Stöd och information

Producentansvar för förpackningar

Hopvikta pappkartonger

Marknadsdrivna system för materialåtervinning

Granskad: ‎den ‎16‎ ‎januari‎ ‎2024

Stöd till dig som ska anmäla att du vill driva ett marknadsdrivet system för materialåtervinning.

Från den 1 januari 2024 ska verksamheter lämna sitt utsorterade förpackningsavfall på mottagningsplatser som producentansvarsorganisationen tillhandahåller. Det utsorterade förpackningsavfallet får också lämnas till så kallade marknadsdrivna system för materialåtervinning. Exempel på verksamheter är butiker, restauranger, sjukhus och industrier. Den som vill driva ett marknadsdrivet system för materialåtervinning ska anmäla det till Naturvårdsverket.

Sidan vänder sig till

Dig som vill samla in och behandla förpackningsavfall från olika verksamheter, ett så kallat marknadsdrivet system för materialåtervinning. 

Bra att veta

Den som vill driva ett marknadsdrivet system för materialåtervinning ska anmäla det till Naturvårdsverket. Anmälan kan skickas in från den 1 november 2023. Naturvårdsverket granskar varje anmälan och prövar om kraven är uppfyllda. Kraven utgår från förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar, nedan kallat för förpackningsförordningen. 

Aktuellt

Nya ändringar i förpackningsförordningen som påverkar marknadsdrivna system för materialåtervinning trädde i kraft den 31 oktober 2023. Ändringarna innebär att den som driver ett sådant system ska se till att materialåtervinning eller annan behandling sker genom att själv behandla förpackningsavfallet. Det förpackningsavfall som ingår i systemet ska inte överlämnas till producentansvarsorganisationernas mottagningsplatser. 

Förordning om ändring i förordningen (2022:1274) om producentansvar för förpackningar (svenskforfattningssamling.se)

Förslaget som Naturvårdsverket lämnade kring ändringen finns här:  

Regeringsuppdrag: Producentansvaret för förpackningar

Krav på ett marknadsdrivet system för materialåtervinning

Det grundläggande systemet för insamling av verksamheters förpackningsavfall sker genom de mottagningsplatser som producentansvarsorganisationerna tillhandahåller. Utöver det grundläggande systemet finns det möjlighet för marknadsdrivna system för materialåtervinning att samla in förpackningsavfall. Det rör sig i första hand om förpackningsavfall som kan återvinnas på ett lönsamt sätt med god materialåtervinning såsom till exempel wellpapp och krymp- och sträckfilm. Ett marknadsdrivet system för materialåtervinning får samla in utsorterat förpackningsavfall som har producerats i samband med en verksamhet om insamlingen ger en materialåtervinning eller annan återvinning som är åtminstone likvärdig med producentansvarsorganisationernas återvinning.  

Enligt bestämmelserna ska det marknadsdrivna systemet själv behandla förpackningsavfallet som omfattas av systemet. 

Ett system kan bestå av en eller flera aktörer och systemet som helhet ansvarar för såväl insamling som behandling av förpackningsavfallet. Den som driver systemet och anmäler systemet är den aktör som tar det yttersta ansvaret för att kraven enligt förpackningsförordningen efterlevs och att rapportering av systemet sker. 

Det behöver framgå av anmälan vilka aktörer som ingår i systemet. Den som driver systemet ska se till att de inlämnade uppgifterna är uppdaterade och ska snarast underrätta Naturvårdsverket om det sker ändringar av tidigare inlämnade uppgifter. 

Den som driver systemet ska se till att samtliga aktörer inom systemet lever upp till gällande bestämmelser och att rapportering sker till Naturvårdsverket (läs mer om rapportering nedan). Uppföljning av efterlevnaden av ett marknadsdrivet system för materialåtervinning sker genom rapportering och tillsyn.

Observera att en aktör som endast erbjuder transport av förpackningsavfall från verksamhet till mottagningsplats inte är detsamma som ett marknadsdrivet system för materialåtervinning. Sådana transportörer behöver inte anmäla sig till Naturvårdsverket. 

Anmälan

Du som avser att driva ett marknadsdrivet system för materialåtervinning kan starta när Naturvårdsverket beslutat att anmälningsplikten är uppfylld, dock tidigast från den 1 januari 2024. 

