Underrättelse till regeringen
Här hittar du information och stöd gällande regler om myndigheters skyldighet att underrätta regeringen om sådana verksamheter som omfattas av 17 kap. 3 § miljöbalken.
Stödet på denna sida syftar till att hjälpa myndigheter att avgöra om en verksamhet omfattas av reglerna och förklara hur systemet med underrättelse är uppbyggt. Stödet och informationen gäller sådana verksamheter som omfattas av 17 kap. 3 § miljöbalken och skyldigheten att underrätta enligt 17 kap. 5 § och tillhörande bestämmelser. Stödet och informationen tar inte sikte på Trafikverkets underrättelseskyldighet enligt 17 kap. 5 § andra stycket miljöbalken.
Sidan vänder sig till
Myndigheter, båda statliga och kommunala, som i sin verksamhet kommer i kontakt med verksamheter som är sådana att myndigheter har en skyldighet att underrätta regeringen. Även verksamhetsutövare och allmänheten kan ha nytta av sidan.
Bra att veta
Innehållet uppdateras löpande allteftersom nya regler träder i kraft.
Behov av stöd
Det finns ett antal olika bestämmelser på miljöområdet som handlar om skyldighet för myndigheter att underrätta regeringen. Bestämmelserna har lite olika utformning och kan ge upphov till frågor, vilket framkommit i Naturvårdsverkets redovisning av regeringsuppdrag om Genomförande av dialog om myndigheternas underrättelseskyldighet enligt 17 kap. 5 § miljöbalken (se under Övrigt).
Av redovisningen framgår dessutom att det finns en osäkerhet kring handläggningen av ett ärende när det sker en underrättelse. Det finns därför ett behov av att ge myndigheter stöd och information om bestämmelserna.
Underrättelseskyldighet enligt 17 kap. 5 §
Vissa verksamheter ska tillåtlighetsprövas av regeringen. I förarbetena till miljöbalken anges att regeringen ska som ett grundläggande och viktigt led i prövningskedjan tillåtlighetspröva verksamheter som har stor påverkan på miljön eller hushållningen med naturresurser (prop. 1997/98:45, del 1, s. 433).
I 17 kap. miljöbalken finns bestämmelser om regeringens tillåtlighetsprövning. Att regeringen prövar tillåtligheten av en verksamhet innebär att det är regeringen som tar ställning till om den kan tillåtas eller inte.
För verksamheter som omfattas av 17 kap. 1 § miljöbalken gäller en obligatorisk tillåtlighetsprövning av regeringen. Det är ett begränsat antal verksamheter som omfattas av bestämmelsen.
Utöver den obligatoriska tillåtlighetsprövningen har regeringen under vissa förutsättningar möjlighet att förbehålla sig att pröva tillåtligheten av en verksamhet. De förutsättningarna anges i 17 kap. 3 § miljöbalken. För det första gäller att verksamheten inte omfattas av kravet på obligatorisk tillåtlighetsprövning enligt 1 §. Därutöver gäller att kriterierna i någon av de tre punkterna uppfylls, som något förenklat tar sikte på (1) verksamheter som kan antas få betydande omfattning eller bli av ingripande slag, (2) verksamheter utanför ett Natura 2000 området men som kan antas ha en viss påverkan inom området och (3) vissa vattenverksamheter som omfattas av 4 kap. 6 § tredje stycket miljöbalken.
Om en myndighet eller kommun som inom sitt verksamhetsområde får kännedom om en verksamhet som avses i 17 kap. 3 § ska den underrätta regeringen om verksamheten. Skyldigheten att underrätta regeringen regleras i 17 kap. 5 § miljöbalken. Genom bestämmelsen regleras frågan om hur regeringen får kännedom om verksamheter som det kan vara aktuellt för regeringen att förbehålla sig prövningen av. Underrättelseskyldigheten i 17 kap. 5 § miljöbalken kopplar med andra ord till kriterierna i 17 kap. 3 § miljöbalken.
Regeringen har sedan att besluta om den ska förbehålla sig prövningen av tillåtligheten eller inte. Om regeringen beslutar att inte ta till sig ärendet fortsätter handläggningen som vanligt hos prövningsmyndigheten. Om regeringen beslutar att förbehålla sig tillåtlighetsprövningen fortsätter ändå handläggningen hos prövningsmyndigheten, med skillnaden att prövningsmyndigheten sedan när beredningen av ärendet bedöms vara avslutad kommer att överlämna ett yttrande gällande myndighetens bedömning av tillåtlighetsfrågan till regeringen.
