Stöd och information

Producentansvar för batterier

Batterier och av olika storlekar
Granskad: ‎den ‎9‎ ‎april‎ ‎2024

Vägledning om producentansvaret för batterier, vem som är producent och vad som gäller.

Det är batteriproducenternas ansvar att se till att ta hand om sina batterier när de blir avfall. Producenter ska bland annat anmäla sig och rapportera uppgifter till Naturvårdsverket, antingen själv eller via ett kollektivt insamlingssystem för batterier.

Sidan vänder sig till

Producenter av batterier, det vill säga du som antingen tillverkar eller importerar batterier som säljs på den svenska marknaden. Sidan vänder sig även till återvinningsanläggningar som ska rapportera återvinningsgraden.  

Bra att veta

Se till att Naturvårdsverket har rätt kontaktuppgifter till företagets fakturahantering. Uppdatera uppgifter via Naturvårdsverkets e-tjänst. 

Producentansvaren för batterier styrs av EG-direktiv som har genomförts genom förordningar i svensk lagstiftning.

Producentansvar för batterier har funnits i Sverige sedan 2009. Dessförinnan gällde förordningen (1997:645) om batterier.

Naturvårdsverket har tillsynsuppdrag genom 24§ Miljötillsynsförordningen (2011:13) och ansvarar därmed för att se till att lagstiftningen för producentansvaret följs nationellt.

Batterier

Övriga lagar med anknytning till producentansvaret 

Farliga ämnen

Tillsyn

Mer information

Aktuellt

En ny batteriförordning trädde i kraft den 17 augusti 2023 och tillämpas från den 18 februari 2024. Men flera krav och mål kommer att tillämpas senare.  

En rad aktörer berörs av den nya förordningen. Allt från tillverkare, importörer och distributörer till bolag som omfattas av producentansvaret och aktörer som hanterar uttjänta batterier. 

Batteriförordningen innebär bland annat att batterier endast kommer att kunna släppas på EU:s marknad eller tas i bruk om vissa produkt- och informationskrav uppfylls.   

Förändringar från 18 februari 2024 
  • Krav på begränsning av vissa ämnen börjar gälla (artikel 6). 
  • Undantagen från förbudet att tillhandahålla bärbara kadmiumbatterier på marknaden förvinner.  
Förändringar från 18 augusti 2024 
  • Flera produktkrav blir gällande, nämligen: begränsning av bärbara blybatterier (bilaga I), prestandakrav (artikel 10), säkerhet hos stationära energilager (artikel 12) och tillgång till viss information (artikel 14). 
  • Krav på CE-märkning av batterier.  
Förändringar längre fram 

Notera att det nuvarande batteridirektivet fortsätter att gälla till den 18 augusti 2025 då det ersätts av avfallsbestämmelserna i den nya förordningen. 

Några fler krav i den nya förordningen: 

  • krav på klimatdeklaration, mängden återvunnet material och prestanda  
  • krav på så kallad ”due diligence” för att säkerställa skydd av mänskliga rättigheter och miljö genom hela produktionskedjan  
  • krav på att kunna byta batterier i konsument-elektronik 
  • märkningskrav och batteripass 
  • krav vad gäller offentlig upphandling  
Fördjupning 

Notera inte minst: 

  • kapitel VI om krav för olika aktörer  
  • kapitel IV om bedömning av överensstämmelse och CE-märkning samt bilaga VIII 
  • se även artikel 96 om när förordningen blir gällande.  

 Läs mer i nya batteriförordningen (europa.eu) 

Producentanvsaret sammanfattat

En batteriproducent ska:

  • ta hand om sina batterier när de blir avfall genom att se till att det finns ett eller flera lämpliga insamlingssystem för batterier
  • anmäla sig och årligen rapportera uppgifter till Naturvårdsverket
  • informera batterianvändare
  • märka sina batterier

Undantag för små producenter

Skyldigheten att ta hand om batterier som blir avfall omfattar inte dig som under ett kalenderår släpper ut:

  • mindre än 1 kg kvicksilverbatterier
  • mindre än 2 kg kadmiumbatterier
  • mindre än 250 kg blybatterier som vart och ett väger mer än 3 kg
  • mindre än 100 kg blybatterier som vart och ett väger mindre än 3kg
  • mindre än 50 kg övriga batterier

Små producenter är fortfarande skyldiga att till exempel anmäla till Naturvårdsverket, årligen rapportera den mängd batterier de sätter på marknaden och betala tillsynsavgift.

