Stöd och information

Producentansvar för fiskeredskap

Fiskenät

Producentansvarsorganisationer för fiskeredskap

Granskad: ‎den ‎2‎ ‎juli‎ ‎2024

En producentansvarsorganisation för fiskeredskap omfattas av flera krav. Här får du hjälp att förstå dessa, vad du behöver göra och när.

Syftet med producentansvar för fiskeredskap är att öka insamling, återanvändning och materialåtervinning av fiskeredskap, minska nedskräpningen från fiskeredskap ​och förbättra design och materialval. 

Sidan vänder sig till 

Den som avser bedriva en producentansvarsorganisation för fiskeredskap.  

Bra att veta 

Producenter av fiskeredskap som innehåller plast ska från och med 31 december 2024 anlita eller själv tillhandahålla en producentansvarsorganisation. Du som vill driva en producentansvarsorganisation för fiskeredskap ska anmäla verksamheten till Naturvårdsverket innan verksamheten startar.

Aktuellt

Fiskekretsen AB är nu en officiell producentansvarsorganisation för fiskeredskap.

Har ditt företag ett producentansvar för fiskeredskap, måste det anlita en producentansvarsorganisation från 1 januari 2025. Du behöver snarast uppdatera ditt företags anmälan till Naturvårdsverket med information om vilken producentansvarsorganisation som är tänkt att anlitas.

Fiskekretsen

Uppdatera anmälan i Naturvårdsverkets e-tjänst

Företags producentansvar för fiskeredskap

Vad behöver en producentansvarsorganisation göra?

Sammanfattningsvis är producentansvarsorganisationer skyldiga att

  • anmäla sig till Naturvårdsverket innan verksamheten startar 
  • samla in uttjänta fiskeredskap med plast från yrkesmässig verksamhet  
  • hämta separat insamlat kommunalt avfall som består av fiskeredskap med plast 
  • hantera avfallet på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt 
  • rapportera uppgifter till Naturvårdsverket varje år 
  • informera konsumenter för att bidra till att fiskeredskap hanteras på ett lämpligt sätt, färre redskap ska gå förlorade och mindre nedskräpning samt publicera viss information på en webbplats
  • effektivt bidra till att nå mål för insamling  
  • betala en avgift som täcker kommunens kostnader 
  • betala tillsynsavgift till Naturvårdsverket 
  • samverka med eventuella andra producentansvarsorganisationer för fiskeredskap 
  • ta ut olika avgifter från producenterna beroende av hur mycket fiskeredskap de släpper ut samt även hur deras fiskeredskap kan återanvändas och materialåtervinnas
  • ha rutiner för internkoll. 

En producentansvarsorganisation ska ge producenter som släpper ut fiskeredskap på svenska marknaden oavsett storlek och ursprung möjlighet att anlita producentansvarsorganisationen, utan villkor som diskriminerar någon producent. 

Anmälan

Producentansvarsorganisationen ska anmäla sig till Naturvårdsverket. 

En ansökan ska vara skriftlig och innehålla följande information:  

  •  Producentansvarsorganisationens namn och adress 
  • Producentansvarsorganisationens organisationsnummer, eller om sådant inte finns, skatteregistreringsnummer 
  • En kortfattad beskrivning av verksamheten och hur kraven i 24-29 §§ och 35-37 §§ ska uppfyllas 

Om det inträffar väsentliga ändringar som rör producentansvarsorganisationen ska den snarast anmäla dessa till Naturvårdsverket.

Anmälan skickas via mejl till: registrator@naturvardsverket.se  

Märk anmälan med ”Anmälan av PRO enligt förordning (2021:1001) om producentansvar för fiskeredskap”. 

