förpackningsförordningen. Föreskrifterna innebär en differentiering av förpackningsavgiften utifrån förpackningens materialåtervinningsbarhet. Föreskrifterna träder i kraft 1 januari 2023 men tillämpas från och med 1 januari 2024.

Naturvårdsverkets föreskrifter om bestämmande av förpackningsavgifter med hänsyn till materialåtervinningsbarhet

Producentansvarsorganisationen ska ersätta kommunerna för deras kostnader för insamling av förpackningsavfall från hushåll och samlokaliserade verksamheter som valt kommunal insamling samt för kommunens informationsinsatser enligt förpackningsförordningen.  

Fastställande av marknadsandelar  

Ersättning till kommunerna för insamlingen av förpackningsavfall ska fördelas mellan producentansvarsorganisationerna utifrån organisationernas marknadsandelar per material och andel förpackningar avsedda för privat bruk.  Det är Naturvårdsverket som efter utgången av varje kvartal fastställer producentansvarsorganisationernas marknadsandelar.  

Avgörande för Naturvårdsverkets beslut om marknadsandelar är uppgifter som varje producentansvarsorganisation ska rapportera till Naturvårdsverket. Det gäller uppgifter om den mängd förpackningar som deras anslutna producenter har släppt ut på marknaden och hur stor andel av den mängden som utgör förpackningar som är avsedda för privat bruk. Uppgifterna ska lämnas kvartalsvis senast en vecka efter utgången av varje kalenderkvartal. Naturvårdsverket kommer att ta fram en e-tjänst för detta och publicera mer information om hur denna rapportering ska gå till.  

Naturvårdsverket tolkar förordningens bestämmelser som att marknadsandelarna ska beräknas och fördelas mellan producentansvarsorganisationerna angivet i procent. Den procentuella fördelningen ska sedan ligga till grund för hur den mängd förpackningsavfall som kommunerna samlar in fördelas mellan producentansvarsorganisationer.  

Den kvartalsvisa rapporteringen startar 2024. Första gången en producentansvarsorganisation ska skicka in uppgifter till Naturvårdsverket är senast en vecka efter den 31 mars 2024. För att detta ska vara möjligt behöver således producentansvarsorganisationen begära in uppgifter från producenter i god tid innan.  

Hur stora blir producentavgifterna?  

Naturvårdsverket ansvarar för att i föreskrifter ta fram den ersättning som kommunerna har rätt till för att utföra sitt uppdrag enligt förpackningsförordningen. 

Uppgifter som kommuner ska lämna till Naturvårdsverket 

Enligt 9 kap. 2§ förpackningsförordningen ska kommuner senast den 30 september 2023 lämna in uppgifter till Naturvårdsverket om hur många hushåll som har fastighetsnära insamling, antal lättillgängliga insamlingsplatser och andra uppgifter som är avgörande för kommunens kostnader av insamlingen av förpackningsavfall (och därmed producentavgifternas storlek). Kommunerna ska också lämna en utbyggnadsplan som beskriver hur den fastighetsnära insamlingen planeras byggas ut fram till 1 januari 2027. Uppgift om ändringar i fråga om kommunernas uppgifter ska därefter lämnas kvartalsvis senast tre veckor efter utgången av varje kalenderkvartal.  

Naturvårdsverket arbetar med att ta fram en e-tjänst till vilken kommunerna ska kunna lämna in dessa uppgifter. Eftersom det är uppgifter som är viktiga för producentansvarsorganisationerna att ta del av, då det underlättar beräkning och prognostisering av utgifter och hur förpackningsavgifter ska sättas, ser Naturvårdsverket just nu över hur uppgifterna på bästa sätt kan delas med producentansvarsorganisationerna. Naturvårdsverket avser återkomma med mer information om hur det ska gå till så snart e-tjänsten finns på plats.  

För att bli en godkänd producentansvarsorganisation ska en säkerhet ställas till Naturvårdsverket. Säkerheten ska motsvara kostnaden för 

  • att under en månad samla in det förpackningsavfall som producentansvarsorganisationen ansvarar för och 
  • att under fyra månader behandla det förpackningsavfall som samlats in 

För att kunna sätta en rimlig säkerhet behöver producentansvarsorganisationen göra en prognos av storleken på deras verksamhet och hur denna kan komma att utvecklas över tid.  Vid beräkning av säkerhetens storlek ska kostnaderna kunna minskas med hänsyn till förpackningsavfallets positiva värde, och om sökanden bedrivit motsvarande verksamhet under lång tid och verksamheten varit finansiellt stabil under denna tid. 