Två bestämmelser för inbyggda batterier

Elutrustning som innehåller inbyggda batterier omfattas av två bestämmelser, förordningen om producentansvar för elutrustning (SFS 2014:1075) och förordningen om producentansvar för batterier (SFS 2008:834).

Anmäla sitt ansvar

För att veta vilka producenter som yrkesmässigt tillhandahåller batterier för första gången på den svenska marknaden är alla producenter av dessa skyldiga att anmäla sig till Naturvårdsverket. 

Anmälan ska göras innan batterier släpps ut på den svenska marknaden.

Uppgifter som ska ingå i anmälan

  1. producentens namn, postadress, e-postadress, webbadress, telefonnummer, faxnummer, kontaktperson och de eventuella varumärken som producenten använder i Sverige,
  2. producentens person- eller organisationsnummer eller, om ett sådant inte finns, producentens svenska eller europeiska skattenummer,
  3.  vilken typ av batterier som producenten släpper ut på marknaden (bärbara batterier, industribatterier eller bilbatterier),
  4.  vilket eller vilka insamlingssystem för batterierna som producenten avser att använda sig av, och
  5.  en försäkran om att de lämnade uppgifterna är riktiga.

Om en uppgift som lämnas enligt första stycket ändras, ska producenten lämna uppgift om detta till Naturvårdsverket inom en månad. Om en producent upphör att vara producent i Sverige ska producenten underrätta Naturvårdsverket om detta.

Var anmäler jag producentansvaret?

Anmälan lämnas i Naturvårdsverkets e-tjänst för producentansvar.

Om du anser att du inte längre är producent behöver du göra en avanmälan hos Naturvårdsverket. Du kan behöva rapportera och betala tillsynsavgift innan en avanmälan kan genomföras, beroende på när din verksamhet som producent upphörde.

Om du i framtiden omfattas av producentansvar anmäler du dig som producent på nytt.

Om du varit verksam under föregående samt innevarande år behöver du rapportera för båda verksamhetsåren innan du kan avanmälas. Mejla uppgifter om avanmälan till kundtjänst:
kundtjanst@naturvardsverket.se

Företag som inte varit verksamma under innevarande år 
  • Har verksamhet bedrivits under föregående år behöver ni rapportera.
  • Lämna följande uppgifter till Naturvårdsverket vid avanmälan: företagsnamn, organisationsnummer, anledningen till att ni ska avanmälas, datum då verksamheten som producent upphörde, datum för när ni gjorde er rapportering för föregående år samt dokumentation som styrker att ni rapporterat.
Företag som varit verksamma under innevarande år
  • Har verksamhet bedrivits under innevarande år behöver ni rapportera för innevarande år. Rapporteringen görs via vår e-tjänst. 
  • Har verksamhet bedrivits under innevarande år behöver tillsynsavgift betalas. Detta schemaläggs automatiskt och skickas ut löpande under året.
  • Efter att rapporteringen är gjord och tillsynsavgift är betald inkom med avanmälan till Naturvårdsverket med följande uppgifter: företagsnamn, organisationsnummer, anledningen till att ni ska avanmälas, datum då verksamheten som producent upphörde, datum för när ni gjorde er rapportering för innevarande år samt dokumentation som styrker att ni rapporterat.

Rapportera uppgifter till Naturvårdsverket

Producenten är ytterst ansvarig för att uppgifterna som rapporteras är korrekta. Även om du har avtalat med någon annan att rapportera åt dig bär du fortfarande ansvaret för att detta blir gjort och att uppgifterna stämmer.

Producenter ansvarar för redovisningen av mängden batterier som producenten har gjort tillgänglig på den svenska marknaden under föregående år.

En producent ansvarar också för att redovisa hur stor mängd batterier som samlats in och behandlats, dvs. hur avfallet har omhändertagits.

Detta framgår av bestämmelser enligt 21 § i Förordning (2008:834) om producentansvar för batterier. 

Datum för rapporteringen

Producenter ska senast den 31 mars varje år rapportera uppgifter för föregående år till Naturvårdsverket. Återvinningsanläggningar senast den 30 april.