Naturvårdsverket bedömer att anmälan minst behöver innehålla en beskrivning om hur: 

  • producentansvarsorganisationen avser att samla in avfall från fiskeredskap enligt 24 §
  • den som vill lämna avfall som utgörs av fiskeredskap till en producentansvarsorganisation ska gå till enligt 25 §
  • producentansvarsorganisationen effektivt ska bidra till att nå målet som anges i 18 §
  • en producentansvarsorganisation ska tillhandahålla en tjänst som innebär att avfall som utgörs av fiskeredskap hämtas från kommunen enligt 26 §
  • hämtningen, om det behövs, enligt 26 § ska samordnas med andra producentansvarsorganisationer enligt 27 §
  • avfall som utgörs av fiskeredskap ska samlas in separat och hanteras på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt och genomgår ett fullständigt behandlingsförfarande enligt 15 kap. 10 § miljöbalken, enligt 28 §
  • producentansvarsorganisationen har de ekonomiska och organisatoriska resurser som krävs för att fullgöra skyldigheterna enligt 29 §
  • producentansvarsorganisationen ska samverka med andra producentansvarsorganisationer i fråga om hur kostnader och intäkter för det avfall som har tagits emot ska fördelas enligt 35 §
  • producentansvarsorganisationen förhåller sig till skyldigheten enligt 36 § om likabehandling.
  • ersättningen som producentansvarsorganisationen tar ut från en enskild producent ska beräknas enligt 37 §. 

I anmälan redogörs på vilket sätt producentansvarsorganisationen har de ekonomiska och organisatoriska resurserna som krävs för att genomföra de uppgifter som en producentansvarsorganisation har enligt fiskredskapsförordningen.  

Så länge fiskredskapsförordningens bestämmelser och annan relevant lagstiftning följs av producentorganisationen ser Naturvårdsverket inga hinder mot att en producentansvarsorganisation väljer att anlita entreprenörer för att utföra vissa av de tjänster som producentansvarsorganisationen behöver erbjuda. Anmälan behöver i sådana fall innehålla en beskrivning av vilka tjänster som producentansvarsorganisationen avser att köpa in.  

I anmälan behöver det finnas med en beskrivning över hur producentansvarsorganisationen ska organisera sin insamling av fiskeredskapssavfallet. Det är en fördel om den sökande bifogar en översiktlig kalkyl över kostnader och intäkter till sin redogörelse.  

I anmälan är det lämpligt att beskriva hur producentansvarsorganisationen kommer att arbeta för att säkerställa att den data och information som ska rapporteras in till Naturvårdsverket enligt 41-42 §§ är korrekt. Producentansvarsorganisationen kan exempelvis beskriva vilka rutiner som kommer att användas, vilken vågutrustning som kommer att ligga till grund för invägning av insamlade mängder från kommuner och vilka tekniska lösningar som producentansvarsorganisationen avser att använda för att rapportera in insamlade mängder i tid. 

Om den sökande anser att dennes anmälan i någon del ska omfattas av sekretess och inte ska lämnas ut, är det bra om detta anges i anmälan tillsammans med en precisering av vilka uppgifter som avses och skälen till varför sekretess ska gälla för de uppgifterna. Det är först i samband med att uppgifterna begärs ut som Naturvårdsverket kommer att göra en självständig bedömning av om uppgifterna ska omfattas av sekretess eller inte. 

Samla in fiskeredskap från yrkesmässig verksamhet

En producentansvarsorganisation för fiskeredskap ska samla in avfall som utgörs av fiskeredskap som är avsedda att användas i yrkesmässig verksamhet.  De som vill lämna in uttjänta fiskeredskap från yrkesmässig verksamhet ska kunna göra det på lättillgängliga platser, enkelt och utan att betala något. Insamlingen ska ske i den omfattning som är skälig med hänsyn särskilt till verksamheters lokalisering och förekomsten av fiskevatten.  

Producentansvarsorganisationen ansvarar för att utformningen av insamlingssystemet effektivt bidrar till att nå mål för insamling. 

Hämta avfall från kommuner

En producentansvarsorganisation för fiskeredskap ska tillhandahålla en tjänst som innebär att avfall som utgörs av fiskeredskap hämtas, om kommunen 

  1.  separat samlat in avfall som utgörs av fiskeredskap, eller 
  2.  transporterat bort avfall som utgörs av fiskeredskap från en mottagningsanordning i hamn.  