Därefter får regeringen ta ställning till om verksamheten kan tillåtas eller inte. När regeringen avgjort detta ska ärendet lämnas tillbaka till prövningsmyndigheten för prövning av resterande frågor som aktualiseras av prövningen. Om regeringen bedömer att verksamheten är tillåtlig kan den bestämma särskilda villkor för att tillgodose allmänna intressen.
Frågor och svar
Måste verksamheten vara ny för att skyldighet att underrätta ska uppkomma?
Bestämmelsen i 17 kap. 3 § miljöbalken ger regeringen rätt att i det enskilda fallet förbehålla sig att pröva tillåtligheten av en verksamhet som inte omfattas av regeringens obligatoriska tillåtlighetsprövning. 17 kap. 1 § miljöbalken omfattar, till skillnad från 17 kap. 3 § miljöbalken, endast nya verksamheter. Detta innebär att verksamheter som räknas upp i bestämmelsen men inte är nya kan omfattas av 17 kap. 3 § miljöbalken och därmed också av underrättelseskyldigheten i 17 kap. 5 § miljöbalken.
I förarbetena till miljöbalken anges följande när det gäller om en verksamhet är ny eller inte.
"Utvidgning av en pågående befintlig verksamhet har endast i undantagsfall sådan inverkan på omgivningen att en särskild regeringsprövning är nödvändig. Normalt är den prövning som sker enligt andra bestämmelser tillräcklig. En ny verksamhet är inte liktydig med en ny fabriksbyggnad. En ny kompletterande fabriksbyggnad är sålunda normalt inte att betrakta som en ny verksamhet i den mening som avses i paragrafen.
Om den nya byggnaden är avsedd för en verksamhet som har en helt annan omfattning än den befintliga eller om det i den nya byggnaden skall bedrivas helt ny typ av verksamhet kan det däremot bli aktuellt med prövning. Bedömningar av detta slag måste emellertid göras från fall till fall och några generella regler kan inte ges. Om en utbyggnad innebär att de olika nivåer på verksamheten som anges i vissa av punkterna uppnås, är det fråga om en ny verksamhet av det aktuella slaget och verksamheten skall prövas av regeringen. (Prop. 1997/98:45, del 2, s. 215). "
Under förutsättning att det inte är fråga om någon av de i 17 kap. 1 § miljöbalken uppräknade verksamheterna kan båda nya verksamheter och verksamheter som inte är nya omfattas av 17 kap. 3 miljöbalken. Eftersom kraven på underrättelse enligt 17 kap. 5 § miljöbalken kopplar till 17 kap. 3 § miljöbalken gäller även detta för skyldigheten att underrätta.
När ska underrättelse ske?
Naturvårdsverkets uppfattning är att underrättelse bör ske så tidigt som möjligt i processen.
17 kap. 5 § miljöbalken anger inte när underrättelse ska ske. Enligt miljöbalken finns inget hinder för regeringen att förbehålla sig prövningen av tillåtligheten av ett mål som är föremål för prövning i Mark- och miljööverdomstolen eller Högsta domstolen, om det är fråga om ett ansökningsmål. Detta följer av 21 kap. 7 § och 23 kap. 7 och 9 §§ miljöbalken, som reglerar domstolarnas skyldighet att lämna över ett ärende till regeringen om regeringen har förbehållit sig att pröva tillåtligheten. Eftersom det ska vara fråga om ett ansökningsmål är det inte möjligt för regeringen att förbehålla sig prövningen i Mark- och miljööverdomstolen om målet har inletts hos en myndighet eller kommun.
Det är därmed enligt Naturvårdsverkets bedömning i och för sig möjligt att underrätta regeringen i motsvarande fall. Naturvårdsverkets uppfattning är emellertid att underrättelser bör ske så tidigt som möjligt i processen. Detta bland annat eftersom det i förarbetena till miljöbalken anges att en utgångspunkt för regeringsprövningen bör vara att prövningen ska ske i ett förhållandevis tidigt skede i processen (prop. 1997/98:45, del 1, s. 440). I vilket skede det är möjligt att göra en bedömning av om det ska göras en underrättelse eller inte är bland annat avhängigt vilket underlag som finns att tillgå i ärendet.
Även om tidpunkten för underrättelse inte regleras i 17 kap. 5 § miljöbalken finns det några bestämmelser som reglerar när en underrättelse ska ske.
I 26 § miljöbedömningsförordningen (2017:966) anges att en underrättelse till regeringen enligt 17 kap. 5 § miljöbalken ska göras snarast efter det att myndigheten eller kommunen i samrådet enligt 6 kap. miljöbalken har fått kännedom om att en verksamhet förbereds som inte omfattas av obligatorisk tillåtlighetsprövning enligt 17 kap. 1 § miljöbalken men som kan antas kunna bli föremål för tillåtlighetsprövning efter förbehåll enligt 17 kap. 3 § miljöbalken.
