Tillsynsvägledning

Tillsyn enligt miljöbalken

Inspektörer utövar tillsyn i en fabrikslokal

Beslut

Här finns vägledning och grundläggande information om vad ett beslut ska innehålla.

Den här vägledningen beskriver vad ett beslut ska innehålla för att det ska vara tydligt och rättssäkert.

Vägledningen kan användas som grund till olika slags beslut som exempelvis: föreläggande om åtgärder, förbud, inga ytterligare åtgärder, anmälan om ändring.

Sidan vänder sig till

dig som arbetar med tillsyn på en tillsynsmyndighet.

Vad är ett beslut?

För att fatta ett rättssäkert beslut behöver myndigheten uppfylla en rad formella krav och den enskilde ska ha möjlighet att överklaga.  Det är därför viktigt att skilja på när myndigheten fattar ett beslut, ger information/rådgivning eller skriver en tillsynsrapport. Det är olämpligt att i exempelvis en tillsynsrapport ställa krav på åtgärder. En tillsynsrapport ska uppmärksamma vad som framkommit i tillsynen. Ett särskilt beslut kan sedan ställas med krav på åtgärder eller sanktioner. Det är också viktigt att tänka på att inte formulera sig så att rådgivning och information till en enskild kan uppfattas som krav som denne är skyldig att följa. När tillsynsmyndigheten beslutar i en viss fråga måste det också finnas författningsstöd för det beslut som fattas.

Kommunikation innan beslut

Berörda parter har enligt förvaltningslagen normalt rätt att få ta del av alla uppgifter och material som tillförts ärendet som är av betydelse för beslutet. Innan de berörda parterna har fått tillfälle att yttra sig inom en angiven tid kan inte beslut fattas i ärendet. De berörda parterna kan vara sökande, klagande eller andra berörda. Det är myndigheten som bestämmer hur kommuniceringen ska ske. 

Kravet på kommunicering gäller inte det beslut som myndigheten är i begrepp att fatta. Att skicka förslaget på beslut till adressaten är ofta olämpligt då det finns risk att förslaget kan uppfattas som myndighetens slutliga beslut. Men att i handläggningen av ärendet ha en dialog med adressaten för att inhämta synpunkter på beslutets genomförbarhet kan i vissa fall vara relevant.

Läs mer om kommunikation innan beslut i 25 § Förvaltningslag (2017:900)

Skriv tydligt

Ett beslut ska vara tydligt så att mottagaren av beslutet förstår vad denne ska göra eller avstå från att göra. Texten ska vara begriplig för mottagaren. Om beslutet i någon del är otydlig kan det innebära problem för både tillsynsmyndigheten och den beslutet riktar sig till emot samt innebära onödiga överklaganden om mottagaren missuppfattat innehållet. Otydligheten kan också göra att beslutet blir ogiltigt vid en överklagan.

Rubriken ska ge läsaren kort information om vad ärendet gäller och stämma överens med innehållet i ärendet.

Exempel på rubriker för ärenden
  • Föreläggande om reningsåtgärder
  • Förbud att elda hushållsavfall i egen eldstad. 

Det ska tydligt framgå av beslutsmeningen vad myndigheten kräver eller vad som ska uppnås och när det ska uppnås. Det kan till exempel vara att dämpa bullret till en viss ljudnivå till en viss tidpunkt.

Några tips

En otydlig beslutsmening som ”att vidta åtgärder så att olägenheter upphör” brukar ofta underkännas vid ett överklagande eftersom det är alltför oklart. Att ange ett begränsningsvärde och hur begränsningsvärdet ska kontrolleras eller att ange en störningsnivå som inte får överskridas eller att vissa funktionskrav ska klaras till en viss tidpunkt, gör däremot beslutet tydligare för adressaten.

En myndighet får inte förespråka en specifik teknik eller teknologi som exempelvis: ”Bolaget AB ska installera Apparaten x10” eller ” köpa in produkten Färgen 01”. 

Det som myndigheten kräver i beslutet måste adressaten ha faktiska och rättsliga möjligheter att kunna utföra.

Beslutsmeningen ska endast ta upp det som rör det aktuella ärendet. 

En myndighet måste alltid motivera sina beslut. För adressaten är det viktigt att förstå hur myndigheten har resonerat. Tänk även på att positiva beslut ofta behöver motiveras väl eftersom beslutet kan beröra andra parter negativt eller ”på ett inte obetydligt sätt".