När du rapporterar såld, insamlad och behandlad mängd elutrustning med inbyggda batterier anger du:

  • produktens totala vikt inklusive batteri i rapporten för elutrustning
  • batteriets vikt i batterirapporten.

Med andra ord ska mängden inbyggda batterier rapporteras dubbelt.

Små producenter ska rapportera mängd släppt på marknaden föregående år, det vill säga sålda mängder.

Batteriproducenter som hamnar under gränsvärdena för små producenter i förordning 2008:834 om producentansvaret för batterier måste däremot inte ta hand om sina batterier och därmed inte ingå i ett insamlingssystem eller rapportera insamlade mängder.

Enligt EU-förordning 493/2012 ska återvinningsanläggningar rapportera återvinningseffektiveten för de batterier de tar emot från producenter inom EU. Rapporten ska inkomma till Naturvårdsverket senast den 30 april för föregående år.

Rapporteringen av återvinningsgrad från anläggningarna sker utöver den rapportering som producenterna gör innan den 31 mars.

Vem ska rapportera?
  • För batterier som återvinns i Sverige: Återvinningsanläggningarna ska rapportera återvinningsgraden till behörig myndighet (Naturvårdsverket). Detta gäller för de batterier som de mottagit under 2022 för återvinning.
  • För batterier som helt eller delvis återvinns utanför Sverige: Aktören som förser återvinningsanläggningen utomlands med batterier, dvs exportören, är skyldig att rapportera till Naturvårdsverket.
Vad ska rapporteras?

Återvinningsgraden per batterityp för batterier som mottagits på anläggningen under 2022 från en eller flera producenter, samt hur den återvinningsgraden har beräknats. Anläggningen eller exportören behöver dock inte veta om just en specifik producents batterier faktiskt genomgått alla steg i återvinningsprocessen. De ska ha mottagits av anläggningen och inte finnas i mellanlager. 

Informationen som efterfrågas anges i färdiga mallar i bilagor till förordning 493/2012, se länk nedan nedan. 

Man behöver inte rapportera till Naturvårdsverket om inga uttjänta batterier har skickats till en återvinningsanläggning för året som rapporten gäller. 

Mall för rapportering och vägledning från EU-kommissionen

För mer information samt för att komma åt rapporteringsmallarna, vänligen se EU-förordningen och vägledningen från EU-kommissionen.

EU-förordning nr 493/2012, bestämmelser om beräkning av återvinningsgraden i återvinningsprocesserna för förbrukade batterier och ackumulatorer

Så rapporterar du

Använd rapporteringsmallarna och skicka dem till kundtjanst@naturvardsverket.se

Rapporterna gör det möjligt för Naturvårdsverket att granska efterlevnad av producentansvaren. Rapporterna utgör dessutom underlag för den statistik som tas fram och förmedlas vidare till Eurostat och bidrar till den nationella statistiken som publiceras av SCB. Detta ger kunskap om hur stora mängder som sätts på marknaden och i vilken utsträckning vi samlar in och återvinner uttjänta batterier i Sverige. 

E-tjänst för producentansvar

Här kan företag anmäla sig som producent och rapportera uppgifter till Naturvårdsverket. Här ändrar företaget också faktura- eller kontaktuppgifter eller hämtar bevis på registrerat producentansvar.

Frågor och svar

Vanligaste orsaken är att insamlingssystemet inte har inkommit med rapporteringen till oss men att ni som producent redan har rapporterat er data till insamlingssystemet. En vanlig missuppfattning är att detta i sin tur automatiskt lämnas över till oss i samma stund som ni överlämnar denna information till ert insamlingssystem. Majoriteten av rapporteringarna från insamlingssystemen inkommer i slutet av mars. Därmed har redan påminnelseutskicket från oss gått ut till samtliga producenter som finns i registret och därmed får även dessa producenter ett påminnelsemejl då det inte finns någon rapportering registrerad på dem i vårt system.  

Det kan också handla om att ni är producent av både elutrustning och batterier och därmed skall det rapporteras in var för sig. Därmed kan det vara så att vi endast mottagit en utav dessa och där ni som producent fått påminnelse om den andra. Det framgår av påminnelseutskicket för vilket producentansvar vi inte fått in rapporten för. 

