Stöd och information

Producentansvar för däck

Däck

Producentansvars­organisationer för däck

Granskad: ‎den ‎25‎ ‎oktober‎ ‎2023

Producenter av däck ska från och med 1 januari 2024 anlita eller själv tillhandahålla en producentansvarsorganisation som samlar in uttjänta däck.

En producentansvarsorganisation för däck måste ansöka om godkännande hos Naturvårdsverket och vara godkänd innan verksamheten får börja bedrivas. En producentansvarsorganisation som ska bedriva verksamhet under 2024 måste lämna in en sådan ansökan om godkännande senast 31 maj 2023.

Producentansvarsorganisationers skyldigheter och ansvarsområden finns det bestämmelser om i förordning (2023:133) om producentansvar för däck (fortsättningsvis kallad däckförordningen).

Sidan vänder sig till

Den som avser bedriva en producentansvarsorganisation för däck.

Bra att veta

Denna sida syftar till att ge stöd och information om hur bestämmelserna i den nya förordningen om producentansvar för däck ska tolkas. Den nya förordningen träder i kraft 1 januari 2024 men tillämpas före ikraftträdandet i fråga om ansökan om godkännande av en producentansvarsorganisation.

Aktuellt

Svensk Däckåtervinning AB har blivit godkänd producentansvarsorganisation för däck.

Företag med producentansvar för däck måste anlita en godkänd producentansvarsorganisation som samlar in uttjänta däck senast den 1 januari 2024.

Om Svensk Däckåtervinning AB anlitas som producentansvarsorganisation ska företaget uppge det när det anmäler sitt producentansvar till Naturvårdsverket. 

Senast den 1 januari 2024 måste företag med producentansvar för däck ha anmält sitt producentansvar till Naturvårdsverket.

Läs mer om Svensk Däckåtervinning (sdab.se)

Anmäl ditt producentansvar 

Läs vägledning för producentansvarsorganisationer för däck

Tillämpningsområde och definitioner

Förordning ska tillämpas på däck för personbilar, lastbilar, bussar, motorcyklar, traktorer, terrängmotorfordon, motorredskap, släpfordon och efterfordon.

Definitionen av producentansvarsorganisation återfinns i 15 kap 9 § i miljöbalken och är ”en juridisk person som förebygger eller hanterar avfall från producenters produkter”. 

Den som yrkesmässigt

  1. för in däck till Sverige och
    a) använder däcken i en yrkesmässig verksamhet, eller
    b) släpper ut däcken på den svenska marknaden,
  2. tillverkar däck i Sverige och släpper ut dem på den svenska marknaden,
  3. från ett annat land än Sverige säljer däck till en slutlig användare i Sverige, om den slutliga användaren inte omfattas av 1 a, eller
  4. regummerar däck och släpper ut dem på den svenska marknaden.

Den som är producent enligt förordningen (2023:132) om producentansvar för bilar och den som regummerar däck som tidigare har släppts ut på den svenska marknaden anses dock inte vara producent enligt denna förordning.

En däckstomme med slitbana.

Däck som är avfall.

Att byta slitbana på ett däck eller sätta på en ny slitbana på en däckstomme.

Att ha hemvist eller säte i Sverige och bedriva en yrkesmässig verksamhet här.

Att mot betalning eller gratis göra däck tillgängliga för distribution, förbrukning eller användning på den svenska marknaden i samband med yrkesmässig verksamhet, och

Att för första gången tillhandahålla däck på den svenska marknaden.

Producentansvars­organisationens skyldigheter

I 16–34 §§ däckförordningen framgår vilka krav som ställs på en producentansvarsorganisation. Bestämmelserna gäller från den 1 januari 2024. En producentansvarsorganisation för däck måste godkännas av Naturvårdsverket innan den får bedriva verksamhet.