Avfallet ska hämtas gratis vid minst en av kommunens platser för hantering av avfall eller på en plats som kommunen och producentansvarsorganisationen har kommit överens om. Avfall ska hämtas i den omfattning som är skälig med hänsyn till mängden avfall som kommunen samlat in eller transporterat bort. 

En producentansvarsorganisation för fiskeredskap ska, om det behövs, samordna hämtningen med andra producentansvarsorganisationer för fiskeredskap. 

Hantera avfallet korrekt

En producentansvarsorganisation ansvara för att allt avfall som utgörs av fiskeredskap som samlats in separat hanteras på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt och genomgår ett fullständigt behandlingsförfarande enligt avfallshierarkin.  

Du som producentansvarsorganisation följer avfallshierarkin genom att se till att avfallet:  

  1. Återvinns genom att det förbereds för återanvändning  
  2. Materialåtervinns, om det är lämpligare än 1,  
  3. Återvinns på annat sätt om det är lämpligare än 1 och 2, eller  
  4. Bortskaffas, om det är lämpligare än 1-3  

Den behandling av avfallet som bäst skyddar människors hälsa och miljön som helhet ska anses som lämpligast, om behandlingen inte är orimlig.   

Rapportera årligen

Från år 2026 ska producentansvarsorganisationer för fiskeredskap varje år rapportera till Naturvårdsverket hur mycket fiskeredskap som samlats in i vikt och anges i kilogram. Rapporteringen sker senast den 31 mars och gäller hela föregående året. Det första kalenderåret som ska ingå i rapporteringen är 2026 och är uppgifter avseende 2025.

I rapporteringen ska det framgå hur mycket som:

  1. samlats in av producentansvarsorganisationen
  2.  hämtats av producentsansvarsorganisationen efter att det samlats in av en kommun eller någon som är ansvarig att tillhandahålla anordning i hamn enligt förordning (1980:789) om åtgärder mot förorening från fartyg. 

Senast den 31 mars varje år ska en producentansvarsorganisation också rapportera vilka producenter som har anlitat producentansvarsorganisationen under det föregående året. 

Informera konsumenter och på webbplats

En producentansvarsorganisation har vissa skyldigheter att tillgängliggöra information som bidrar till producentansvarets syften. Det gäller både att nå ut med information mot konsument och att offentliggöra information om den egna verksamheten på sin webbplats. 

Från år 2025 ska en producentansvarsorganisation informera konsumenter om: 

  •  fiskeredskap ska hanteras när de blir avfall 
  •  hur fiskeredskap ska hanteras för att minska mängden förlorade redskap
  •  de negativa miljöeffekterna som nedskräpning eller annat olämpligt bortskaffande av fiskeredskap ger upphov till.  

Informationen ska bidra till att fiskeredskap hanteras på ett lämpligt sätt, färre förlorade redskap och mindre nedskräpning. Informationen ska vara lättillgänglig, lämnas återkommande och uppmuntra till en ansvarsfull hantering av fiskeredskap.  

Från år 2025 ska producentansvarsorganisationer för fiskeredskap tillgängliggöra följande information på sin webbplats: 

  •  Vilka som är producentansvarsorganisationens ägare.
  •  Vilka producenter som har anlitat producentansvarsorganisationen.
  •  Hur den ersättning som producenterna ska betala till producentorganisationen ska beräknas, angett i kronor per såld produkt eller per ton produkter som släpps på den svenska marknaden.
  • På vilka grunder producentansvarsorganisationen väljer att anlita aktörer för att hantera avfall.
  • Hur producentansvarsorganisationens verksamhet bidrar till att nå målet för insamling i 18 §. 

Genom att uppgifterna ovan redovisas öppet bidrar det till att skapa en transparens på marknaden. Producenterna ska bland annat kunna bilda sig en uppfattning om hur avgifterna som de betalar till producentansvarsorganisationen beräknas och på så vis avgöra om de behandlas lika som andra producenter i detta avseende. 