Det innebär att ni behöver uppdatera er registrering vilket kan göras genom att klicka på ”Batterier” på startsidan eller via ”Producentansvar” och ”Batterier”. På den sidan finns en knapp som heter ”Ändra anmälan”. Där kan man lägga till eller ta bort batterityper. Man kan enbart rapportera under de batterityper som finns i anmälan. 

Notera att ni måste meddela eventuella förändringar av de produktkategorier ni sätter på marknaden till ert insamlingssystem om ni rapporterar via ett sådant. 

Om ni är osäkra på vilka avtal ni har med ert insamlingssystem, t.ex. om det omfattar rapportering och gäller för både elutrustning och batterier, vänligen kontakta ditt insamlingssystem i första hand. De kollektiva insamlingssystemen är El-Kretsen, Recipo och Blybatteriretur.

Om ni har ett aktivt producentansvar och är registrerade hos oss så behöver ni rapportera in trots att ni inte sålt något föregående år. Om ni fortsättningsvis inte kommer att sälja något för innevarande år eller samla in uttjänta batterier kan ni välja att inaktivera registreringen genom att kontakta Naturvårdsverkets kundtjänst. Notera först informationen om avanmälan längre upp på sidan.

Om ert företag har batterier som har sålts under nuvarande år kan ni rapportera detta i förväg via e-tjänsterna för producentansvar.

Uppgifter för behandlat bör motsvara hur avfallet faktiskt har behandlats, dvs hur mycket som återvunnits, energiåtervunnits, bortskaffats eller liknande. Uppgifterna ska bygga på information från behandlingsanläggningarna, antingen direkt eller via en avfallsaktör. Det handlar alltså inte om hur mycket som skickas till tex återvinning, men hur mycket som faktiskt återvinns tills dess att avfallet är slutbehandlat. Om 100 ton avfall samlats in och skickas till en återvinningsanläggning med en materialåtervinningsgrad på 50% ska man rapportera dels 50 ton materialåtervunnet, dels hur resterande 50 ton har behandlats. 

Observera! Insamlad mängd ska rapporteras det år avfallet samlats in och behandlat det år avfallet behandlats. Det kan alltså innebära att insamlat avfall rapporteras år X och behandlat avfall rapporteras år X+1. 

Allt avfall som behandlats utanför Sverige ska rapporteras som ”Förts ut ur Sverige” och dessutom hur det har behandlats. 

Bortskaffat innebär deponi eller förbränning som inte generar någon energi. Har avfallet inte genomgått en avfallsbehandling ska det inte rapporteras som behandlat.  

Insamlingssystem

Som producent ska du ta del i ett insamlingssystem för de batterier du sätter för första gången på den svenska marknaden, oftast via försäljning. Du ska informera slutanvändarna om vilka insamlingssystem som finns och om hur användarna kan bidra till återvinning av batterier.

Insamlingssystem för batterier är till skillnad från elutrustning inte tillståndspliktiga. Trots att det inte krävs tillstånd ska batteriinsamlingssystem uppfylla vissa krav. 

Vägledning för insamlingssystem, uppdaterad 2010-01-07 (pdf)

Vägledningen är vår tolkning av paragraf 19 om insamlingssystem i förordningen (2008:834) om producentansvar för batterier.

Det är producenten som är ansvarig för att det insamlingssystem man är ansluten till uppfyller kraven på lämpligt insamlingssystem enligt paragraf 19 i förordning (2008:834) om producentansvar för batterier. Var därför noga med att kontrollera och ställa krav på ditt insamlingssystem. Undantag från kravet om insamling finns för små producenter.

Insamlingssystem för batterier

Insamlingssystemet ska

  • vara lättillgängligt
  • ge god service åt hushåll, kommuner och andra som vill lämna sina använda batterier
  • underlätta för hushåll och andra att sortera ut batterier från annat avfall
  • ta emot batterier som systemet är utformat för oavsett batteriernas kemiska innehåll eller ursprung
  • vara tillgängligt för alla producenter (dvs. ej diskriminerande)
  • vara utformat så att de som hanterar batterier i systemet inte utsätts för hälso- eller säkerhetsrisker på grund av batterierna
  • ha en lämplig geografisk spridning. Vad som är lämpligt kan avgöras utifrån batteriernas förväntade användning, befolkningstäthet och andra omständigheter.