Anmälan görs i en e-tjänst som öppnar den 1 november 2023. 

E-tjänst för producentansvar

Anmälan ska innehålla följande uppgifter

Namn, kontaktuppgifter, person- eller organisationsnummer eller, om sådant inte finns, skatteregistreringsnummer på den som avser att driva systemet. 

Även om systemet består av flera aktörer, är det den som driver det anmälda systemet som får det yttersta ansvaret för att systemet efterlever kraven enligt förpackningsförordningen, vilket inkluderar rapporteringskraven för systemet.

Enligt punkt 2 ska uppgifter lämnas om i vilka kommuner som systemet ska drivas. Uppgifter ska lämnas om i vilka kommuner som insamlingen ska ske. 

Uppgifter om insamling ska rapporteras kommunvis från och med kalenderår 2024. 

Enligt punkt 3 ska uppgifter om ekonomiska, tekniska eller organisatoriska arrangemang lämnas. Syftet med detta är att ge tillräcklig information till Naturvårdsverket så att en bedömning kan göras om systemet uppfyller de krav som ställs på materialåtervinning eller annan behandling av avfallet. 

Exempel på uppgifter som kan lämnas: 

  • En beskrivning av hur systemet ska organisera sin insamling och återvinning.
  • En översiktlig kalkyl över kostnader och intäkter.
  • En beskrivning av rutiner och tekniska lösningar.
  • En beskrivning av hur rapporteringen av data ska ske och hur det säkerställs att data och information som ska rapporteras är korrekt.

Anmälan ska innehålla uppgifter om vilken eller vilka sorters förpackningsmaterial som ingår i systemet och som systemet avser att materialåtervinna eller återvinna på annat sätt. Observera att verksamheten som lämnar sitt förpackningsavfall har en skyldighet att sortera det i olika materialfraktioner innan överlämning sker. 

Enligt punkt 5 ska uppgifter lämnas om hur den som driver systemet avser uppfylla att insamlingen ger en materialåtervinning eller återvinning som är åtminstone likvärdig med producentansvarsorganisationernas. Uppgift ska även lämnas om hur den som driver systemet avser säkerställa att materialåtervinning eller annan behandling sker genom att själv behandla det förpackningsavfall som omfattas av systemet. 

Anmälan ska innehålla en beskrivning av hur detta ska ske. 

Om systemet består av flera aktörer behöver det tydligt framgå vilka aktörer som ingår i systemet. Uppgifter om hur systemet säkerställer att materialåtervinning eller annan återvinning sker som är åtminstone likvärdig producentansvarsorganisationernas behöver lämnas. För detta är det viktigt att se till vilka krav som ställs på en producentansvarsorganisation. 

Här gör bestämmelserna tydligt att förpackningsavfall som har samlats in separat ska genomgå ett fullständigt behandlingsförfarande enligt 15 kap. 10 § miljöbalken samt inte förbränns i strid med 3 kap. 19 § avfallsförordningen. Det handlar om att förpackningsavfallet ska behandlas i enlighet med den så kallade avfallshierarkin, vilken anger att avfall som utgångspunkt ska hanteras enligt följande:

  1. Förebyggande
  2. Förberedelse för återanvändning
  3. Materialåtervinning
  4. Annan återvinning, till exempel energiåtervinning
  5. Bortskaffande

Avfallshierarkin riktar sig till den som är ansvarig för att avfall blir behandlat.

För att Naturvårdsverket ska kunna göra en bedömning hur väl systemet lever upp till kraven behöver uppgifter lämnas in om hur insamling och behandling avses utföras och vilken aktör inom ramen för systemet som avser ansvara för vad. 

Enligt förpackningsförordningen finns materialåtervinningsmål, vilka producentansvarsorganisationer effektivt ska bidra till att nå. Eftersom ett marknadsdrivet system för materialåtervinning ska ha en materialåtervinning eller annan återvinning som är åtminstone likvärdig en producentansvarsorganisations är det viktigt att beakta målen och sträva efter att uppnå dessa. 