20 %
av avfallet från fiskeredskap som innehåller plast ska samlas in varje år

Mål för insamling av avfall från fiskeredskap 

En producentansvarsorganisation ska effektivt bidra till att nå målet för insamling. Målet gäller den mängd som görs tillgänglig på den svenska marknaden under samma kalenderår och ska vara uppnått senast år 2027. Beräkningen ska göras i vikt.

En producentansvarsorganisations kostnader och intäkter

Förordningen ställer krav på hur en producentansvarsorganisation finansierar systemet i stort. Här anges kostnader och intäkter som är reglerade i förordningen. Men en producentansvarsorganisation kommer ha fler utgifter än de som nämns specifikt i detta avsnitt. 

En producentansvarsorganisation för fiskeredskap ska från 2025 betala en avgift som ska täcka kommunens kostnader för att 

  1.  transportera bort avfall som utgörs av fiskeredskap 
  2.  separat samla in avfall som utgörs av fiskeredskap på ett kostnadseffektivt sätt som främjar återanvändning eller materialåtervinning
  3.  separat samla in avfall som utgörs av fiskeredskap på ett kostnadseffektivt sätt som främjar återanvändning eller materialåtervinning i en mottagningsanordning i hamnar
  4.  samla in och rapportera uppgifter som ska lämnas enligt förordningen eller föreskrifter som har meddelats med stöd av förordningen. 

Avgiften ska efter beslut av kommunen betalas till kommunen eller den som samlar in eller transporterar avfallet. Avgiftens storlek ska bestämmas av Naturvårdsverket i föreskrifter. Avgiften ska bestämmas till högst det belopp som behövs för att täcka nödvändiga kostnader. 

Om fler än en producentansvarsorganisation för fiskeredskap har anmälts ska Naturvårdsverket varje år fatta beslut om hur stor andel av kommunernas kostnader som varje producentansvarsorganisation ska betala. Andelen för en producentansvarsorganisation ska motsvara marknadsandelen för de producenter som anlitat producentansvarsorganisationen under föregående kalenderår utifrån de uppgifter som rapporterats in till Naturvårdsverket. Marknadsandelen ska beräknas utifrån vikt. 

Från år 2025 kommer det årligen att skickas ut en avgiftsavi för tillsynsavgift till producentansvarsorganisationer. Avgiften är 150 000 kronor per producentansvarsorganisation och kalenderår.  

Avgiften ska täcka Naturvårdsverkets tillsyn. I tillsynen ingår bland annat att tillhandahålla och administrera ett register över producenter samt att se till så att bestämmelserna om producentansvar följs. 

En producentansvarsorganisation för fiskeredskap ska samverka med andra producentansvarsorganisationer för fiskeredskap i fråga om hur kostnader och intäkter för det avfall som har tagits emot ska fördelas mellan producentansvarsorganisationerna. 

Anslutna företag ska betala en avgift till den producentansvarsorganisation som anlitas.  

För att beräkna ersättningen ska producentansvarsorganisationen ta hänsyn till två saker:

  • den mängd fiskeredskap som företaget släpper ut på den svenska marknaden
  • fiskredskapens återanvändbarhet och materialåtervinningsbarhet.  

Ha rutiner för internkontroll

En producentansvarsorganisation ska ha rutiner för internkontroll för att säkerställa att:

  1. den ersättning som tas ut av producenterna uppfyller de krav som anges i 37 § 
  2.  kvaliteten på de uppgifter som producentansvarsorganisationen ska lämna enligt 41 och 42 §§
  3. kraven i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1013/2006 av den 14 juni 2006 om transport av avfall uppfylls.

Definitioner

En producent av fiskeredskap som innehåller plast definieras som den som yrkesmässigt: 

  1.  för in fiskeredskap till Sverige och först tillhandahåller dem på marknaden,
  2. tillverkar fiskeredskap i Sverige och först tillhandahåller dem på marknaden, eller
  3. från ett annat land än Sverige säljer fiskeredskap till en slutlig användare i Sverige.

