Tillsynsvägledning

Tillsyn enligt miljöbalken

Inspektörer utövar tillsyn i en fabrikslokal

Tillträde

Vid vissa tillfällen kan tillsynsmyndigheten behöva få tillträde till fastigheter och byggnader för att kunna utöva och fullfölja sin tillsyn. Detta kapitel beskriver hur det ska gå till, som polishandräckning, särskild handräckning och ersättning.

Den här sidan vänder sig till

Till dig som arbetar med tillsyn på en tillsynsmyndighet​.

Bra att veta

Den här sidan är en del av vägledningen Tillsyn enligt miljöbalken.

§

Lagstiftning

Miljöbalk (1998:808)

28 kap, 1-6 §§ Tillträde

Proposition miljöbalk 1997/98:45 

sid. 517-519 - Tillträde

 

Tillsynsmyndigheten har rätt att få tillträde till fastigheter, byggnader, etc. för att utöva tillsyn. Detta regleras i 28 kapitlet miljöbalken. 

I första hand bör tillsynsmyndigheten komma överens om tillträde med verksamhetsutövaren. Möjligheten att tvinga sig tillträde ska ni endast använda om ägaren eller innehavaren motsätter sig tillträde. Det understryks i förarbetena till miljöbalken att endast sådana åtgärder får vidtas som behövs för att myndigheten ska kunna fullgöra sina uppgifter.

Det finns olika typer av tillträde beroende på vilket ändamål är. Nedan beskriver vi olika typer av tillträde.

Typer av tillträde

En myndighet och den som på myndighetens uppdrag utför ett arbete har rätt att få tillträde till fastigheter, byggnader, andra anläggningar och transportmedel och där utföra undersökningar och andra åtgärder för att fullgöra uppgifter enligt:

  • miljöbalken,
  • EU-förordningar
  • kontroll enligt 26 kap, 30 § miljöbalken.

Lagstiftning

Miljöbalken 28 kap, 1 §

Länsstyrelsen får besluta om tillträde under viss tid om, någon enligt 7 kap. 7 § fjärde stycket eller 16 kap. 9 § miljöbalken är skyldig att utföra undersökningar, kompensationsåtgärder eller andra åtgärder på annans fastighet, byggnad eller annan anläggning.

Lagstiftning

Miljöbalken 28 kap, 2 §

Länsstyrelsen får, om det finns skäl för det, besluta om tillträde till annans mark under viss tid, om någon som

  • bedriver eller avser att bedriva verksamhet eller,
  • vidta en åtgärd vill utreda verkningarna av verksamheten eller,
  • åtgärden genom mätningar eller,
  • annat undersökningsarbete på fastigheten.

Lagstiftning

Miljöbalken 28 kap, 3 §

Länsstyrelsen får besluta om tillträde till fastighet eller anläggning som någon annan äger eller innehar under viss tid för att där utföra åtgärder, om någon som

  • bedriver eller avser att bedriva verksamhet eller vidta en åtgärd och blir ålagd att vidta sådana försiktighetsmått och skyddsåtgärder på annans mark, byggnad eller annan anläggning, som behövs för att förebygga eller minska skada av verksamheten.

Lagstiftning

Miljöbalken 28 kap, 4 §

Länsstyrelsen får besluta att den som på en fastighet, byggnad eller anläggning ska vidta en åtgärd för att enligt 10 kap miljöbalken. avhjälpa en miljöskada ska ha rätt till tillträde till fastigheten, byggnaden eller anläggningen under en viss tid.

Lagstiftning

Miljöbalken 28 kap, 6 §

Exempel på uppgifter vid tillträde

Myndighetsuppgifter som kan vara aktuella. 

  • Inspektion av en verksamhet och områden som påverkas av en verksamhet
  • Mätningar inom ett område där en verksamhet bedrivs eller inom ett område som påverkas av en verksamhet. 
  • Särskilda undersökningar som t.ex. radonmätningar, genomföra kartläggningar, inventera naturresurser, göra förberedande undersökningar inför ett områdesskydd.
  • Undersöka ett transportmedel för att exempelvis kontrollera eventuell olovlig hantering av utrotningshotade djur och växtarter eller dumpning av avfall.
  • Bullermätning av höga ljudnivåer

Tillträde till bostäder får endast ske under förutsättning att ni behöver det för att förebygga eller undanröja olägenheter för människors hälsa, se 26 kap. 6 § andra stycket miljöbalken. Begränsningen gäller inte utanför själva bostaden, t.ex. i en villaträdgård. Om det finns misstanke om att ett brott har begåtts som har fängelse i straffskalan får därutöver åklagare, polis eller domstol besluta om husrannsakan enligt 28 kap. 1 § rättegångsbalken.

Ersättning för ingripande

Tillsynsmyndigheten ska utföra tillsynen så att ni minskar risken för skada eller intrång. Den som utför åtgärderna är i vissa fall skyldig att betala ersättning för skada och intrång till innehavaren av den fastighet eller anläggning där tillträdet sker. Fråga om ersättning för skada och intrång prövas av miljödomstol enligt reglerna i 31 kap. miljöbalken. 

Polishandräckning

Om verksamhetsutövaren inte ger er tillträde till en anläggning eller ett område, finns möjligheten att begära hjälp av polisen. Det regleras i 28 kap. 8 § miljöbalken.

Polismyndigheten ska i detta sammanhang inte utföra några andra åtgärder än att skydda och hjälpa er, om det finns risk för hot eller handgripligheter i samband med tillsynen.

Särskild handräckning

Om någon har brutit mot straffsanktionerade bestämmelser i miljöbalken kan tillsynsmyndigheten begära att kronofogden meddelar särskild handräckning för att åstadkomma rättelse. Men i första hand ska ni försöka få den enskilde att rätta sig innan ansökan görs om särskild handräckning.

I en ansökan om särskild handräckning behöver det tydligt framgå vem ansökan riktas mot och vilken åtgärd som tillsynsmyndigheten vill ha utförd. Ansökan kan behöva kompletteras med exempelvis fotografier, skisser eller annan bevisning.

Om ett föreläggande ligger till grund för ansökan är det bra att bifoga en kopia av beslutet. Myndigheten kan ansöka om handräckning utan att ansökan har föregåtts av ett föreläggande. En kopia av den information eller råd etc. som då lämnats bör bifogas ansökan. Exempelvis kan en tjänsteanteckning från ett telefonsamtal räcka.

Ansökan innebär inte heller att myndigheten är säker på att verksamhetsutövaren kommer att bli dömd. Enbart den faktiska omständigheten, att någon brutit mot den straffsanktionerade bestämmelsen, har betydelse.

Sökanden står för eventuella kostnader om inte adressaten kan betala. Enligt förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd ska, förutom i brådskande fall, samråd ske med Naturvårdsverket innan handräckning begärs i fråga om miljöfarlig verksamhet om det kan befaras att kostnaden inte kan tas ut av den som åtgärden riktas mot. I förordningen om områdesskydd finns en liknande regel men som bara gäller länsstyrelserna. I samma förordning 37 § FOM finns en regel om att sådan kostnad kan förskotteras av allmänna medel. Kronofogdemyndighetens beslut om särskild handräckning överklagas hos miljödomstol.

Särskild handräckning, Kronofogdens webbplats