Stöd och information

Producentansvar för fiskeredskap

Fiskenät

Företags producentansvar för fiskeredskap

Granskad: ‎den ‎26‎ ‎juni‎ ‎2024

Om ditt företag är det som först tillhandahåller fiskeredskap som innehåller plast på den svenska marknaden så har du enligt lagen ett finansiellt ansvar för att fiskeredskapen samlas in och återanvänds eller återvinns efter användning.

Informationen på den här sidan hjälper dig att avgöra om du har producentansvar för fiskeredskap och vad du i så fall behöver göra. Syftet med producentansvar för fiskeredskap är att öka insamling, återanvändning och materialåtervinning av fiskeredskap, minska nedskräpningen från fiskeredskap ​och förbättra design och materialval. 

Sidan vänder sig till 

Företag som tillverkar fiskeredskap som innehåller plast i Sverige, från ett annat land säljer fiskeredskap som innehåller plast till en slutlig användare i Sverige, importerar eller för in fiskeredskap som innehåller plast till Sverige. 

Aktuellt

Naturvårdsverket föreslår en föreskrift som bestämmer de avgifterna som producentansvarsorganisation/er ska betala till kommunerna för att täcka kommunernas kostnader. Föreskriften kommer gälla från 1 januari 2025. Arbetet sker i samråd med Avfall Sverige, SKR och kommunrepresentanter. 

Föreskriften är ute på remiss och sista datum för synpunkter är den 30 september 2024. 

Remiss: Föreskrifter om ersättning till kommuner för insamling av fiskeredskap som omfattas av producentansvaret

Är ditt företag producent?

I regel är det företaget som först tillhandahåller en produkt på marknaden som är producent. Om en vara förs in eller importeras till Sverige av ett företag och säljs av ett annat, så är det företaget som importerar varan som är producenten. 

Här finns en checklista som hjälper dig att avgöra om ditt företag räknas som en producent.  

Om du svarar ”Ja” på en av frågorna så är ditt företag en producent. Om du svarar ”Nej” på alla frågor i tabellen så räknas ditt företag inte som en producent.  

Situation Producentansvar
Importerar fiskeredskap som innehåller plast till Sverige (från land utanför EU). Ja / Nej
För in fiskeredskap som innehåller plast till Sverige (från annat EU-land).  Ja / Nej
Tillverkar fiskeredskap som innehåller plast i Sverige.  Ja / Nej
Från ett annat land än Sverige säljer fiskeredskap som innehåller plast till en slutlig användare i Sverige.  Ja / Nej

Med fiskeredskap menas föremål eller redskap som innehåller plast och som 

  1. används inom fiske eller vattenbruk för att lokalisera, fånga eller föda upp biologiska resurser i hav (marina) eller sötvatten (limniska), eller
  2. flyter på vattenytan och används för att dra till sig, fånga eller föda upp biologiska resurser i hav eller sötvatten

Biologiska resurser kan till exempel vara fisk, skaldjur och alger. 

Detta gäller oavsett hur mycket plast ett fiskeredskap innehåller. Färger, bläck och lim omfattas inte om det inte är en huvudsaklig strukturkomponent i slutproduktenFärg med plast i berörs inte av producentansvaret.    

Fiskeredskap kan till exempel vara linor, jiggar, flottörer, och konstgjorda beten, fiskespön och rullar. 

Fiskeredskap som inte omfattas

Fiskeredskap som innehåller elutrustning som inte enkelt kan avlägsnas berörs inte av producentansvar för fiskeredskap, men däremot av producentansvaret för elutrustning. Uttjänta fiskeredskap som innehåller plast och som har elutrustning som kan avlägsnas ska separeras och avfallsorteras separat som elutrustning och fiskeredskap. 

Föremål eller redskap som inte har som primärt syfte att lokalisera biologiska resurser i vatten. Exempel på sådana produkter är flytvästar, vadarbyxor och båtar inklusive båtutrustning. 