Av däckförordningen framgår att en producentansvarsorganisation ska

  • se till att minst 95 procent av alla uttjänta däck samlas in (från 1 januari 2027)
  • behandla alla producenter lika och utan villkor som kan diskriminera någon producent för att möjliggöra att alla producenter kan uppnå kravet om att anlita eller själv tillhandahålla en producentansvarsorganisation
  • ta hänsyn till den mängd däck som producenten för in till Sverige eller släpper ut på den svenska marknaden vid beräkningen av den ersättning som en producentansvarsorganisation tar ut från en producent
  • tillhandahålla ett lämpligt och rikstäckande mottagningssystem som kostnadsfritt tar emot uttjänta däck och fortlöpande se till att mottagningssystemet uppfyller kraven på mottagningssystem
  • underrätta Naturvårdsverket om förändringar kan påverka bedömningen av mottagningssystemets lämplighet och täckningsgrad
  • utan kostnad hämta sådana uttjänta däck som tagits emot av den som tillhandahåller däck
  • ta hand om de uttjänta däcken på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt
  • ha rutiner för internkontroll
  • vid behov eller på begäran samråda med berörda kommuner i frågor som rör mottagningssystemet och underrätta Naturvårdsverket om vad som kommer fram vid sådana samråd
  • årligen rapportera uppgifter till Naturvårdsverket kopplade till insamling och behandling
  • göra viss information tillgänglig för innehavare av uttjänta däck och på sin webbplats
  • samverka med andra godkända producentansvarsorganisationer.

Godkännande av en producentansvars­organisation

Den producentansvarsorganisation som producenter av däck ska anlita eller tillhandahålla måste vara godkänd. Ansökan om godkännande skickas till Naturvårdsverket, som prövar ansökan och fattar beslut om godkännande.

Om ansökan

Det framgår av 23 § i däckförordningen vad en ansökan ska innehålla. En ansökan ska vara skriftlig och innehålla följande information:

  • sökandens namn, kontaktuppgifter och organisationsnummer, eller, om sådant inte finns, skatteregistreringsnummer
  • uppgift om villkoren för att anlita producentansvarsorganisationen,
  • uppgift om hur mottagningssystemet ska utformas och drivas,
  • uppgift om hur insamlingsmålet för däck ska uppnås (16 §), och
  • uppgifter som i övrigt behövs för en prövning av om producentansvarsorganisationen kan antas uppfylla kraven i däck förordningen.

Ansökan behöver vara tillräckligt utförlig så att Naturvårdsverket har möjlighet att göra en bedömning och ta beslut om ett godkännande kan ges eller inte. Läs mer under Ansökans omfattning nedan.

Ansökan skickas via mejl till:

registrator@naturvardsverket.se

Märk ansökan med ”Ansökan om godkännande av PRO enligt förordning (2023:133) om producentansvar för däck”.

En ansökan om godkännande ska vara inlämnad senast den 31 mars året innan verksamheten ska påbörjas. En ansökan om förnyat godkännande ska vara inlämnad senast den 31 mars året innan godkännandet löper ut.

Observera att en producentansvarsorganisation som ska bedriva verksamhet under 2024 måste lämna in en ansökan om godkännande senast 31 maj 2023.

Av däckförordningen 24 § framgår att ett godkännande endast får ges om den sökande har ekonomiska och organisatoriska förutsättningar att upprätthålla ett mottagningssystem som uppfyller kraven i 19 §, och i övrigt kan antas uppfylla kraven i denna förordning.

Naturvårdsverket bedömer att ansökan behöver innehålla minst följande information:

  1. En beskrivning av hur producentansvarsorganisationen avser att organisera verksamheten för att uppfylla kraven i 19 § om att tillhandahålla ett lämpligt och rikstäckande mottagningssystem.
  2. En beskrivning av hur den hämtning av däck som avses i 20 § kommer att genomföras.
  3. En beskrivning av vilka åtgärder som kommer att vidtas för att informera innehavare av uttjänta däck enligt 32 §.
  4. En övergripande redogörelse för hur producentansvarsorganisationen avser att leva upp till bestämmelserna om likabehandling i 17 § och intern kontroll enligt 21 §.
  5. En beskrivning av hur den ersättning som en producentansvarsorganisation tar ut från producenterna kommer att beräknas och tas ut enligt 18 §.
  6. En beskrivning över hur producentansvarsorganisationen avser att samla in däck så att insamlingsmålet i 16 § däckförordningen antas kunna uppfyllas.
  7. En beskrivning av hur producentansvarsorganisationen avser att säkerställa att den uppfyller kravet att rapportera in uppgifter enligt 31 § däckförordningen.
  8. En beskrivning av producentansvarsorganisationens ekonomiska och organisatoriska förutsättningar för att upprätthålla ett mottagningssystem som uppfyller kraven i 19 §. Läs mer om detta nedan under rubriken ”Om ekonomiska och organisatoriska förutsättningar”. 