Motiveringen eller skälen för beslutet bör ha en egen rubrik för att det ska vara tydligt var läsaren hittar myndighetens motivering.

Det kan vara tidskrävande och svårt att motivera beslut. Hur utförlig en motivering behöver vara beror på ärendet. I mindre komplicerade ärenden kan ett par meningar räcka medan det i mer komplicerade ärenden krävs att skälen redovisas betydligt mer utförligt och detaljerat. Du kan hitta stöd för motivering till beslut i exempelvis allmänna råd och domar.

Ange alltid myndighetens bedömning i ärendet. Svara exempelvis på frågorna: 

• Varför har myndigheten bedömt att det är viktigt att förelägga om en viss åtgärd?

  • Varför har myndigheten bedömt att ärendet kan avslutas?
  • Varför har myndigheten bedömt att förbjuda en viss åtgärd eller verksamhet?
  • Varför har myndigheten bedömt att det är viktigt med ett ställningstagande i ett tillståndsärende?
  • Varför har myndigheten bedömt att dessa villkor är viktiga? Motivera samtliga villkor.
  • Varför har myndigheten bedömt att dessa försiktighetsmått är viktiga? Motivera samtliga försiktighetsmått.

Vid ett beslut om försiktighetsmått med stöd av hänsynsreglerna är det ofta lämpligt att också föra ett resonemang utifrån miljökvalitetsmålen och/eller en miljökvalitetsnorm. Observera dock att enbart ett miljökvalitetsmål aldrig kan vara tillräckligt författningsstöd, utan resonemanget måste kombineras med författningsbestämmelser.

Motivera beslutet genom att koppla det som framkommit i ärendet med gällande lagar och bestämmelser.

Glöm inte att synpunkter som kommit in efter kommunicering ska bemötas och motiveras.

Läs mer om motivering av beslut i 32 § Förvaltningslag (2017:900) 

Läsaren, oavsett om det är adressaten eller någon annan, ska förstå bakgrunden till ärendet, vad som har hänt och vad som har kommit fram i ärendet.

Beskriv ärendets gång, hur ärendet har startats och hanterats samt vilket underlag som kommit in eller tagits fram under ärendets gång. Ange aktuella datum för händelser i ärendet. Redogör för hur yttranden hämtats in från andra och från motparter och sammanfatta vad som har sagts. Beskriv kortfattat den bakgrund som behövs för att förstå ärendet. Istället för att återge alltför mycket i beslutets bakgrund kan det i vissa fall vara lämpligt att bifoga bilagor till beslutet. Om ärendet har startat genom klagomål från t ex en närboende är det i allmänhet inte lämpligt att bilägga klagomålet.

Beslutet måste ha stöd i lagen eller i någon författning. Beslutet måste innehålla det lagstöd som ger myndigheten rätt att agera och de bestämmelser som gäller för ärendet. Det är tydligt med en egen rubrik för lagstödet men det kan även anges i den löpande texten. 

Det ska framgå av beslutet vem eller vilka som har fattat beslutet. När handläggare eller inspektör inte har delegation att fatta beslutet ska det även framgå vilka som varit föredragande, och vilka som medverkat vid den slutliga handläggningen utan att delta i avgörandet. 

Gäller det ett beslut i en kommunal nämnd ska det framgå av beslutet om nämnden har delegerat beslutsrätten till förvaltningen.

Till ett beslut ska ni bifoga en hänvisning till hur man kan överklaga beslutet. I informationen ska det framgå vilken myndighet beslutet kan överklagas till och inom vilken tid. Om en sådan hänvisning inte lämnas vinner beslutet aldrig laga kraft, vilket är problematiskt eftersom det då kan överklagas i princip hur länge som helst.

Underrätta

En myndighet ska så snart som möjligt underrätta den som är part om det fullständiga innehållet i beslutet, om det inte är uppenbart obehövligt. Det innebär i praktiken att när beslutet är fattat ska det expedieras/skickas till berörda så snart som möjligt.

Se mer i Förvaltningslagen 33 §

Delgivning

När ett beslut har gått någon emot bör denne underrättas om beslutet. Det är myndigheten som bestämmer hur underrättelsen ska ske. Delgivning kan ske muntligen, med brev, elektronisk väg eller överlämnas personligen, med rekommenderat brev eller stämningsman, via polisen. Myndigheten ska följa upp om mottagaren har svarat att denne har tagit emot handlingarna, om inte ska mottagaren påminnas.  