Avfall som består av fiskeredskap som förlorats till havs eller samlats in i projekt som finansieras av offentliga medel. 

Vad behöver en producent göra?

Sammanfattningsvis behöver alla företag som berörs av producentansvaret för fiskeredskap:   

  • Anmäla sig och årligen rapportera uppgifter till Naturvårdsverket.  
  • Anlita en producentansvarsorganisation. 
  • Utse ett ombud om företaget säljer redskap till ett annat land i europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) än där det är etablerat. 

Anmäl ditt ansvar

Du som har producentansvar behöver anmäla dig till Naturvårdsverket via e-tjänsten nedan. Anmälan ska göras innan du tillhandahåller fiskeredskap på den svenska marknaden. Anmälan ska innehålla följande uppgifter:  

Anmälan ska göras innan fiskeredskap släpps ut på den svenska marknaden.

Uppgifter som ska ingå i anmälan

  • Producentens namn
  • Kontaktuppgifter
  • Person- eller organisationsnummer
  • Hur producenten avser att uppfylla kravet på att anlita eller själv tillhandahålla en producentansvarsorganisation. Den här uppgiften ska anmälas till Naturvårdsverket senast den 1 januari 2025.

Om ett företag med producentansvar inte anmäler sig kan Naturvårdsverket besluta om ett föreläggande riktat mot företaget. Ett föreläggande kan förenas med vite.  

Om du anser att du inte längre är producent behöver du göra en avanmälan hos Naturvårdsverket. Du kan behöva rapportera och betala tillsynsavgift innan en avanmälan kan genomföras, beroende på när din verksamhet som producent upphörde.

Om du i framtiden omfattas av producentansvar anmäler du dig som producent på nytt.

Om du varit verksam under föregående samt innevarande år behöver du rapportera för båda verksamhetsåren innan du kan avanmälas. Mejla uppgifter om avanmälan till kundtjänst:
kundtjanst@naturvardsverket.se

Företag som inte varit verksamma under innevarande år 
  • Har verksamhet bedrivits under föregående år behöver ni rapportera.
  • Lämna följande uppgifter till Naturvårdsverket vid avanmälan: företagsnamn, organisationsnummer, anledningen till att ni ska avanmälas, datum då verksamheten som producent upphörde, datum för när ni gjorde er rapportering för föregående år samt dokumentation som styrker att ni rapporterat.
Företag som varit verksamma under innevarande år
  • Har verksamhet bedrivits under innevarande år behöver ni rapportera för innevarande år. Rapporteringen görs via vår e-tjänst. 
  • Har verksamhet bedrivits under innevarande år behöver tillsynsavgift betalas. Detta schemaläggs automatiskt och skickas ut löpande under året.
  • Efter att rapporteringen är gjord och tillsynsavgift är betald inkom med avanmälan till Naturvårdsverket med följande uppgifter: företagsnamn, organisationsnummer, anledningen till att ni ska avanmälas, datum då verksamheten som producent upphörde, datum för när ni gjorde er rapportering för innevarande år samt dokumentation som styrker att ni rapporterat.

Rapportera uppgifter till Naturvårdsverket

Rapporteringen ska innehålla uppgifter om hur många produkter ditt företag har tillhandahållit på den svenska marknaden under närmast föregående kalenderår och ska anges i vikt.  

Det som ska rapporteras är:  

  • hela vikten i kilogram av de fiskeredskap som innehåller plast och annat material. 

Även de fiskeredskap som innehåller väldigt små mängder plast ska ingå i rapporteringen.  

Datum för rapportering

Producenter av fiskeredskap ska varje år, senast den 31 mars, rapportera till Naturvårdsverket.

Anslut ditt företag till en producentansvarsorganisation

Producentansvarsorganisationer finns för att förenkla för ditt företag att ta sitt producentansvar. De hjälper sina anslutna företag genom att sköta insamling, hantering och återvinning av företagens produkter. För detta betalar företagen en avgift.  