Det är en fördel om producentansvarsorganisationen kan styrka organisationens kapacitet att leva upp till kraven i punkt 1–3, till exempel genom att visa avtal, avsiktsförklaring om att ingå avtal eller andra överenskommelser.

I det fall ansökan behöver kompletteras i något avseende kommer Naturvårdsverket begära att sökanden ska komma in med kompletterande uppgifter inom en tidsfrist som Naturvårdsverket anger.

Ett godkännande får förenas med villkor om det behövs och ska begränsas till att avse viss tid, dock längst till tio år.

Det är den sökande producentansvarsorganisationen som i sin ansökan ska redogöra för på vilket sätt producentansvarsorganisationen har ekonomiska och organisatoriska förutsättningar för att upprätthålla ett mottagningssystem som uppfyller kraven i 19 §.

Så länge däckförordningens bestämmelser och annan relevant lagstiftning följs (det är producentansvarsorganisationens ansvar att se till att så sker) ser Naturvårdsverket inga hinder mot att en producentansvarsorganisation väljer att anlita entreprenörer för att utföra vissa av de tjänster som åligger producentansvarsorganisationen. Ansökan behöver dock innehålla en tydlig beskrivning av vilka tjänster som producentansvarsorganisationen avser att köpa in. Naturvårdsverket behöver en sådan beskrivning för att kunna bedöma om de organisatoriska förutsättningar som krävs enligt däckförordningen uppfylls.

I ansökan behöver det finnas med en beskrivning över hur producentansvarsorganisationen ska organisera mottagningssystemet och behandling av däckavfallet.

För att underlätta Naturvårdsverkets bedömning av producentansvarsorganisationens ekonomiska förutsättningar är det en fördel om den sökande bifogar en översiktlig kalkyl över kostnader och intäkter till sin redogörelse.

Den sökande organisationen ska vara registrerad för F-Skattsedel samt registrerad arbetsgivare hos Skatteverket, eller för utländska organisationer, motsvarande nationell myndighet. Naturvårdsverket kan komma att ta ut en företagsupplysning om den sökande som en del av bedömningen av de ekonomiska och organisatoriska förutsättningarna.

I ansökan ska framgå hur producentansvarsorganisationen avser att ta ut avgifter från sina anslutna producenter för att säkerställa att det finns finansiella medel inom organisationen för att finansiera mottagningssystemet. Naturvårdsverket ser gärna att producentansvarsorganisationen gör en analys för att identifiera vilka risker som finns i samband med att producentansvarsorganisationen ska finansiera mottagningssystemet och vilka åtgärder producentansvarsorganisationen avser att vidta för att minimera identifierade risker.

Naturvårdsverket anser att en del av en producentansvarsorganisations organisatoriska förutsättningar är att de kan rapportera in data och information till Naturvårdsverket på ett korrekt sätt. I ansökan bör det därför framgå hur producentansvarsorganisationen kommer att arbeta för att säkerställa att den data och information som ska rapporteras in till Naturvårdsverket enligt 31 § är korrekt. Här kan producentansvarsorganisationen exempelvis beskriva vilka rutiner som kommer att användas, vilken vågutrustning som kommer att ligga till grund för invägning av insamlade mängder däck och vilka tekniska lösningar som producentansvarsorganisationen avser att använda för att rapportera in insamlade mängder korrekt och i tid.

Om den sökande anser att dennes ansökan i någon del ska omfattas av sekretess och inte ska lämnas ut, är det bra om detta anges i ansökan tillsammans med en precisering av vilka uppgifter som avses och skälen till varför sekretess ska gälla för de uppgifterna. Det är först i samband med att uppgifterna begärs ut som Naturvårdsverket kommer att göra en självständig bedömning av om uppgifterna ska omfattas av sekretess eller inte.

Ett beslut om godkännande av en producentansvarsorganisation innebär bland annat att producenter kan anlita organisationen.

Ett beslut om godkännande får förenas med villkor. Naturvårdsverket får, på eget initiativ, ändra ett villkor till en producentansvarsorganisations nackdel, om det behövs för att producentansvarsorganisationen ska uppfylla kraven i däckförordningen. Naturvårdsverket får också ompröva villkor om en producentansvarsorganisation ansökt om det. Ett godkännande kan också återkallas helt i det fall en producentansvarsorganisation inte uppfyller kraven i däckförordningen och bristerna är av väsentlig betydelse. Naturvårdsverket ska också återkalla ett godkännande om producentansvarsorganisationen upphört med sin verksamhet.