Materialåtervinningsmålen är olika beroende på vilket material förpackningsavfallet består av. Målen för materialåtervinningsgraden är: 

  • Papper och kartong: Minst 85 % per år.  
  • Plast: minst 50 % per år till och med 2029. Minst 55 % från och med 2030.
  • Glas: Minst 90 % per år. 
  • Järn: Minst 70 % per år till och med 2029. Minst 80 % per år från och med 2030. 
  • Aluminium: Minst 50 % per år till och med 2029. Minst 60 % per år från och med 2030. 
  • Trä: Minst 15 % per år till och med 2024. Minst 25 % från och med 2025 och till och med 2029. Minst 30 % från och med 2030.
  • Övriga material: Minst 15 % per år.

Målet för allt förpackningsavfall är att materialåtervinningsgraden ska vara minst 65 % per år till och med år 2029 och därefter minst 70 %.  

Om du som gör en anmälan anser att anmälan i någon del ska omfattas av sekretess och därför inte ska lämnas ut, är det bra om detta anges i anmälan. Precisera vilka uppgifter som avses och skälen till att sekretess ska gälla för de uppgifterna. Det är dock först i samband med att uppgifterna begärs ut som Naturvårdsverket gör en bedömning av om uppgifterna ska omfattas av sekretess eller inte.  

Naturvårdsverket prövar om kraven är uppfyllda. Innan beslut meddelas ska Naturvårdsverket ge producentansvarsorganisationerna tillfälle att yttra sig. 

För att uppfylla kraven ska anmälan vara komplett. Vid ändringar av uppgifter som anmälts ska Naturvårdsverket snarast underrättas.

Rapportering

Den som samlar in verksamheters förpackningsavfall i ett marknadsdrivet system för materialåtervinning ska varje år lämna uppgifter till Naturvårdsverket. 

Vilka uppgifter som systemet ska rapportera in framgår av 11 kap. 5 och 8 §§ förpackningsförordningen. 

När ska rapportering ske?

Senast den 31 mars varje år ska rapporteringen göras. Den första rapporteringen ska lämnas in senast den 31 mars 2025, för uppgifter om kalenderåret 2024.

Den som driver ett system för återanvändning ska lämna uppgifter om den totala mängden: 

  1. roterande återanvändbara förpackningar under året angivet i vikt, och  
  2. roterande återanvändbara konsumentförpackningar under året angivet i vikt. 

Med totala mängden roterande återanvändbara förpackningar enligt punkt 1 ovan avses summan av antalet rotationer som återanvändbara förpackningar som inte är konsumentförpackningar genomgått multiplicerat med deras massa. 

Med totala mängden roterande återanvändbara konsumentförpackningar enligt punkt 2 ovan avses summan av antalet rotationer som återanvändbara konsumentförpackningar genomgått multiplicerat med deras massa. 

Uppgifterna om rotationer ska avse de förpackningar som lämnats till systemet under det närmast föregående kalenderåret.   

Tillförsel av återanvändbara förpackningar

Den som driver ett system för återanvändning av förpackningar ska lämna uppgifter om den totala mängden:

  1. Återanvändbara förpackningar som släppts ut på marknaden inom systemet för första gången under det närmast föregående kalenderåret angivet i vikt 
  2. Återanvändbara konsumentförpackningar som släppts ut på marknaden inom systemet för första gången under det närmast föregående kalenderåret angivet i vikt

Relevant lagstiftning

Vilka uppgifter som ska rapporteras för ett system för återanvändning framgår av 11 kap. 10 § förpackningsförordningen och av föreskrift (2023:13), 15-17 §§.

En beräkningspunkt är den punkt där förpackningsavfallsmaterial går in i det materialåtervinningsförfarande varigenom avfallet upparbetas till produkter, material eller ämnen som inte är avfall, eller den punkt där avfallsmaterialen upphör att vara avfall till följd av ett förberedande förfarande innan de upparbetas. Beräkningspunkter för materialåtervinning för respektive materialslag:

Glasförpackningar: Sorterat glas som inte genomgår ytterligare bearbetning innan det går in i en glasugn eller till produktion av filtermedier, slipmaterial, glasfiberisolering och byggnadsmaterial.

Metallförpackningar : Sorterad metall som inte genomgår ytterligare bearbetning innan den går in i ett smältverk eller en masugn.

Pappersförpackningar/kartong: Sorterat papper som inte genomgår ytterligare bearbetning innan det går in i en massaprocess. 