Som producent ska du även se till att batterierna transporteras till en återvinnare och där tas om hand enligt kraven i förordningen.

Anslutna producenter ska vidare ta ansvar för den andel förbrukade batterier som motsvarar deras marknadsandel.

För batterier har Naturvårdsverket gjort bedömningen att det är tillåtet att ha ett individuellt insamlingssytem.

Man måste dock fortfarande uppfylla kraven på lämpligt insamlingssystem i paragraf 19 i förordning 2008:834 för batterier. Man måste bland annat kunna garantera att batterierna man satt på marknaden kan samlas in och att man informerar sina kunder om detta. Tänk på att om man använder en extern avfallsaktör för insamling och behandling behöver man få in uppgifter från dessa för rapporteringen. Vi rekommenderar att man först kontaktar Naturvårdsverket innan man sätter upp ett individuellt insamlingssystem. 

Om du som producent rapporterar in själv till Naturvårdsverket, se till att du har all relevant information från den avfallsaktör du har avtal med, inklusive hur avfallet behandlats.

Ett annat insamlingssystem anses lämpligt för batterier om batterierna är inbyggda i produkter som omfattas av följande producentansvar

  • förordningen (2022:1276) om producentansvar för elutrustning
  • förordningen (2023:132) om producentansvar för bilar.

Det innebär att om du är ansluten till ett insamlingssystem i syfte att ha hand om till exempel en elprodukt med inbyggt batteri när den blir avfall, så behöver du inte ha ett separat insamlingssystem för omhändertagande av de inbyggda batterierna.

Tillhandahåller du fristående batterier, eller om produkten som batteriet är inbyggt i inte omfattas av något av producentansvaren enligt ovan måste du däremot vara ansluten till ett batteriinsamlingssystem.

Informera

Naturvårdsverket har tagit fram stöd till producenter som har ansvar att informera batterianvändare. I den förtydligas vår tolkning av 22§ om information i förordningen (2008:834) om producentansvar för batterier.

Arbetet med information (pdf)

Batteriproducenter ska informera de som använder batterier om:

  • potentiella hälso- och miljöeffekter förknippade med vissa ämnen i batterier
  • vad märkningen innebär
  • skyldigheten att sortera ut elavfall och hantera det skilt från annat avfall enligt avfallsförordningen (2020:614),
  • tillgängliga insamlingssystem och om hur slutanvändaren kan bidra till återvinning av batterier

Batteriproducenter ska även samråda med kommunerna om hur informationen ovan ska lämnas lokalt.

Naturvårdsverket har tagit fram en vägledning om hur du som producent kan arbeta med information. I den förtydligas vår tolkning av 22§ om information i förordningen (2008:834) om producentansvar för batterier.

Arbetet med information (pdf)

Innehåll i korthet

Batteriproducenter ska informera de som använder batterier om:

  • potentiella hälso- och miljöeffekter förknippade med vissa ämnen i batterier
  • vad märkningen innebär
  • att sortera avfall som utgörs av batterier och om hur sorteringen ska gå till
  • tillgängliga insamlingssystem och om hur slutanvändaren kan bidra till återvinning av batterier

Batteriproducenter ska även samråda med kommunerna om hur informationen ovan ska lämnas lokalt.

Innehåll och märkning

Regler för innehåll i batterier samt om regler för märkning.

I och med att batteriförordningen på EU-nivå blev gällande den 18 februari 2024 råder det förbud för att sätta alla typer av batterier som innehåller kvicksilver på EU:s marknad. Samma gäller numera för alla bärbara kadmiumbatterier, de får inte sättas på EU:s marknad. De tidigare undantagen för bärbara kadmiumbatterier för nödbelysningssystem och andra nöd- och alarmsystem samt för medicinsk utrustning har tagits bort. Begränsningarna av farliga ämnen regleras i artikel 6 och bilaga 1 i batteriförordningen och ansvarig tillsynsmyndighet är Kemikalieinspektionen. 

Alla batterier ska vara märkta med en överkorsad soptunna för att förhindra att batterier slängs bland övriga sopor. Symbolen ska finnas på ett synligt ställe, vara tydligt läsbar och outplånlig.

Symbolen ska täcka minst 3 procent av ytan på batteriets största sida, upp till en storlek på högst 5 x 5 cm.

