Tillsynsvägledning

Tillsyn enligt miljöbalken

Inspektörer utövar tillsyn i en fabrikslokal

Inspektion

Tillsynen bör i första hand bedrivas genom inspektioner. Myndigheten bör då särskilt kontrollera verksamhetens lagefterlevnad, dess förebyggande arbete och verksamhetens förutsättningar för detta (egenkontrollen).

Tillsynsmyndigheten bör inrikta tillsynen på att verifiera om egenkontrollen verkligen fungerar och genomförs på det sätt som är dokumenterat eller som myndigheten fått en redovisning för. Detta förutsätter inspektioner. Det är otillräckligt att förlita sin myndighetskontroll på att enbart ta del av och reagera på rapporter från verksamhetsutövaren. 

Den här sidan vänder sig till

Den här sidan vänder sig till dig som arbetar med tillsyn på en tillsynsmyndighet.

Bra att veta 

Miljösamverkan Sverige har tagit fram olika checklistor för tillsyn.

§

Lagstiftning

Miljöbalken

2 kap. Hänsynsreglerna

26 kap. 1 § Vad tillsynsmyndigheten ska göra i sin tillsyn

26 kap. 2 § Skyldighet att anmäla överträdelser

26 kap. 9 § Stöd att besluta om föreläggande eller förbud

26 kap. 14 § Stöd för att besluta om föreläggande eller förbud med vite

26 kap. 19, 20 § Angående kontroll och miljökontroll

26 kap 21, 22 § Angående upplysningar och undersökningar

28 kap. 1 § Tillträde för att fullgöra en myndighets uppgifter

Miljötillsynsförordningen

1 kap. 11 § p3 Krav på skriftlig redovisning

 

Planerade inspektioner

Planerade inspektioner ger förutsättningar för att du kan träffa rätt personer på företaget och att du och verksamhetsutövaren kan förbereda sig inför inspektionen. Den planerade tillsynen kan delas upp i förberedelse, genomförande och efterarbete. 

Förberedelser för besöket

Beroende på komplexiteten hos verksamheten och situationen kan tiden att förbereda sig inför en inspektion variera stort. Verksamheter med tillstånd kräver ofta mer tid att förbereda sig inför än verksamheter utan tillstånd.

Det är bra att skaffa sig så bra kännedom om verksamheten och dess miljöpåverkan som möjligt. Ett sätt är att söka ut ärenden och gå igenom dokumentation som finns på objektet:

  • Tillsynsrapporter
  • Klagomål
  • Anmälan
  • Beslut
  • Tillstånd
  • Miljörapporter
  • Miljökonsekvensbeskrivningar
  • Kontrollprogram

Ta reda på vilka eventuella förordningar och föreskrifter som gäller för verksamheten.

Läs på om branschen och historiken kring företaget. Kunskap kan finnas inom den egna myndigheten, kollegor mm. Naturvårdsverket och flera branschorganisationer har tagit fram fakta om olika branscher.

När du har satt dig in i verksamheten och vilka frågeställningar som är viktiga att ta upp i tillsynen kan du skriva en checklista och en dagordning som stöd för inspektionen.

Att boka in besök och möten i god tid i förväg ger bra förutsättningar för en effektiv tillsyn eftersom det ger möjlighet att rätt personer kan delta under inspektionen. Tänk igenom vilka som bör vara representerade från myndigheten och verksamheten. Antalet personer som ska delta kan också vara bra att tänka över innan. Om ni planerar att vara flera från tillsynsmyndigheten kan det vara bra att stämma av detta med verksamhetsutövaren innan. Om ett flertal personer kommer att vara representerade från bolaget vid inspektionen kan det vara lämpligt att ta med någon kollega. Kontrollera om verksamheten har särskilda säkerhetsrutiner som du behöver ta hänsyn till vid inspektionen. Tänk igenom om det finns eventuella risker med tillsynen eller om tillsynen behöver samordnas med annan myndighet.

Skicka gärna en bekräftelse innan besöket och bifoga dagordning samt eventuell checklista. Bekräftelsen kan innehålla information om:

  • tidpunkt och beräknad tidsåtgång
  • plats
  • deltagare från tillsynsmyndigheten respektive verksamhetsutövaren
  • en kortare förklaring av syftet med inspektionen
  • en punktvis uppräkning av vad inspektionen kommer att innehålla
  • be verksamhetsutövaren bekräfta bokningen senast ett visst datum.

Genomföra

Det är lika viktigt att vara professionell i din yrkesroll som inspektör, dvs opartisk, objektiv mm, som att vara en person som kan skapa bra stämning för att kunna ha en bra dialog med verksamhetsutövaren. Alla verksamhetsutövare är inte vana att få besök från en myndighet. Börja med att presentera dig, lite småprat, visa intresse för verksamheten mm och förklara syftet med tillsynen.