Från och med 31 december 2024 ska ditt företag anlita en producentansvarsorganisation. Kom ihåg att komplettera ditt företags anmälan till Naturvårdsverket med uppgifter om vilken producentansvarsorganisation ditt företag anlitar senast 1 november 2024. Saknas uppgiften kan av miljösanktionsavgift komma att tas ut. 

Finns det ingen producentansvarsorganisation är företag med producentansvar skyldiga att tillhandahålla en själva.  

Naturvårdsverket har ännu inte fått någon anmälan av producentansvarsorganisation inom producentansvaret för fiskeredskap. När anmälan kommer uppdateras denna sida med information om anmäld organisation. 

Stöd och information för producentansvarsorganisationer

Ombud

Ett ombud ska utses om en producent är etablerad i Sverige och säljer fiskeredskap till ett land i europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) där producenten inte är etablerad. Ombudet ska ansvara för producentens skyldigheter i det landet.  

Producenter som inte är etablerade i Sverige kan utse ett ombud som är etablerat i Sverige. I det fallet är det inte ett krav på att utse ett ombud, men om ett ombud inte utses är det producenten själv som ansvarar för sina skyldigheter i Sverige.  

Om ett ombud utses ska det ske genom en skriftlig fullmakt. Ombudet ska då ansvara för producentens skyldigheter enligt producentansvar för fiskeredskap och anmäla sig till Naturvårdsverket.

Avgifter

Avgiften är 750 kronor per producent och kalenderår för 2024.  Avgiften kan justeras. 

Avgiftsavi med e-post

Naturvårdsverket skickar ut tillsynsavgiften med e-post som en avgiftsavi.

Tillsynsavgiften används till att hålla ett digitalt register över alla producenter samt att se till att bestämmelserna följs.

Regeringen har beslutat om avgiften i 7 kap. 8 n och o §§ förordning (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken.

Sanktioner

Om en verksamhet inte har följt lagstiftningen kan det leda till att den får betala en miljösanktionsavgift. En miljösanktionsavgift är en administrativ avgift som tas ut av en tillsynsmyndighet när en verksamhetsutövare har gjort överträdelser mot en avgiftsbelagd bestämmelse enligt miljöbalken, eller de regler som har beslutats utifrån miljöbalken. 

Vid överträdelse av vissa av de nya reglerna gällande engångsprodukter ska Naturvårdsverket som tillsynsmyndighet ta ut miljösanktionsavgifter. Vilka överträdelser som ska ge en miljösanktionsavgift utifrån förordningen om producentansvar för fiskeredskap framgår av 11 kap. 32 och 33 §§ förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter.

Om en producent inte har anlitat eller själv tillhandahållit en producentansvarsorganisation finns en miljösanktionsavgift fastställd i 11 kap. 32 § i förordningen  (2012:259) om miljösanktionsavgifter. Sanktionen innebär att en miljösanktionsavgift ska betalas med 20 000 kronor. Detta gäller från och med den 31 december 2024.  

Enligt samma förordning, 1 kap. 3 §, ska en ny avgift tas ut med dubbla beloppet om överträdelsen inte upphör och den avgiftsskyldige har fått skälig tid att vidta rättelse. En sådan dubbel avgift blir därför aktuell om en miljösanktionsavgift har beslutats för att en producent inte anlitat en producentansvarsorganisation och producenten fortsatt inte anlitar någon. 

Om ett företag lämnat in uppgifter vid anmälan eller rapportering för sent till Naturvårdsverket kan en miljösanktionsavgift på 10 000 kronor komma att tas ut. Detta gäller från och med den 1 januari 2023.  

Från den 31 december 2024 behöver anmälan kompletteras med uppgift om hur man som producent avser att uppfylla kravet att anlita eller själv tillhandahålla en producentansvarsorganisation. Saknas uppgiften kan miljösanktionsavgift komma att tas ut enligt ovan.  