För cylinderformade batterier ska symbolen täcka minst 1,5% av batteriets yta. Symbolen ska dock inte vara större än 5 x 5 cm.

Om batteriet är så litet att 3% av batteriets yta är mindre än 0,5 x 0,5 cm ska en symbol med storleken 1 x 1 cm placeras på batteriets förpackning.

Batterier som innehåller:

  • Mer än 0,0005 viktprocent kvicksilver ska märkas med  Hg.
  • Mer än 0,002 viktprocent kadmium ska märkas med Cd.
  • Mer än 0,004 viktprocent bly ska märkas med Pb.

Den kemiska beteckningen ska placeras under symbolen för sopkärlet och vara minst en fjärdedel så stor som det. Detta för att underlätta för dem som tar hand om förbrukade batterier.

Sedan den 30 maj 2012 ska alla bärbara, laddningsbara batterier samt bilbatterier som släppts ut på marknaden för första gången förses med märkning som visar batteriets kapacitet. Kommissionens förordning (EU) nr 1103/2010 gällande detta publicerades den 30 november 2010 i Europeiska Unionens officiella tidning.

Reglerna innebär att alla uppladdningsbara batterier ska vara märkta med kapacitet vilken uttrycks i milliamperetimmar (mAh) eller amperetimmar (Ah). Bilbatterier ska dessutom vara märkta med kallstartsampere (A).

Det finns undantag från märkningskravet på kapacitet för "Bärbara sekundära (laddningsbara) batterier och ackumulatorer som är inbyggda i eller konstruerade för att byggas in i apparater innan de levereras till slutanvändare, och som inte är avsedda att avlägsnas i enlighet med artikel 11 i direktiv 2006/66/EG, ska undantas från denna förordnings tillämpningsområde." (från bilaga 1 i Kommissionens förordning (EU) nr 1103/2010).

Avgifter

Tillsynsavgiften är 1000 kronor per producent och kalenderår. Är företaget producent för både batterier och elutrustning blir den totala tillsynsavgiften 2000 kronoer per år.

Avgiftsavi med e-post

Naturvårdsverket skickar ut tillsynsavgiften med e-post som en avgiftsavi med alla uppgifter som normalt finns på en faktura.

Tillsynsavgiften används till att hålla ett digitalt register över alla producenter samt att se till att bestämmelserna följs.

Regeringen har beslutat om avgifterna genom paragraferna 8f och 8g i förordning (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken. 

Om inköpsordernummer krävs kan producenter registrera det i e-tjänsten. Ange numret i fältet referensnummer, innan årets fakturering. Naturvårdsverkets avgiftsuttag är inte detsamma som ett normalt inköp eftersom det inte finns ett kund-leverantörsförhållande och därmed inget avtal mellan parterna. 

Se till att Naturvårdsverket har rätt kontaktuppgifter för avier om avgifter. Uppgifter kan uppdateras via Naturvårdsverkets e-tjänst.

Kadmiumbatterier är belagda med en miljöavgift.

Du som är producent av slutna nickelkadmiumbatterier ska betala en miljöavgift med 300 kronor per kilogram enligt 24 § Förordning (2008:834) om producentansvar för batterier.

Miljöavgiften ska täcka samhällets kostnader för insamling, sortering, transport och bortskaffande av sådana batterier. Avgiften faktureras av Naturvårdsverket efter den årliga rapporteringen som du ska göra till EE- och batteriregistret.

Naturvårdsverket fonderar medlen i kadmiumbatterifonden.

Observera att Naturvårdsverket från och med 2023 har nya bankgironummer på avier som avser producentansvaret. Dessa är:

  • 5981-6918
    Avier rörande tillsynsavgifter för elutrustning, batterier, förpackningar, våtservetter, fiskeredskap, ballonger, tobaksfilter, producentansvarsorganisationer samt produktavgiften för nedskräpning.
  • 5981-6843
    Avier rörande kadmiumavgifter, retursystem och årsavgiften för nedskräpning.

Aviseringar sker löpande under hösten.

Sanktioner

Som operativ tillsynsmyndighet ansvarar Naturvårdsverket för att se till att varje producent tar sitt producentansvar. I det ingår att granska uppgifter från producenter och se till att de följer lagkraven i förordningarna om producentansvar. 