Naturvårdsverket kan konstatera att detta förutsätter att det redan i samrådskedet går att dra slutsatsen att det kan antas vara fråga om en sådan verksamhet som avses i 17 kap. 3 § miljöbalken. Trots att det för att underrättelseskyldigheten ska gälla räcker att det kan antas vara fråga om en verksamhet som omfattas av 17 kap. 3 § miljöbalken, till skillnad från 17 kap. 5 § miljöbalken där det ska vara fråga om en sådan, bedömer Naturvårdsverket att det i samrådsskedet i vissa fall kan vara svårt att komma till en sådan slutsats. Det kan därför finnas skäl att underrätta regeringen efter det att en ansökan gjorts till prövningsmyndigheten trots att någon underrättelse inte gjorts tidigare.
Enligt 1 § förordningen (1998:1388) om vattenverksamheter finns ett krav på Kammarkollegiet, Havs- och vattenmyndigheten och länsstyrelsen att i god tid innan målet eller ärendet sätts ut till huvudförhandling eller sammanträde eller tillståndsbeslut meddelas göra en underrättelse till regeringen. Enligt bestämmelsen gäller denna skyldighet om tillåtligheten enligt myndigheten bör prövas av regeringen. Någon motsvarande bedömning av om regeringen bör pröva tillåtligheten eller inte finns inte i de bestämmelser om underrättelse som återfinns i miljöbalken eller miljöbedömningsförordningen. Det ska också vara fråga om tillstånd till vattenverksamhet.
I 4 § förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd finns motsvarande bestämmelse för tillstånd till miljöfarlig verksamhet enligt 9 kap. miljöbalken som för vattenverksamhet i förordningen om vattenverksamheter. Bestämmelsen skiljer sig något från vad som gäller för vattenverksamhet. Bestämmelsen reglerar endast underrättelseskyldigheten för Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten och det finns inte något krav på att underrättelse ska ske i god tid innan sammanträde.
När det gäller tidpunkt för underrättelse kan nämnas att Miljöprövningsutredningen har föreslagit att 17 kap. 3 och 5 §§ miljöbalken ska ändras så att det inte ska vara möjligt för regeringen att förbehålla sig prövningen och för myndigheter att underrätta regeringen efter det att första instans avgjort tillståndsfrågan. Regeringsprövningsutredning har också i uppdrag att utreda frågor kopplade till när regeringen kan förbehålla sig tillåtlighetsprövning.
Vad gäller för verksamhet enligt första punkten?
Den första punkten gör det möjligt för regeringen att förbehålla sig prövningar av verksamheter som kan antas vara av betydande omfattning eller ingripande slag under förutsättning att verksamheten har betydelse från de synpunkter som anges i 1 kap. 1 § miljöbalken (prop. 1997/98:45 del 2, s 218). Någon närmare vägledning om hur kriterierna betydande omfattning eller ingripande slag ska bedömas ges inte i förarbetena. Däremot ges ett antal exempel på vilka verksamheter som det kan tänkas bli fråga om.
"Exempel på fall där det kan vara aktuellt för regeringen att förbehålla sig prövningen är bland annat verksamheter som medför utsläpp av svavel och andra försurande ämnen inom särskilt föroreningskänsliga områden, anläggande av rangerbangårdar eller liknande i stadsmiljö, mineralutvinning eller täktverksamhet som orsakar betydande påverkan på omgivningen. Ett annat exempel är vattenkraftverk som inte omfattas av den obligatoriska regeringsprövningen i 1 §, men som i det särskilda fallet kan antas orsaka betydande eller ingripande påverkan på miljön. Ytterligare ett exempel är anläggande av vägar och järnvägar i särskilt känsliga eller värdefulla naturområden som till exempel fjällområden eller skärgårdar. (prop. 1997/98:45 del 2, s. 219)".
En bedömning i det enskilda fallet behöver därmed göras enligt Naturvårdverket.
Vad gäller för verksamhet enligt andra punkten?
Den andra punkten gör det möjligt för regeringen att förbehålla sig tillåtlighetsprövningen om verksamheten utanför ett område som har förtecknats enligt 7 kap. 27 § miljöbalken kan antas mer än obetydligt skada naturvärdet inom området.
Områden som förtecknats enligt 7 kap. 27 § miljöbalken omfattar områden som bör skyddas eller är skyddade såsom Natura 2000-områden eller enligt andra internationella åtaganden eller nationella mål om skydd av naturområden.