Om ditt företag inte följt lagstiftningen ovan kan det leda till att du/ni får betala en miljösanktionsavgift. Du får ett brev från Naturvårdsverket med förslag till beslut om miljösanktionsavgift. Detta brev skickar vi ut som en underrättelse till dig om att vi överväger att påföra företaget eller organisationen en miljösanktionsavgift.

Du har då möjlighet att yttra dig över förslaget till beslut inom den tid som står i brevet. Med det menas att du kan lämna upplysningar om varför du anser att företaget inte ska påföras miljösanktionsavgift. Ett yttrande kan skickas med brev eller e-post.

Giltiga skäl för att en miljösanktionsavgift inte ska tas ut beskrivs i 30 kap. 2 § miljöbalken:

2 § En miljösanktionsavgift skall tas ut även om överträdelsen inte har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet.

Avgiften behöver dock inte tas ut om det vore oskäligt med hänsyn till följande: 

  1. sjukdom som medfört att den avgiftsskyldige inte förmått att på egen hand eller genom att uppdra åt någon annan göra det som ålegat den avgiftsskyldige,
  2. att överträdelsen berott på en omständighet som inte kunnat eller borde ha förutsetts eller som den avgiftsskyldige inte kunnat påverka,
  3. vad den avgiftsskyldige har gjort för att undvika att en överträdelse skulle inträffa, eller
  4. att överträdelsen har föranlett straff enligt bestämmelserna i 29 kap.

Miljösanktionsavgiften skall tillfalla staten. Lag (2006:1014).

Om ett företag väljer att inte yttra sig, eller om de upplysningar företaget lämnat i yttrandet inte kan ligga till grund för att miljösanktionsavgift inte ska tas ut, kommer företaget att få ett beslut om miljösanktionsavgift. 

I beslutet finns information om när och hur företaget ska betala miljösanktionsavgiften. Miljösanktionsavgiften betalar företaget till Kammarkollegiet och den tillfaller staten. Beslutet får företaget tillsammans med ett delgivningskvitto som behörig person ska datera, signera och skicka tillbaka till Naturvårdsverket. 

Ett företag kan överklaga beslutet inom tre veckor från den dag företaget tog emot beslutet. 

Definitioner

En producent av fiskeredskap som innehåller plast definieras som den som yrkesmässigt: 

  1.  för in fiskeredskap till Sverige,
  2.  tillverkar fiskeredskap i Sverige, eller
  3. från ett annat land än Sverige säljer fiskeredskap till en slutlig användare i Sverige.

Definitionen av producentansvarsorganisation enligt miljöbalken är ”en juridisk person som förebygger eller hanterar avfall från producenters produkter”. 

Att först tillhandahålla en produkt på marknaden innebär att släppa ut en produkt på marknaden i Sverige.  

Att tillhandahålla en produkt innebär att mot betalning eller gratis leverera en produkt för distribution, förbrukning eller användning på marknaden i en medlemsstat i samband med kommersiell verksamhet. 

Det krävs ett erbjudande eller avtal men produkten behöver inte ha lämnats över 

Att släppa ut en produkt på marknaden kräver att det finns ett erbjudande eller ett avtal (skriftligt eller muntligt) mellan två eller flera juridiska eller fysiska personer om en överföring av ägandet, innehavet eller någon annan rättighet för produkten i fråga.  

Ett erbjudande innebär till exempel: 

  • online-erbjudande,  
  • reklamkampanjer,  
  • e-postmeddelanden med inbjudan att köpa,  
  • leverans av offert,  
  • information till köpare och distributörer om tillgängliga produkter och deras pris eller  
  • något annat förslag om att sälja en specifik produkt (som redan är tillverkad). 

För att produkten ska anses vara släppt på marknaden ska den vara tillverkad men ett fysisk överlämnande av produkten behöver inte ha skett. 