Säkerheten ska ställas till Naturvårdsverket. Detta medför att det är Naturvårdsverket som, i det fall säkerheten behöver betalas ut, ska avgöra till vad säkerheten ska användas. Det är också Naturvårdsverket som prövar säkerheten. Naturvårdsverkets prövning av den ekonomiska säkerheten görs vanligen i samband med ansökan om godkännande. En säkerhet ska godtas om den visas vara betryggande för sitt ändamål. En säkerhet som prövas 2023 ska gälla för insamlingen som sker 2024 och framåt.  

Det finns olika former av säkerhet som i sig kan godtas men det blir sökanden som måste visa att den erbjudna säkerheten är betryggande och därmed kan godtas. Det kan tex. vara en bankgaranti, försäkring eller annan lösning.  Det går alltså inte att på förhand ange vilken form som bör användas för en viss verksamhet. Naturvårdsverket kommer att göra en individuell bedömning i varje enskilt fall.  

Av förpackningsförordningens 10 kapitel framgår att producentansvarsorganisationerna årligen ska betala en årsavgift på sammanlagt 2,5 miljoner kronor, fördelat mellan producentansvarsorganisationerna utifrån deras sammanvägda marknadsandelar under året. Årsavgiften ska ersätta Naturvårdsverket för den administration som Naturvårdsverket har i sin roll att hantera kommunernas ersättningar.  Naturvårdsverket beslutar efter utgången av varje kalenderår om de årsavgifter som producentansvarsorganisationerna ska betala. Första gången som Naturvårdsverket ska besluta om årsavgiften är efter utgången av 2023, det vill säga år 2024. Av beslutet ska det framgå när betalning ska ske. 

En producentansvarsorganisation för förpackningar som inte driver ett retursystem ska enligt 7 kap. 8 q§ förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken för varje kalenderår betala en avgift till Naturvårdsverket med 270 000 kronor för verkets tillsynsverksamhet. Producentansvarsorganisationer som godkänns under 2023 kommer betala tillsynsavgift för det året. 

Godkännande av en producentansvarsorganisation

Den producentansvarsorganisation som producenter av förpackningar ska anlita eller tillhandahålla måste vara godkänd. Ansökan om godkännande skickas till Naturvårdsverket, som prövar ansökan och fattar beslut om godkännande.

Det framgår av 5 kap 18 § i förpackningsförordningen vad en ansökan ska innehålla. Det finns också en mall som sökande kan utgå ifrån:

Mall för ansökan om att bli godkänd producentansvarsorganisation (pdf 77 kb)

Ansökan ska innehålla följande information. 

  • sökandens namn, kontaktuppgifter, organisationsnummer eller, om sådant inte finns, skatteregistreringsnummer, 
  • uppgifter om hur producentansvarsorganisationen avser att uppfylla de tillämpliga kraven i förpackningsförordningen, 2-8, 10, 12 och 13-16 §§ och de föreskrifter som Naturvårdsverket har meddelat med stöd av 30 §, och 
  • en redogörelse för på vilket sätt producentansvarsorganisationen har ekonomiska, tekniska och organisatoriska förutsättningar för att genomföra de uppgifterna som en producentansvarsorganisation har.  

Ansökan skickas via mejl till:  registrator@naturvardsverket.se  

Märk ansökan med ”Ansökan om godkännande av PRO enligt förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar”. 

En fullständig ansökan måste vara inlämnad senast den 31 mars året innan verksamheten ska påbörjas. Naturvårdsverket ska fatta beslut inom fyra månader från den tidpunkt då all den information som krävs enligt förpackningsförordningen har lämnats in.  Senast den 31 oktober måste Naturvårdsverket ha meddelat beslut om godkänd producentansvarsorganisation inför nästkommande år.  

Ansökan behöver vara tillräckligt utförlig så att Naturvårdsverket har möjlighet att göra en bedömning och ta beslut om ett godkännande kan ges eller inte. En del krav som en producentansvarsorganisation ska leva upp till för att bli godkänd är framåtblickande, vilket medför att det inte kan säkerställas i samband med ansökan att kraven är uppfyllda. Den som ansöker om godkännande måste således beskriva verksamheten så att Naturvårdsverket kan bedöma om producentansvarsorganisationen kan antas komma att leva upp till kraven.  

Av förpackningsförordningen 5 kap 20 § framgår att ett godkännande endast får ges om den sökande har de ekonomiska, tekniska och organisatoriska förutsättningar som behövs för att genomföra de uppgifter som en producentansvarsorganisation har enligt förpackningsförordningen och kan antas uppfylla de tillämpliga kraven i förpackningsförordningen (5 kap 2-8, 10, 12 och 13-16 §§) samt de föreskrifter som Naturvårdsverket har meddelat om differentierad ersättning.  