Med producent avses dock inte den som bedriver fiskeverksamhet. Naturvårdsverket gör tolkningen att ett företag som ägnar sig åt fiske inte är producent för de fiskeredskap som används i fiskeverksamheten, men om företaget dessutom har en del av verksamheten som inriktar sig på att släppa ut fiskeredskap på den svenska marknaden, både genom att föra in och tillverka för försäljning, är de producenter för dessa redskap. Företag som säljer fiskeredskap från utlandet till fiskeverksamheter i Sverige är producent för dessa. Svenska företag som för in eller tillverkar fiskeredskap och säljer dessa till fiskeverksamheter är producent för dessa.

Definitionen av producentansvarsorganisation enligt miljöbalken är ”en juridisk person som förebygger eller hanterar avfall från producenters produkter”. 

Att släppa ut en produkt på marknaden innebär att för första gången tillhandahålla en produkt på marknaden i en medlemsstat. Att tillhandahålla en produkt innebär att mot betalning eller gratis leverera en produkt för distribution, förbrukning eller användning på marknaden i en medlemsstat i samband med kommersiell verksamhet.

Det krävs ett erbjudande eller avtal men produkten behöver inte ha lämnats över

Utsläppande av en produkt på marknaden kräver att det finns ett erbjudande eller ett avtal (skriftligt eller muntligt) mellan två eller flera juridiska eller fysiska personer om en överföring av ägandet, innehavet eller någon annan rättighet avseende produkten i fråga. 

Ett erbjudande innebär till exempel online-erbjudande, reklamkampanjer, e-postmeddelanden med inbjudan att köpa, leverans av offert, information till köpare och distributörer om tillgängliga produkter och deras pris eller något annat förslag om att sälja en specifik produkt (som redan är tillverkad).

För att produkten ska anses vara släppt på marknaden ska den vara tillverkad men ett fysisk överlämnande av produkten behöver inte ha skett.

En produkt anses inte ha släppts ut på marknaden så länge den finns i tillverkarens eller importörens lager och inte har tillhandahållits för distribution, förbrukning eller användning. 

Produkter från EU släpps ut på marknaden på nytt i Sverige

I enligt med engångsplastdirektivet betyder utsläppande på marknaden i Sverige att en engångsplastprodukt för första gången tillhandahålls på marknaden i Sverige. Detta till skillnad från definitionen i den s.k. Blue Guide (kommissionens vägledning till EU:s produktbestämmelser 2016/C 272/01) där utsläppande på marknaden definierats som att det sker när produkten tillhandahålls på unionsmarknaden för första gången, vilket betyder att det räcker med att produkten för första gången har tillhandahållits i någon av EU:s medlemsstater för att anses ha släppts på marknaden även i Sverige. 

EU-kommissionens FAQ

Kommissionen har gjort en sammanställning av frågor och svar gällande begreppet utsläppande på marknaden i engångsplastdirektivet. Dokumentet har inte antagits eller godkänts av Europeiska kommissionen och är därför inte att betrakta som en officiell ståndpunkt. Däremot kan det användas som stöd vid bedömning av om en produkt har släppts ut på marknaden eller inte. Dokumentet hittar du här: 

Placing on the market (PDF)

Har du frågor eller förslag på tillägg?

Har du frågor om producentansvaret eller behöver något i texten förtydligas? Vi tar tacksamt emot dina inspel och synpunkter som hjälper oss att förbättra vårt stöd. Kontakta kundtjänst om du har förslag på tillägg eller frågor.

Kontakta kundtjänst

Relaterad vägledning

    Varför finns producentansvaret?

    Producentansvaret ska få företag att ta fram produkter som är resurssnåla, lätta att återanvända och återvinna samt fria från miljöfarliga ämnen. På så sätt ska Sverige och andra EU-länder få mindre avfallsmängder, renare avfall och mindre nedskräpning.

    Varför finns producentansvaret?