En produkt anses inte ha släppts ut på marknaden så länge den finns i tillverkarens eller importörens lager och inte har tillhandahållits för distribution, förbrukning eller användning.  

Produkter från EU släpps ut på marknaden på nytt i Sverige 

I enligt med EU:s direktiv (EU) 2019/904 om minskning av vissa plastprodukters inverkan på miljön betyder utsläppande på marknaden i Sverige att ett fiskeredskap för första gången tillhandahålls på marknaden i Sverige. Förs ett fiskeredskap in till den svenska marknaden från ett annat land i unionsmarknaden räknas det som att fiskeredskapet först tillhandahålls på marknaden och företaget som för in räknas som producent. Detta skiljer sig från definitionen i den s.k. Blue Guide (kommissionens vägledning till EU:s produktbestämmelser 2016/C 272/01).  

EU-kommissionens FAQ

Kommissionen har gjort en sammanställning av frågor och svar gällande begreppet utsläppande på marknaden i engångsplastdirektivet. Dokumentet har inte antagits eller godkänts av Europeiska kommissionen och är därför inte att betrakta som en officiell ståndpunkt. Däremot kan det användas som stöd vid bedömning av om en produkt har släppts ut på marknaden eller inte. 

Placing on the market (PDF)

Enligt direktiv (EU) 2019/904 om minskning av vissa plastprodukters inverkan på miljön definieras plast som ett material som består av en polymer enligt REACH-förordningen, till vilken tillsatser eller andra ämnen kan ha lagts till. Den kan användas som huvudsaklig strukturkomponent i slutprodukter. Naturliga polymerer som inte har modifierats på kemisk väg undantas.  

Plast som tillverkas av modifierade naturliga polymerer omfattas av direktivet. Det samma gäller för plast som tillverkas av biobaserade, fossila eller syntetiska råvaror. Även biologiskt nedbrytbar plast och polymerbaserade gummiföremål omfattas av direktivet.

Gummimaterial kan vara både fossilbaserat och biobaserat (naturgummi från gummiträ). En fossilbaserad latex består alltid av kemiskt modifierade polymerer och omfattas därmed av plastdefinitionen. Latex från gummiträd är en naturlig produkt men för att göra ballonger måste latexen modifieras kemiskt med hjälp av vulkning för att fungera. Det gör att oavsett ursprung så omfattas alla latexballonger av plastdefinitionen. 

Generellt gäller att en polymer som erhålls från en industriell process definieras som en modifierad polymer även om den förekommer naturligt i naturen. Det betyder att en polymer som tillverkas genom biosyntes i syntetiska odlings- och fermenteringsprocesser, exempelvis polyhydroxialkanoater (PHA), räknas som en modifierad naturlig polymer.

En polymer som däremot produceras i naturen och sedan utvinns från naturen för fortsatt bearbetning räknas som en naturlig polymer. Ett exempel är utvinning av cellulosa som sedan regenereras till viskos. Viskos och lyocell omfattas alltså inte av direktivet. Förtydliganden av definitionen av plast i direktivet finns i kommissionens vägledning om produkter.  

Kommissionens vägledning om produkter enligt EU-direktivet 2019/904

Att ha sin hemvist (till exempel bostad eller vistelseort) eller säte i Sverige och bedriva en yrkesmässig verksamhet här. 

Har du frågor eller förslag på tillägg?

Har du frågor om producentansvaret eller behöver något i texten förtydligas? Vi tar tacksamt emot dina inspel och synpunkter som hjälper oss att förbättra vårt stöd. Kontakta kundtjänst om du har förslag på tillägg eller frågor.

Kontakta kundtjänst

Relaterade sidor

Varför finns producentansvaret?

Producentansvaret ska få företag att ta fram produkter som är resurssnåla, lätta att återanvända och återvinna samt fria från miljöfarliga ämnen. På så sätt ska Sverige och andra EU-länder få mindre avfallsmängder, renare avfall och mindre nedskräpning.

Varför finns producentansvaret?