Naturvårdsverket bedömer att det i ansökan behöver finnas minst följande information:  

  • En försäkran om att producentansvarsorganisationen har ett ansvarsområde som omfattar förpackningsavfall av alla material.  
  • En beskrivning över hur producentansvarsorganisationen avser att organisera verksamheten för att kraven i förpackningsförordningen 5 kap 2§ p.1–4 ska uppfyllas från och med 1 januari 2024. Här bör nedan beskrivningar ingå; 

    - En beskrivning över hur producentansvarsorganisationen avser att materialåtervinna eller på annat sätt behandla förpackningsavfall från den insamling som sker enligt 6 kap. förpackningsförordningen.

    - Hur producentansvarsorganisationen avser att samla in, behandla och tillgängliggöra information om verksamheternas förpackningsavfall enligt 7 kap. 

    - Hur och när kommer producentansvarsorganisationerna kunna ha likvida medel för att finansiera det kommunala insamlingssystemet?

    - Hur avser producentansvarsorganisationen att säkerställa att den uppfyller kravet att rapportera in uppgifter enligt 11 kap. förpackningsförordningen.  

Det är en fördel om producentansvarsorganisationen kan styrka organisationens kapacitet att leva upp till kraven i 2 § punkterna 1-4, till exempel genom att visa avtal, avsiktsförklaring om att ingå avtal eller andra överenskommelser. 

  • En övergripande redogörelse för hur producentansvarsorganisationen avser leva upp till bestämmelserna om likabehandling (5 §), intern kontroll (12 §) respektive användningen och fördelningen av intäkter (4 §), 
  • En beskrivning av hur förpackningsavgifter ska beräknas och tas ut (6-7 §§). 
  • En beskrivning över hur producentansvarsorganisationen avser att återvinna eller på annat sätt behandla avfallet så att målen i 2 kap förpackningsförordningen antas kunna uppfyllas (10 §).   

Utöver ovanstående ska ansökan innehålla en redogörelse för hur producentansvarsorganisationen har de ekonomiska, tekniska och organisatoriska förutsättningar som behövs för att genomföra de uppgifter som en producentansvarsorganisation har enligt förpackningsförordningen. Läs mer om detta nedan under rubriken ”Vad menas med ekonomiska, tekniska och organisatoriska förutsättningar”.  

För att bli godkänd är också en förutsättning att den som söker ställer en säkerhet som Naturvårdsverket prövar och godtar. Till ansökan om godkännande behöver således handlingar lämnas in som visar hur den sökande avser att uppfylla det kravet.  

I det fall ansökan behöver kompletteras i något avseende kommer Naturvårdsverket begära att sökanden ska komma in med kompletterande uppgifter inom en tidsfrist som Naturvårdsverket anger.  

Beslut om godkännande ska meddelas senast den 31 oktober för att gälla för en producentansvarsorganisation nästkommande år. Ett godkännandes giltighet är beroende av att producentansvarsorganisationen ställer en säkerhet och att Naturvårdsverket godtar säkerheten. Ett godkännande får förenas med de villkor som behövs och ska begränsas till att avse viss tid, dock längst till tio år. 

Det är den sökande producentansvarsorganisationen som i sin ansökan ska redogöra för på vilket sätt producentansvarsorganisationen har ekonomiska, tekniska och organisatoriska förutsättningar för att genomföra de uppgifter som en producentansvarsorganisation har enligt förpackningsförordningen.  

Så länge förpackningsförordningens bestämmelser och annan relevant lagstiftning följs (det är producentansvarsorganisationens ansvar att se till att så sker) ser Naturvårdsverket inga hinder mot att en producentansvarsorganisation väljer att anlita entreprenörer för att utföra vissa av de tjänster som åligger producentansvarsorganisationen. Ansökan behöver dock innehålla en tydlig beskrivning av vilka tjänster som producentansvarsorganisationen avser att köpa in. Naturvårdsverket behöver en sådan beskrivning för att kunna bedöma om de tekniska och organisatoriska förutsättningar som krävs enligt förpackningsförordningen uppfylls.  

I ansökan behöver det finnas med en beskrivning över hur producentansvarsorganisationen ska organisera sin insamling och behandling av förpackningsavfall inklusive en redogörelse om hur hämtning av det insamlade avfallet från kommunernas omlastningsstationer enligt förpackningsförordningen 6 kap. 11-12 §§ ska organiseras.       

För att underlätta Naturvårdsverkets bedömning av producentansvarsorganisationens ekonomiska förutsättningar är det en fördel om den sökande bifogar en översiktlig kalkyl över kostnader och intäkter till sin redogörelse.  

Den sökande organisationen ska vara registrerad för f-skattsedel samt registrerad arbetsgivare hos Skatteverket, eller för utländska organisationer, motsvarande nationell myndighet. Naturvårdsverket kan komma att ta ut en företagsupplysning om den sökande som en del av bedömningen av de ekonomiska och organisatoriska förutsättningarna.  