Se mer i Delgivningslagen och delgivningsförordningen

Rättssäkert

Enligt officialprincipen är det en förvaltningsmyndighet som bär det yttersta ansvaret för att ett ärende blir ordentligt utrett. Ett beslut och handläggning i ett ärende måste vara rättssäkert och tagit hänsyn till olika rättsprinciper. Enligt legalitetsprincipen ska handlingar och beslut ha stöd i lagen och i författningar. Åtgärder som myndigheten kräver ska inte gå utöver det som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet enligt proportionalitetsprincipen. 

Av objektivitets- och likhetsprincipen framgår att alla ska behandlas lika vilket till exempel betyder att jäviga tjänstemän inte får handlägga ett ärende eller fatta beslut i ett ärende. En part i en beslutsprocess har rätt till insyn i ärendet, rätten till partsinsyn, och en förvaltningsmyndighet måste alltid motivera sina beslut, myndighetens motiveringsskyldighet.

Av självständighetsprincipen framgår att ingen myndighet, inte heller riksdagen eller en kommuns beslutande organ, får bestämma hur en förvaltningsmyndighet i ett särskilt fall ska besluta i ett ärende som rör myndighetsutövning mot en enskild eller mot kommun eller som rör tillämpning av lag. 

Läs mer om rättsprinciper under avsnittet Rättssäkerhet

Vem beslutet riktar sig till

Till vem beslutet riktar sig till är avgörande för att ett beslutet ska vara giltigt. Om ett namn eller ett organisationsnummer inte stämmer kan det innebära att beslutet blir ogiltigt. Därför är det viktigt att ta reda på rätt uppgifter om adressaten.

Adressaten kan vara en eller flera namngivna fysiska personer. Det kan även vara en juridisk person, exempelvis: företag, bolag, föreningar, stiftelser, dödsbo, konkursbo, kommun eller stat. 

Det finns flera sätt att ta reda på rätt adressat. I många fall hittar du rätt adressat och uppgifter om namn, organisationsnummer och företagsform på Skatteverket eller Bolagsverket. Att hitta rätt adress kan innebära mer efterforskning för dig. Ofta har tillsynsmyndigheten en betaltjänst för detta där du enkelt kan få fram uppgifterna.

  • Aktiebolag (AB), handelsbolag (HB), kommanditbolag (KB)
  • Adressera bolagets korrekta och fullständiga namn
  • Uppgifter finns hos Bolagsverket
  • Ange den fysiska personen som tecknat firman
  • Uppgifter finns hos Skattemyndigheten, personlig ID-handling.  Om registrerad firma på Bolagsverket
  • Adressera konkursboet
  • Uppgifter finns hos Tingsrätten- konkursförvaltaren
  • Adressera dödsboet efter ”N.N”
  • Uppgifter finns hos Skattemyndigheten – bouppteckning
  • Ekonomisk förening, bostadsrättsförening, samfällighetsförening
  • Adressera föreningens korrekta och fullständiga namn
  • Uppgifter finns hos Skattemyndigheten, föreningens stadgar, årsmötesprotokoll, länsstyrelsen
  • Ideell förening
  • Adressera föreningens korrekta och fullständiga namn
  • Uppgifter finns hos Skattemyndigheten, föreningens stadgar, årsmötesprotokoll
  • Adressera till kommunen
  • Se kommunens hemsida
  • Adressera den fysiska personens korrekta namn
  • Uppgifter finns hos Skattemyndigheten, personlig ID-handling. Om registrerad firma på Bolagsverket

Laga kraft

När tiden för överklagande av ett beslut (eller en dom) har gått ut eller om den inte är överklagningsbar har beslutet vunnit laga kraft. Den som beslutet riktar sig till har därmed en rättighet respektive skyldighet att följa beslutet.

Beslut som gäller omedelbart

I vissa fall kan myndigheten anse att det finns skäl att låta beslutet gälla omedelbart även om adressaten överklagar beslutet. Beslutet ska då innehålla lagstöd 26 kap. 26 § enligt miljöbalken och motivering om varför beslutet måste gälla omedelbart. Det är viktigt att det tydligt framgår att beslutet ska gälla även om det överklagas.

Beslut som gäller omedelbart ska användas i situationer då myndigheten bedömer att skador eller olägenheter måste förhindras genom omedelbara åtgärder. Dessa beslut kan också användas när villkor eller föreskrifter inte har följts. Enligt propositionen till miljöbalken (prop. 1997/98:45 del 2, sid 285), ska inte 26 § användas när myndigheten anser att de allmänna hänsynsreglerna inte följs (se även MÖD, M653-16).