Det kan vara fråga om områden som Sverige anmält som biosfärområden, världsarv eller är utpekade inom Ramsar, Helcom och Ospar-konventionerna (se Naturvårdsverkets förteckning över naturområden som avses i 7 kap. 27 § miljöbalken [NFS 2014:29]
Vad gäller för verksamhet enligt tredje punkten?
Enligt den tredje punkten kan regeringen förbehålla sig tillåtlighetsprövning av vattenkraftverk, vattenregleringar och vattenöverledningar för kraftändamål i sådana älvar och älvsträckor som är skyddade mot utbyggnad i de fall där det kan bli aktuellt med undantag från förbudet.
Behöver det tas ställning till om regeringen bör pröva ärendet?
Det finns ingen bestämmelse som anger att det i en underrättelse ska tas ställning till om regeringen bör förbehålla sig prövningen av tillåtligheten eller inte. Däremot finns det bestämmelser i 1 § förordningen (1998:1388) om vattenverksamheter och 4 § förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd som anger när en underrättelse ska ske om myndigheten anser att regeringen bör förbehålla sig prövningen av tillåtligheten (se avsnittet När ska underrättelse ske?).
Påverkas handläggning av att en underrättelse görs?
– Handläggningen av ärendet påverkas inte av att det sker en underrättelse. Däremot påverkar ett beslut från regeringen att förbehålla sig prövningen av tillåtligheten ärendet eftersom ärendet då, med yttrande från prövningsmyndigheten, ska överlämnas till regering för avgörande av tillåtlighetsfrågan.
Måste regeringen pröva ett ärende när regeringen har underrättats?
– Enligt 17 kap. 3 § miljöbalken får regeringen förbehålla sig att pröva frågan om tillåtlighet i vissa fall. Detta innebär att regeringen inte behöver förbehålla sig prövningen även om kriterierna i någon av punkterna är uppfyllda.
Om det är fråga om vissa i 17 kap. 4 a § miljöbalken angivna nya verksamheter och kommunfullmäktige begär att regeringen ska förbehålla sig prövningen och ett sådant förbehåll är möjligt enligt 3 § kan regeringen bara avstå från prövningen om det finns särskilda skäl.
Måste det underrättas för att regeringen ska kunna ta till sig ärendet?
– Bestämmelserna om underrättelse reglerar när myndigheter och kommuner är skyldiga att underrätta regeringen om vissa verksamheter. De hindrar inte att även andra, till exempel miljöorganisationer och privatpersoner, gör anmälan till regeringen om ifrågavarande verksamheter (prop. 1997/98:45, del 2, s. 221). Det är också möjligt för regeringen att förbehålla sig tillåtligheten utan en underrättelse.
Gäller skyldighet att underrätta bara för tillståndspliktiga verksamheter?
– Det finns inte något krav i 17 kap. 3 § miljöbalken att verksamheten ska vara tillståndspliktig för att ett förbehålla ska kunna bli aktuellt, bortsett från om det är fråga om en verksamhet enligt den andra punkten. I förarbetena till miljöbalken anges att om regeringen beslutar sig för att förbehålla sig prövningen av tillåtligheten av en verksamhet som inte är tillståndspliktig bör den i det enskilda fallet också besluta var ärendet ska beredas (prop. 1997/98:45, del 1, s. 443).
Naturvårdsverkets bedömning är därmed att skyldighet att underrätta regeringen enligt 17 kap. 5 § miljöbalken även kan bli aktuell för verksamheter som inte är tillståndspliktiga enligt miljöbalken.
Övrigt
Naturvårdsverkets regeringsuppdrag
Regeringen gav den 27 maj 2021 Naturvårdsverket i uppdrag att genomföra en dialog med berörda myndigheter om myndigheternas underrättelseskyldighet enligt 17 kap. 5 § miljöbalken. En dokumentation av den genomförda dialogen redovisades till regeringen den 7 december 2021.
För mer information, se:
Dialog om myndigheternas skyldighet att underrätta regeringen om prövningen av vissa verksamheter
Miljöprövningsutredningen
Miljöprövningsutredningen har den 14 juni 2022 genom Om prövning och omprövning – en del av den gröna omställningen (SOU 2022:33) bland annat lämnat förslag till förändring avseende 17 kap. 3 och 5 §§ miljöbalken.
För mer information, se
Miljöprövningsutredningen (SOU 2022:33) (Regeringens webbplats)
Regeringsprövningsutredningen
Regeringsprövningsutredningen ska enligt Dir. 2022:26 bland annat utreda när i tillståndsprocessen som regeringen ska kunna förbehålla sig att pröva om en verksamhet kan tillåtas enligt miljöbalken och lämna nödvändiga författningsförslag.
För mer information, se