I ansökan ska framgå hur producentansvarsorganisationen avser att ta ut förpackningsavgifter från sina anslutna producenter för att säkerställa att det finns finansiella medel inom organisationen för att efter utgången av varje kvartal kunna ersätta kommunerna för deras insamling av förpackningsavfall. Naturvårdsverket ser gärna att producentansvarsorganisationen gör en analys för att identifiera vilka risker som finns i samband med att producentansvarsorganisationen ska finansiera kommunernas insamling enligt kap 9 och vilka åtgärder producentansvarsorganisationen avser att vidta för att minimera identifierade risker.   

Naturvårdsverket anser att en del av en producentansvarsorganisations tekniska och organisatoriska förutsättningar är att de kan rapportera in data och information till Naturvårdsverket på ett korrekt sätt. I ansökan bör det därför framgå hur producentansvarsorganisationen kommer att arbeta för att säkerställa att den data och information som ska rapporteras in till Naturvårdsverket enligt 6 kap. 14 och 8 kap. § 3 är korrekt. Här kan producentansvarsorganisationen exempelvis beskriva vilka rutiner som kommer att användas, vilken vågutrustning som kommer att ligga till grund för invägning av insamlade mängder från kommuner och vilka tekniska lösningar som producentansvarsorganisationen avser att använda för att rapportera in insamlade mängder i tid. 

Naturvårdsverket avser att publicera en särskild sida för frågor och svar som inkommer från sökande organisationer och som relaterar till prövningsprocessen.  

Om den sökande anser att dennes ansökan i någon del ska omfattas av sekretess och inte ska lämnas ut, är det bra om detta anges i ansökan tillsammans med en precisering av vilka uppgifter som avses och skälen till varför sekretess ska gälla för de uppgifterna. Det är först i samband med att uppgifterna begärs ut som Naturvårdsverket kommer att göra en självständig bedömning av om uppgifterna ska omfattas av sekretess eller inte.  

Ett beslut om godkännande av en producentansvarsorganisation innebär bland annat att producenter kan anlita organisationen.  

Ett beslut om godkännande får förenas med villkor. Villkoren i ett godkännande kan omprövas om det behövs för att producentansvarsorganisationen ska uppfylla gällande krav i förpackningsförordningen. Initiativ till att ompröva villkor tas från Naturvårdsverket, alternativt kan en producentansvarsorganisation ansöka om det. Ett godkännande kan också återkallas helt i det fall en producentansvarsorganisation inte uppfyller kraven i förpackningsförordningen och bristerna är av väsentlig betydelse. Naturvårdsverket ska också återkalla ett godkännande om producentansvarsorganisationen avser att lägga ned sin verksamhet.  

Beslutade producentansvarsorganisationer

Naturvårdsverket har beslutat att godkänna följande organisationer som producentansvarsorganisationer för förpackningar i enlighet med 5 kap. 20 § förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar: 

  • Näringslivets Producentansvar i Sverige AB med organisationsnummer 559420-2391
  • TMResponsibility AB med organisationsnummer 556685-2439

Definitioner

Med förpackningar avsedda för privat bruk menas förpackningar som:

  • Normalt används av privatpersoner, eller
  • är avsedda att användas av både privatpersoner och verksamheter. 

Detta framgår av förpackningsförordningen 8 kap 2 §. Utifrån denna beskrivning anser Naturvårdsverket att förpackningens storlek och utformning är de viktigaste egenskaperna för att avgöra om det är en förpackning för privat bruk eller inte.    

Exempel på förpackningar för privat bruk 

Nedan följer exempel på förpackningar som kan anses vara privat-bruk-förpackningar. Samtliga exempel gäller alltså under förutsättning att förpackningarna är av en sådan storlek och utformning att de kan införskaffas av både verksamheter och privatpersoner. Till exempel:

  • En mjölkförpackning som rymmer en liter. 
  • Förpackningar som rymmer en mobiltelefon.
  • Förpackning runt ett kylskåp i storlek som normalt återfinns i hushåll.
  • Förpackningar som rymmer byggprodukter som spik eller skruv, kakel/klinker eller cement om förpackningarna är av en sådan storlek och utformning att de kan införskaffas av både verksamheter och privatpersoner 
  • En säck med 20 kg cement.

Exempel på förpackningar som inte är för privat bruk

Stora förpackningar kring varor och produkter som i huvudsak en verksamhet använder inom till exempel tillverkningsindustri eller jordbrukssektor är inte förpackningar för privatpersoner.

Ett exempel är en mjölkförpackning som rymmer 10 liter. Den kan inte anses vara en förpackning för privat bruk eftersom den är avsedd att användas inom en verksamhet, till exempel i storkök eller restaurang. Den kan alltså inte anses vara avsedd för privatpersoner med anledning av förpackningens storlek och utformning. 

Definitionen av producentansvarsorganisation återfinns i 15 kap 9§ i miljöbalken (1998:808) och är ”en juridisk person som förebygger eller hanterar avfall från producenters produkter”.