Uppgifterna som producenten redovisar till oss handlar bland annat om hur mycket produkter som en producent satt på den svenska marknaden och sedan samlat in samt behandlats inom respektive produktkategori. 

Om du rapporterat för sent kommer du att få ett brev från Naturvårdsverket med förslag till beslut om miljösanktionsavgift. Detta brev skickar vi ut som en underrättelse till dig om att vi överväger att påföra företaget miljösanktionsavgift.

Du har då möjlighet att yttra dig över förslaget till beslut inom den tid som står i brevet. Med det menas att du kan lämna upplysningar om varför du inte skickat in rapporter eller varför du anser att företaget inte ska påföras miljösanktionsavgift. Ett yttrande kan skickas med brev eller e-post.

Giltiga skäl för att en miljösanktionsavgift inte ska tas ut beskrivs i 30 kap 2§ miljöbalken.

2 § En miljösanktionsavgift skall tas ut även om överträdelsen inte har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet.

Avgiften behöver dock inte tas ut om det vore oskäligt med hänsyn till

  1. sjukdom som medfört att den avgiftsskyldige inte förmått att på egen hand eller genom att uppdra åt någon annan göra det som ålegat den avgiftsskyldige,
  2. att överträdelsen berott på en omständighet som inte kunnat eller borde ha förutsetts eller som den avgiftsskyldige inte kunnat påverka,
  3. vad den avgiftsskyldige har gjort för att undvika att en överträdelse skulle inträffa, eller
  4. att överträdelsen har föranlett straff enligt bestämmelserna i 29 kap.

Miljösanktionsavgiften tillfaller staten. Lag (2006:1014).

Om du väljer att inte yttra dig, eller om de upplysningar du lämnat i yttrandet inte kan ligga till grund för att miljösanktionsavgift inte ska tas ut, kommer du att få ett beslut om miljösanktionsavgift.

I beslutet finns information om när och hur du ska betala miljösanktionsavgiften. Miljösanktionsavgiften betalar du till Kammarkollegiet och den tillfaller staten. Beslutet får du tillsammans med ett delgivningskvitto som behörig person ska datera, signera och skicka tillbaka till Naturvårdsverket.

Du kan överklaga beslutet inom tre veckor från den dag du tog emot beslutet.

Observera att du ändå måste skicka in din rapport om det inte redan är gjort.

Naturvårdsverket kan besluta om föreläggande till den som inte fullgör skyldigheter enligt producentansvaret.

Om tillsynsmyndigheten bedömer att det krävs ett föreläggande ser gången ut enligt följande:

  1. Den som berörs meddelas förslag till beslut.
  2. Den berörde har möjlighet att yttra sig till tillsynsmyndigheten inom en viss tid
  3. Tillsynsmyndigheten bedömer eventuella synpunkter i handläggningen
  4. Myndigheten fattar beslut om föreläggande eller avskriver ärendet vid rättelse
  5. Till beslutet bifogas ett delgivningskvitto som ska undertecknas och skickas åter till tillsynsmyndigheten
  6. Beslutet kan överklagas inom tre veckor från den dag då beslutet togs emot

Om föreläggandet inte efterlevs kan det åtföljas av ett föreläggande förenat med ett vitesbelopp. Beloppets storlek ska anpassas så att den som berörs väljer att följa det föreläggande som är förenat med vitet. Vitet döms ut av domstol.

Kommunerna har ansvar för tillsyn över

  • behandling av elavfall som bedrivs inom kommunen
  • hur insamlingen av elavfall lokalt uppfyller kraven, inklusive butiksinsamling,
  • den verksamhet de kommunala renhållarna bedriver.

Ombud

En producent kan låta en annan aktör sköta rapportering eller andra delar av producentansvaret, men det går inte att avtala bort producentansvaret. Det är producenten som är ansvarig för att kraven uppfylls. 

Utländska batteriproducenter behöver inte utse ett ombud i Sverige

I producentansvaret för batterier ingår, till skillnad från producentansvaret för elutrustning, inte krav på att utländska batteriproducenter utser en producentrepresentant i Sverige. Den som har sin hemvist eller säte i ett annat land och säljer batterier till användare i Sverige ska ändå anmäla sig till Naturvårdsverket. Rapportering av den mängd batterier som släppts ut på den svenska marknaden samt den mängd förbrukade batterier som samlats in och hur det har behandlats sker årligen på samma sätt som för svenska producenter.