Plastförpackningar: Plast som separerats efter polymerer och inte genomgår ytterligare bearbetning innan den går in i ett pelleterings-, extruderings- eller formgjutningsförfarande. 

Plastflingor som inte genomgår ytterligare bearbetning innan de används i en slutprodukt.

Träförpackningar: Sorterat trä som inte genomgår ytterligare bearbetning innan det används för tillverkning av spånskivor eller andra produkter.  Sorterat trä som går in i ett komposteringsförfarande.

Kompositförpackningar och förpackningar som består av flera olika material:  Plast, glas, metall, trä, papper och kartong samt andra material som härrör från behandling av kompositförpackningar eller förpackningar som består av flera olika material, som inte genomgår ytterligare bearbetning innan de når den beräkningspunkt som fastställts för det specifika materialet.

Aktörer som omfattas av producentansvar för förpackningar har olika rapporteringskrav. Vilka uppgifter som ska lämnas skiljer sig åt beroende på vilken typ av aktör du är. Producenter och producentansvarsorganisationer lämnar exempelvis olika uppgifter. 

Det du och andra aktörer rapporterar möjliggör att Naturvårdsverket kan följa upp Sveriges mål för materialåtervinning och hur producentansvaret fungerar. Uppgifterna är också grunden för Sveriges årliga statistikrapportering till EU.

Bestämmelser om vilka uppgifter som ska lämnas av vem finns i 11 kap. i förordningen (2022:1274) om producentansvar för förpackningar. Vidare så preciserar Naturvårdsverket i sina föreskrifter (NFS 2023:13) vilka uppgifter som ska lämnas. 

Skyldighet att lämna uppgifter på begäran  

På Naturvårdsverkets begäran ska de uppgifter som myndigheten behöver för att rapportera i enlighet med förpackningsdirektivet lämnas av 

  1.  en producent, 
  2.  en producentansvarsorganisation, och 
  3.  den som driver ett

    a) marknadsdrivet system för materialåtervinning,
    b) marknadsdrivet system för återanvändning, och
    c) annat system för återanvändning av förpackningar.  

Definitioner

Marknadsdrivet system för materialåtervinning är ett nytt begrepp och infördes i förpackningsförordningen 2022. Begreppet gäller system som drivs av aktörer på marknadsmässig grund och på ett sätt som kan garantera att förpackningsavfall från olika verksamheter återvinns. 

Definitionen av marknadsdrivet system för materialåtervinning lyder enligt 1 kap. 8 § förpackningsförordningen:

"Marknadsdrivet system för materialåtervinning: organisatoriska, tekniska eller finansiella arrangemang som drivs på marknadsmässig grund och som säkerställer att förpackningsavfall från verksamheter återvinns."

Definitionerna av att behandla, återvinna och materialåtervinna avfall lyder enligt 15 kap. 6 § miljöbalken:  

  • Behandla avfall: återvinna eller bortskaffa avfall.
  • Återvinna avfall: att vidta en åtgärd som innebär att avfall kommer till nytta som ersättning för något annat material eller förbereder det för en sådan nytta eller en åtgärd som innebär att avfall förbereds för återanvändning.
  • Materialåtervinna avfall: upparbeta avfall till nya ämnen eller föremål som inte ska användas som bränsle eller fyllnadsmaterial.

Tillsyn och kontroll

Som operativ tillsynsmyndighet ansvarar Naturvårdsverket för att de marknadsdrivna systemen lever upp till kraven. I det ingår bland annat att granska de uppgifter som rapporteras in.

Naturvårdsverket kan besluta om förelägganden, med stöd av 26 kap miljöbalken, om systemet inte lever upp till de krav som ställs på det.  Det kan handla om bristande rapportering eller att systemet ändras på ett sätt som gör att förpackningsavfallet inte hanteras på ett korrekt sätt. Om föreläggandet inte efterlevs kan det följas av ett föreläggande förenat med ett vitesbelopp.

Länsstyrelsernas respektive kommunernas ansvar för tillsyn

Länsstyrelserna alternativt kommunerna har det lokala tillsynsansvaret för förordningen (2022:1274) om producentansvar för förpackningar. Det innebär att den lokala tillsynsmyndigheten ansvarar för frågor om hur hanteringen av sådant avfall som omfattas av förordningen lokalt uppfyller kraven i förordningen.