En central del i tillsynen är att få fram information från verksamhetsutövaren genom att fråga. Ställ frågor utifrån din checklista eller dagordning och lyssna på svaren. Sträva efter att använda öppna frågor och att göra verksamhetsutövaren så aktiv som möjligt. Om du upptäcker brister i egenkontrollen, låt verksamhetsutövaren komma med förslag på åtgärder istället för att du själv ger förslag på åtgärder.

En öppen fråga är fokuserad och neutral. Det ska inte gå att gissa sig till vad svaret är utifrån hur frågan är ställd. Öppna frågor kan inledas med vad, hur, varför och vilka. När, var och vem preciserar frågan.

Exempel:

  • Vilka risker ser ni i er verksamhet?
  • Vad gör ni när larmet för bräddning av avloppsvattnet går på natten?

Båda frågorna är öppna frågor, men med olika preciseringsgrad. Alla frågor skickar signaler om vad man förväntar sig från den man frågar. Det kan därför vara bra att inleda med ”breda” frågor och specificera frågorna allt eftersom. Nedan följer ett exempel på en frågekedja.

  1. Vilka risker har ni i er verksamhet?
  2. Hur hanterar ni dem?
  3. Vad händer om en kemikalieförpackning börjar läcka?

Dessa frågor skickar signalen: Ni ska veta vilka risker som finns i er verksamhet. Ni ska veta hur ni hanterar dem. Ni ska vidta försiktighetsmått för att undvika att det uppstår olägenheter om kemikalieförpackningar börjar läcka. Fokus blir på syftet med åtgärden istället för på själva tekniklösningen.

Frågorna kräver också ett visst mått av resonemang från verksamhetsutövarens synvinkel. De går inte bara att svara ja eller nej på.

”Har ni pluggat avloppen?” är ett exempel på en stängd fråga. Den går bara att svara ja eller nej på. Den skickar signalen: Ni borde plugga avloppen. I praktiken kan det ju finnas andra tekniska lösningar på samma problem, som i just det här fallet hade fungerat. Stängda frågor kan vara bra att använda om du som inspektör vill kontrollera om du har uppfattat något på rätt sätt.

Var nyfiken och uppmärksam vid rundvandring i lokalen eller i området och ställ följdfrågor. Miljöbalken ger tillsynsmyndigheten möjlighet till tillträde av fastigheter, byggnader och andra anläggningar mm för att få utföra sin tillsyn.

Dokumentera tillsynen genom att ta anteckningar och bilder m.m.

Avsluta inspektionen med att sammanfatta muntligt eller skriftligt vad som kom fram under inspektionen; om du upptäckte brister, vilka krav som kommer att ställas, vad ni kommit överens om, vad verksamheten har åtagit sig att genomföra och till vilket datum.

Efterarbete

Planera om möjligt in tid för efterarbetet i nära anslutning till din inspektion. Genom att skriva tillsynsrapporten så snart som möjligt efter besöket är det lättare att minnas detaljer vilket kan vara speciellt viktigt i ärenden som kan leda till ingripande åtgärder. Stäm gärna av rapporten med de som du har träffat på inspektionen för att undvika felaktigheter. Vid tillsyn av verksamheter som omfattas av industriutsläppsförordningen måste du skicka tillsynsrapporten till verksamhetsutövaren senast två månader efter besöket. För andra verksamheter finns inget sådant krav men enligt förvaltningslagen ska handläggning ske snabbt och kostnadseffektivt.

Om du upptäckte brister vid inspektionen eller tillsynen måste tillsynsmyndigheten hantera detta på något sätt. Det kan vara genom att förelägga om åtgärder eller begära in ytterligare information eller undersökningar. Vid en allvarlig brist på en industriutsläppsverksamhet behöver tillsynsmyndigheten göra ett återbesök senast sex månader efter inspektionen.

Vid överträdelser som innebär misstanke om brott är tillsynsmyndigheten skyldig att anmäla detta till polis eller åklagare.  Vid bister som innebär miljösanktionsavgift är tillsynsmyndigheten skyldig att ta ut miljösanktionsavgift för överträdelsen.

  • Föreläggande
  • förbud
  • föreläggande med vite
  • föreläggande med löpande vite
  • miljösanktionsavgift
  • misstanke om brott
  • initiera omprövning av villkor.

Oanmäld inspektion

Oanmälda inspektioner användas oftast för att:

  • följa upp klagomål
  • kontrollera mindre verksamheter
  • kontrollera regelefterlevnad där det förekommit brister
  • kontrollera tidigare ställda krav
  • kontrollera hur verksamheten bedrivs till vardags
  • vid misstanke om brott.

Oanmälda besök kan vid behov användas i andra situationer. I miljöbalkens 28 kapitel finns bestämmelser som ger tillsynsmyndigheten möjlighet att få tillträde.

Ett av problemen med oanmälda besök är att det kan vara svårt att komma in på verksamhetsområdet och svårigheter att träffa rätt person på företaget.