Att sälja till annat land än Sverige

Den nationella lagstiftningen avseende elutrustning och batterier skiljer sig något inom EU. Detta innebär att du behöver kontrollera lagstiftningen i det enskilda landet där du säljer elutrustning eller batterier.

Mål för insamling och behandling

Förordningens mål för insamling är

  1. att 95 procent av det totala antalet sålda bil- och industribatterier som innehåller bly samlas in,
  2.  att 95 procent av det totala antalet sålda bil- och industribatterier som inte innehåller bly samlas in, och
  3. att 75 procent av det totala antalet sålda andra batterier än de som avses i 1 och 2 samlas in.

Förordningens mål för särskilt omhändertagande och återvinning är

  1. i fråga om batterier som innehåller kvicksilver, att 98 procent av batteriernas kvicksilverinnehåll omhändertas särskilt,
  2. i fråga om batterier som innehåller bly, att 65 procent av batteriernas genomsnittsvikt återvinns med högsta möjliga återvinningsgrad av blyinnehållet,
  3. i fråga om batterier som innehåller nickelkadmium, att 75 procent av batteriernas genomsnittsvikt återvinns med högsta möjliga återvinningsgrad av kadmiuminnehållet, och
  4. i fråga om andra batterier än de som avses i 1-3, att 50 procent av batteriernas genomsnittsvikt återvinns.

Notera att behandlingen även omfattas av krav i annan lagstiftning, till exempel vad gäller hantering av farligt avfall. Mer specifikt finns krav på hantering av batterier i 4 kapitlet 4 paragrafen i avfallsförordningen. 

Vägledningar om farligt avfall

Avfallsförordning (2020:614) (riksdagen.se)

Definitioner

De flesta batterityper omfattas av producentansvaret.Ett batteri definieras som en källa till elektrisk energi som består av en eller flera battericeller och där energin genereras genom direkt omvandling av kemisk energi. Batterier delas därefter upp i följande grupper i lagstiftningen:

  • industribatteri: ett batteri som är utformat uteslutande för industriell eller annan yrkesmässig användning eller som används i elektriska fordon,
  • bilbatteri: ett batteri som är utformat för att användas till ett fordons startmotor, belysning eller tändningssystem och inte är ett industribatteri, och
  • bärbart batteri: ett batteri som är förslutet och bärbart och inte är ett industribatteri eller bilbatteri.

De flesta batterityper omfattas av producentansvaret

Producentansvaret ska tillämpas för alla typer av batterier med undantag för de som:

  • används i samband med skydd av viktiga säkerhetsintressen hos en medlemsstat i Europeiska unionen, vapen, ammunition eller krigsmaterial, om utrustningen har tillverkats för ett specifikt militärt ändamål
  • är avsedda att sändas ut i rymden.

Producent definieras som: den som genom att yrkesmässigt överlåta eller på annat sätt yrkesmässigt tillhandahålla ett batteri släpper ut batteriet för första gången på den svenska marknaden,

Du räknas inte som producent om du:

  • endast är återförsäljare i Sverige, det vill säga inte tillverkar eller för in batterier själv, eller
  • endast är distributör (och inte importerar).

System som en producent upprätthåller eller är ansluten till och dit avfall som utgörs av batterier kan lämnas för att på producentens vägnar transporteras bort och återvinnas eller bortskaffas.

Se paragraf 19 för mer information om lämpliga insamlingssystem och mer information nedan i vägledningen.

Den som har sin hemvist eller säte i ett annat land och säljer batterier direkt till slutanvändare i Sverige definieras som en utländsk producent.

Med återvinning avses i denna förordning en hantering som innebär att avfall kommer till nytta som ersättning för annat material, förbereds för att komma till sådan nytta eller förbereds för återanvändning. Med återvinning avses dock inte energiåtervinning. 

Relaterad vägledning

Varför finns producentansvaret? 

Producentansvaret ska få företag att ta fram produkter som är resurssnåla, lätta att återanvända och återvinna samt fria från miljöfarliga ämnen. På så sätt ska Sverige och andra EU-länder få mindre avfallsmängder, renare avfall och mindre nedskräpning.

Läs mer